K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2009, 15:57   #1
sophia1
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
sophia1 er ny på vejen
Question Førtidspension og gæld

jeg er blevet indstillet til f.p. og vil høre, hvad jeg gør når jeg samtidig har hus til salg (indtil videre uden held) og gæld i banken. Det kan jo umuligt hænge sammen økonomisk.. Nogen i samme situation ? Gode råd ?
__________________
Mus
sophia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 16:07   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Næ, men de fleste får gældssanering. Så al gæld bliver lagt sammen, og de udfra din indkomst kan lave et overskueligt afdragsbeløb - ofte på få hundrede kroner om måneden (resten af livet).

Det er det eneste 'tip' jeg umiddelbart kan komme på....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 16:16   #3
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Jeg er også nysgerrig efter svar på dette, da jeg har studigæld (ca. 100 tusind) og vil da godt vide om man kan få gældseftergivelse eller sanering, når/hvis pensionen engang er i hus?
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 17:17   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.745
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Gældssanering....

...til det offentlige: http://www.sind.dk/6storage/113/3042...2009_pjece.pdf og ellers ALTID være samarbejdsvillig og vedkende sig gælden. Og få en ordning.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 21:08   #5
passionate-eye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
passionate-eye er ny på vejen
Førtidspension og gæld

Hej allesammen,

Jeg vil gerne besvare dette indlæg så godt jeg kan. Jeg er uddannet socialrådgiver, men fik i 2006 tildelt førtidspension fordi at jeg er paranoid skitzofren.

Jeg havde selv en studiegæld på lidt over 100.000 kr. som jeg efter ansøgning fik eftergivet helt. Her er lovstoffet:

LOVBEKENDTGØRELSE 952 AF 16 DECEMBER 1998

Efter lovens § 14 stk. 1, kan man tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse af studiegæld 12 år efter, at låntager har afsluttet eller afbrudt sin uddannelse, eller efter at tilbagebetaling er påbegyndt...

MEN...

Ifølge § 14 stk. 3 kan man se bort fra 12 års perioden, når man er på førtidspension.

Eftergivelse af studiegæld kan ske enten helt (det er den man som regel får når man er på førtidspension) eller delvis (§ 13 stk. 1).


HVAD ANGÅR ANDEN GÆLD:

Man kan søge gældssanering hvis man ikke kan betale sin gæld ud fra ens finansielle situation. Derefter vil der blive lavet en beregning, der generelt tager sig ud som denne:

Man tager personens månedlige indtægt efter skat. Derfra trækker man såkaldte rimelige faste udgifter" (i bund og grund kun husleje, varme, vand, og el). Derudover trækker man hvad man efter satserne skal have til sig selv om måneden til kost, tøj, telefon etc. etc. Jeg kender ikke alle satserne, men mener at den for enlige ligger på 5200 kr. om måneden (den såkaldte fattigdomsgrænse). Alt hvad der er tilbage derudover vil blive brugt til at betale ens gæld af, så kreditorerne får lige meget hver. Dette vil fortsætte over en periode på 5 år. Når de 5 år er gået, vil den del af gælden der er tilbage blive strøget fra dit navn.


I må ikke hænge mig ud på de konkrete tal i sidstnævnte del, da jeg som sagt ikke længere arbejder som socialrådgiver og derfor ikke har de nyeste tal liggende ved min side. Men det er sådan cirka deromkring de ligger. I kan måske finde dem på nettet, eller måske er der en der kender dem præcist.


Håber dette kan hjælpe lidt
passionate-eye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 21:24   #6
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Førtidspension er en "overførselsindkomst" og der er andre regler man kan komme ind under der, men der ikke mange der ved det.

Selv advokater kender ikke altid til det.

Prøv at goggle lidt på gældssanering og overførselsindkomster og se om der kommer noget der.

Du kan også få hjælp af en advokat og erklære dig insolvent.
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 21:59   #7
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Jeg vil gerne lige tilføje lidt til den der med SU-lånet (undskyld Sophia jeg lige kaprer din tråd)

Jeg fik efter givet min su gæld på lidt over 100,000 i december 2008. Jeg fik at vide jeg skulle skynde mig at søge den da der kom nye regler omkring eftergivelse, så det ikke længere ville være så "nemt" at få denne Disse regler trådte i kraft 1. januar 2009. Jeg fandt et lille stykke fra borger.dk omkring det og kan se der er et par ændringer som ville have gjort jeg ikke kunne få eftergivet , hvis jeg havde søgt nu:

Du kan få eftergivelse, hvis

du ikke er i stand til, og ikke inden for de nærmeste år har udsigt til, at kunne opfylde dine gældsforpligtelser .

eftergivelsen fører til en varig forbedring af dine økonomiske forhold.


Du kan som hovedregel ikke få eftergivelse, hvis


dine økonomiske forhold er uafklarede.
Hvis du eksempelvis er på barselsorlov, studerende, på kontanthjælp eller lignende

du ikke er blevet tilbagebetalingspligtig på dit SU-lån

du ikke har vist vilje til at betale af på dit SU-lån eller FM-gæld.

du kun har betalt af på dit SU-lån i en kort periode (omkring 5-7 år)

du har betydelig gæld til private kreditorer.
Hvis din gæld til private kreditorer er så stor, at eftergivelse af din offentlige gæld ikke medfører en varig forbedring af dine økonomiske forhold, kan du ikke få eftergivelse. Du har derimod mulighed for at søge om gældssanering. Du kan finde yderligere information om gældssanering på www.domstol.dk

Sophia for at vænne tilbage til det tråden handler om, så tror jeg ikke du kan gøre så meget lige nu. Du skal nok vente til din sag er afklaret. For din økonomiske situation er jo ikke afklaret, forstået på den måde, at du står overfor en mulig ændring i din indkomst (uanset om den er god eller dårlig) og så tror jeg ikke de vil sanere ens gæld.
Mit bud på en våd torsdag aften :-)

Kram mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

Sidst redigeret af mimse; 10-12-2009 kl. 22:03.
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 23:02   #8
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Et ting i skal huske på når man søger gældsanering, man skal være begynd afbetalingen af gælden.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 12:29   #9
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Jeg har desværre ikke betalt ret meget af på min studiegæld, da jeg i lang tid har været på kontanthjælp, og derfor ikke havde råd. Men hvis man får Ftp så håber jeg på en eftergivelse på mit studielån.
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 18:41   #10
sophia1
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
sophia1 er ny på vejen
Hej og tak for svarene. Det var jo nyttige oplysninger. Nej, jeg er blevet indstillet til F.P og venter kommune afgørelse, men tror kun det er en formelsag. Jeg behøver selvfølgelig den ro FP gir, men der er jo ikke meget ro i at skylde mange penge.. I mit tilfælde er det så bankgæld. Godt at vi kan tale frit her :-)
__________________
Mus
sophia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gæld, hvad gør jeg? qwe Alt det andet 20 27-02-2016 14:59
Gæld og bankbog Adam SR Politik og Samfund 13 23-04-2012 09:58
arv og gæld ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-01-2012 21:08
Eftergivelse af gæld/førtidspension Hanna Dit og Dat 19 18-09-2011 09:00
Gæld Bassemanden Alt det andet 10 14-09-2011 01:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension