K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2008, 13:26   #1
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hjælp søges.

Hej

Håber der er nogen her inde som kan hjælpe mig lidt.
Jeg har kikket med på siden et stykke tid og har fundet rigtige mange gode oplysninger.

Nu har jeg så et mere konkret spørgsmål jeg gerne vil stille jer.
Jeg har fået brev med overskriften: Stop af sygedagpenge - varsling.
Brevet har jeg modtaget korrekt, sådan med hensyn til tidsmæssigt.
Grundlaget er udfra §27 pkt. 1 - 6 i sygedagpengeloven.
Jeg har fået oplyst at jeg kan søge A-kassen eller kontanthjælp.
Jeg bliver også oplyst om at jeg selv kan søge førtidspension på det foreliggende dukumentationsgrundlag.

Så er mit spørgsmål ? hvad vil det sige at søge efter § 17 eller § 18, hvor kan jeg se mere om det.

Jeg fik også fortalt af min sagsbehandler at det jo nok ikke kunne betale sig at søge selv, da hun var blevet afvist med min sag ?

Alle mine lægelige udtagelser peger direkte på pension.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.

På forhånd tak.

Annette
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 13:59   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Annette og velkommen

Du spørger om forskellen på §17 og §18.

§17 er, hvor du søger pension på det foreliggende grundlag. Dvs. at kommunen IKKE indhenter flere lægepapirer, eller arbejdsprøvningsresultater, som danner baggrund for, om du kan få pension eller ej.
Kommunen skal give dig svar på 3 måneder, om du kan få pension eller ej.

§18 kan tage ÅR, men der kan kommunen så undersøge sagen nærmere ved at indhente flere lægepapirer, sende dig i arbejdsprøvning osv.

Men hvis du skriver lidt mere om, hvor længe du har været sygemeldt, og om hvad din kommune har skrevet om PLANER for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet, så kan vi bedre svare dig.

Jeg vil æde min gamle hat på, at din a-kasse vil sige, at du IKKE kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis du har lægepapirer, der peger på pension, og hvis du stadig er syg.

For at få pension, skal ALLE muligheder for ansættelse på arbejdsmarkedet være udtømt, også evt. fleksjob, medmindre lægepapirer helt tydeligt peger på, at det også er umuligt.

Under nyttige links her på k10 ligger der et link til en sygedagpengeguide, hvor du kan læse en hel masse om, hvilke ting sagsbehandleren skal gøre i din sag.

Der står også en hel masse andre nyttige ting, du kan blive klogere af.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 14:03   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Glemte at skrive, at din sagsbehandler IKKE kan afvise at behandle en ansøgning efter §17.

Under nyttige links kan du også finde noget om pension.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 14:17   #4
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej.

Min sagsbehandler har ikke afvist at behandle en ansøgning fra mig, men jeg skulle jo ikke forvente at det ville hjælpe at jeg søgte selv når nu hun ikke fik noget igennem.

PLAN, ha, ja den er at hun skal spørge lægekonsulenten om hvilke skånehensyn der skal tages til mine skader i forhold til et job.

Har piskesmæld og en prolaps i ryggen efter et uheld i 2002 og 2006. Er blevet reviladeret efter førsteskade men på grund af ulykken i 2006 lykkes det ikke at blive selvforsørgende. Har været i arbejdsprøvning på et reva sted, kunne ikke klare 2 timer om dagen 4 dage om ugen. Der har været forsøgt virksomhedspraktik/arbejdsprøvning men uden held, da der ikke er nogen arbejdsgiver som ville have mig/de havde ikke nogle jobfunktioner til mig.

A-kassen, nej der er ingen penge at få.
kontanthjælp, heller ikke muligt, er gift men en som tjener lidt mere end de lavst lønnet.
__________________
Smil til verden, trods alt

Sidst redigeret af AnnetteH; 21-01-2008 kl. 14:18. Årsag: stavefejl :-)
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 14:26   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil mene, at du skal søge om fleksjob eller førtidspension, men vi må vist lige se, om andre ved mere om det.

Mit håb er, at du så IKKE bliver smidt på kontanthjælp, for det lyder da helt vildt, for kommunen SKAL jo prøve og prøve, da de jo med en revalidering HAR erkendt, at din arbejdsevne er nedsat.

Derfor er det for mig at se, at næste skridt må være at undersøge muligheden for fleksjob.

Der er kravet, at din arbejdsevne er VARIGT og BETYDELIGT NEDSAT, og det er jo allerede dokumenteret i din sag.

Så din sagsbehandlers råd om a-kasse viser jo bare, hvor lidt hun kender til lovgivningen.

Men prøv at se på Lenas sag her på k10. Hun har heller ikke fået fleksjob, på trods af hendes nedsatte arbejdsevne og kroniske sygdomme.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 15:25   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Når du er i fagforening ...kan de ikke hjælpe dig ? Det er en slem pine du er I og der er noget helt galt i din sag for din sagsbehandler skulle have afklaret din situation og efter det du skriver så kan du ikke arbejde på normale vilkår...

Så det er enten fleksjob revalidering eller pension ...IKKE RYGE HELT UD AF SYSTEMET...det er sørme en dårlig sagsbehandling for du er jo med nedsat arbejdsevne og hvad har din sagsbehandler lavet ? SOVET I TIMEN.

Din fagforening må vejlede dig og eventuelt tage din sag op med kommunen...

Læs om § 17 0g § 18 her ...

http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187

Bed dem om hjælp for det er det du betaler dem for.

Sidst redigeret af Stella; 21-01-2008 kl. 15:27.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 16:36   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af AnnetteH Se meddelelser
Hej

Håber der er nogen her inde som kan hjælpe mig lidt.
Jeg har kikket med på siden et stykke tid og har fundet rigtige mange gode oplysninger.
Det er vi glade for at høre og velkommen til
Citat:
Nu har jeg så et mere konkret spørgsmål jeg gerne vil stille jer.
Jeg har fået brev med overskriften: Stop af sygedagpenge - varsling.
Brevet har jeg modtaget korrekt, sådan med hensyn til tidsmæssigt.
Grundlaget er udfra §27 pkt. 1 - 6 i sygedagpengeloven.
Jeg har fået oplyst at jeg kan søge A-kassen eller kontanthjælp.
Jeg bliver også oplyst om at jeg selv kan søge førtidspension på det foreliggende dukumentationsgrundlag.

Så er mit spørgsmål ? hvad vil det sige at søge efter § 17 eller § 18, hvor kan jeg se mere om det.
Se Stellas link

Og du har vel også fået oplyst at du kan anke stoppet af dine sygedagpenge ikk ?

Der er et par ting jeg ikke lige forstår de kommer her

Citat:
Jeg fik også fortalt af min sagsbehandler at det jo nok ikke kunne betale sig at søge selv, da hun var blevet afvist med min sag ?
Hvordan er hun blevet afvist med din sag? har hun søgt efter en § 18 til dig hvor du er indstillet til en pension eller er hun gået ned til sin chef og har spurgt om hun måtte søge en pension til dig ( sådan er der vitterlig nogen kommuner der gør det )

Hvis hun har søgt en § 18 til dig og der er kommet afslag så skal den også indeholde en akevejledning og du skal anke det, og den skal indeholde hvorfor det er at du ikke kan få førtidspension og hvad det er de mener du kan på arbejdsmarkedet

Hvis hun bare har været nede og spørge sin chef så vil jeg mene at du har endnu en af de inkompetente sagsbehandlere...

Har du aktindsigt ellers skynd dig at få det..

Se hvad din sagsbehandler har skrevet om den pension hun mener hun har søgt til dig ....

Hvad ang dine sygedagpenge så skal du selvfølgelig også anke dette , de skal jo ikke stoppe uden at fortælle dig hvorfor og hvad det er de mener du kan ..

jeg har kigget i loven om sygedagpenge og i den står der i §27

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Link til sygedagpengeloven

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=18e6524e43

jeg ved ikke om du kan bruge noget af dette i en anke , men har du feks ventet på at komme til behandling på et offentligt sygehus ?

Under alle omstændigheder så skal du forlange aktindsigt for har kommunen ikke en plan for dig og har de ikke lavet deres arbejde ordentligt så kan de ikke stoppe dine sygedagpenge og hvad enten det er fleksjob eller førtidspension du skal have , så skal der altså være iværksat noget for dig ....

Hvor længe har du været på sygedagpenge ?

Som stella skriver så har du mulighed for at få fagforeningen til at hjælpe dig med at se på din sag ....

og ellers må du skrive nogle flere detaljer så skal vi se om vi samlet kan finde på noget du kan gøre her

Under alle omstændigheder så kan du med en § 17 få en stakket frist på dine sygedagpenge da de ikke må stoppe dem mens du søger pension men når/hvis du får afslag så stopper de med det samme....

Derfor ville jeg som det første gøre indsigelser over at de stoppede sygedagpenge

Har lige lidt travlt men vender tilbage senere
MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 18:29   #8
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej

Jeg har været på sygedagpenge i 52 uger + 2 x 13 uger.

Min sagsbehandler siger hun har haft min sag med ved det "faglige udvalg" og det var der sagen om pension er blevet afvist og hun sagde til mig at hvis jeg søgte selv var det de samme personer som skulle vurdere den.

Kommunen har her i dag besluttet at indhente endnu en status fra en læge, så de kan komme videre med min sag !!!

Jeg ved pt. ikke hvad deres planer er, men vil prøve om få en snak med hende i morgen.

Min fagforening vil gerne og bliver også draget ind i sagen. Jeg har haft de første samtaler med dem og skal tale med dem igen i morgen.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 18:37   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Min sagsbehandler siger hun har haft min sag med ved det "faglige udvalg" og det var der sagen om pension er blevet afvist og hun sagde til mig at hvis jeg søgte selv var det de samme personer som skulle vurdere den.
Din kommune har haft HALVANDET ÅR til at afklare dit forsørgelsesgrundlag,
og der SKAL stå i din ressourceprofil, HVAD din kommune mener, du skal kunne arbejde med.

Disse ARBEJDSOPGAVER SKAL være skrevet i detaljer, og der SKAL være en PLAN, som viser UDVIKLINGEN og FORBEDRINGEN af din arbejdsevne.

De ord, jeg har skrevet med VERSALER, er nogle VIGTIGE NØGLEORD, som du skal skrive ned.

Det står i §18, at du med et afslag SKAL have beskrevet KONKRETE ARBEJDSOPGAVER.

Bed om aktindsigt (der ligger en formular her på k10), tjek din ressourceprofil MEGET GRUNDIGT og kontakt din fagforening.

Din kommune sylter dig.

Og vigtigst i allerførste omgang, så skal du klage over, at dine sygedagpenge standses UDEN en KONKRET PLAN for din fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 18:38   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
løgn her...din sagsbehandler tager fejl...og misvejleder dig.

Min sagsbehandler siger hun har haft min sag med ved det "faglige udvalg" og det var der sagen om pension er blevet afvist og hun sagde til mig at hvis jeg søgte selv var det de samme personer som skulle vurdere den.

Når du søger selv skal din sag for et pensionsnævn i socialforvaltningen , altså kommunalbestyrelsen eller hvad det hedder.

Det faglige udvalg kan ikke nægte dig at søge pension selv. De kan kun anbefale men ikke afgøre noget som helst. Når du søger en §17 så er det på det foreliggende grundlag dvs de må ikke indhente flere oplysninger eller lægeerklæringer.

det er kommunen der afgør din sag ikke jobcenteret.


Sidst redigeret af Stella; 21-01-2008 kl. 18:47.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp søges mølski Alt det andet 2 27-06-2011 15:34
hjælp søges V_Brask Dit og Dat 1 13-12-2010 02:30
Hjælp søges deva Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-08-2010 22:03
Hjælp søges odenseMand35 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-12-2008 20:29
Hjælp søges odenseMand35 Din historie 2 30-01-2008 15:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension