K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2007, 16:35   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Manglende opfølgning

Hvad er konsekvensen for kommunen, når der ikke bliver overholdt 8 ugers opfølgning, og hvor står det evt. henne?
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 16:58   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvor er det du mener at der skal være 8 ugers opfølgning henne...

Her er hvad der står om opfølgning i Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik

Citat:
Opfølgning

§ 10. Kommunen skal løbende følge sager efter denne lov for at sikre sig, at betingelserne for at give hjælp fortsat er opfyldt. Samtidig skal kommunen være opmærksom på, om der er grundlag for at yde andre former for hjælp.

Stk. 2. Kommunen skal foretage opfølgning på en sag efter stk. 1 senest 3 måneder efter første henvendelse eller senest 3 måneder efter, at sagen har været vurderet efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Herefter skal opfølgning ske senest 3 måneder efter, at sagen sidst har været vurderet, eller der er lavet en opfølgning i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. I sager efter kapitel 7 samt i sager om fleksjob m.v. efter kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal kommunen foretage opfølgning senest 6 måneder efter, at ydelsen eller tilskuddet er udbetalt første gang. Tilsvarende gælder i sager, hvor personer, der er omfattet af § 2, nr. 6, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, får tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i samme lov. Herefter skal opfølgningen ske senest 12 måneder efter, at sagen sidst har været vurderet.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30304#K3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 17:19   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Hej Web
det er i forbindelse med syge-dagpenge jeg mener jeg skal have opfølgninssamtaler hver 8. uge.
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 17:28   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
ahhh så er det derfor jeg er forvirret....
Så bliver jeg dig svar skyldig...jeg aner intet om sygedagpenge....
Jeg har svært nok ved at følge med i lovgivningen til fleksere....og har desværre ikke overskud til at følge med i andre...selvom meget af det hænger sammen...

Men lur mig om ikke der skulle findes en eller anden der kan finde et svar til dig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 18:13   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her er så en hel masse om statsrefusion osv.

Du kan selv søge på sygedagpenge på siden.

God fornøjelse.

Der er forskellige refusionstakster afhængig af længden af sygemeldingen.
Fra 0 procent og opad.

Citat:
Orienteringsskrivelse om ny bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud,
samt regnskabsaflæggelse og revision på Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressortområder
(Til samtlige kommuner, regioner og kommunale revisorer)

http://www.social.dk/lovgivning/regl...9-0ebdde294979

Og loven om sygedagpenge:

Når du er klikket ind på siden, er der uddybende materiale i links til højre.

http://www.bm.dk/sw687.asp

God fornøjelse. Håber, du får glæde af det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2008, 22:34   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mere af samme skuffe om sygedagpenge

Fik lige lyst til at "genoplive" noget om sygedagpenge - og Odense.

Prøv lige at se her, om du kan genkende noget, Lena.

Mon det er standardsagsbehandling i den kommune?


Citat:
Pt ligger min sag hos Odense kommune, hvor de har sendt en skrivelse om, at de
Citat:
stopper sygdagpengene den 30/11-06, men jeg får stadigvæk sygdagpenge, og min sag skulle havde været færdig i det de kalder anken, hvor de tager sagen op til revurdering
. Jeg har fået at vide, at jeg ingen diagnoser har, og hvis jeg dog bare havde været ældre, ville det hele havde været meget nemmere, da jeg er for ung til fleksjob og pension. De tre udtalelser er jeg meget skuffet over. Hvad skal jeg gøre? Jeg blev sygemeldt i januar 2005 og har ikke fået en afklaring endnu.

Svar fra Scleroseforeningens Socialrådgiver i januar 2007!!!!

Citat:
Umiddelbart kunne det lyde som om, der er sket nogle sagsbehandlingsfejl i din sag, men det er svært for mig at afgøre. Under alle omstændigheder lyder det som om, du har været igennem adskillige afprøvninger uden et brugbart resultat.
Citat:
det ikke er en begrundelse at henvise til din alder med henblik på vurdering af muligheder for uddannelse/fleksjob eller pension.
http://www.scleroseforeningen.dk/Sp%...edagpenge.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 19-01-2008 kl. 22:35. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 12:39   #7
maj
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2007
Indlæg: 44
Styrke: 17
maj er rigtig godt på vej
Red face sygedagpenge opfølgning

Hej Lena

Så vidt jeg har styr på det står opfølgningsreglerne i §13 i sygedagpengeloven, de er en anelse forskellige alt efter hvilken kategori du er indplaceret i efter §12. Hvis man er langtidssyg og en kategori 3 skal der opfølges hver 8. uge. Opfølgningen kan være telefonisk. MEN at finde ud af hvad der sker hvis de ikke gør det???? Det kan jeg simpelthen ikke finde.

Jeg kan varmt anbefale alle en bog af Charlotte Vester der hedder sygedagpengeloven, den er fra juli 2007, den er skrevet på et nogenlunde forståeligt sprog og er god som opslagsværk. Til dem som ikke er opmærksomme på det kan man låne alle de forskellige love på biblioteket, det er en serie som hedder Schultz LovBibliotek som hele tiden bliver opdateret med det sidste nye, men det er jo desværre ikke nem læsning for almindelige mennesker.

Hvis du finder ud af hvad der sker hvis kommunen ikke laver deres opfølgning hører jeg meget gerne.

Maj
maj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 13:33   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er det en gammel tråd der er hevet frem her men den er helt sikkert stadig relevant

Så jeg sætter lige det her ind ang opfølgning.




§ 24. Kommunen skal med henblik på at bevare den sikredes tilknytning til arbejdsmarkedet senest efter 8 uger og derefter mindst hver 8. uge tage dennes forhold op til vurdering med henblik på, om der er behov for behandling, optræning, revalidering eller andre former for bistand til den pågældende eller dennes familie. Dette skal ske i samarbejde med dagpengemodtageren, læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 2. Kommunen skal før den første kontakt til den sikrede tage stilling til, om karakteren af den sikredes sygdom eller den sikredes sygdomsfrekvens kræver, at den sikrede indkaldes til en personlig samtale. Samtidig skal der tages stilling til, i hvilket omfang der skal ske inddragelse af læger, hospitals- og revalideringsinstitutioner, virksomheder og de faglige organisationer samt arbejdsformidlingen.

Stk. 3. Kommunen skal ved den første opfølgning tage stilling til udarbejdelsen af en opfølgningsplan. Planen skal i alle tilfælde senest udarbejdes, når dagpengemodtageren har været sygemeldt i 6 måneder inden for de sidste 12 måneder. Har kommunen forlænget dagpengeperioden efter § 22, stk. 1, nr. 1, skal nødvendige afklarende aktiviteter forud for revalideringen være iværksat senest 6 måneder efter forlængelsen.

Stk. 4. Kan den sikrede ikke blive erhvervsaktiv igen, skal kommunen, når betingelserne herfor er opfyldt, rejse sag om en social pension.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opfølgningen af langvarige dagpengetilfælde.


Jeg er mere interesseret i (eller også interesseret i) hvad sker der når kommunen ikke sørger for den opfølgning som de i følge loven skal ?

Når det er dem der den ene gang efter den anden aflyser møder...

Dette kan jo have både økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser for en sygemeldt...


Nogen der har fundet noget om det ?


Jeg har nu gået sygemeldt i 19 uger, 6 møder er aflyst (har bedt min sagsbehandler om skriftligt meddele mig at jeg er uden skyld i forhalingen af min sag og at det derfor ikke får nogen konsekvenser for mig )

Men min sagsbehandler har da også fra læge side fået oplyst at fysioterapi er nødvendigt for at mindske smerter og langvarige følge virkninger, da jeg uden hjælp vil opleve at mine smerter bliver kroniske (oven i alt det andet jeg har i forvejen ) så man kan ikke sige at der iværksættes noget for at jeg bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet (mon ikke det kan skyldes at jeg kun er halvt på arbejdsmarkedet pga fleksjob )

Lena hvor langt bagud er du med din opfølgning efterhånden ??
  Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 14:12   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Denne er er god at bruge, hvis man vil undersøge mere om opfølgningerne.

http://sdpguide.ams.dk/Default.aspx

Hejdien skriver:

Citat:
Dette kan jo have både økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser for en sygemeldt...


Nogen der har fundet noget om det ?
Jeg har kun nogle stikord, som man kan arbejde videre med.

At tjekke, hvad erstatningsadvokater mener.

At tjekke, om der ligger nogle domme... for langsommelig sagsbehandling.

Men hvis du og kommunen har papirer på, at du skal være i "fred", så ved jeg ikke, om der er noget at gøre... Det er jo en dokumentation på, at din opfølgning foregår, som den gør.

Måske det også er "nok" at ringe til dig indimellem... uden at gøre andet end at konstatere, at der ikke er noget nyt.

Hvem ved, om kommunen har en "alternativ" journal, hvor de - uden din viden - undersøger en §18 til dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 14:28   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
He he Zuza

Citat:
Men hvis du og kommunen har papirer på, at du skal være i "fred", så ved jeg ikke, om der er noget at gøre... Det er jo en dokumentation på, at din opfølgning foregår, som den gør.
Nu ikke papir på at jeg skal lades i fred (de skal sq snart komme i gang) men papir på at det ikke kan komme tilbage og sparke mig i røven at de ikke kan tage sig sammen til at få holdt de aftalte møder, jeg skal have opdateret min ressourceprofil , og jeg skal have lavet en plan for hvad er videre skal ske, og ja jeg kan selv presse på men desværre er sygehus væsnet ikke hurtigere end kommunen så jeg har først næste aftale i april månede og inden der er noget derfra er det noget svært både for mig læge og kommune at vide hvad det er der sker ....

Men kan da være at jeg skal lade en mail falde til min sagsbehandler så hun ved at jeg er her endnu
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
opfølgning af FTP nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 20-07-2011 08:55
Opfølgning under arbejdsprøvning V_Brask Alt det andet 11 15-12-2009 23:16
Manglende opfølgning. CHNEVIDE Alt det andet 36 10-12-2009 03:28
Opfølgning Skovgård Er det overhovdet til at få fleksjob? 48 11-03-2008 13:45
Sådan straffes kommuner ved manglende opfølgning på fleksere zuza Politik og Samfund 2 11-03-2008 13:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension