K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2013, 03:13   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hver 8. dansker tager farlig gigtmedicin!

730.000 danskere får gigtmedicin, der øger risikoen for død og hjertesygdomme.

Din risiko for at dø stiger op til det firdobbelte allerede i løbet af den første uge, du tager det.

»Man dør ikke af en tennisalbue, men man kan dø af at tage det gigtpræparat, man behandler smerterne med. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at tage et NSAID-gigtpræparat med den viden, jeg har« siger Peter Gøtzsche.

Tak for kaffe siger jeg bare - jeg skyller i perioder en del Ibuprofen ned, såvel som jeg har Voltaren i medicinskabet. Det ved jeg ikke om jeg har lyst til mere.

Kommer til at tænke på min Mor der fik en blodprop, faktisk da hun var i behandling med Ibuprofen. Uden vi dog tillagde medicinen nogen skyld.



http://politiken.dk/forbrugogliv/sun...g-gigtmedicin/

Sidst redigeret af Ninja; 22-11-2013 kl. 03:15.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 03:19   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Politik og samfund....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 03:37   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Øøøh, er det blot fordi det er sakset fra politiken??

Eller er indholdet af politisk karakter??

- tænker mere at de også har udmærkede filmanmeldelser og madopskrifter på politiken, uden at det er politisk på nogen måde

Vil jo nødigt gøre noget forkert.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 03:57   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Næ det skal du ikke være bange for....

Nu hedder den her kategori både politik og samfund....

Det betyder at man kan smide ting her....som drejer sig om enten politik.....men også hvis det bare drejer sig om andre samfunds ting....

Den artikel....som du linker til....det er om noget der sker ude i samfundet....

Det havde været anderledes hvis du skrev at du havde taget gigt medicin og du får det sådan og sådan....du ved....det drejer sig om dig og din evt sag....

Artiklen drejer sig ikke kun om dig....men om alle dem som har taget gigtmedicin....

Måske jeg bare er dårlig til at forklare...

Men øverste afd på K10....altså hvis du ser den på forsiden a K10....den er kun beregnet til ting om en selv og ens sag....du ved...det vi prøver at hjælpe folk med....

Hvor alt det her nede...igen hvis du ser det på forsiden.....ja det er beregnet til alt de andet...samfunds ting.....politik...snik snak....det er fandme for dårligt....osv osv osv....

Folk misforstår det måske fordi kategorien hedder politik og samfund....og så tænker de at det kun gælder det politiske....

Men det hedder også samfund...så alt vedr. denne...ja det skal også deri....

Håber det giver mening...eller må jeg prøve igen...

Edit...

Denne tråd er måske et godt eksempel http://www.k10.dk/showthread.php?t=28555

En der snakker om lykkepiller....men som er bekymret om de kan tage kontanthjælpen...

Giver det ikke mening i forhold til dit eget indlæg med den artikel...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 04:00   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej nej, det giver meget god mening og er forklaret udmærket - jeg kunne et øjeblik bare slet ikke se pointen, men okay, klokken er også ved at være slagen

- jeg skal i hvert fald ikke have en Ibuprofen her inden sengetid, som planen ellers var
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 08:26   #6
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Ja, Helenekr, det er rystende!

Hvad der er endnu mere rystende er efter min mening, at de praktiserendelæger generelt ved for lidt om smertebehandling af langvarige, kroniske smerter.

Er man først sat på en medicin, fx ibuprofen, kører recepten bare derudaf...

På trods af at man ikke skal søge længere en netdoktor for at vide hvor farlig langtidsbehandling med NSAID, kan det være meget svært at råbe lægen op.

Her taler jeg af personlig erfaring. Er blevet fejlmedicineret i årevis med bla ibumeting depot og max-dosis.

På trods af flere henvendelser til praktiserende læge, blev der ikke ændret på noget som helt før jeg kom i behandling på smertecenter.

Det er det bedste jeg har gjort for mig selv. Man kan benytte de fri sygehusvalg.

Når jeg ser på hvor vanskeligt det var for mig selv, at få hjælp til korrekt medicinering, undrer det mig ikke at der går mere end 700.000.- potentielt fejlmedicinerede borgere rundt i dk, med alt hvad derved følger.

Man ville fx ikke medicinere en diabetiker eller en hjertepatient sådan lidt tilfældig og på mavefornemmelsen, vel?

Det ville true patientens liv akut.

Men når det er kroniske smertepatienter har man åbenbart ingen problemer med at udskrive livsfarlig medicin, hvor bivirkningerne kan slå dig ihjel, lamme eller invalidere dig på sigt.

Hvad er årsagen til denne skævvridning indenfor lægefaget?

For jeg er da ganske overbevist om at de praktiserende læger ikke at interesseret i at slå deres smerte-patienter ihjel.
Hvorfor langtids-medicinerer man så med stoffer der er lige så farlige som hvis man prøvede at forcere en motorvej til fods?

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 08:44   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
730.000 danskere får gigtmedicin, der øger risikoen for død og hjertesygdomme.

Din risiko for at dø stiger op til det firdobbelte allerede i løbet af den første uge, du tager det.

»Man dør ikke af en tennisalbue, men man kan dø af at tage det gigtpræparat, man behandler smerterne med. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at tage et NSAID-gigtpræparat med den viden, jeg har« siger Peter Gøtzsche.

Tak for kaffe siger jeg bare - jeg skyller i perioder en del Ibuprofen ned, såvel som jeg har Voltaren i medicinskabet. Det ved jeg ikke om jeg har lyst til mere.

Kommer til at tænke på min Mor der fik en blodprop, faktisk da hun var i behandling med Ibuprofen. Uden vi dog tillagde medicinen nogen skyld.



http://politiken.dk/forbrugogliv/sun...g-gigtmedicin/
Der er ikke noget nyt i det her, jeg mener endda, at Web engang har skrevet en del om det.

Men det gør det jo ikke mindre vanvittigt.

Og på den baggrund synes jeg det er utroligt, at lægerne er så bange for, at udskrive f.eks. Dolol, begrundet i, at det er vanedannende.

Jamen for pokker da, hvis smerterne er kroniske, så skal man jo alligevel fortsætte med smertestillende medicin, hvorfor er det så et stort problem, at medicinen er vanedannende?

Og selvom det er vanedannende, så er det jo ikke umuligt, at trappe ud af det.

Men jeg har da fuld forståelse for, at man ikke udskriver Dolol, som det første, til en person, der har et misbrugsproblem.

Jeg tog selv Ibumetin i mange år, indtil jeg fik nogle uforklarlige smerter (sandsynligvis psykisk begrundet), som fik lægen til, at give mig en recept på Dolol.
De virkede meget bedre på mine rygsmerter end Ibumetin gjorde, så det forklarede jeg min læge, og spurgte, om ikke jeg kunne fortsætte med Dolol.

Han trak lidt på det, men jo, jeg kunne godt få lov at prøve dem i en periode.

Den periode har nu varet i ca. 10 år.

Og jeg har ikke haft behov for, at øge dosis.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 09:36   #8
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Oprindeligt indsendt af vovse:"Der er ikke noget nyt i det her, jeg mener endda, at Web engang har skrevet en del om det.

Men det gør det jo ikke mindre vanvittigt.

Og på den baggrund synes jeg det er utroligt, at lægerne er så bange for, at udskrive f.eks. Dolol, begrundet i, at det er vanedannende.

Jamen for pokker da, hvis smerterne er kroniske, så skal man jo alligevel fortsætte med smertestillende medicin, hvorfor er det så et stort problem, at medicinen er vanedannende?

Og selvom det er vanedannende, så er det jo ikke umuligt, at trappe ud af det
."


Ja, det vil også være mit argument til enhver tid, vovse.
Hvorfor vil lægerne gerne udskrive rå mængder af NSAID medicin til kroniske smertepatienter, sommetider i årevis.

Velvidende hvad bivirkningerne er, vælger lægen at holde patienten på en medicin der IKKE er beregnet på behandling af langvarige smerter.

Med et argument om, at går man over i morfin-præparaterne bliver man afhængig og udvirker tolerance.

Det hænger overhovedet ikke sammen.

De fleste smertepatienter er "afhængige" af deres smertemedicin, for at kunne få hverdagen til at hænge sammen, ja, man bliver også fysisk afhængig og udvikler tolerance.

Men det gør man jo også overfor NSAID-produkterne.

Bivirkninger ved NSAID er omfattende fra alt far kvalme, forstoppelse til blodpropper og organskader. Dvs varige skader.

Bivirkninger ved morfin er øget tolerance og afhængighed. Nogle døjer med forstoppelse.
Morfin giver ingen skader på organismer, heller ikke efter længere tids brug.

For at undgå afhængighed og tolerance lave man en årlig udtrapning af medicinen, naturligvis med hjælp fra lægen.
Så nulstiller man kroppen, og kan derefter genoptage behandlingen.
Udtrapning betyder ikke "kold tyrker", man får et andet smertestillende imens man udtapper.

Derfor er det et noget tyndbenet argument, at man ikke vil medicinere borgere korrekt pga risiko afhængighed.

Hvem er smertemedicinen så til, hvis den ikke er til kroniske smerter også?

Det er en meget mærkelig holdning man har til smerter i dette land.

De fleste går til lægen fordi de ønsker en smerte eller et andet ubehag skal ophøre.

Så er det jeg ikke forstår hvorfor man som smertepatient ikke får mere anerkendelse af sin tilstand og livsvilkår.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 23:58   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
For at undgå afhængighed og tolerance lave man en årlig udtrapning af medicinen, naturligvis med hjælp fra lægen.
Så nulstiller man kroppen, og kan derefter genoptage behandlingen.
Udtrapning betyder ikke "kold tyrker", man får et andet smertestillende imens man udtapper.
Hmmm, som jeg skrev tidligere, så har jeg taget Dolol i ca. 10 år, og jeg er endnu ikke blevet møde med et krav om udtrapning.

Og det til trods for, at jeg har skiftet læge 2 gange siden jeg begyndte på Dolol.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 00:25   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
jeg bruger både Ibumetin 600mg og dolol 50mg 3 gange om dagen og nogle dage en dolol til natten.
Det har jeg fået i flere år,ibumetin i 8-10 år startede dog med 400mg.

Jeg har perioder hvor jeg har mave problem jeg løser med tykke tabelleter for mavesyre.

Lægerne siger ibumetinen er godt for led der samler væske,så hvad skulle man så skifte dem ud med hvis man skal det ?

Det eneste sted der var nogle der ville skifte ibumetin ud var på rishospitalet men efter 3 uger med tynd mave tog jeg de andre igen.

Jeg er langt fra smerte fri,men har det så jeg lige kan holde ud at være til.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension