K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2010, 18:23   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
§18 er når kommunen/sagsbeh. søger førtidspension til en borger.

§17 er når en borger selv søger fp, og her er det klogt at overveje, om det skal være på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og i så fald skrive det tydeligt i ansøgningen.

Under "nyttige links", øverst på siden her, findes bl.a. pensionsloven hvoraf det fremgår.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 18:50   #12
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
aalborg

Undskyld jeg ikke fik svaret dig tilbage!...

Jeg er indstillet til pension af min sagsbehandler og er 29 år gammel.
Lost10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 19:54   #13
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
tak for tilbagemeldinger... Lost 10 har du været i arbejdsprøvninger og hvis ja hvor lang tid... min søn kan ikke engang magte Sind lilleskole 2 timer om ugen.
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 20:01   #14
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
aalborg det har jeg ikke , min Diganose er nok til at jeg skal ikke til nogen arbejdsprøvninger , Jeg tør ikke at snak med mennesker eller se andre mennesker jeg skriver kun på internet ... Kommune har ikke presse mig til arbejdsprøvninger...
Lost10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 21:04   #15
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
ok tak min søn har nogle af de sammme problematiker.. tror ikke han kan magte arbejdsprøvninger
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 21:35   #16
Lost10
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2010
Indlæg: 71
Styrke: 15
Lost10 er ny på vejen
aalborg Lade lægen snak med Kommune det er bedst .. Lægen ved 100 % hvordan din søn har det , det ved en sagsbehandler ikke ..
Lost10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 21:41   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Aalborg,

Som Hejdien skrev, hvor er det dejligt at din søn har dig, det skal nok gå. Det er hårdt for psykisk belastede at komme i arbejdsprøvning, så dette skal din søn nok heller ikke. Jeg lider "blot" af generaliseret angst og det har kostet mig meget helbreds mæssigt at være i arbejdsprøvning hvor jeg klarede max 10 timer ugentligt.

Mht. førtidspension, der er det ofte mest hensigts mæssigt at det er kommunen, dvs. din søns sagsbehandler, der indstiller ham til pension. Derved sker pensionsansøgningen via en §18. Sagsbehandleren skal da sørge for at indhente alle lægelige dokumenter, det måtte behøves for at konstatere at din søns arbejdsevne ikke er tilstede og at hans lidelse er varig. Lægerne kan udtale at kan ikke må arbejdsprøves af hensyn til hans helbred, man kalder det vidst nok at arbejdsprøvningen "kontra incideres".

Din fornemste opgave i alt det her er at holde kommunen til ilden og rykke op på at tingene sker. Hvis jeg var dig ville jeg samtidig med at jeg beder om aktindsigt også få planlagt et møde med din søns sagsbehandler for en update og få konkretiseret vejen frem til pension via §18.

Held og lykke med det hele. Det bliver måske en lang og sej kamp, men bare hold ved så din søn kan få fred.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2010, 22:12   #18
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
hej EE tak for respons... Det sidste møde vi havde med hans nye sagsbehandler den såkalde specialgruppe, var jeg nok naiv og troede at nu kunne vi få noget hjælp.Min søn kender intet til "systemet " han har været syg siden teenager alderen, dengang havde han angst,uro m.m. Hvordan får man sagsbehandler til at starte en §18
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2010, 00:35   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej.
Jeg synes at du skal rykke sagsbehandler for svar om videre forløb.

Evt kan skrives til afd eller højere oppe i kommunen.

Som udgangspunkt, sylter kommunerne sagerne, fordi det er billigere at fasfholde folk på kontanthjælp, end pension.

Skrive igen, når sagsbehandler har svaret.
Desværre er det sådan at man hele tiden skal rykke kommunen for at komme videre.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2010, 09:26   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Aalborg,

Jeg syntes, at du skal rykke hans nye sagsbehandler for opdateringen fra det sidste møde hvor der skulle udarbejdes en rp. Gør det skriftligt og med cc til dig selv, gerne flag og det hele så du kan se at hun har læst mailen. Ryk op på denne hvis hun ikke svarer. Hører du slet ikke noget finder du ud af hvad jobcenter chefen hedder og sætter ham/hende cc i dine mails også, så skal der nok ske noget.

Når du har fået opdatering i form af ressourceprofil eller lign. fra mødet, kan du se hvad kommunen har tænkt sig. Måske vil de have ham på "projekt springbræt" eller lign. aktiviteter for at få afklaret hans videre forløb. Hvis du føler at han bare ikke skal ud i noget som helt og har bedre af at være hjemme og gå i psykolog / psykiater behandling eller hvad han gør, så tag en snak med jeres læge eller endnu bedre hans psykiater om hvorvidt førtidspension er det bedste for din søn.

Er ftp. vejen frem så er der ikke andet for end at tage tyren ved hornene og book et møde med sagbehandleren om at I ikke ser anden mulighed end at kommunen undersøger om han kan indstilles til pension. Herefter må kommunen så gå i gang med at få indhentet alverdens lægepapirer, som de ikke allerede har. Hvis din søn ikke kan arbejdsprøves, skal der også lægelige papirer herpå og det skal stå klart at det kan forværre hans helbred/tilstand, men dette ved lægerne jo også.

Jeg startede min sag i august 2008 mhp. fleksjob, efter 6 mdr. arbejdsprøvning (det tog mig lang tid at fatte at jeg pt ikke har helbred til at arbejde) lavede jeg det om til at jeg ønskede pension. Jeg har haft 4 forskellige sagsbehandlere, men er nu snart ved at være ved vejs ende hvor kommunen burde kunne sige om de vil indstille mig til pension og sende min sag til pensions nævnet. Min sag ligger pt. for 2 gang ved lægekonsulenten.

Jeg krydser fingre for dig og din søn, ryk op på den sagsbehandler og få en afklaring for det videre forløb.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofil... Hvor kan man få hjælp? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 18-06-2012 14:10
Har virkelig brug for hjælp - modtaget ressourceprofil! Hygeria Spørgsmål ang fleksjob 12 26-05-2011 09:48
ny bruge - hjælp til ressourceprofil jane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 09-08-2010 08:28
Sygedagpenge, ressourceprofil og andet - Hjælp ønskes Anne Mette Alt det andet 8 18-06-2010 12:38
ressourceprofil i partshøring, HJÆLP! Marolle Alt det andet 19 27-03-2009 09:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension