K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2009, 17:52   #1
Ditte:-)
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ditte:-) er ny på vejen
Førtidspension - satser

Hej

Min lillebror er grundet et trafikuheld førtidspensionist.
Jeg er interesseret i at vide hvad satserne er for førtidspensionen, da min bror kun har 8500 udbetalt - og det syntes jeg bare lyder latterligt lavt. Jeg har en veninde som også er førtidspensionist, og hun har ihvertfald 2000 mere udbetalt.
Hvad kan forskellen skyldes? (bortset fra forskelle i fradrag, men min bror har ikke noget nævneværdigt gæld, bortset fra et banklån på 40.000?)
Er niveauerne for pensionen ikke afskaffet?
Og er det bare noget jeg har misforstået, når jeg mener, at førtidspensionen ydelsesmæssigt bør lægge omkring dagpengeydelsen?

Min bror kan simpelthen ikke leve for de penge, og jeg bliver så ked af det, når jeg snakker med ham, for der er jo ikke nogen udsigt til at det bliver bedre.
Han blev skilt for halvandet år siden, og er nu enlig. Mine forældre har købt et hus, hvori han bor til leje for 4000 kr om måneden, og han får desuden boligsikring. Han har dog bil, da han ellers ikke har mulighed for at komme nogen vegne.
Ditte:-) er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 18:10   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Satser - førtidspension

Førtidspension pr. 1. januar 2009

Førtidspension - enlige


kr. 15.704 pr. md.
188.448 pr. år

Førtidspension - andre samlevende eller gift


kr. 13.348 pr. md.
160.176 pr. år

...det kommer an på om han er fra den gamle ordning eller den ny ?
- er det den gamle ordning ?

Er niveauerne for pensionen ikke afskaffet?

nej dem på gamle ordning har ikke ændret sig...kun efter 2003 kom ny ordning som gælder for alle nye pensionister.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 18:24   #3
Ditte:-)
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ditte:-) er ny på vejen
Jeg vil mene, at han er på den nye ordning.

Jeg har fundet "Vejledning om regulering pr. 1. januar 2009 af satser på Velfærdsministeriets område" - og så er der opgivet et fradrag for enlige på 64.100 - hvad betyder det (er det hans skattefradrag?)

Og så er der noget med en nedsættelse på 30 % efter lov §32c, stk 1. Jeg ved ikke hvilken lov der henvises til (formodentlig noget med lov om sociale ydelser) - er der nogen der kender den nedsættelse?
Ditte:-) er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 18:29   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Er der ikke nogle førtidspensionister der kan hjælpe ditte ...jeg ved ikke så meget mere om det ...

Vent Ditte der er mange FTPer herinde.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 18:41   #5
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Her er lidt oplysninger :
Vejledende Beregning kan man selv lave her, men er kun vejledende : https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

Her er et overblik over satser : http://www.sampension.dk/composite-2119.htm

MEN..der er vist noget helt galt, for §32c stk.1
paste fra Lov om Social Pension fra :http://www.social.dk/lovgivning/Fors..._k_reform.html

Citat:
Nedsættelse af pensionen

§ 32 c. Førtidspensionen nedsættes med 30 pct. af indtægtsgrundlaget, jf. § 32 a, stk. 7, dog med 15 pct., hvis førtidspensionistens ægtefælle eller samlever også har ret til pension.
Efter det her er hans pension nedsat fordi en samlever/ægtefælle også er pensionist ??
Der skal i have fat i pensionskontoret i hans kommune, for det må jo være en smutter, normalt kan pension vist kun reguleres et vist stykke tid tilbage, men der må være noget at få ændret der.

Bare klø på og få det reguleret på plads

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 18:50   #6
Ditte:-)
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ditte:-) er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Neurosmølf Se meddelelser
MEN..der er vist noget helt galt, for §32c stk.1
paste fra Lov om Social Pension fra :http://www.social.dk/lovgivning/Fors..._k_reform.html
Jeg ved ikke om de bruger den nedsættelse - det var én jeg fandt sammen med satserne, men kunne ikke finde ud af hvad den henviste til. Og tænkte, at det måske kunne være grunden til at han havde så lidt udbetalt.
Ditte:-) er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 19:03   #7
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Jamen hør Ditte
Det skal stå i den pensionsberegning han lige må have fået/eller får en af de nærmeste dage for 2009.
Se at få den læst igennem ( og lad være at gætte på grunde ), men det skal stå deri hvordan man er nået frem til det beløb brutto, og så har skattevæsenet resten af ansvaret for det nettobeløb han får hvis ellers hans forskudsopgørelse er korrekt.

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2009, 20:31   #8
Ditte:-)
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ditte:-) er ny på vejen
Ja, jeg har sat ham til at finde den! Og vi bor i hver sin ende af landet, så jeg har bedt min far hjælpe, og samtidigt finde hans skattepapirer osv.
Så jeg venter i spænding!

Troede bare, at der måske var flere satser og det kunne være derfor, at han fik så lidt, men det virker det jo ikke til - Han mener jo bare, at det passede, fordi det var kommunen som havde regnet ud hvor meget han skulle have - og han fik omtrent det samme sidste år.
Ditte:-) er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 00:21   #9
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Bror og ditte.

Jeg kan se at
i min pensionopgørelse i dag, der går de tilbage til 2007.

Så tag et tilbageblik på år 2007, der sikkert ting som har ændret sig for din bror.

Jeg har i år fået hele kr. 149,00 mere pr. mdr. Det bliver da til lidt mere pr. år som ftp.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 01:24   #10
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ditte:-) Se meddelelser
Han blev skilt for halvandet år siden
Man kunne jo tænke sig at den skilsmisse aldrig er blevet meldt til kommunen og han aldrig har underskrevet erklæring som enlig... så han stadig får udbetalt ydelse som gift eller samlevende...

Hvis han er på 2003 ordningen så er bruttobeløbet som enlig i alle tilfælde kr. 15.700
og uanset bil eller andre ting...
Hvis han ikke har ekstra indtægter der overstiger de 54.000 og ikke har skattepligtige fradrag af betydning vil han få netto efter skat omkring 10.500 kr udbetalt...
Får han kun kr. 8.500 skal han hurtigst muligt henvende sig til kommunen for så er der noget galt der skal rettes... og det burde de så kunne hjælpe med at finde ud af...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Satser falentin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 27-08-2013 08:04
Førtidspension satser 2010 Sabel Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 40 18-06-2010 17:33
Førtidspension satser? Lime Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 16-06-2010 15:47
fpp satser -øhh... buster Dit og Dat 4 03-11-2009 15:34
Sygedagpenge/førtidspension satser Mariepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 20-04-2007 18:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension