K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2017, 20:03   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Er du sød at forklare hvad du præcist mener med at kende til lovgivningen

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det viser jo kun med al tydelighed, at man satser på, at borgerne heller ikke selv kender lovgivningen.
Hej Vovse.

Er du sød at forklare hvad du præcist mener plz ?

Langt de fleste Borgere kender jo ikke lovgivningen, mig selv incl.
Og kommer nok aldrig til det...

Man skal da være uddannet intellektuel akademiker, uddannet jurist for at
kunne navigere rundt i alle de §§ som JC og kommunen tit henviser til.

Og så bliver næsten alle §§ jo formuleret på en måde, så man overhovedet
ikke fatter, hvordan en § skal tolkes.

Så længe vi har disse højtlønnede embedsmænd der sidder inde i Danmarks
embeds-apparat, sikkert og trykt med en fed hyre og tjenestemandspension,
så vil De blive ved med at skrive/formulere lovene, så de kan tolkes på "20"
forskellige måde.

Jeg tror aldrig at flertallet af os borgere, mig selv incl. vil kunne læse at
tolke og forstå det.

Jeg mener helt sikkert at vil skal have en ny lov i Danmark, lige som
den i f.eks USA, når der kommer en ny regering, så skal HELE embeds
apparatet skiftes ud med nye unge kræfter, så disse gamle embedsfolk ikke
kan sidde og "kue" en ny minister med "Det er sådan loven skal tolkes og det
er sådan en NY lov skal skrives, så den ikke kan tolkes nemt..."

Undskyld hvis jeg lyder lidt bitter, oven i mine andre skavanker med slidgigt og
smerter har jeg lige fået konstateret slidgigt i ryggen mellem 2 ryghvirvler
samt 2 flade diskus, som også giver smerter

Det samtidig med mit sidste møde nede hos JKI Lærkevej i okt 2016, hvor jeg
IGEN måtte klage over den SB jeg havde fået, da hun ikke havde skrevet i
journalen, hvad vi rent faktisk have aftalt og fik så af vide at jeg ved næste
indkaldelse til møde dernede, nu IGEN skal have en ny SB.

Og det eneste jeg beder om, og har bedt om siden 2015, hvor jeg blev
visiteret fra Nyrupsgade til JKI , dvs målgruppeskift fra Jobparat til
aktivitetsparat pga helbredsmæssige årsager, er at blive "afklaret" i forhold til
min arbejdsevne med et jobafklaringsforløb iht
"Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Kapitel 12 b § 68 d."

Jeg vil heller ikke afvise et Ressourceforløb iht Kapitel 12 a § 68 a.

Jeg har arbejdet hele mit liv siden jeg var 10-12 år gammel startede med at
løbe med aviser og mit kadaver er nu desværre blevet nedslidt.

Gik i kommuneskole i 9 år, tog 10 klasse på en efterskole
og derefter 1 år EFG Jern og Metal, svagstrøms området.

Jeg aftjente min værnepligt i Civil forsvaret som K-værnepligtig

Arbejde gennem årene: Tagdækker og Asfaltarbejder, Vinduespudser,
Smedearbejdsmand, Motorcykelkurer, Taxachauffør, Gardinmontør,
Tæppemontør, Lækage-sporer, Flyttemand, Jord & beton arbejder,
Buschauffør, Depotservicemedarbejder (Køremand -Rangsist)
Metro Steward, Sygetransport chauffør, Lastbilschauffør og
Turistbuschauffør, en hel del jobs med hårdt fysisk arbejde.

Har været medlem af 3F incl A-kassen siden jeg var 18 år gammel.

Røg ud af A-kassen og dagpengesystemet og mistede retten til
dagpenge lige som ca + 70.000 andre borgere pga Dagpengereformen
og kom for første gang i mit liv over på kontanthjælp.

Jeg bliver straffet nu efter et langt arbejdsliv.
Godt vi har K10, så vi kan hjælpe hinanden.
.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 00:24   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Hej Vovse.

Er du sød at forklare hvad du præcist mener plz ?
Jeg kan da prøve.
Du har citeret fra denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=19235&page=41 hvori phhmw har skrevet et indlæg:
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

https://www.jobindex.dk/jobannonce/jobnet/7160699

Der er ikke krav om, at du har en specifik uddannelse eller erfaring, men det vil være en fordel, hvis du har en uddannelse eller erfaring, hvor dine kompetencer kan anvendes beskæftigelsesrettet med vores arbejdsområde - borgere over 30 år på kontanthjælp og i ressourceforløb.

Hilsen Peter
Hvortil jeg svarede:
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det viser jo kun med al tydelighed, at man satser på, at borgerne heller ikke selv kender lovgivningen.

Der går vist lidt tid endnu før K10 kan nedlægges.
Det jeg mener er, at når de bevidst ansætter personale der ikke har en relevant uddannelse, endsige erfaring, så må de jo have som udgangspunkt, at borgerne heller ikke kender lovgivningen.

Hvis de havde som udgangspunkt, at borgerne kender lovgivningen, så ville de nok gøre lidt mere ud af, at ansætte personale med kendskab til samme lovgivning.

Jeg ser et billede for mig, hvor en borger er til møde med sin sagsbehandler/jobkonsulent, sb snakker om hvad der nu skal ske i sagen, borgeren spørger ind til tingene med henvisning til relevante §'er, og lige pludselig er sb hægtet totalt af og borgeren har "overtaget" mødet fordi denne kender loven bedre end sb.

Før jeg kom på internettet, og K10, troede jeg heller ikke, at jeg kunne læse love og §'er. I starten da jeg var kommet på K10 nøjedes jeg da også med, at læse hvad de andre skrev, men på et tidspunkt kom der noget op, som jeg havde svært ved at tro, og så måtte jeg jo følge linket, så jeg selv kunne læse det der stod i loven.
Og efterhånden som jeg kom igang med, at følge andre brugeres links til div. love fandt jeg ud af, at det ikke var så svært som jeg troede.

Jeg har perioder hvor jeg har svært ved at koncentrere mig, og i de perioder skal jeg ikke prøve at forstå nye love.

Det kan være lidt svært at holde styr på tingene når der i en § henvises til noget fra en tidligere §, men så har jeg nogle gange kopieret de relevante §'er over i et word-dokument, så det er nemmere at overskue.

Jeg vil næsten hellere læse love og §'er end jeg vil sætte mig ind i noget ny teknik.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 14:03   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det jeg mener er, at når de bevidst ansætter personale der ikke har en relevant uddannelse, endsige erfaring, så må de jo have som udgangspunkt, at borgerne heller ikke kender lovgivningen.

Hvis de havde som udgangspunkt, at borgerne kender lovgivningen, så ville de nok gøre lidt mere ud af, at ansætte personale med kendskab til samme lovgivning.

Jeg ser et billede for mig, hvor en borger er til møde med sin sagsbehandler/jobkonsulent, sb snakker om hvad der nu skal ske i sagen, borgeren spørger ind til tingene med henvisning til relevante §'er, og lige pludselig er sb hægtet totalt af og borgeren har "overtaget" mødet fordi denne kender loven bedre end sb.

Før jeg kom på internettet, og K10, troede jeg heller ikke, at jeg kunne læse love og §'er. I starten da jeg var kommet på K10 nøjedes jeg da også med, at læse hvad de andre skrev, men på et tidspunkt kom der noget op, som jeg havde svært ved at tro, og så måtte jeg jo følge linket, så jeg selv kunne læse det der stod i loven.
Og efterhånden som jeg kom igang med, at følge andre brugeres links til div. love fandt jeg ud af, at det ikke var så svært som jeg troede.

Jeg har perioder hvor jeg har svært ved at koncentrere mig, og i de perioder skal jeg ikke prøve at forstå nye love.

Det kan være lidt svært at holde styr på tingene når der i en § henvises til noget fra en tidligere §, men så har jeg nogle gange kopieret de relevante §'er over i et word-dokument, så det er nemmere at overskue.

Jeg vil næsten hellere læse love og §'er end jeg vil sætte mig ind i noget ny teknik.
Jeg tror også det er vigtigt når man begynder at læse paragraffer, at man tager det bid for bid. Dvs ikke sætter sig for "så, nu vil jeg forstå hele aktivloven". For så bliver det virkelig uoverskueligt.
Og så skal man give sig den tid man behøver, til at evt læse det samme flere gange, evt sætning for sætning, for at forstå det.
De tilhørende principafgørelser og bekendtgørelser, kan også nogen gange hjælpe lidt på forståelsen

Jeg har heldigvis kun mødt de uuddannede på borgerservice vedr enkeltydelser, men der har jeg tilgengæld haft lyst til at slå hovedet ned i bordet et par gange.
Det billede du har i hovedet, det tror jeg desværre er sket i virkeligheden for mig :P

Jeg synes dog også man skal huske, at selv for uddannede socialrådgivere, kan det være svært at følge med i alt det nye der sker.
I forbindelse med kh loftet og 225-timers reglen, fik de jo bare smidt en stak nye paragraffer i hovedet, og besked på at lære det hele på mere eller mindre en måned, for derefter at gennemgå alles sager ift de nye regler.
Jeg har desværre set en del på fb spørge ind til ting, hvor jeg godt kunne se at deres sagsbehandler vidst ikke liiiige havde fået læst op på det. Jeg har så henvist til hvor det kunne findes, og håber at de så har vist det til sagsbehandler, og at sagsbehandler så har fået rettet op på det.
I de situationer kunne jeg godt savne at sagsbehandler sagde: "jeg vil gerne være helt sikker på at jeg giver dig det korrekte svar, så er det i orden at jeg vender tilbage når jeg har fået undersøgt det nærmere?" i stedet for at bare komme med et skud fra hoften :/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 20:32   #4
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
@MistyMiss & Vovse.

Takker for Jeres svar, og jeg er helt enig, man bliver
nødt til at sætte sig ind i det. og det bliver nemmere
og nemmere at forstå.

Men det er fanme noget tungt stof, det lov sprog der

Jeg har siden sidste møde med JC (Lærkevej) været i
gang med at forberede mig.

Aftalen sidst var bl.a:
Der skal indhentes en ny statusattest fra min læge.

Her får de en, hvor ALT står nedskrevet, om alle mine diagnoser,
bare intet om "arbejdsevne" som ens læge jo åbenbart ikke må udtale sig om.

Mit "udkast" til min 1'ste diagnose (ikke færdig):

1.
Diagnose: slidgigt i begge knæ kronisk sygdom og stationær tilstand der
udvikler sig over lang tid.
Påbegyndt dato: 1.ste operation (sportsskade) i hø knæ 1982.
2.en operation (arb.)venstre knæ 1985.
3. operation (sportsskade) venstre knæ 1989.
se statusattest pr 25.11.2011 samt statusattest pr .16.sept.2014. Situationen er forværret.
Symptomer: Smerter, Ømhed, Stive led, Knasen og skurren i leddet,
Hævede og ømme led, hvis der opstår inflammation (betændelse) i leddet
Helbredende behandling: Ingen, alle behandlingsmuligheder er afprøvet.
Slidgigt kan ikke helbredes, men man kan lindre smerter og besvær og forsinke
en forværring af sygdommen.
Til sidst kan kunstige knæ indopereres med de risici det indebærer.
Forbyggende behandling: Dagligt lindre smerter med gigtmedicin og træning af knæenes og benenes stabilitet.
Behandlingsmuligheder: Henvisning til Smerteklinik ? Henvisning til gratis træning i varmtvandsbassin ?
Helbredsmæssig karakter: sammensatte og komplekst da tilstanden er stationær og kronisk med daglige smerter.
Funktionsevne (arbejdsevne): er kronisk, varig, stationær og væsentlig nedsat
Funktionsniveau: er kronisk, varig, stationær og væsentlig nedsat
Skånebehov ved job: ikke fysisk arbejde med tunge løft mm intet stående arbejde, undgå trapper, Undgå knæ belastende arbejde.

.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2017, 23:32   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Åh, lærkevej har jeg hørt en deeeeeel skidt om.
Der er, så vidt jeg ved, en fb gruppe der aktivt kæmper mod dem, og jævnligt holder demonstrationer mod dem.

Så tror ikke bare du kæmper med kendskab til alm lovgivning, men derimod et jobcenter som generelt en del kæmper imod :/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 10:37   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg tror også det er vigtigt når man begynder at læse paragraffer, at man tager det bid for bid. Dvs ikke sætter sig for "så, nu vil jeg forstå hele aktivloven". For så bliver det virkelig uoverskueligt.
Og så skal man give sig den tid man behøver, til at evt læse det samme flere gange, evt sætning for sætning, for at forstå det.
Ja, f.eks. tage det efterhånden som det er relevant for én selv, eller man af anden grund har interesse i det.

Og ofte er det ligesom når man har set en gammel film mange gange. Første gang man ser filmen følger man med i selve handlingen, næste gang lægger man lidt mere mærke til omgivelserne, og hver gang man ser filmen lægger man mærke til noget nyt.

For nylig genså jeg filmen Convoy, igen-igen-igen, og lagde igen mærke til noget jeg ikke havde været obs på de andre mange gange.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
De tilhørende principafgørelser og bekendtgørelser, kan også nogen gange hjælpe lidt på forståelsen
Og dem har jeg endnu ikke lært at finde rundt i. Og så er det jo rart at kunne hente hjælp på K10.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Det billede du har i hovedet, det tror jeg desværre er sket i virkeligheden for mig :P
Det kommer slet ikke bag på mig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Åh, lærkevej har jeg hørt en deeeeeel skidt om.
Der er, så vidt jeg ved, en fb gruppe der aktivt kæmper mod dem, og jævnligt holder demonstrationer mod dem.

Så tror ikke bare du kæmper med kendskab til alm lovgivning, men derimod et jobcenter som generelt en del kæmper imod :/
Og det er jo en hel anden problematik.

Den værste sagsbehandler, der nogensinde var inde over min sag underskrev sig som "diplomsagsformidler". Det er min opfattelse, at hun havde helt styr på lovgivningen, men enten var hun styret "oppefra" eller også var hun bare en led k*lling. Der blev virkelig bagt kommunale rævekager i den periode.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 11:19   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
STOL på dig selv, læn dig op ad K10, KEND DIN LOVGIVNING!

Denne tråd er vigtig!

Ingen skal sidde tilbage og føle det kun er dem der ikke forstår!

I flere år har, jeg især, brugt sætningen " Du skal kende lovgivningen"

Muligvis tror nye medlemmer af k10, at vi andre med mange års erfaring er meget dygtige til at finde, læse og forstå lovgivningen.

Intet er mere forkert, fordi vi i Danmark har verdens dygtigste embedsmænd, som er eminente til at formulere en given lovtekst, således at der altid er en kattelem, til at fortolke til magthavernes fordel

Eksempel.

Forvaltningslovens § 8 https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=161411

"§ 8. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse."

Vi ved, at i en social sag skal borgeren have mulighed for at have en bisidder med til samtaler med kommunen. En person, som borgeren har tillid til, familiemedlem, naboen etc.

En bisidder der har, som opgave at lytte, støtte og efter aftale måske stille spørgsmål, som er aftalt på forhånd.

Kommunerne er tilsyneladende begyndt at sætte begrænsninger for denne bisidderrolle, ved at ikke accepterer borgerens valg af bisidder. (jeg holder øje med udviklingen)

Hvilken fordel kommunen har, ved dette fravalg af en bisidder kan jeg ikke se, udover at den kunne være en ren magtdemonstration og endnu en afprøvning af grænser.

Kan kommunen forhindre, en valgt af borgeren`s bisidder?

JA, det kan kommunen godt. Gennem dette lille stk.2:

"Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt., gælder ikke, hvis partens interesse i at kunne lade sig repræsentere eller bistå findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov."

( jeg kan ikke fortolke og forstå hvad der menes. Kan du?)

Når du påbegynder en social sag ved kommunen og hvis du har fulgt bare lidt med i udviklingen og fulgt med på k10, vil du se, at de råd mange modtager er de samme, i en uendelighed.

Igen og igen råder vi i fællesskab de samme råd.

Alt imellem dig og kommunen foregår skriftligt, ingen telefoniske spørgsmål.

Søg aktindsigt efter de regler, som findes på forsiden af k10. Borgeren skal naturligvis vide og forstå alt, hvad andre skriver i din kommunale journal. Fordi, at hvad der skrives, dokumenteres er jo grundlaget, i sidste ende, for kommunens Pensionsnævn, som skal træffe den endegyldige afgørelse. Alle andre indstiller til kommunen, hvad de mener, men kun kommunen afgøre.

Netop på k10, har du mulighed for at få råd 24 timer i døgnet. Bemærk hvor mange handicap hjemmesider der ikke har åbne debatsider, hvor patienterne kan guide hinanden.

Er det svært? NEJ, NEJ og atter NEJ….. fordi du har k10 til at guide dig. Tro ikke at vi gamle erfarne ikke har besvær med at finde og forstå de forskellige love, Bekendtgørelser og Vejledninger. Lad dig aldrig duperer og gå i den tro, at det kun er dig der ikke kan finde ud af det.

Her på k10 findes der ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Kio du nævner:

"Man skal da være uddannet intellektuel akademiker, uddannet jurist for at
kunne navigere rundt i alle de §§ som JC og kommunen tit henviser til.

Og så bliver næsten alle §§ jo formuleret på en måde, så man overhovedet
ikke fatter, hvordan en § skal tolkes.
"

Ja, det er jo også korrekt, men de skal ikke få lov til at knægte os. Med fælles hjælp skal vi nok hjælpe folk igennem de første forvirrende måneder af deres sociale sag.

Som jeg oplever det, er vores største problem, at der ingen konsekvens findes, når kommunerne udøver bevidst ulovlig sagsbehandling. Samt de raske familiers ligegyldighed over for hvad der sker lige foran næsen på dem. De vil ikke se, men håber og tror de slipper fri. Selv vores Ankestyrelse taber sine ulovlige afgørelser og Principafgørelser ved de civilretslige domstole.

Sagsbehandlere, sagsformidlere, socialrådgivere og jobkonsulenter er i nøjagtig samme situation, som vi andre med forståelsen af dansk sociallovgivning.

1327 indtil nu, tvivlsspørgsmål, stillet af professionelle, til lovteksterne af de sidste reformer. Så med mine 5 års skolegang kan jeg godt matche deres viden om lovgivning.

Langt de fleste tvivlsspørgsmål er normale, men der findes også spørgsmål, som tydeligvis har som formål, at kunne tryne borgerne. Læs lidt med i disse spørgsmål.

Bedste hilsner

Peter

Ankestyrelsens juridiske hotline for sagsbehandlere i kommunerne

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juridisk-hotline#/

Vi offentliggør løbende gode spørgsmål/svar fra vores juridiske hotline. Se, om vi har et svar, der matcher dit spørgsmål: Brug søgefeltet, eller se under emnerne. Søgeområdet bliver indsnævret, hvis du har klikket på et emne. Du kan skrive til os, hvis svaret ikke er der.
Vi har 1327 svar.

Emner

Kontanthjælp
Aktivloven
Beskæftigelse
Sygedagpenge
Rehabiliteringsteam
Førtidspension
Folkepension
Handicappede og ældre
Børn med handicap - servicelov
Børn og unge
Retssikkerhedslov - opholds- og handlekommune
Retssikkerhedslov - refusion
Retssikkerhedslov - andet
Sagsbehandling og forvaltningsloven
Lov om socialtilsyn
Dagtilbudsloven
Adoptionsloven
Øvrige lovområder

PS Vovse har lært den gamle mand en ny titel "diplomsagsformidler"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=6190

Husk, at vi i Danmark har haft Ludvid Holberg der har skrevet Erasmus Montanus https://da.wikipedia.org/wiki/Erasmus_Montanus

Bilag

http://www.socialraadgiverne.dk/File...aadgiveren.pdf

"I er stødt på medarbejdere med baggrunde som frimærkehandler, pornofotograf og vinduespudser. Hvad er problemet?"

Henning Jørgensen,
professor, Center for
Arbejdsmarkedsforskning,
Aalborg Universitet

Sidst redigeret af phhmw; 24-01-2017 kl. 11:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 12:01   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vovse:
Det med principafgørelserne:
Prøv at finde den relevante lov inde på socialjura. F.eks. her: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102
Ved næsten alle paragrafferne, står der "principafgørelser". Hvis man klikker på det ord, kommer alle de principafgørelser frem, der har relevans til den paragraf
Under paragrafferne er der også links til de relevante bekendtgørelser og vejledninger
Så kan man gøre på samme måde med paragrafferne, tage dem bid for bid når de er relevante

Jeg har bogmærket de principafgørelser jeg henviser til oftest, eller som jeg især finder vigtige at huske :P
Har endda også to bogmærker til aktivloven. Den ene til §13, og den anden til §81. Så behøver jeg ikke scrolle så meget :P

Ang en oplevelse på borgerservice:
Jeg er på ressourceforløbsydelse, og ville søge tandlæge efter §82a.
Den ser således ud (har fremhævet den vigtigste del)
"§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. "

Her tænker jeg: jamen de økonomiske betingelser for at modtage kh, er formuegrænsen.
Så jeg ringer først ind, og spørger hvad jeg skal dokumentere ift det. (Første gang kommer jeg igennem til en fra borgerservice, der stiller mig om til en sagsbehandler). Jeg får det uddybet, og smutter så ind på borgerservice. Her har de nemlig printere, så jeg kunne udskrive dokumentationen.
Jeg bliver så undervejs i tvivl om noget, og spørger en på borgerservice hvordan jeg gør ift at udskrive det her med formue.
Han siger at det skal jeg da slet ikke. Jeg skal ikke dokumentere noget med formue.
Eeeehm hvad?
Han ringer endda til en sagsbehandler (åbenbart en anden en) der bekræfter det han siger.

Jeg slår så paragraffen op på computeren der henne, og viser ham paragraffen. Man kan godt høre/se at han er lidt overrasket over at jeg lige finder den frem.

Han påstår (og det er her min kæbe havde ramt gulvet hvis det var en tegnefilm) at det simpelthen er paragraffen der er skrevet forkert. At der skulle have stået:
"Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, eller ressourceforløbsydelse. "

Så så længe jeg opfylder de økonomiske betingelser for ressourceforløbsydelsen (hvor jeg godt må have formue) er jeg berettiget til §82a.

Og for lige at toppe det, så da jeg argumenterer igen, udtaler han at det ved han nok bedst, for han arbejder med det.

Det er en af de situationer hvor jeg finder ordet "tragikomisk" ret passende :P

Men hey, jeg gjorde hvad jeg kunne for at rette deres fejl. Men tillod mig at opgive til sidst. Hvis de ikke ville have den dokumentation, skulle de da nok få lov til at slippe.
OG jeg fik ham til at skrive på ansøgningen, at HAN havde sagt at jeg ikke skulle dokumentere formue. Så var jeg sikker på at den ikke ville falde tilbage på mig
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 00:44   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
PS Vovse har lært den gamle mand en ny titel "diplomsagsformidler"
Jeg googlede det for en del år siden, og jeg mener jeg fandt ud af, at det havde noget med at gøre hvor uddannelsen var taget.

Men ja, det lyder jo imponerende.

Det jeg mente med min indlæg var, at det vigtigste ved en sb ikke er uddannelsen, men personens tilgang til tingene.

Min sidste sb var kontoruddannet på kommunen, og underskrev sig som "sagsbehandler", men hun var sød og rar, gjorde hvad hun kunne for at få tingene til at glide, og vi havde en fornuftig dialog om tingene. At hun fik min sag afsluttet tror jeg lige så meget handler om, at hele teamet mente den skulle afsluttes.
Jeg havde hende i en længere periode, og klagede kun over hende en enkelt gang, og det var lige på falderebet før jeg blev tilkendt fp.

Jeg syntes det hele trak for langt ud, og jeg havde en kraftig mistanke om, at det var en faglig konsulent der stod bag (det var vel hvad jeg kunne forvente efter at have gjort hende til grin i overværelse af hendes chef), så jeg afleverede en ansøgning om fp på det foreliggende grundlag, og så kom min sb ud og var nysgerrig, og påstod, at jeg ikke kunne søge en §17 når hun havde sat gang i en §18.
Jeg klagede til jobcenterchefen, og kort efter min pensionstilkendelse fik jeg brev med besked om, at min klage var taget til efterretning.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Vovse:
Det med principafgørelserne:
Prøv at finde den relevante lov inde på socialjura. F.eks. her: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102
Ved næsten alle paragrafferne, står der "principafgørelser". Hvis man klikker på det ord, kommer alle de principafgørelser frem, der har relevans til den paragraf
Under paragrafferne er der også links til de relevante bekendtgørelser og vejledninger
Så kan man gøre på samme måde med paragrafferne, tage dem bid for bid når de er relevante
Det dér orker jeg slet ikke i øjeblikket.

Hvis jeg husker det, så kigger jeg på det en dag jeg er mere ovenpå. Tak for din hjælp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2017, 13:45   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser

Det dér orker jeg slet ikke i øjeblikket.

Hvis jeg husker det, så kigger jeg på det en dag jeg er mere ovenpå. Tak for din hjælp.
Jeg gør det at jeg slår paragrafferne op på socialjura. Hvis der så er en paragraf jeg har brug for at få uddybet, ser jeg om der er relevante principafgørelser og vejledninger/bekendtgørelser. Så det kan man på samme måde tage undervejs, bid for bid, efter behov
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension