K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2013, 17:57   #1
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Ansættelse i mini-fleksjob

Jeg er i praktik 6 timer ugentligt og håber på at kunne komme lidt højere op i tid..gerne 8 timer.

Hvordan er det med fleksjob-ansættelse på 6-8 timer:

Skal man over 8 timer for at blive ansat som funktionær? Eller er der andre aftaler for fleksjobbere?

Er der krav om, at der følges en overenskomst, hvis den findes på andre lignende arbejdspladser? Eller hvordan aftales der løn i fleksjobbet?

Kan jeg forlange, at der indbetales til pension fra arbejdsstedet? (ved godt der trækkes op til 500 kr af fleksjob-tillægget fra kommunen)

På forhånd tak

Hilsen Sanne
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 18:39   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Jeg er i praktik 6 timer ugentligt og håber på at kunne komme lidt højere op i tid..gerne 8 timer.

Hvordan er det med fleksjob-ansættelse på 6-8 timer:

Skal man over 8 timer for at blive ansat som funktionær? Eller er der andre aftaler for fleksjobbere?

Er der krav om, at der følges en overenskomst, hvis den findes på andre lignende arbejdspladser? Eller hvordan aftales der løn i fleksjobbet?

Kan jeg forlange, at der indbetales til pension fra arbejdsstedet? (ved godt der trækkes op til 500 kr af fleksjob-tillægget fra kommunen)

På forhånd tak

Hilsen Sanne
I et normalt job så skal man over 8 timer om ugen for at være funktionær.

Men der er en helt speciel regel for fleksjobbere. Det betyder at hvis man udfører funktionærarbejde i et fleksjob på under 8 timer om ugen, så har man samme rettigheder som en funktionær. D.v.s. mht. løn under ferie, sygdom og opsigelse m.m.

Hvis det job du får har en overenskomst, så SKAL den følges. Er der ingen så skal en der ligner følges. Kun hvis jobbet er så specielt at man ikke kan sammenligne det med noget, så kan arbejdsgiver og fleksjobber aftale noget indbyrdes. Men Mette Frederiksen har udtalt at det sidste er en absolut undtagelse, for at undgå løn trykkeri.
Der er ingen krav længere om at du IKKE må få mere i løn end overenskomsten. Bare ikke mindre..

Når du og arbejdsgiveren er enige om løn og vilkår, så sendes aftalen til jobcenteret og den fagforening som har overenskomstretten. Begge skal godkende aftalen. (( man SKAL IKKE nødvendigvis være medlem af den fagforening.))

Hvis der er andre ansatte som udfører samme type job, så har du også krav på pension uanset overenskomst eller ej. (hvis de har en pensionsaftale)

Husk at lokke chefen med at han/ hun kan få refusion hvis du bliver syg. Det kan man få fra dag 1. I modsætning til en alm. ansat hvor virksomheden selv betaler de første 30 dage

Sidst redigeret af mik16; 01-12-2013 kl. 19:01.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 21:18   #3
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Tak Mik
Jeg har gennemtrevlet alle mulige fleksjobs-regler for at finde svar..og har siddet og leget med lønberegneren også

Aner ikke hvad lønnen er..det er et job i et fitnesscenter..jeg skal passe receptionen og være instruktør i maskinerne osv. Jeg ved at de store fitnesscentre har indgået overenskomst med HK, men det her er bare et lille bitte sted.
Når jeg bruger lønberegneren, siger den at man højst må tjene det som 37 timer.incl. pension ville indbringe..jeg undrer mig derfor over den, jeg har fundet her:

7.3.2. Loft for fleksløntilskud

Fleksløntilskuddet og lønnen m.v. kan tilsammen maksimalt udgøre niveauet for lønnen ved ansættelse på fuld tid i den pågældende stilling. Dette niveau skal fremgå af aftalen om fleksjobansættelsen. Det er arbejdsgiveren, som skal oplyse, hvad den ansatte i fleksjobbet ville være berettiget til i løn, hvis den pågældende var ansat på fuld tid. Hvis den ansatte i fleksjobbet stiger i løn eller får et tillæg, skal arbejdsgiveren oplyse den nye fuldtidsløn til jobcenteret. Derved vil personer på sammenlignelige ansættelsesvilkår ikke kunne opleve en indkomstfremgang ved overgang fra ordinær beskæftigelse til fleksjob. Hvis løn og fleksløntilskud tilsammen udgør mere end lønnen på fuld tid i den pågældende stilling, nedsættes fleksløntilskuddet med det overskydende beløb. Se eksempel 3.

Med løn på fuld tid menes den fleksjobansattes løn omregnet til lønnen på fuld tid på det pågældende arbejdsområde, dvs. uden arbejdstidsnedsættelse, reduktion af timelønnen på baggrund af den nedsatte arbejdsevne eller overtid. Hvis den ansattes løn indeholder tillæg som fx. anciennitetstillæg og funktionstillæg, skal disse indgå.

Hvis den ansatte får udbetalt en reduceret timeløn på baggrund af en nedsat arbejdsintensitet, beregnes fuldtidslønnen i den pågældende stilling på baggrund af den timeløn, som den reducerede løn er beregnet ud fra. Der henvises til eksemplerne under afsnit 6.2. Arbejdsevnevurdering.

I tilfælde, hvor en fleksjobansat er beskæftiget i flere job, er det den samlede lønindtægt (med eller uden pensionsbidrag), der danner grundlag for beregningen af tilskuddet, jf. § 70 f, stk. 2.

Når den fleksjobansatte er beskæftiget i to eller flere stillinger, fastsættes loftet for fleksløntilskuddet som fuldtidslønnen for den stilling, som giver den højeste fuldtidsløn.

Loftet over løn og fleksløntilskud vil som hovedregel udgøre samme beløb hver måned medmindre den pågældende er 14-dages-lønnet. I denne situation vil loftet over løn og fleksløntilskud afhænge af, om der er indberettet 2 eller 3 14-dages perioder i indkomstregisteret for den pågældende måned.

Eksempel 3 – Fleksløntilskud og løn overstiger lønnen for fuldtidsarbejde

Person (P) får løn for 20 timer om ugen (86,66 timer om måneden) med en månedsløn på 13.000 kr. (inkl. 15 pct. pension). Månedslønnen for fuldtidsarbejde (37 timer/uge) udgør 24.050 kr. pr. måned.
P’s umiddelbare fleksløntilskud udgør 17.008 kr. minus 30 pct. af 13.000 kr. = 13.108 kr.
P’s løn og fleksløntilskud bliver dermed tilsammen 26.108 kr. Da tilskud og løn tilsammen maksimalt kan udgøre lønnen for fuldtidsarbejde, svarende til 24.050 kr., nedsættes tilskuddet yderligere med forskellen på 26.108 kr. – 24.050 kr., svarende til 2.058 kr. Fleksløntilskuddet udgør herefter 13.108 kr. – 2.058 kr. = 11.050 kr./måned.
Der indbetales et forhøjet ATP-bidrag på 5 pct. af fleksløntilskuddet, dog maksimalt 500 kr./måneden. Da 5 pct. af 11.050 kr. er mere end 500 kr., indbetales 500 kr. om måneden. Fleksløntilskuddet er efter ATP-bidraget på 10.550 kr.
P's samlede månedsindtægt vil efter fradrag for ATP-bidrag være på 21.854 kr. (13.000 kr. fratrukket 15 pct. til pension + 10.550 kr.).
Se også afsnit 7.3.6. om nedsættelse af fleksløntilskud

Fandt den på:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=158911

Opfatter det således at tilskud og løn max kan udgøre lønnen for fuldtidsarbejde inkl. evt. anciennitetstillæg og funktionstillæg, men der står ikke noget om at pensionsbidrag for fuldtidsarbejde er medregnet i dette loft? Skal det forstås sådan at de 24050 kr. er incl. pension?

Mvh. Sanne
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 22:59   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Tak Mik
Jeg har gennemtrevlet alle mulige fleksjobs-regler for at finde svar..og har siddet og leget med lønberegneren også

Aner ikke hvad lønnen er..det er et job i et fitnesscenter..jeg skal passe receptionen og være instruktør i maskinerne osv. Jeg ved at de store fitnesscentre har indgået overenskomst med HK, men det her er bare et lille bitte sted.
Når jeg bruger lønberegneren, siger den at man højst må tjene det som 37 timer.incl. pension ville indbringe..jeg undrer mig derfor over den, jeg har fundet her:

7.3.2. Loft for fleksløntilskud

Fleksløntilskuddet og lønnen m.v. kan tilsammen maksimalt udgøre niveauet for lønnen ved ansættelse på fuld tid i den pågældende stilling. Dette niveau skal fremgå af aftalen om fleksjobansættelsen. Det er arbejdsgiveren, som skal oplyse, hvad den ansatte i fleksjobbet ville være berettiget til i løn, hvis den pågældende var ansat på fuld tid. Hvis den ansatte i fleksjobbet stiger i løn eller får et tillæg, skal arbejdsgiveren oplyse den nye fuldtidsløn til jobcenteret. Derved vil personer på sammenlignelige ansættelsesvilkår ikke kunne opleve en indkomstfremgang ved overgang fra ordinær beskæftigelse til fleksjob. Hvis løn og fleksløntilskud tilsammen udgør mere end lønnen på fuld tid i den pågældende stilling, nedsættes fleksløntilskuddet med det overskydende beløb. Se eksempel 3.

Med løn på fuld tid menes den fleksjobansattes løn omregnet til lønnen på fuld tid på det pågældende arbejdsområde, dvs. uden arbejdstidsnedsættelse, reduktion af timelønnen på baggrund af den nedsatte arbejdsevne eller overtid. Hvis den ansattes løn indeholder tillæg som fx. anciennitetstillæg og funktionstillæg, skal disse indgå.

Hvis den ansatte får udbetalt en reduceret timeløn på baggrund af en nedsat arbejdsintensitet, beregnes fuldtidslønnen i den pågældende stilling på baggrund af den timeløn, som den reducerede løn er beregnet ud fra. Der henvises til eksemplerne under afsnit 6.2. Arbejdsevnevurdering.

I tilfælde, hvor en fleksjobansat er beskæftiget i flere job, er det den samlede lønindtægt (med eller uden pensionsbidrag), der danner grundlag for beregningen af tilskuddet, jf. § 70 f, stk. 2.

Når den fleksjobansatte er beskæftiget i to eller flere stillinger, fastsættes loftet for fleksløntilskuddet som fuldtidslønnen for den stilling, som giver den højeste fuldtidsløn.

Loftet over løn og fleksløntilskud vil som hovedregel udgøre samme beløb hver måned medmindre den pågældende er 14-dages-lønnet. I denne situation vil loftet over løn og fleksløntilskud afhænge af, om der er indberettet 2 eller 3 14-dages perioder i indkomstregisteret for den pågældende måned.

Eksempel 3 – Fleksløntilskud og løn overstiger lønnen for fuldtidsarbejde

Person (P) får løn for 20 timer om ugen (86,66 timer om måneden) med en månedsløn på 13.000 kr. (inkl. 15 pct. pension). Månedslønnen for fuldtidsarbejde (37 timer/uge) udgør 24.050 kr. pr. måned.
P’s umiddelbare fleksløntilskud udgør 17.008 kr. minus 30 pct. af 13.000 kr. = 13.108 kr.
P’s løn og fleksløntilskud bliver dermed tilsammen 26.108 kr. Da tilskud og løn tilsammen maksimalt kan udgøre lønnen for fuldtidsarbejde, svarende til 24.050 kr., nedsættes tilskuddet yderligere med forskellen på 26.108 kr. – 24.050 kr., svarende til 2.058 kr. Fleksløntilskuddet udgør herefter 13.108 kr. – 2.058 kr. = 11.050 kr./måned.
Der indbetales et forhøjet ATP-bidrag på 5 pct. af fleksløntilskuddet, dog maksimalt 500 kr./måneden. Da 5 pct. af 11.050 kr. er mere end 500 kr., indbetales 500 kr. om måneden. Fleksløntilskuddet er efter ATP-bidraget på 10.550 kr.
P's samlede månedsindtægt vil efter fradrag for ATP-bidrag være på 21.854 kr. (13.000 kr. fratrukket 15 pct. til pension + 10.550 kr.).
Se også afsnit 7.3.6. om nedsættelse af fleksløntilskud

Fandt den på:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=158911

Opfatter det således at tilskud og løn max kan udgøre lønnen for fuldtidsarbejde inkl. evt. anciennitetstillæg og funktionstillæg, men der står ikke noget om at pensionsbidrag for fuldtidsarbejde er medregnet i dette loft? Skal det forstås sådan at de 24050 kr. er incl. pension?

Mvh. Sanne
Jeg kender godt ovenstående ;-)

Lønloftet består af løn plus arbejdsgiverpension plus evt. faste tillæg, som en fuldtidsansat vil få.

Så et eksempel på lønloft: timeløn 125 kr X 160,33 timer/md = 20041,25 kr/md
Evt arbejdsgivers pensionsandel 8 % = 1603,30 kr/ md
Evt FAST tillæg 500 kr/md. (hvis tillægget er pensionsgivende skal det indsættes i beregneren lige under månedslønnen. Så beregnes der pension af beløbet.)

Ialt er lønloftet 22144,55 kr/md

Så er der lige en fælde: Der står i loven at lønloftet skal indeholde BÅDE arbejdsgivers og EGET pensionsbidrag. Eget pensionsbidrag på fx. 4 % ER jo en udgift som er indeholdt i de 125 kr/time. Så de skal hverken trækkes fra eller lægges til. Så da de er inkluderet i de 125 kr/time er reglerne overholdt. Den formulering i loven har der været meget sjov af.

Bemærk at lønloftet sættes ud fra de tal du har iflg aftalen/ flekskontrakten. Det betyder at hvis man er på ren timeløn, så vil den enkelte måneds løn være afhængig af antallet af arbejdsdage. Det giver forskellig indtægt og dermed forskelligt tilskud.
MEN LØNLOFTET ER ALTID DET SAMME UANSET ANTALLET AF LØNTIMER DEN ENKELTE MÅNED.
Det eneste som kan ændre dit lønloft er hvis den OVERENSKOMSTMÆSSIGE løn ændre sig. Fx. at din timeløn stiger.

Den problemstilling har lige vendt højeste sted.. Og jeg fik ret

De 24050 kr i dit spørgsmål ER inkl. arbejdsgivers pensionsandel.

OBS!!! Når du bruger lønberegneren, så kan du se om lønloftet rammes NEDERST i beregneren. Det er den som hedder 2 beregning/lønloft. Den er et dyrt bekendskab da den modregner 100 % hvis du rammer lønloftet. Jo dårligere lønnen er, jo hurtigere rammes lønloftet hvis man øger sin timer i jobbet.

mvh Mikael

Sidst redigeret af mik16; 01-12-2013 kl. 23:16.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 20:57   #5
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Tak Mikael

Hvis min hjerne havde været med mig i går, kunne jeg MÅSKE have fundet ud af at dividere de 13000 med 20 og gange med 37..så jeg kunne se at de 24050 ER med pension

Nu vil jeg sætte mig og regne ud, hvor meget jeg skal forlange i løn..hvis der altså er mulighed for forhandling..er gammel tr såhh Glemte desværre at ringe til HK og spørge i dag..

Endnu engang tak for hjælpen..

Mvh. Sanne
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension