K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2017, 22:21   #1
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Jobafklaringsforløb hvad bagefter?

Hej,

Jeg har været sygemeldt i 1,5 år på sygedagpenge og er nu i et to årig jobafklaringsforløb.
Min special læge er igang med at lave en speciallæge erklæring til jobcentret, hvor der bla kommer til at stå at at der ikke er nogle job som jeg vil kunne bestride af nogen art pga autisme, adhd og ptsd.

Jeg er 35 år, hvad mon kommunen gør når de får den besked?

Jeg vil gerne, men kommer ikke til at kunne bestride selv et mini flexjob. Det er overlægen enig i. Det er ham som har forklaret mig det, da jeg er så ked af det hele.

Kan jeg arbejdsprøves i dette jobafklaringsforløb? Derefter søge pension.

Eller skal jeg over i et ressourceforløb for at kunne søge pension?

Jeg håber på at jeg kan slippe for arbejdsprøvning, men dette er nok ikke muligt længere?

Kh
Sød
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2017, 22:43   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er ikke lægen der skal vurdere din arbejdsevne, men derimod kommunen.
Så kommunen vil nok alligevel sende dig i arbejdsprøvning.

"Logikken" i det er, at lægen kun kan udtale sig om dit helbred, hvorimod det er kommunen der har kendskab til arbejdsmarkedet, og om der findes en arbejdsplads, der ville kunne varetage dine skånebehov.

Om kommunen så kommer frem til det samme som lægen, det er selvfølgelig ikke til at vide.

(kan så tilføje at en arbejdsprøvning jo ikke behøver starte på mange timer.
Kan være at man starter med at se, hvordan det fungerer med 1 time om ugen)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2017, 07:46   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Som MistyMiss skriver så må lægen kun udtale sig om funktionsevne, arbejdsevnen er kommunens område.
At arbejdsevnen naturligvis afhænger af funktionsevnen er så en helt anden ting.

Hvad der kommer til at ske efter jobafklaringsforløbet er helt op til kommunen, de kan tilbyde dig endnu et jobafklaringsforløb, et ressourceforløb, beslutte at du bør have flexjob eller konstatere at det er håbløst at få dig i job og indstille dig til en pension, nogle kommuner kan endda raskmelde dig og henvise til kontanthjælp.

Det kommer helt an på den pågældende kommunes "vurderinger" og hvor meget de følger lovgivningen og laver individuel sagsbehandling eller om kassetænkning er vigtigere for kommunen.

Jobafklaringsforløbet kan sagtens indeholde en arbejdsprøvning og hvis du er for syg til arbejdsprøvning kan kommunen lave en funktionsbeskrivelse der kan bruges i stedet, problemet er bare at mange kommuner sagsbehandler ud fra devisen om at man ikke kan få pension uden at have gennemført en arbejdsprøvning, også selv om funktionsbeskrivelse helt lovligt bruges af andre kommuner.

Vær opmærksom på at hvis du begynder i arbejdsprøvning så er målet for kommunen at du bliver selvforsørgende (ca. 18,5 timer) mens dit mål er at vise hvad du kan hverken mere eller mindre og husk endelig at skrive dagbog om forløbet der også beskriver hvordan du har det når du kommer hjem
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2017, 09:00   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Lægen har ikke kompetance til at afgøre om der er noget job du kan bestride... det er jobcenteret der undersøger dette.

Din alder er imod dig, og til enhver tid vil man arbejdsprøvning dig hvis du med den alder ønsker pension.
Det der sandsynligvis sker er at du kommer i ressourceforløb og derunder kan arbejdsevnen vurderes.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2017, 09:45   #5
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Mange tak for svar! det lyder til at det kan gå mange veje...
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2017, 11:33   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Glemte lige at skrive at du til enhver tid selv kan søge om pension på det foreliggende grundlag, men hvis sagen ikke er korrekt belyst, hvis der eksempelvis mangler en test af arbejdsevnen, så er det ikke særlig sandsynligt at du får tilkendt førtidspension.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 16:38   #7
Sød
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2016
Indlæg: 33
Styrke: 8
Sød er ny på vejen
Tak for svar ��
Sød er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 21:20   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at som det er idag, vil kommunen gerne arbejdsprøve dig.

Det bedste vil sikkert være en afprøvning på kommunens eget afprøvningscenter (kompetancecenter), hvor de kan tage hensyn til en masse skånebehov, og er vant til det. Så prøv at tjekke om Jeres kommune har det, og spørg om du kan komme der, hvis sagsbehandleren foreslår alm praktik hos en arbejdsgiver, der næppe vil kunne tage nok hensyn til dine skånebehov.

De plejer altid at lægge ud med at man lige skal igang, men så hurtigt op på en masse timer.. det skal du tage roligt. Når de ser du ikke kan klare det, vil de tage hensyn til det.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension