K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2009, 13:07   #1
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Overgang til førtidspension fra forudbetalt kontanthjælp...

Jeg er blevet lidt i tvivl om dette emne.

På det ark papir jeg skulle sende med oplysninger til min kommune, for at de kunne beregne min FP, kunne man sætte kryds i et feldt hvor man kunne svare på om man var forudbetalt eller bagudbetalt på kontanthjælpen.

Der stod også, at havde man været forudbetalt, vill eman automatisk for en måneds FP udbetalt i den overgang, så man ikke står uden penge da FP jo er bagudbetalt.

Så langt så godt, det er til at forstå, men jeg har så søgt lidt på nettet, og på nogle hjemmesider i kommunerne står der at den ekstra FP bliver opfattet som B indkomst, og andre steder står der intet... dette er også tilfældet for Næstved kommune jeg hører under.

Jeg er nysgerrig på hvad i andre der var forudbetalt fik af hjælp i den måned der var "hul" i pengekassen? ... betalte i B-skat af beløbet som nogen kommuner skriver, eller har nogen bare betalt A skat som man normalt skal ifølge lovgivningen hvad angår overførselsindkomster?

Jeg spørger fordi jeg har forstået det sådan at B skat er på 44% og ikke 40% som A skat... så allerede der er der en nedgang i den første måneds udbetaling... ligeledes læser jeg at man intet fradrag har når man betaler B skat... hvilket altså vil sige, at man godt kan forvente, at den ekstra hjælp i den måned ikke er fuld FP?

Jeg læser også, at man SELV skal sørge for at indbetale B skat normalt... betyder det så at man får alle 15.704,- sat ind på kontoen uden der er trukket noget som helst?

Og til sidst en lille tanke: er det lovmæssigt at kommunerne skal se den ekstra hjælp som B skat, eller er det mon bare noget man vælger derude i kommunerne? ... der står i loven, at man betaler A skat af FP, og der står at man får en ekstra FP i den måned... så burde man vel også skulle betale A skat... jeg overvejer bare, at får jeg mindre end en normal FP i den måned, at klage over det og få startet en principiel sag om det, for synes det er noget kryptisk... og det skal ikke undre mig, at er der ingen regler på området, at så kassetænkes der vel også i kommunerne på DET punkt...

Og så er i dag i øvrigt min absolut sidste dag på kontanthjælp!

Sidst redigeret af Razmo; 29-04-2009 kl. 13:14.
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 13:34   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Tror egentligt ikke der er nogen regler ang. dette...
Dengang jeg fik pension var jeg også forudbetalt... fik en normal kontanthjælp i den ekstra måned og så regulering op til pension senere...
Alt normal A skat og trukket skat af som normalt...

Men for at vide nøjagtigt hvad de gør i din kommune er du nok nødt til at spørge kommunen...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 13:36   #3
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Tillykke Razmo,

Jeg var på forududbetalt kontanthjælp, men fik også en ekstra førtidspension efter der var trukket for skat. Altså skulle der ikke betales b-skat af den ekstra fp.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 29-04-2009 kl. 13:37. Årsag: glemte noget
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 14:46   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Øøøøh, hvordan ved man om man får forudbetalt kontanthjælp....eller bagud betalt??

Please lad være af fald ned af stolen i latterkrampe over mit spørgsmål, men jeg aner det vitterligt ikke.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 15:43   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Øøøøh, hvordan ved man om man får forudbetalt kontanthjælp....eller bagud betalt??

Please lad være af fald ned af stolen i latterkrampe over mit spørgsmål, men jeg aner det vitterligt ikke.
hvis dine penge går ind den sidste hverdag er du bagudbetalt... går de ind d. 1 i måneden, så er du forudbetalt.

Og er du forudbetalt og overgår til FP som er bagudbetalt opstår der et "økonomisk hul", hvor du reelt ikke har nogen penge en hel måned.

Noget tyder så på, at der ingen fate regler er på området, og at kommunerne har egen praksis på området.

Nogle fik som Hexi bare en måneds kontanthjælp (den billige løsning)
Nogle for FP, men som B indkomst hvor du ingen fradrag har og betaler 44% i skat (også billig løsning)
Nogle får som FLemmingLeer bare en normal FP med a skat... (den humane løsning)

Sidst redigeret af Razmo; 29-04-2009 kl. 15:46.
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 15:57   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Nogle fik som Hexi bare en måneds kontanthjælp (den billige løsning)
Må så lige for at være retfærdig overfor kommunen indskyde at jeg som skrevet i mit indlæg fik en regulering senere så det samlede beløb blev en måneds FTP...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 16:13   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Må så lige for at være retfærdig overfor kommunen indskyde at jeg som skrevet i mit indlæg fik en regulering senere så det samlede beløb blev en måneds FTP...
Men hvorfor regulere den senere?... de kunne da lige så godt bare udbetale en fuld a-skat pligtig FP i første omgang?

Og det er faktum, at flere kommunale hjemmesider I DAG (har tjekket i dag!) skriver direkte, at den ekstra FP givet pga. det hul der kan komme VIL blive givet som b-indkomst.

går du ind på skat og ser hvad b indkomst er, og hvordan det betales står der, at man ikke kan trække fradrag fra b indkomst inden skatten beregnes af beløbet, og satsen er ikke 40% som a skat, men 44%.

Jeg har regnet frem til, at skal jeg fratrække 44% af 15.704,- uden at kunne trække fradrag fra først, så vil jeg få udbetalt ca. 8.800,- efter skat... det er mindre end en tanthjælp for mig, hvilket fortæller mig, at det er ren kassetænkning i de kommuner.

Jeg tror ikke der ER nogen lovmæssige regler for det "hul" der kan opstå pga. forud/bagudbetalt FP og tanthjælp, så kommunerne gør jo nok bare hvad de selv finder retfærdigt... man kan så spørge sig selv hvorfor de så ikke bare intet udbetaler, hvis de ik er forpligtet til det... men det er jo logisk, for det vil bliv give dem en masse bøvl med enkeltydelser og ansøgning om tanthjælp, for det er jo en social begivenhed, og for nogen også uforudset... så mon ikk ebare nogle kommuner kassetænker, og siger at vi giver dem bare en FP som b indkomst, og betaler så derved mindre end en kontanthjælpssats?

men alfa omega for mig er, at der STOD på det papir jeg sendte, at jeg ville få en ekstra FP udbetaling i det "hul"... andet stod der ikke... og da der INGENSTEDER i loven står andet, end at FP er a-skat indkomst, så forventer jeg at det bliver beskattet som sådan, ellers for de en pricipiel klagesag på nakken, for de skal ikke spise mig af med noget der ikke findes... FP er A skat pligtig!!! færdig arbejde!

Der burdee SERIØST laves lovgivning på det her område, så alle behandles ENS med hensyn til det økonomiske "hul" ved overgang til FP... og giver det bøvl, skriver jeg med det samme til SF om problemet...

Det er ikke rimeligt at der skal være forskelsbehandling, så nogen for normal FP, andre får en fiktiv B-skat FP, og andre en tanthjælp...
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 16:35   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Men hvorfor regulere den senere?... de kunne da lige så godt bare udbetale en fuld a-skat pligtig FP i første omgang?
Ja det har du ret i men var måske fordi min pension blev bevilget omkring d.20 i måneden før og før jeg fik papirer til underskrift og fik det returneret var det helt tæt på den 1. hvor der skulle udbetales penge...
Men både udbetalingen og reguleringen var med almindelig a-skat trukket så der var egentligt ingen problemer i det
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 17:01   #9
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Ja det har du ret i men var måske fordi min pension blev bevilget omkring d.20 i måneden før og før jeg fik papirer til underskrift og fik det returneret var det helt tæt på den 1. hvor der skulle udbetales penge...
Men både udbetalingen og reguleringen var med almindelig a-skat trukket så der var egentligt ingen problemer i det
Jammen det beviser bare, at der godt KAN gives FP i det "hul", på normale vilkår... men jeg kender en, som fik ekstra FP, men uden fradrag fratrukket... hvilket tyder på, at der ER kommuner der giver FP i det "hul" som B indkomst, og jeg er usikker på om det er lovligt ifølge lovgivningen at kalde det FP, og så trække B skat og undlade fradrag.

Jeg har i dag fundet mindst 3 kommunale hjemmesider, der direkte skriver at de giver en ekstra FP i det "hul" som B indtægt.

EKSEMPEL (fra Aabenrå):
http://www2.borgerservice.dk/selvbet...8&p=aabenraa07

Der står direkte:
Citat:
Du kan få udbetalt en ekstra måneds pension forud, hvis du overgår til pension fra et job, hvor du var forudlønnet. Den ekstra månedsløn bliver beskattet som B-indkomst.






jeg fandt også denne vejledning fra sociaælministeriet af 2003:

http://www.vfm.dk/data/Dokumentertil...23-10-2002.pdf


Og i den finder jeg følgende under §3, stykke 7:

Citat:
Stk. 7. Til personer, som opnår ret til social
pension efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 3, og
som forud har modtaget forudbetalt løn eller en
forudbetalt offentlig forsørgelsesydelse, udbetales
en ekstra måneds pension for den første måned,
for hvilken der udbetales pension. Den ekstra
måneds pension udbetales forud
.
Altså er der vejledning fra socialministeriet der direkte pålæger kommunerne at udbetale FP i det "hul"... jeg har dog endnu ikke fundet noget som helst der omhandler at pålægge denne ekstra udbetaling at være B indkomst.

I det hele taget kan man vel ikke have en B indkomst, uden at have en A indkomst først!? ... så jeg tvivler stadig på lovligheden af at gøre det til B indkomst, som nogen kommuner altså gør.

Sidst redigeret af Razmo; 29-04-2009 kl. 17:15.
  Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 21:03   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
hvis dine penge går ind den sidste hverdag er du bagudbetalt... går de ind d. 1 i måneden, så er du forudbetalt.

Og er du forudbetalt og overgår til FP som er bagudbetalt opstår der et "økonomisk hul", hvor du reelt ikke har nogen penge en hel måned.

Noget tyder så på, at der ingen fate regler er på området, og at kommunerne har egen praksis på området.

Nogle fik som Hexi bare en måneds kontanthjælp (den billige løsning)
Nogle for FP, men som B indkomst hvor du ingen fradrag har og betaler 44% i skat (også billig løsning)
Nogle får som FLemmingLeer bare en normal FP med a skat... (den humane løsning)
Okay, jamen så er jeg forud betalt - så ved jeg da dét!!

Kan godt se pointen i det andet du skriver, tror du har fat i noget dér!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr Overgang fra førtidspension til flekdkob Mrperfektone Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 14-08-2013 23:55
Praksisnyt fra DUKH: Invaliditetsydelse og overgang til ny førtidspension carolines Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 5 20-05-2013 01:22
Overgang til førtidspension MartinM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-07-2010 09:49
Stop af kontanthjælp inden overgang til pension Hans1979 At søge førtidspension 6 18-02-2010 18:16
15.000 ledige i 2007 - overgang til kontanthjælp zuza Politik og Samfund 2 18-01-2008 18:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension