K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2011, 10:17   #1
guldbjerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
guldbjerg er ny på vejen
jobprøvning på sygedagpenge

Hej
jeg har et spørgsmål omkring jobprøvning, når man er under sygedagpenge.

jeg er pt i en jobprøvning, og har kæmpet med at være der i 10 timer her de første 3 uger, (dette er min 3 jobprøvning). stedet er rigtig godt og jeg har fornemmelsen af at hvis jeg fik tid og ro, så ville det kunne give pote i form at et antal timer og en positiv afklarings forløb. det lagde kommunen også op til i starten.
men nu havde vi så vores første møde i går om hvordan det går !!
og jeg fik en kniv forstuben med det samme. de var ikke tilfredse med at jeg ikke var oppe på 15 timer. de ti timer som jeg virkelig kæmper med at komme op på vil blive set på som værende at jeg ikke er samarbejdtsvillig. jeg skal i de næste 14 dage op på de 15 timer ellers ryger pengene. som min jobkonsulent siger : citat "din elastik skal strækkes til den springer ".
mine 52 uger udløber her til Januar, og de gjorde klart at jeg ikke får en forlængelse af dem, derfor havde de travlt for jeg skulle passe ned i kassen inden.
mit spørgsmål er : må de godt presse tingende sådan at det er nærmest er formålsløst at forsætte.. jeg har kroniske smerter i hele kroppen, fibromyalgi.
har meget svært med stress, pres osv. og er jo lige nu skubbet et skridt nærmer afgrunden.
kan ikke forstå retorikken i at jeg bare skal være til stede i 15 timer, om jeg så står på hovedet eller sover. de er ligeglade. jeg skal vise villighed og det kan jeg kun gøre i form af at komme så hurtigt som muligt op på 37 timer og ud af systemet.
hvordan pokke kan det være en afklaring !!! jeg forstår ikke systemet her.
som en lille ting til sidst : kommunens egen afklaringsenhed anbefaler en pension. men kommunen har mundtligt over for mig udtalt at en person på min alder (37) giver de ikke pension og et flexjob kan vi heller ikke tale om. færdig slut.. og det kunne der ikke snakkes om, færdig.
jeg er træt og har egentligt lyst til bare at gå nu.. jeg mister jo dagpengene alligevel til januar. men et eller andet sted føler jeg ikke at det kan være rigtigt at de på den måde bare afgøre med dem selv at jeg er en person som ikke gider og arbejde og derfor skal trynes alt den kan. jeg har siddet i systemet i snart 6 år. ja fandme for dårligt man ikke er afklaret endnu. men endelig efter alle de år, er jeg i en afklaring, såm måske kunne give et positivt udfald og så bliver de usamarbejdtsvillige, p.g.a deres egen tidspres.
håber der er nogle som ved noget om lovgivningen, som kan hjælpe mig i om jeg kan gøre noget for, at de gør dette ordentligt og ikke bare japper det igennem for at skrive den konklusion som de sidder med allerede.
guldbjerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 10:25   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg vil tro det har noget med effektive timer at gøre..

Hvis du er der 10 timer, og leverer 10 timers reelt arbejde, ved du jo ikke om der evt er flere timer i dig.

Men hvis du er der 15 timer, og stadigt kun leverer 10 timers reelt arbejde, ved de at det er der grænsen går....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 10:35   #3
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvis din varighed først udløber til januar, tror jeg intet du har at frygte.

Den nye regering er alle enige om at varighedsbegrænsningen på sygedagpenge skal afskaffes, sådan at man skal have sygedagpenge så længe man er syg og indtil man bliver afklaret til enten revalidering/fleks eller FP.

Men ja de truer stadig idag med at fratage ens ret til dagpenge, hehe mine er os stoppet.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 10:42   #4
guldbjerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
guldbjerg er ny på vejen
jeg kan godt forstå det med at de skal se om der evt er flere timer i mig.. problemet er at jeg ca lige nu levere omkring ½ time reelt arbejde hver dag.. og det er large sat, for jeg har meget svært ved at være der over hovedet. men det er mere det med at de presser tiden på den måde sådan at elastikke jo knækker langtid før, end den måske ville have gjort hvis man nu tog sig den tid det tager at jeg finder roen til det. nej i stedet stemples jeg som ugidelig og det har jeg det svært ved, for jeg gør hvad jeg kan for at dette her skulle lykkes. og er ærgelig over at at jeg nu skal presses til at det bliver noget møj for mig men åbentbart godt for kommunen.
guldbjerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 10:50   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
kender ikke til din situation, men hvor er din egen læge henne i spillet ?

- mener bare hvis du har gode lægepapir kommer de jo ikke umiddelbart med de udtalelser.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 11:09   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør tale med lægen om dette, således at han kan skrive noget.

Især hvis du ikke tåler disser overanstrengelser.

Du skal da ikke ud hvor elastikken knækker, sikke noget sludder.

Først lægen, dernæst skriver du skriftlig og spørger til hvor i loven dette står, med læges notat, som begrundelse, for at du ikke skal presses yderligere.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 12:15   #7
Kiha
Ved at vænne sig til K10
 
Kihas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2009
Lokation: Rødekro
Alder: 53
Indlæg: 15
Styrke: 15
Kiha er ny på vejen
Fuld af medfølelse

Hold da op.. Det kunne være mig der havde skrevet det Guldbjerg!! Bortset fra jeg jeg uden afklaring er røget på kontanthjælp for længe siden. Jeg er også en afprøvning, men hvor arbejdsstedet slet ikke kan leve op til mine skånebehov. Jeg har som du fibromyalgi og er meget følsom over for støj og uro. Jeg skal være i en hal med mange mennesker, hvor nogen køre med palleløftere, andre larmer med maskiner eller sliber. Bare den snak og grinen der er, er mere end nok til at jeg går helt i spåner. 41 år og tudefjæs - det er blevet mig..

Jeg forstå heller ikke, hvorfor vi skal ydmyges på den måde. De presser virkelig citronen. Jeg har hørt noget om, at man ifølge lovgivningen ikke må presses så situationen forværres - men hvor står det? og hvordan er det lige formuleret? Er det ikke sådan noget du også har brug for Guldbjerg?

Håber rigtig meget at du kommer igennem med nogen rimelige forhold, så du kan få din afklaring!!

Kh. Kiha
__________________
Troede egentlig systemet var til for at hjælpe, men nu er det en kamp mod systemet... ?
Kiha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 12:53   #8
guldbjerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
guldbjerg er ny på vejen
jamen jeg har læge erklæringer på dit og dat.. og egen læge er der også.. har enda været på riget og fået er speciallæge erklæring hvor der står at der er ned sat arbejdtsevne.. min fagforening er inde over osv. intet får kommunen til at ændre holdning til at jeg skal ud 37 timer.. jeg troede faktisk at de denne gang var ved at ændre holdning, da jeg ved første møde får afvide at de forventede max 20 timer af mig.. men den er væk igen.. de har helt tabt småkagerne i denne sag.
og ja jeg ved der er mange der sidder i samme situation synes det er for dårligt af kommunerne at de lader tingene gå den vej..
men det umenneskelige er bare at alt det de sidder og holder højt, som lovgivning, kommunens økonomi osv. er ting jeg lille jeg skal betale prisen for, i form af smerter og stres over at skulle leve op til ting som jeg ingen change har for at nå
guldbjerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 12:54   #9
guldbjerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
guldbjerg er ny på vejen
Kiha
Du her helt ret i .. det er det jeg leder efter.. kan heller ikke helt sætte den rigtig sætning på hvilken lov der kunne være eller sådan
guldbjerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 13:06   #10
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af guldbjerg Se meddelelser
Hej
jeg har et spørgsmål omkring jobprøvning, når man er under sygedagpenge.

jeg er pt i en jobprøvning, og har kæmpet med at være der i 10 timer her de første 3 uger, (dette er min 3 jobprøvning). stedet er rigtig godt og jeg har fornemmelsen af at hvis jeg fik tid og ro, så ville det kunne give pote i form at et antal timer og en positiv afklarings forløb. det lagde kommunen også op til i starten.
men nu havde vi så vores første møde i går om hvordan det går !!
og jeg fik en kniv forstuben med det samme. de var ikke tilfredse med at jeg ikke var oppe på 15 timer. de ti timer som jeg virkelig kæmper med at komme op på vil blive set på som værende at jeg ikke er samarbejdtsvillig. jeg skal i de næste 14 dage op på de 15 timer ellers ryger pengene. som min jobkonsulent siger : citat "din elastik skal strækkes til den springer ".

Det har din jobkonsulent absolut ikke noget med at gøre, han kan og må ikke udtale sig om slige ting, det er din sagsbehandlers opgave, desværre er der mange jobkonsulenter der mener at de er små guder med hånds og hals ret over folk , men nej du skal ikke ud hvor din elastik sprænges, du skal være med dertil hvor elastikken er så strækt at du kan have et tåligt liv ..

Det jeg ville gøre var at sætte mig ned og skrive til jobkonsulenten med det samme, noget ala har jeg forstået dig ret når du siger til mig at jeg skal ud til der hvor min elastik sprænges har jeg forstået dig ret når du siger til mig at mine sygedagpenge vil ryge sig en tur hvis ikke jeg kommer op i timer , og så skriv noget om hvordan du har det, og at du ikke forstår hans udtalelser og gerne vil have dem på skrift og send det derefter både til din sagsbehandler jobkonsulent og din jobkonsulents chef ... mange gange kan det vise sig at hverken sagsbehandler eller leder ved hvordan de små jobkonsulenter render rundt og leger guder ..


Citat:
mine 52 uger udløber her til Januar, og de gjorde klart at jeg ikke får en forlængelse af dem, derfor havde de travlt for jeg skulle passe ned i kassen inden.
har du en aktindsigt hvordi det fremgår at de allerede nu har afgjort at du ikke skal forlænges længere ? er din ressourceprofil lavet ? er der en konklusion ? og igen .. husk at have din læge med indenover, optag samtaler og får du dem ikke optaget så tag og send en mail til dem du holder møde med og spørg ind til om du har forstået dem rigtigt ...


Citat:
mit spørgsmål er : må de godt presse tingende sådan at det er nærmest er formålsløst at forsætte.. jeg har kroniske smerter i hele kroppen, fibromyalgi.
har meget svært med stress, pres osv. og er jo lige nu skubbet et skridt nærmer afgrunden.
Du har en opgave i det her også og den hedder, sig fra , sikker dig i hoved og r*v optag samtaler , få bekræftelse på alle ting der siges , løbenede aktindsigt osv osv ..

lyder noget for vanvittigt så er det mange gange for vanvittigt.

Citat:
kan ikke forstå retorikken i at jeg bare skal være til stede i 15 timer, om jeg så står på hovedet eller sover. de er ligeglade. jeg skal vise villighed og det kan jeg kun gøre i form af at komme så hurtigt som muligt op på 37 timer og ud af systemet.
Hvis de forlanger at du skal være der i 37 timer om så du skal stå på hovdet jamen så er det at gøre det så godt du kan også selv om det indebære at du lægger dig ned midt på gulvet, på den måde kan du vise samarbejdsvilje men du kommer ikke op på effektive timer, men bliver nede ..

Hvis det er for meget hvis du bliver yderlig syg (det gør mange med stress og fib ) så er det igen fat i lægen og forklar situationen , skriv til din sagsbehandler og spørg indtil om det er rigtigt hvad jobkonsulenten siger at du skal være der uanset hvad , at du har fået forværring i helbreddet og at du nu har været ved læge ... skriv at du gerne vil gøre det så godt du kan men at du ikke kan se rimligheden af at du skal gå ned og få det værre helbredsmæssigt så du måske i sidste ende end ikke ville kunne varetaget en fleks job .. og at hvis det er det som de inistere på så vil du have det på skrift så der ikke senere opstår misforståelser om hvem det er der er med til at forværre dit helbred ..

og igen .. alle råd fodre at du melder klart ud over for de forskellige kommunale medarbejder tvinger dem til at stå ved hvad de siger på skrift og ikke mindst at du har din læge med dig hele vejen ..

en mail sendt til din sagsbehandler skal du sende en kopi af til jobkonsulent , en mail til jobkonsulent sendes også i kopi til sagsbehandler på den måde dækker du dig ind ..

Citat:
hvordan pokke kan det være en afklaring !!! jeg forstår ikke systemet her.
som en lille ting til sidst : kommunens egen afklaringsenhed anbefaler en pension. men kommunen har mundtligt over for mig udtalt at en person på min alder (37) giver de ikke pension og et flexjob kan vi heller ikke tale om. færdig slut.. og det kunne der ikke snakkes om, færdig.
Igen en sådan udtalelse skal du altid bede om at få på skrift , få din aktindsigt hvis ikke du har den, jeg kan garentere dig for at der ikke står noget i den om den udmelding .. så sæt loven ind i en mail og hør ind til hvordan de lige mener de har mulighed for i loven at komme med en sådan udtalelse og du vil hurtigt få besked på at der er noget du har misforstået


Citat:
jeg er træt og har egentligt lyst til bare at gå nu.. jeg mister jo dagpengene alligevel til januar. men et eller andet sted føler jeg ikke at det kan være rigtigt at de på den måde bare afgøre med dem selv at jeg er en person som ikke gider og arbejde og derfor skal trynes alt den kan. jeg har siddet i systemet i snart 6 år. ja fandme for dårligt man ikke er afklaret endnu. men endelig efter alle de år, er jeg i en afklaring, såm måske kunne give et positivt udfald og så bliver de usamarbejdtsvillige, p.g.a deres egen tidspres.

Det er bare et af de hårdeste steder at sidde i klemme i det system men du skal ikke give op nu det er du kommet for langt til, brug din logik din sunde fornuft, brug nogen af de råd du får herinde, forlang altid aktindsigt også en løbende, lyder noget som utopi så regn med at det er utopi og forlang at få det på skrift lad være med at frygte januar , for så bliver det værre for dig selv med de diagnoser du har (kender dem kun for godt ) men tag en dag af gangen samarbejd men lad være med at lade dem kue dig , få alt på skrift tal aldrig med kommune eller jobkonsulent uden bisidder så kan det ikke gå helt galt ..


Citat:
håber der er nogle som ved noget om lovgivningen, som kan hjælpe mig i om jeg kan gøre noget for, at de gør dette ordentligt og ikke bare japper det igennem for at skrive den konklusion som de sidder med allerede.
Det bedste du kan gøre er det som jeg lige har skrevt .. der er ikke noget sted i loven der kan vise dig det .. men du kan feks når de siger du er for ung til fleks og pension ... tage pensions loven og fleks loven ( der kan man få det fra man fylder 18 ) og sætte det ind i en skrivelse og skrive ala ..

Du sagde til mig ved mødet den og den dato at fleks og pension var udelukket pga min alder, jeg indsætter her loven og beder dig om at oplyse mig om hvor i loven det fremgår..

Du går om under nyttige link tager den der hedder smerteskema tilpasser den til dig og begynder at skrive den ... sender en kopi til din sagsbehandler og skriver at du nu begynder på smerteskema da du kan se at det åbenbart ikke er gået op for jobkonsulent hvordan du har det og at du nu vil sende det smerte skema hver fredag (også så sender du det også selv om de siger nej tak og beder om at få lagt det ind i din sag )

du tager jobdagbog også under nyttige link og gør det samme med den, skriv ned hverdag hvordan du har det , og tag så og send den til din sagsbehandler hver fredag og bed om at den lægges ind i din sag, så kan der ikke være misforståelser der...

Sidst men ikke mindst .. du skriver at kommunens afklaringsenhed selv har skrevet sagt pension.. har du et stykke papir med det ? hvis der ligger sådan et stykke papir så holder du fast meget fast i det ...

Når januar kommer og hvis de prøver at stoppe dine sygedagpenge så henviser du til sygedagpenge loven §27 stk 4

For det er jo ganske åbenlyst at du ikke er til ordinært marked men at de ikke har besluttet sig for fleks eller pension endnu ..

Langt indlæg det her men håber du forstår hvad jeg mener .. og så lige de gyldene regler ..

1 få aktindsigt
2 sørg for at din ressourceprofil er opdateret
3 skriv jobdagbog
4 skriv smerteskema
5 gå aldrig til møde uden optager og bisidder
6 tal aldrig i telefon skriv
7 er der noget du er i tvivl om syntes lyder underligt , skriv og bed dem henvise i loven til hvor det skulle fremgå


Hvis der er noget der er glippet eller jeg ikke har forstået så spørg
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobprøvning Jonsson3400 Alt det andet 4 07-10-2011 11:07
afklaring/jobprøvning dasq Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 01-02-2011 20:14
Jobprøvning. asse Spørgsmål ang fleksjob 5 02-10-2010 10:19
Venter på jobprøvning lea Spørgsmål ang fleksjob 2 08-10-2008 15:07
Sidste dag i jobprøvning... Kjersti Spørgsmål ang fleksjob 13 08-08-2008 00:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension