K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2012, 13:29   #11
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Meget enig med dig, Risa. Det virker så fordægt, at de pakker det ind på...

Når trådstarter spørger om funktionel lidelse mon kan anerkendes som arbejdsskade, vil jeg, som andre har været inde på, helt klart tro, at det kan den ikke.

Hvis det var mig, der havde fået den diagnose, ville jeg gå pågældende læge på klingen og spørge ind til, hvad han/hun bygger det på...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 13:49   #12
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
I forlængelse af trådstarters spørgsmål, glemte jeg helt at svare...

"Funktionel lidelse" er pt kun en forskningsdiagnose jf følgende svar fra fungerende sundhedsminister Pia Olsen Dyhr dateret d. 27. Marts 2012:
http://www.ft.dk/samling/20111/almde...24/1097028.pdf

Om man kan få anerkendt en arbejdsskade med en diagnose, der officielt ikke findes, er jo så et godt spørgsmål...

Fandt ved en google-søgning følgende, alt fra Arbejdsskadestyrelsens side:

Citat:
I dag er der blot én sygdom på fortegnelsen over erhvervssygdomme, nemlig posttraumatisk belastningsreaktion. Men i vores daglige arbejde med anmeldelserne skal vi forholde os til en lang række andre diagnoser og uspecifikke symptomer.
http://www.ask.dk/Temaer/Psykiske-ar...agnoserne.aspx

Citat:
Krav til diagnosen
For at du kan få anerkendt psykiske følger som arbejdsskade, skal du have diagnosen posttraumatisk belastningsreaktion (også kendt som posttraumatic stress disorder eller PTSD).
http://www.ask.dk/Nyttig%20viden/Er%...spx?sc_lang=da

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 14:08   #13
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Det lyder da som en rigtig

møg-diagnose!
Måske TrådStarter kan uddybe? Hvad dækker din diagnose?

Jeg har selv en, der ikke er så almindelig: Myofascielt Syndrom, det betyder at muskelhinderne klemmer på musklerne- der så krymper/knudrer og føles som myoser - x 100. Det giver masser af triggerpunkter: bare en kat vil ælte i mig- sidder jeg oppe under loftet- næsten.

Udover det- kan man få kramper i overkroppen (horsekicks called), men jeg har fundet ud af at B-combin hjælper- på kramperne.
__________________
Mvh Pinny


"Det er godt at kunne det man vil, og ville det man kan"
Charles M. Schultz ("Radiserne")
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 14:09   #14
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Som flere skriver, så findes der faktisk ikke noget der hedder funktionelle lidelser. Men der er en forsker i Århus, der i samarbejde med Trygfonden, socialministeriet og Sundhedsstyrelsen har opfundet begrebet Funktionelle lidelser, for at det dækker over de sygdomme I nævner, fibromyalgi, piskesmæld, Kronisk træthedssyndrom osv. (listen kan vist findes på hans hjemmeside) Da han mener at disse sygdomme under ét hører ind under hypokonderi, som han iøvrigt vil give diagnosen Bodily distress syndrome, som altså heller ikke er en godkendt diagnose endnu.
Og det er så ham der har udarbejdet term-modellen, og ifølge den skal man blot overhøre alle symptomer og kun lade som om man hører hvad patienten siger.

Som flere skriver mener jeg også du skal gå til din læge og bede om at få en reel dokumenteret diagnose og ikke en forskningsdiagnose og så i øvrigt udbede en forklaring på hvorfor denne giver dig en diagnose af psykisk karakter!
__________________
Læser til socialrådgiver og er selv syg. Hader Term modellen og vil gøre alt mit til at øge respekten for den syge, samt anerkendelse af diagnoser fra egen læge. Bemærk at jeg lige er begyndt at læse til socialrådgiver, så jeg kender ikke al lovgivning endnu
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 14:28   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ved godt det nok ikke er populært og sige det
Men der findes alså mennesker som lider af hypokondri
så det er alså ikke for sjov der er afdelinger som håndtere det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 15:08   #16
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Selvfølgelig gør der det Mtvrv1....men når man bruger dette navn til at dække over ting der ikke hører derind under....ja så kan det blive farligt...

For ifølge term så skal man ikke sende disse patienter videre ud i systemet....for at se hvad der evt kan være galt med dem....

Man skal bare klappe dem på skulderen og sige at man godt kan se at de ikke har det godt....men andre ord....snakke dem efter munden og bruge mindst mulig tid på dem....

På den måde kan der være mange der ikke får opdaget....ja selv svære hjertefejl osv...

Lad os alle lige minde os selv om.....at læger ved ikke alt....de er ikke små guder....hvor det gør at når de ikke kan finde ud af en ting.....ja så må den være indbildt....

Alle sygdomme har det med at i starten kunne man ikke finde ud af hvad det var for en sygdom....og når man så senere bliver klogere på lige netop den sygdom....ja så får den et navn og bliver anerkendt...

Personligt er jeg ligeglad med hvad de kalder det....men når man undlader at undersøge folk ordentligt.....alene fordi Per Fink ikke kan finde ud af tingene....ja så sætter man folks helbred på spil....og det er langt fra i orden....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 16:19   #17
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Har ledt lidt videre, og fundet følgende liste over anerkendte erhvervssygdomme:

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=142665&exp=1

Listen er fra 26.6.2012 og funktionelle lidelser står ikke på...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 17:19   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Personligt er jeg ligeglad med hvad de kalder det....men når man undlader at undersøge folk ordentligt.....alene fordi Per Fink ikke kan finde ud af tingene....ja så sætter man folks helbred på spil....og det er langt fra i orden....
Når Per Fink med flere + Trygfonden, socialministeriet og Sundhedsstyrelsen har kastet sig over området (som de selv har afgrænset), så er det fortrinsvis ud fra en økonomisk vinkel.

Dvs. i en sundhedsøkonomisk kontekst er det egentlig skide smart at spare alle de dyre udredninger mv. og hvis folk dør af mangel på udredning mv., så er det smarte her at man sparer yderlig på de overførselsindkomster, der måtte være en konsekvens af folks mistede arbejdsevne.


Når vi om 500 år har bedre diagnoseudstyr (herunder håndholdte der kan betjenes af enhver) og behandlingsudstyr, så vil man betragte al det somatiseringsfis som de rene tåbeligheder fostret i syge hjerner - og det er ganske vist, skulle jeg hilse at sige ... ;-)


BTW: Prævalensen af hypokondri ligger i omegnen af 0,2-1,3% i en population som den danske ... alt afhængig af hvilke kriterier man læner sig op af ... og der er sq langt til Fink'ens "våde drøm" som legitimitet for at skrabe "forskningsmidler" til huse ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 17:55   #19
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
"Funktionel lidelse" er et skalkeskjul for lægelig inkompetance - intet andet!
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2012, 18:35   #20
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Hej.

jeg har selv forsøgt at få arbejdsskadestyrelsen til at godkende min fibromylgi som er opstået i forbindelse med et bil uheld mellem 2 arbejdssteder. Det har de underkendt, nu køre sagen igen i ankestyrelsen, bare for at få lov til at blive genoptaget.

Jeg fejlede absolut intet før min skade med smerter i hele kroppen, men det kom snigende efter ulykken. Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Funktionelle lidelser stampe Politik og Samfund 0 18-11-2012 17:24
Center for funktionelle lidelser Århus Mulle63 Alt det andet 6 12-10-2012 15:45
Funktionelle lidelser - en skadelig modediagnose? hrasme Politik og Samfund 17 22-09-2012 08:24
er personligshedsforstyrrelser og funktionelle lidelser samme ?? kiwimor Alt det andet 7 14-08-2012 16:25
funktionelle lidelser ... igen i medierne Lund Alt det andet 4 03-09-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension