K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2010, 02:50   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hver dag sendes 4 unge på førtidspension..

»Det er stærkt bekymrende, at man førtidspensionerer folk i teenageårene og i 20'erne. Der findes nye behandlingsformer for psykiske lidelser, der over nogle år kan afhjælpe problemerne for nogle af disse unge. Derfor bør man indføre en midlertidig førtidspension for disse unge, en slags rehabiliteringsydelse, der kun løber over tre-fem år, så man kan behandle de unge og forsøge at gøre dem i stand til at arbejde eller uddanne sig.«

Til dette kan jeg kun erklære mig fuldstændig enig - hvor er det dog en skræmmende tendens!
Samtidig signalerer det jo også, at samfundet giver for let op, overfor psykisk syge

http://jp.dk/indland/article1986472.ece
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 09:48   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg er helt enig med dig Helene, det er frygteligt når ganske unge førtidspensioneres i så ung en alder, det værste er nok at når først de er på FP, ja så er det ude af øje, ude af sind, og kommunen overlader disse unge til sig selv, som så kan gå rundt uden udsigt til en egentlig behandling ud over den medicinske. Og det bliver de aldrig bedre af. For disse unge ville det være endnu vigtigere at have en daglig kontakt med dem gennem f.eks. pædagoger og psykologer, en slags fritidshjem for voksne, med forskellige aktiviteter og samvær, en tilknyttet psykiater eller psykolog der til enhver tid kunne tage en snak med de brugere der havde behov for det.
På et sådant center kunne man også "undervise" i sociale færdigheder i forbindelse med udflugter med mere.

Hvor vidt den enkelte så skulle være tilknyttet 2 eller 6 timer om dagen, 3 eller 5 dage om ugen, dette måtte bero på den enkeltes sygdom og på lægeligt skøn. Men jeg tror et sådant center/værksted ville være af uvurderlig værdi for de unge mennesker, og med et sådant center, kan man så hen ad vejen vurdere hvornår det enkelte unge menneske måske var nået dertil hvor han eller hun kunne klare et flexjob, eller måske senere et job på normale vilkår. Eller hvorvidt man nogen sinde kan få en mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet. Jeg tror ikke at det at sætte et bestemt antal år på en midlertidig pension er den rigtige løsning.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 21-02-2010 kl. 09:50.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 10:18   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ragdoll,det du beskriver som en god ide ,mener jeg at der var sådanne centre ,før i tiden ,men besparelser har lukket dem...Men grunden til at der er kommet flere unge med Psykiske lidelser er det ikk også forde der flyder så mange fest stoffer rundt i byen,så mange har brandt hjernen af,på en sådanne måde at det ikk kan oprattes igen,bare en tanke...men jeg forstår heller ikk at man har fjernet den midelertidige pension.Det er trist at se alt bare bliver forringet ,har også lige hørt at socialrådgiver bliver fyret på hospitalerne,det bliver da være og være...
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 10:38   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når man bruger tallet om 4 unge med psykiask diagnose der sendes direkte på førtidspension, skal man lige huske at de tal også indeholder udviklingshæmmede, som man pr.atomatik hellere sender på førtidspension, end bruger penge på uddannelse som denne gruppe elleres har krav på, men de færreste forældre er klar over.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 11:28   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
På en eller anden måde viser det billede jo bare hvor IKKE-rummeligt et samfund vi lever i og IKKE-rummeligt arbejdsmarked vi lever med.

Hvis der blev sat ind meget tidligere overfor de unge mennesker, nemlig da de var børn, og de fik den hjælp de havde brug for, så tror jeg mange af de unge meget hellere ville ud og prøve at uddanne sig fx. Men jeg tror personligt de er blevet skræmt fra vid og sans allerede fra barnsben af og føler sig stemplet som ubrugelige i det her samfund.

Regeringen snakker så meget om at vi skal forebygge, tjaaaa... hvad med at de begyndte at forebygge noget tidligere og se på folk som enkelte individer og ikke bare noget der skal proppes i en eller anden kasse uanset om de passer i den eller ej og ligefrem tage beslutningen for folk om at de ikke duer til noget?

Jeg har et HELT konkret eksempel, en ung mand der er sidst i 20'erne, født med rygmarvsbrok og som har siddet i kørestol siden han var teenager. Han blev tilbudt førtidspension da han blev 18 år, det eneste han fejler er, at han ikke kan gå og sidder i kørestol!
Den pension kunne de da stikke et vist sted hen hvor solen aldrig skinner, for han er en ung mand med store ambitioner. Så han er nu uddannet landmand, er ved at tage en overbygning og han er skide dygtig til sit arbejde. Han har kæmpet hårdt mod fordomme og for at få job, men alle tror han er "farlig" fordi han sidder i kørestol, at han er dum, ikke kan noget og nok også fejler noget i hovedet.

Når erhvervslivet ikke vil bruge sådan en ung mand der "kun" har en fysisk begrænsning og alligevel skal slås med fordomme om at han nok er dum, syg i hovedet osv., så kan jeg godt forstå at unge med psykisk sygdom føler sig fuldstændig udelukket fra livet og samfundet, at de ikke føler sig gode nok og stemplet.

Den unge mand jeg omtaler her har overskudet til at kæmpe for sin ret og sin sag, men det har man ikke som psykisk syg... og DET tror jeg personligt at mange kommuner benytter sig af til at få parkeret folk et sted hvor de gør mindst væsen af sig selv.... og så ser det jo så forbandet pænt ud i medierne, at det er en "midlertidig pension hvor de unge kan få behandling".

Der skal en hel og aldeles holdningsændring til i det her samfund, ingen skal overlades til sig selv, men have den hjælp og behandling der passer til hver især og ikke bare behandle folk som et uværdigt nummer i rækken.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 11:30   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan som udgangspunkt kun gribe i egen barm, og sige, at jeg nok ville have haft det endnu værre i dag, hvis jeg havde fået førtidspension da jeg var helt ung.
Omvendt skulle der heller ikke have gået 22 år inden pensionen, men måske et sted midt i mellem. Og en fredning i en længee periode hvor der blev sat ind med bedre behandling, ville nok have gavnet på sigt......

Omvendt kan man så drage den konklusion, at alder IKKE har noget med sygdomme at gøre - vi høre ofte herinde folk sige, at sagsbehandleren fortæller at det er umuligt med pension pga deres unge alder (ret ofte 30+)....den er så hermed slåt kraftigt i jorden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 11:34   #7
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg kan som udgangspunkt kun gribe i egen barm, og sige, at jeg nok ville have haft det endnu værre i dag, hvis jeg havde fået førtidspension da jeg var helt ung.
Omvendt skulle der heller ikke have gået 22 år inden pensionen, men måske et sted midt i mellem. Og en fredning i en længee periode hvor der blev sat ind med bedre behandling, ville nok have gavnet på sigt......

Omvendt kan man så drage den konklusion, at alder IKKE har noget med sygdomme at gøre - vi høre ofte herinde folk sige, at sagsbehandleren fortæller at det er umuligt med pension pga deres unge alder (ret ofte 30+)....den er så hermed slåt kraftigt i jorden.
Det er jo også derfor det virker så grotesk, at læse den artikel fra JP, netop fordi mange oplever hvor svært det ER at få pension og at alderen er en hindring.

Men jeg ser det som to forskellige scenarier, de unge i artiklen som bliver opgivet på forhånd og "os andre" som har været ude og er kørt i sænk af en eller anden årsag og som systemet død pine mig for en hver pris vil beholde på den anden side af en pension. Og det er da TOTALT selvmodsigende og lige åndssvagt.

For mig at se handler det igen om, at systemet skal og vil bestemme for en hver pris og man ikke ser på det enkelte menneske.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 11:58   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og igen handler det om kassetænkning. At få udredt en ung med en psykiske lidelse er altså noget der koster kassen, og samtidig er der slet ingen garanti for at behandlingerne hjælper. Så i det lange løb er det billigere for kommunen at bare give dem førtidspensionen...

I mit eget tilfælde har det nok kostet alt i alt, små 500.000 kr at erkende, at der ikke er noget at stille op! Så kan man jo selv regne ud, hvad kommunerne spare om dagen ved at tilkende førtidspensionerne.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 12:28   #9
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Ja, og igen handler det om kassetænkning
ja desvære sådan har det altid været og vil helt sikkert også altid blive
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 13:00   #10
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja, og igen kan jeg jo ikke lade være med at bemærke mig udtalelsen om: en ordning med midlertidig pension!!

Kære kloge hoveder, jamen så BRUG den da, for den er jo allerede i lovgivningen: ftp med tidsbegrænsning -rettere sagt, man kan vælge at give en ftp for en årrække fx og så tage den op igen.

Hvad er problemet -kender de ikke lovgivningen eller hva?

Ja, blot mit lille input for jeg blir så sur når jeg hører diverse ledere udtale sig på andres vegne UDEN at kende noget til det de udtaler sig om
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ingen førtidspension til unge under 40 Webmaster K10 Nyheder 0 03-01-2012 00:10
Hver tiende kan ikke få førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 20-12-2011 07:50
KL: Ingen førtidspension til unge! Ninja Politik og Samfund 43 15-08-2010 14:46
Førtidspension for unge hjemmeboede Annemette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 65 24-12-2009 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension