K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2017, 16:09   #1
Kanin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kanin er ny på vejen
Fastholdelse af løn i fleksjob

Hej
Jeg er ny her i forrummet og har et par spørgsmål vedr. mit fleksjob, som jeg håber, at der er nogle, der kan svare på.
Jeg har været ansat i mit fleksjob i nu 17 år. Jeg er overenskomstmæssigt ansat ved det offenlige på kontor i staten.
I de 17 år, som jeg har været ansat, har jeg kun fået et løntillæg een gang på ca. 1000 kr./mdr. ellers har jeg ligget på grundlønnen lige siden, jeg startede. Det virker ikke som om, at jeg nogensinde har mulighed for at stige i løn. Hvert år er der løntillæg som deles ud til de medarbejdere, som har gjort et godt stykke arbejde. Min chef roser mig altid til vores samtaler og siger, at jeg har en meget flot produktion, så det er altså ikke der problemet er.
Jeg har spurgt min TR fra HK på arbejdspladsen omkring min løn og hun siger, at jeg må kæmpe om lønnen lige som alle andre. Det er selvfølgelig også fair, men jeg føler, at min chef sylter mig, fordi jeg er fleksjobber.
Jeg overvejer at gå til min fagforening, men er i tvivl, om det er noget jeg kan få noget ud af. Er det rimeligt, at min arbejdsplads fastholder mig i min grundløn til jeg går på pension? Jeg er kun i starten af 40'erne, så har mange år tilbage på arbejdsmarkedet......
Kanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 17:45   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kanin Se meddelelser
Hej
Jeg er ny her i forrummet og har et par spørgsmål vedr. mit fleksjob, som jeg håber, at der er nogle, der kan svare på.
Jeg har været ansat i mit fleksjob i nu 17 år. Jeg er overenskomstmæssigt ansat ved det offenlige på kontor i staten.
I de 17 år, som jeg har været ansat, har jeg kun fået et løntillæg een gang på ca. 1000 kr./mdr. ellers har jeg ligget på grundlønnen lige siden, jeg startede. Det virker ikke som om, at jeg nogensinde har mulighed for at stige i løn. Hvert år er der løntillæg som deles ud til de medarbejdere, som har gjort et godt stykke arbejde. Min chef roser mig altid til vores samtaler og siger, at jeg har en meget flot produktion, så det er altså ikke der problemet er.
Jeg har spurgt min TR fra HK på arbejdspladsen omkring min løn og hun siger, at jeg må kæmpe om lønnen lige som alle andre. Det er selvfølgelig også fair, men jeg føler, at min chef sylter mig, fordi jeg er fleksjobber.
Jeg overvejer at gå til min fagforening, men er i tvivl, om det er noget jeg kan få noget ud af. Er det rimeligt, at min arbejdsplads fastholder mig i min grundløn til jeg går på pension? Jeg er kun i starten af 40'erne, så har mange år tilbage på arbejdsmarkedet......
Det er dit eget ansvar at forhandle en rimelig løn og ikke snyde dig selv.
Sekundært er det tillidsrepræsentantens opgave at sikre en ligelig og retfærdig fordeling af tillæg mellem medarbejderne.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 20:23   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nej det er ikke rimeligt, men som sagt skal du selv kæmper for det.

spør din fagforenige om de vil hjælpe men syntes du burde starte ved chefen selv
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 21:13   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Naturligvis er det urimeligt og naturligvis bør du som Jjsonn foreslår tale med din chef om problemet.
Hvis der er en tillidsmand på arbejdspladsen kan du også overveje at gå til denne og få tillidsmanden til at tale med chefen om dit problem, ved ikke om TR fra HK netop er denne tillidsmand.

Er ovenstående afprøvet uden held så kan jeg kun se en mulighed og det er at gå til fagforeningen.

Du bør bare være opmærksom på at du er i en meget sårbar situation.
Dit problem er, at du er ansat under de gamle fleksjob regler og hvis du / fagforeningen kæmper så hårdt for din ret til lønstigninger at du bliver afskediget, så kommer du på den nye fleksjob ordning og vil formodentligt få langt mindre udbetalt hver måned end du får nu.

Men du bør naturligvis ikke afholde dig selv fra at gå til fagforeningen og tale med dem om problemet, måske de har nogle gode råd til hvad du kan gøre.
Jeg tænker at fordi du går til fagforeningen behøver det jo ikke ende i en retssag eller lignende, du kan starte med at tale med fagforeningen om problemet og måske få nogle fif, hvis dette ikke giver noget kan I overveje at din fagforeningsrepræsentant sender et brev eller en mail til din chef, et brev holdt i en høflig og sober tone om at du nu har arbejdet i 17 år uden lønstigning og at nu må det vist være på tide at det bliver din tur.
Måske din chef vil tage situationen mere alvorlig hvis h*n får en sådan henvendelse fra en fagforening.

Hvis den omtalte TR fra HK er din tillidsmand og giver dig så uforskammet et svar, er der også den mulighed at en faglig medarbejder fra HK kunne kontakte tillidsmanden og sætte denne på plads.
Jeg er ikke særlig meget inde i fagforenings aktivitet men jeg er overbevist om at der i overenskomsterne ikke står at hver enkelt medarbejder skal kæmpe for sin egen lønstigning og jeg er overbevist om at det ikke er i orden at en medarbejder har arbejdet i 17 år uden at få så meget som en enkelt lønstigning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2017, 23:26   #5
pla
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2017
Indlæg: 6
Styrke: 0
pla er ny på vejen
som regel får flexjobbere ansat ved det offentlige ikke lønforhøjelser da arbejdsgiveren ikke får tilskud til det ekstra man får. Dog er der nogle fagforeninger der har lavet aftale med den enkelte kommune om at stige i løn efter anciennitet i jobbet. f.eks. Aarhus kommune. Man er ansat efter gældemde overenskomst, men kun hvad grundlønnen giver.
så helt efter overenskomst er det jo desværre ikke.

6. Økonomi – løn og fleksløntilskud
Den ansatte i fleksjob modtager løn fra arbejdsgiveren for det arbejde, der bliver udført. Som supplement til lønnen udbetaler kommunen et månedligt fleksløntilskud til personen. Tilskuddet kan højst udgøre et beløb, der svarer til 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Desuden må lønnen sammen med fleksløntilskuddet ikke overstige niveauet for lønnen ved ansættelse på fuld tid.
Tilskuddet nedsættes med 30% af lønnen indtil et niveau på knap 14.000 kr. månedlig, herefter nedsættes tilskuddet med 55% af lønnen. Tilskuddet nedtrappes helt, hvis personen opnår en indtægt på mere end 38.367 kr. månedlig. Lønsummen er inklusive pension. Det er en betingelse for udbetaling af fleksløntilskud, at arbejdsgiver rent faktisk udbetaler løn til medarbejderen.
pla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2017, 09:58   #6
Kanin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kanin er ny på vejen
Mange tak for jeres svar :-)
Jeg har snakket med min chef flere gange omkring dette. Desværre uden held. I næste uge har jeg igen bedt om at få en samtale med hende, da jeg igen i år ikke fik tillæg. Jeg har ikke de store forhåbninger til samtalen, men man er jo nødt til at prøve.
Jeg har haft fat i tillidsrepræsentanten på min arbejdsplads. Hun siger, at jeg må kæmpe om lønnen ligesom alle mine kollegaer. Det synes jeg også er fair, hvis man ellers bliver betragtet på lige fod. Det synes jeg desværre ikke er tilfældet.

Det kan godt være, at arbejdspladsen ikke får kompensation fra kommunen mht. løntillæg til mig, men det gør de jo heller ikke fra mine kollegaer. I år fik alle i min afdeling tillæg bortset fra mig og en kollega, som er rimelig ny på området. Det gør mig virkelig frustreret.

Jeg tænker nu, at jeg vil prøve at kontakte min fagforening. Jeg ved godt, at man skal passe på med det område, men synes bare ikke, at det kan fortsætte på den måde indtil min pension.
Kanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2017, 10:10   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
På mit arbejde fik fleksjobber også funktion og kvalifikationsløn, men som en brøk ifht deres timetal.

Fx et tillæg på 1000kr om måneden for en fuldtidsansat være for en fleksjobber på 12 timer være 1000/37x12= 324kr.

På den måde gik ledelsen med til det, da mange af vores tillæg var fast beløb om måneden
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2017, 10:28   #8
Kanin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kanin er ny på vejen
Det er noget i den stil, som jeg godt kunne tænke mig at få ud af det ved at gå til fagforeningen
Kanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2017, 10:40   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kanin Se meddelelser
Det er noget i den stil, som jeg godt kunne tænke mig at få ud af det ved at gå til fagforeningen
det forstår jeg godt du vil kæmpe for - det ville kun være rimeligt

Og normalt kan man jo bede ens fagforening forhandle ens løn, hvis det er en stor arbejdsplads du er på kan man ofte også få fællestillidsmanden til at gøre det
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2017, 14:32   #10
Kanin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kanin er ny på vejen
Ja kunne virkelig være skønt, hvis fagforeningen kunne hjælpe mig. Jeg er godt nok på en stor arbejdsplads, men synes ikke jeg har haft den helt store succes med tillidsmanden på min arbejdsplads, så vil prøve at ringe direkte til HK.
Kanin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension