K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2012, 10:12   #1
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Fra førtidspension til fleksjob?

Efter 6 år på førtidspension, er min helbredsmæssige situation blevet forbedret efter massiv genoptræning og langvarig hjælp på smertecenter.

Mener selv at jeg evt. i bedste fald - alt afhængig af jobtype - vil kunne klare et fleksjob på 10-15 timer om ugen.

Er usikker på hvordan jeg skal gribe tingene an, for hvis jeg nu frasiger mig min førtidspension, kan jeg så få den tilbage igen hvis min tilstand igen forværres?

En anden problematik er også, at jeg ved siden af min FTP får udbetalt en arbejdsgiverpension.
Vil denne supplerende pension frafalde hvis jeg får prøvet mulighederne for fleksjob af?

Nogen der har erfaringer på området eller gode råd?
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 10:28   #2
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Hvis du har fået tilkendt ftp efter 2003(den nye ordning) skal du være klar over at der som udgangspunkt ikke er en garanti for at få sin ftp tilbage når du først har givet afkald
på den. Desværre.
Jeg håber personligt meget på at det bliver ændret i den nye reform så man få en garanti ligesom ftper på den gamle ordning.
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 10:59   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal have fat i din sagsbehandler, for der er mulighed for at du kan få gjort din pension hvilende. Men det er noget i sammen skal have diskuteret igennem. Så mit bedste råd er, at du får en tid til en uforpligtende samtale - de plejer at være SUPER søde på pensionskontoret, og vil så gerne hjælpe.

- de andre spørgsmål har jeg ikke forstand på.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 18:59   #4
Robin91
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Indlæg: 39
Styrke: 13
Robin91 er ny på vejen
Fra førtidspension til...

Hej Trine

Jeg er en 40 årig pige, der fik førtidspension som ca 22 årig, jeg har lige afsluttet min arbejdsprøvning til Fleksjob, min arbejdsprøvning på 9 uger er foregået på min arbejdsplads, nu venter jeg så på min reccurseprofil, som jeg gerne skulle modtage på Mandag. Kommunen forventer jeg har svar indenfor 2 måneder.

Jeg har fået på skrift, og dette er også fundet i lovgivningen:

1. At min førtidspension bliver gjort hvilende, den kan ikke tages fra mig, da den er fra før 2003.
2. Jeg har krav på invaliditetsydelse ca 2800 kr skattefrit om måneden, når/hvis jeg får fleksjob, dette pga min førtidspension der bliver gjort hvilende.

Håber dette var til lidt hjælp..

Mvh Lica
Robin91 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 22:12   #5
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Tak for tilbagemeldinger.

Da jeg jo kun har været FTP i 6 år, er jeg under ny ordning - og der skaber usikkerhed omkring min situation.

Jeg vil overveje at tage en snak med min sagsbehandler når reformen og alle dets konsekvenser er faldet på plads. Desværre er min umiddelbare mavefornemmelse den, at fokus på området omhandler de "yngre" modeller under 40 år, så jeg må nok sætte mig bagerst i køen som 52 årig.

Synes iøvrigt generelt at området omkring varig førtidspension - og det faktum at nogen (incl. mig selv), ad åre får en bedre helbredstilstand er overset i regeringens reform.

Problemet er udover usikkerheden, om det økonomiske inctament bibeholdes.
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 23:11   #6
Fie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Lokation: Herning kommune
Indlæg: 113
Styrke: 15
Fie er ny på vejen
Hej

Jeg er flexjobber men syntes det er svært at finde et flexjob..Er på et kursus for flexjobber, de har aldrig haft så stort et hold ledige flexjobber før.. Hvis jeg var dig ville jeg beholde min pension og få et skåne job( også pga de nye stramninger der nok kommer) blot min mening.
Fie
Fie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 07:59   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fie Se meddelelser
Hej

Jeg er flexjobber men syntes det er svært at finde et flexjob..Er på et kursus for flexjobber, de har aldrig haft så stort et hold ledige flexjobber før.. Hvis jeg var dig ville jeg beholde min pension og få et skåne job( også pga de nye stramninger der nok kommer) blot min mening.
Fie
Eller overveje noget frivilligt arbejde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 17:07   #8
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trine Se meddelelser
Efter 6 år på førtidspension, er min helbredsmæssige situation blevet forbedret efter massiv genoptræning og langvarig hjælp på smertecenter.

Mener selv at jeg evt. i bedste fald - alt afhængig af jobtype - vil kunne klare et fleksjob på 10-15 timer om ugen.

Er usikker på hvordan jeg skal gribe tingene an, for hvis jeg nu frasiger mig min førtidspension, kan jeg så få den tilbage igen hvis min tilstand igen forværres?

En anden problematik er også, at jeg ved siden af min FTP får udbetalt en arbejdsgiverpension.
Vil denne supplerende pension frafalde hvis jeg får prøvet mulighederne for fleksjob af?
Nogen der har erfaringer på området eller gode råd?
Jeg (Ftp) får supplerende invalidepension fra PFA og Industriens pension. Der står i min tilkendelse fra dem, at såfremt jeg bedres og vil kunne varetage et flexjob, ophører den mdr. invalidepension.

Desuden kender jeg en der kom slemt til skade i arbejdsulykke i ordinært job. Imens h*n søgte flex, fik h*n invalidepension fra sin forsikring, men da h*n fil tilkendt fleks, ophørte invalidepensionen. Desuden har jeg forstået på h*n, at hvis h*n pludselig ikke kan klare fleks og bevilges ftp, vil h*n ikke igen kunne få ekstra penge fra forsikring.
Men h*n er lykkelig for at være kommet i flex, for arbejdet er prisen værd i kraft af bedre livsførelse.

Du opfordres til at tage en snak med dit pensionsselskab inden, du hører SB om du kan få flex job.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob/førtidspension brittelil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 02-04-2013 21:28
Fra fleksjob til førtidspension Munter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 04-08-2012 17:41
Fra førtidspension til fleksjob ? HIT Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-10-2010 09:09
Fra Fleksjob til førtidspension Ruby Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 63 16-07-2010 00:29
Fleksjob/førtidspension?? Dorthe Dit og Dat 0 23-08-2006 10:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension