K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2012, 02:49   #1
Tessi..
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tessi.. er ny på vejen
Question Hjælp!!!

Hej alle sammen

Jeg er ny herinde, og har brug for hjælp ang.førtidspension.
Jeg vil prøve og være kort og precis

Det drejer sig om min kone. Hun er 42 år gammel.
Hun er psykisksyg. Har posttraumatisk stress, angst, depression, socialfobi.. Hun har været sygmeldt i lang tid og har haft det rigtig skidt. Hun har været igennem hele systemet med arbejdsprøvningerne o.s.v.. De stoppede udbetaling af sygedagp. for 1 1/2år( hun er uden nogen indkomst, altså 0kr.. da vi bor sammen.. vores økonomi er i ruiner) med den begrundelse, at hun er ikke til andet end førtidspension. I brevet står b.l.a brevet er fra jobcenter )
"Der foreligger lægelige oplysninger om at der er tale om en stationær tilstand og der forventes ikke en bedring..
Kommune vurderer ikke at du kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normalle vilkår og kan dermed vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Denne forlængelsemulighed vurderes dog ikke at skulle anvendes, da der forelliger en beskrivelse af din arbejdsevne.
Komunne vurderer ikke at der er grundlag for yderlig afklaring af arbejd.evne. Yderlig afklaring vurderes formålsløst..
.Kommune fider ikke grundlag for fleksjob...vurderes ikke at kunne bedres således at du ville blive i stand til at varetage et fleksjob..o.s.v Men here kommer noget interessant:
Kommune vurder at arbejdsevne er nedsat i betydeligt omfang i en sådan grad at det ikke vurders at du vile kunne genindtræde på arbejd.marked.. ej heller under særlige vilkår. GRUNDET manglende opfyldelse af §2 i lov om social pension kan der ikke ske en indstilling og tilkendelse af f.p.. De helbredsmæssige omstændigheder vurderes at opfylde betingelserne for en F.P..
§2 betyder at, hun skal være i landet i 10 år for at opfylde betingelse. Det er derfor hun ikke har fået noget i kroner og ører i 1 1/2 år.
Hun fylder 10 år i landet i anden del af 2013.
Min spørgsmål er: Hvad skal vi gøre for at bliver opfattet af de gamle regler?
Jeg er bange for at de siger " Ja, der står i brevet at hun er ikke til andet end F.P men vi er i 2013 og her gælder den nye lov og så skal vi igang igen, med det hele" Det kunne hun ( og mig, da hun er afhængig af min hjælp) simpelthen ikke klare..
På forhånd tak.
Tessi.. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 03:14   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når hun skal have boet her i 10 år, har I ingen muligheder for at det bliver under de gamle regler.. for det er de nye regler der gælder til den tid.

Men når alt er afklaret, går det måske en del lettere alligevel.

Hvis hun kommer i et ressourceforløb, kan hun desuden få en ydelse der svarer til kontanthjælpssatsen, for den afhænger ikke af ægtefællen.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 13:54   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Tessi

Desværre kan jeg kun give Pip ret.

Generet er Jobcentrets vurdering af din kones helbred jo klar for en pension pga. flg.:

Citat:
Der foreligger lægelige oplysninger om at der er tale om en stationær tilstand og der forventes ikke en bedring..
Kommune vurderer ikke at du kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normalle vilkår og kan dermed vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
Citat:
Komunne vurderer ikke at der er grundlag for yderlig afklaring af arbejd.evne. Yderlig afklaring vurderes formålsløst..
.Kommune fider ikke grundlag for fleksjob...vurderes ikke at kunne bedres således at du ville blive i stand til at varetage et fleksjob..o.s.v
Hvorfor I bør gemme denne væsentlige vurdering, og via aktindsigt tjekke om den er tilføjet i din kones RP. Se under nyttige link for aktindsigt.

Jeg forstår dog ikke helt jobcentrets flg. udtalelse:

Citat:
Denne forlængelsemulighed vurderes dog ikke at skulle anvendes, da der forelliger en beskrivelse af din arbejdsevne.
Men går ud fra de mener, at den beskrivelse, der ligger for din kones arbejdsevne gør, at hun hverken kan komme tilbage på arbejdsmarkedet på alm. vilkår el. med skånehensyn, herunder fleks.

Tjek om dette ikke fremgår klart af enten denne skrivelse el. via RP.

Da din kone pr. anden halvdel af 2013 har været i landet i 10 år, ville jeg på baggrund af ovenstående vurdering gøre 2 ting, hvorvidt de er virksomme i forhold til ny lovgivning efter 2013 kan jeg ikke sige konkret:

1. få en lægefaglig udtalelse at arbejdsprøvning el. andre foranstaltninger er kontraindiceret forud andet halvår, hvis dette er muligt.

2. på dato for, hvor din kone har været i landet i 10 år, søge pension efter § 17 på det foreliggende grundlag, hvis dette på nogen måde er muligt.

Og samtidig sørge for, at holde tæt kontakt til prak.læge og andre behandlere i den perioden op til dette, således at de kan udtale sig om hvorvidt din kones helbredssituation har forandret sig siden ovenstående vurdering eller ej.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 03:16   #4
Tessi..
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tessi.. er ny på vejen
Hej igen

Tak for hurtigt svar. Jeg vil prøve og se i aktindsigt men jeg aner ikke hvordan det skal gøres? Hvem skal jeg kontakte for den?
Og er ikke helt med, hvad er RP? UUUF Undskyld, det er noget helt nyt for mig.
Vi er i tæt kontakt med lægen da min kone er stadig under Psykiatrisk behandling.
Det er rigtigt " Gunvor" der står at hendes arbejdsevne gør, at hun hverken kan komme tilbage på arb.markedet på alm. vilkår el. med skånehensyn, herunder fleks.
Men, er der noget andet vi skal forberede til den tid? Sådan at vi står med de bedste kort i hånden.
Jeg håber ikke at de kan finde på og omskifte deres vurdering til noget andet, når tiden kommer? Dette spørger jeg, da jeg ved at de kan finde på alt.
Både vi og lægelig vurdering sagde at hun ikke skal smide,s ud af system i 2år ( indtil hun kan opfylde §2 ) da det vil forvære hendes tilstand at hun isoleres... det gjorde de uden at blinke.

Mange hilsner og stor tak.

Sidst redigeret af Tessi..; 26-11-2012 kl. 03:18.
Tessi.. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 04:39   #5
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
RP = Ressourceprofil.
Det er tydeligt at din kone bør tilkendes førtidspension. Sørg for at få en dugfrisk lægeerklæring på hendes tilstand fra psykiater og egen læge når I nærmer jer 10-årsdagen, og vedlæg dem i en ansøgning om førtidspension.

0401AMvB
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 11:26   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Tessi

Det vigtigste I kan gøre nu er, at sørge for at I har kopi af hele din kones sag. Anvend formular fra dette link:

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

og udfyld og send ind. De har 10 dg. til at sende en kopi, denne kopi gemmer I, således at I har dokumentation på, hvad kommunen tidl. har vurderet i din kones sag.

Når I har fået kopi af sagsakterne bør der være følgende dokumenter:

journal (som skal være fra start til slut af forløbet tidsmæssigt)
ressourceprofil/arbejdeevnevurderingjournal (kan hedde begge dele)
opfølgningsplan
lægefaglige dokumenter, herunder statusattest
brevveksling mel. jer og kommunen
øvrige dokumenter

Se under nyttige links, under fanerne øverst, der vil være andet læsestof, som måske kan være en fordel at have kigget på.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 01:47   #7
Tessi..
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tessi.. er ny på vejen
Tak igen

Jeg prøver og for fat i de ting i sagde.Tak for linket " Gunvor" I er alletiders!
Tak alle sammen!
I må meget gerne komme med flere råd, hvis i kommer i tanke om noget.

Mange hilsner
Tessi.. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension