K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2013, 13:21   #1
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!!

Hej

Håber nogen på siden kan hjælpe mig med at få afklaret nogen spørgsmål, idet jeg simptelthen ikke kan finde ud af hvor man kan få noget professionel hjælp og svar.


Jeg blev i Maj 2012 sygemeldt pga jeg har 2 tennisalbuer, og angst og depression. (lægen og psykologen mener det er PTSD) Men jeg afventer fortsat tid hos psykiater, da der kan gå optil 1 års ventetid.

Jeg har modtaget sygedagpenge og en mdr ydelse af PFA pga Tabterhversvevne, men den stoppede de i Dec. 2012 og jeg har derfor søgt igen i Januar og afventer svar.

Min sagsbehandler i Kommunen fortalte mig i sidste uge at hun ville hjælpe mig med at ansøg om Kontanthjælp fordi min sygedagpenge (52 uger) udløber til Juni.

Min bekymring er at jeg ikke aner hvad det vil betyde for mig. Jeg kan ihvertfald ikke leve for kontathjælp ydelsen og det er helt sikkert at jeg ikke får råd til at fortsætte hos min psykolog mere, derfor har min egen læge henvist mig til psykiatien som er gratis, men der er der 3 mdr ventetid ca.


Jeg kan heller ikke finde ud af hvad der vil ske med min mdr ydelse fra PFA ? kan jeg både få PFA ydelsen og kontanthjælp? ?

Og hvad sker der med mine feriedage og feriepenge som jeg har optjent? mister jeg bare dem?????

Jeg har i dag talt med min A-kasse som fortalte mig at jeg fortsat skal betale til min A-kasse når jeg kommer på kontanthjælp, og samtidige mister jeg mine feriedage som jeg har optjent??? HVORFOR?


Jeg har ingen anelse om hvad der kommer til at ske med mig, om jeg nogensinde kommer i arbejd igen 37 timer eller ej, det har min sagsbehandler slet ikke talt med mig om, og hver gang jeg nævner det er svaret at det ikke er nu vi skal tale om det??!!

Jeg forstår ikke hvorfor kommune ikke kan forlænge min sygedagpengepriode idet jeg fortsat afventer en tid hos psykiateren og indtil da vil ingen gør noget som helst! jeg er i match 3 pt.

Kan det passe at jeg bare skal kaste ud i kontanthjælp fordi jeg ifølge min læge er uarbejdsdygtig de næste 3-4 mdr ??

Jeg har i dag tænkt meget på at raskmelde mig og gå som ledige, så jeg trods alt fortsat kan beholde min dagpenge ydelse + feriedage og PFA ydelsen, Og så må jeg bare tag det derfra!

Jeg ved ikke om det er en god ide eller om det overhovedet er muligt, men jeg er så frusteret fordi jeg ikke aner hvem man skal spørg om råd og vejledning.

Kommunen vil ikke snakke om noget, og PFA siger at de ikke ved noget , og min læge siger også at hun ikke kan hjælpe. HVEM KAN HJÆLPE?

Hvad skal jeg gør? og er der et sted som man kan hendvende sig til og få professionel hjælp, F.eks advokat eller andet og er det en dum ide at raskmelde mig (hvis det er muligt) ??

Håber nogen på siden kan hjælpe mig!

gerne fra nogen som har været igennem noget af det samme

HVAD ER DET BEDSTE JEG KAN GØRE!?
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 13:40   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis din læge skriver en erklæring om at du forventes fuldt arbejdsdygtig indenfor nær fremtid.. så kan du søge en forlængelse på det..

Og du skriver jo at han forventer du kun skal være sygemeldt 3-4 mdr..

Med hensyn til feriepenge mister du dem ikke.. du skal bare holde ferie og bruge dem inden du kan søge kontanthjælp.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 13:42   #3
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anja-10 Se meddelelser
Hej

Håber nogen på siden kan hjælpe mig med at få afklaret nogen spørgsmål, idet jeg simptelthen ikke kan finde ud af hvor man kan få noget professionel hjælp og svar.


Jeg blev i Maj 2012 sygemeldt pga jeg har 2 tennisalbuer, og angst og depression. (lægen og psykologen mener det er PTSD) Men jeg afventer fortsat tid hos psykiater, da der kan gå optil 1 års ventetid.

Jeg har modtaget sygedagpenge og en mdr ydelse af PFA pga Tabterhversvevne, men den stoppede de i Dec. 2012 og jeg har derfor søgt igen i Januar og afventer svar.

Min sagsbehandler i Kommunen fortalte mig i sidste uge at hun ville hjælpe mig med at ansøg om Kontanthjælp fordi min sygedagpenge (52 uger) udløber til Juni.

Min bekymring er at jeg ikke aner hvad det vil betyde for mig. Jeg kan ihvertfald ikke leve for kontathjælp ydelsen og det er helt sikkert at jeg ikke får råd til at fortsætte hos min psykolog mere, derfor har min egen læge henvist mig til psykiatien som er gratis, men der er der 3 mdr ventetid ca.


Jeg kan heller ikke finde ud af hvad der vil ske med min mdr ydelse fra PFA ? kan jeg både få PFA ydelsen og kontanthjælp? ?

Og hvad sker der med mine feriedage og feriepenge som jeg har optjent? mister jeg bare dem?????

Jeg har i dag talt med min A-kasse som fortalte mig at jeg fortsat skal betale til min A-kasse når jeg kommer på kontanthjælp, og samtidige mister jeg mine feriedage som jeg har optjent??? HVORFOR?

Jeg har ingen anelse om hvad der kommer til at ske med mig, om jeg nogensinde kommer i arbejd igen 37 timer eller ej, det har min sagsbehandler slet ikke talt med mig om, og hver gang jeg nævner det er svaret at det ikke er nu vi skal tale om det??!!

Jeg forstår ikke hvorfor kommune ikke kan forlænge min sygedagpengepriode idet jeg fortsat afventer en tid hos psykiateren og indtil da vil ingen gør noget som helst! jeg er i match 3 pt.

Kan det passe at jeg bare skal kaste ud i kontanthjælp fordi jeg ifølge min læge er uarbejdsdygtig de næste 3-4 mdr ??

Jeg har i dag tænkt meget på at raskmelde mig og gå som ledige, så jeg trods alt fortsat kan beholde min dagpenge ydelse + feriedage og PFA ydelsen, Og så må jeg bare tag det derfra!

Jeg ved ikke om det er en god ide eller om det overhovedet er muligt, men jeg er så frusteret fordi jeg ikke aner hvem man skal spørg om råd og vejledning.

Kommunen vil ikke snakke om noget, og PFA siger at de ikke ved noget , og min læge siger også at hun ikke kan hjælpe. HVEM KAN HJÆLPE?

Hvad skal jeg gør? og er der et sted som man kan hendvende sig til og få professionel hjælp, F.eks advokat eller andet og er det en dum ide at raskmelde mig (hvis det er muligt) ??

Håber nogen på siden kan hjælpe mig!

gerne fra nogen som har været igennem noget af det samme

HVAD ER DET BEDSTE JEG KAN GØRE!?
Spørgsmålet er om din A-kasse vil anerkende, at du pludselig er arbejdsdygtig og hvis de accepterer og du igen kan få dagpenge, så får du intet fra PFA, da du så bliver betragtet som rask.
Hvis du har mulighed for at modtage kontanthjælp er det måske den bedste løsning i øjeblikket. Jeg ved ikke om du fortsat må modtage TAE (tabt erhvervsevne) på kontanthjælp. Spørg din sb.
Held og lykke
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 13:49   #4
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
A-kassen fortalte mig i dag at hvis jeg får kontanthjælp så kan jeg ikke bruge mine feriedagpeng. For at bruge dem skal jeg enten være ledige eller i arbejd. men ikke syg eller på kontant hjælp, ellers går de tabt.

Min læge siger mindst 3-4 mdr. alt afhængig af hvornår jeg kommer til en psykiater.

Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 13:52   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du er sygemeldt og ikke har mulighed for at bruge dine feriepenge inden udgangen af dette ferieår der slutter lige om lidt, kan du få dem udbetalt uden at have holdt ferie.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...gdom_og_barsel
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:00   #6
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
ja, men i brevet jeg modtog fra min Fagforening (Business Danmark) står der at det er Feriedagpenge til Efteråret 1. Maj 2013 til 30. April 2014. Det er dem jeg mener.
der står at jeg har ret til 19 dage med feriedagpenge. ?
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:10   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-695.html

Du mister ikke feriepengene.. du kan bare ikke få både kontanthjælp og feriepenge der dækker samme periode.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:16   #8
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anja-10 Se meddelelser
A-kassen fortalte mig i dag at hvis jeg får kontanthjælp så kan jeg ikke bruge mine feriedagpeng. For at bruge dem skal jeg enten være ledige eller i arbejd. men ikke syg eller på kontant hjælp, ellers går de tabt.

Min læge siger mindst 3-4 mdr. alt afhængig af hvornår jeg kommer til en psykiater.

Jeg havde feriepenge fra mit arbejde.

Jeg modtog sygedagpenge. Dvs. jeg ikke var rask.

Jeg kontaktede afd. for feriepenge, fik udbetalt alle mine feriepenge imens jeg modtog sygedagpenge.

Fordelen for dig er, - intet fradrag i dine sygedagpenge, hvis du får dem udbetalt imens du modtager sygedagpenge. :
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:17   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
fra atp.dk

Du kan ikke få udbetalt feriepenge og offentlige ydelser i samme periode. Hvis du fx har fået kontanthjælp i perioden 1. maj 2012 til 30. april 2013, vil antallet af dage med kontanthjælp blive trukket fra dine feriedage.

Det drejer sig om følgende offentlige ydelser: børnepasningsorlovsydelse, kontanthjælp, feriedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse og særlig ydelse (gælder ikke sygedagpenge og barselsdagpenge).

Men du vil med al sandsynlighed få noget ud af det.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:23   #10
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
Mange tak allesammen!

Vil det sige at jeg godt må afholde ferie og få min feriedagpenge hvis jeg er på kontanthjælp?

jeg har før hørt at hvis man er på kontanthjælp så må man ikke afholde ferie. ?


jeg er bare så meget i tivivl fordi min fagforening sagde direkte at jeg ikke får feriedagpenge (19 dage) hvis jeg er på kontanthjælp eller sygedagpeng. hmmm!!!

Ja og hvad sker der så med en når man havner i kontanthjælp? jeg har aldrig modtaget hjælp fra kommune, jeg har altid tjent min egen penge og arbejdet siden jeg var 15. så ved ikke hvad der venter mig, og hvad de kan finde på.. Uha!!
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til tandbehandling på kontanthjælp Passer Alt det andet 8 28-06-2013 08:49
HJÆLP - afslag på sygedagpenge, kontanthjælp og enkeltydelse!!! carolines Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 08-03-2013 12:01
Hjælp håber i K10 kloge hovder kan hjælpe (erhversevnetab) Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 9 25-09-2012 07:03
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension