K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2010, 14:19   #91
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jep, men det gør jeg jo også, med underretninger, anbefalinger mv.
Men det er bare ikke mig der sidder med afgørelsen f.eks. ift. familiesager, socialsager eller ydelse, jeg kan kun informerer, og videresende...

Og tak for forståelsen
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 18:36   #92
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du er som sagsbehandler ansvarlig for, at syge for den nødvendige hjælp, til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Ergo er det ikke nok med anbefalinger, du har ansvar for at det nødvendige sættes i værk. Det være medicin, træning, kørsel, psykologhjælp og lign, som er nødvendigt.
Det er aldrig borgerens ansvar hvordan kommunerne indretter/køre sagsbehandlingen.

Borgeren har krav på helhedsvurdering, herunder beskrivelse/handlingsforløb/jobplan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Se tidligere lovcitat.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 22:38   #93
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Nej, Popiae: KOMMUNEN har et ansvar for at borgeren får den nødvendige hjælp, MIT ansvar er at orientere, henvise og anbefale den øvrige hjælp, ud over mit område, som borgeren kan få. Så har de sagsbehandlere der sidder på de diverse områder afgørelsesretten, det kan jeg ikke blande mig i. Ligesom en hjælpemiddelskonsulent heller ikke kan bevillige en af mine borgere fleksjob.
I gamle dage, hvor der var små kommuner, og hvor den samme sagsbehandler kunne sidde med hele den samlede lovgivning, kunne det ske, men ikke længere.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 23:53   #94
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
nej, og det har jeg jo mere end en gang pointeret: det er et MEGA PROBLEM i hele sagsgangen -for ALLE, men oftest bliver det borgeren der bliver klemt!

Jeg kan jo så spørge mig selv hvordan man overhovedet kan have et sådan job når man blot kan skyde ansvaret fra sig, den ene gang efter den anden -igen: tolkning -men det SKAL jeg jo nok ikke forstå

Hm, vil det sige at:
"Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område"
§ 6. Hvis en borger har brug for at få hjælp i en længere tid, skal kommunalbestyrelsen tidligt i forløbet tilstræbe at tilrettelægge hjælpen ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov på længere sigt.
-jeg som alm borger hver gang der er noget som jeg ikke får svar på, kan henvises til eller hva ved jeg -ja, så skal jeg som borger både vide OG henvende mig til Kommunalbestyrelsen?

Det er da en ganske rar ting at vide forretningsgangen og jeg VIL altså også gerne forstå HVEM der så er den ansvarlige tovholder når afd/sagsbehandlere kan/skal orientere hinanden?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 01:01   #95
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Andersine85

Jeg har det ikke godt med at du først skriver:
>>>F.eks. ville vi som sagsbehandlere frygteligt gerne bevillige psykologbehandling, fordi vi ved det virker, og kan forkorte et sygedagpengeforløb betydeligt...
Men... Det vi bevilliger tilbud efter, er Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats § 32. Her står visse specifikke former for tilbud nævnt, f.eks. danskuddannelse og beskæftigelsesfremmende tilbud. Men der står ikke noget om behandling. Så længe der ikke gør det, er det lig med, at det kan man ikke.
(Jeg kan ikke huske om det var KL der så forsøgte at høre om psykologbehandling ikke kunne kaldes beskæftigelsesfremmende, da det gjorde at folk kom hurtigere tilbage... Det kunne det IKKE fik man at vide, behandling ligger hos sundhedsvæsnet, ikke andre steder)<<<

Senere skriver du så:
>>>Og nej jeg kan som beskæftigelsessagsbehandler ikke give psykologhjælp, men kan kan søge det gennem den sociale lovgivning, men det er et andet kontor.<<<

Og så kommer du med denne:
>>>Jamen du har ganske ret, jeg kan sagtens ANBEFALE psykologhjælp - hvad jeg da også har gjort et par gange - men det er en anden lovgivning end den jeg arbejder med, og det er en økonomisk skønsberegning der skal laves før man kan bevilliges psykologhjælp. Men jeg kan ikke selv gøre det, for det er ikke en del af beskæftigelseslovgivningen.
Derfor kan jeg stadig opfylde helhedssynet, og anbefale både borgere og andre afdelinger forskellige former for hjælp, men uden at jeg selv kan gøre så meget andet end det.
Det er selvfølgelig også derfor, at dine psykologtimer er helt lovlige<<<


Efter min bedste overbevisning er dine informationer noget utroværdigt klamp… -først påstår du, at intet kan lade sig gøre fordi loven er sådan…
Derefter åbner du op for at man kan søge om det…
Og til sidst kan du SAGTENS anbefale det, der skal bare lige laves en ”økonomisk skønsberegning” først…
Denne useriøse ”sagsbehandling” kender jeg/vi alt for godt fra dagligdagen… -og Du har helt tydeligt heller ikke fattet, at det er personer med ”nedsat funktionsevne” i skal guide gennem – måske – meget svær sygdom

Ps. Og hvilket arbejdsområde har du egentlig? -for du oplyser jo både beskæftigelsessagsbehandler og sygedagpenge
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 08:17   #96
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Kan godt lyde som om der ikke er sammenhæng mellem lovgivningerne på området.

Kunne det løses ved, at sagsbehandleren i sdp-sager oftere beder om en speciallægeerklæring hos en psykiater, som kan afklare om der er et behandlingsbehov?

Jeg ved godt at psykiatere har nok at se til. Omvendt vil det styrke borgerens retssikkerhed gevaldigt, hvis sagsbehandler/lægekonsulent IKKE må GISNE om noget som helst - dokumentation, dokumentation og atter dokumentation skal der til!!!

For mig at se er der et stort problem i, at sagsbehandlere/lægekonsulenter TROR det er psykisk, og så brygger videre på den kop kaffe, uden reelt at have afklaret OM det er der katten ligger begravet.

Jeg ville ønske at sagsbehandlere i samlet flok ville skrive til Christiansborg - igen og igen.


Problemerne - iflg min opfattelse er;
  1. Borgere stresses rundt i afklaringsforløbet, mistro og statsrefusion spiller en alt for stor rolle. Al økonomi omkring syge borgere bør være en statsudgift, så kommunerne ikke kan kassetænke.
  2. Der bør opfindes en "afklaringsydelse", der er tidsubegrænset.
  3. Der skal være større krav til, at arbejdsprøvninger SKAL være realistiske og tilpasset den enkelte.
  4. Der er ingen fokus på, hvilke konsekvenser det har for borgeren på sigt, at blive mødt med mistro og overkrav i årevis.
Jeg blev førtidspensionist i 2008, og er først nu i en gænge, der er blevet hverdag for mig. Jeg overvejer så småt om jeg kan finde et skånejob, et par timer om ugen (og så med alle mine skånehensyn, dårlige dage osv, er det lige realistisk?)

Som førtidspensionist er der ikke sådan lige nogen der rækker hånden ud mod en, og her kunne jeg godt savne lidt hjælp fra kommunen, men det er så en hel anden snak.

Håber Andersine ikke bliver for forskrækket over vores direkte måde - vi har desværre vores skeletter i skabet, der viser deres ansigt når folk er ansat i sdp sager - rigtig synd for dem som oprigtigt ønsker at hjælpe os
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 09:11   #97
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemet er desværre også "Opdragelsen" i kommunen. Mange mangler uddannelse, altså den man ikke får i kommunen.

KL har jo, efter reformen været(ligesom på andre områder) at lave vejledning, om hvordan de fleste skattekroner, bliver i kommune kassen.

Regeringen vil have tilkendelse af først pensionstilkendelse, og nu år senere, fleksjobtilkendelser, bragt ned, til minimum.

Det har de konsekvenser, at et er lovgivning, noget andet er, hvad der foregår i praksis.

Kommunerne forsøger konstant, at flytte grænsen for, hvad de kan tillade sig, for at spare skattekroner.

Vores klagesystem, har også fået sat dagsorden af regeringen.

Så har vi domme i retsystemet, som der nu er sat betydelig begrænsing i personkreds, og antal bevillinger, for fri proces.

Har vi idag et retsystem, der sikre borgerens rettigheder? NEJ, DESVÆRRE LANGT FRA.

Selv en klar dom fra 1999(højesteret) vedr. lægekonsulenter, bliver afvidst som brugbar, pga arbejdsmarkedtsreformen, TRODS at vejledningen for lægekonsulenter stammer fra 1998, og er GÆLDENDE.

Dette få enkelte eks. på, at skal man rådgives af systemet, velmenene eller ej, kan man ikke stole på den korrekt rådgivning, men søge hjælp neutralt sted.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 10:10   #98
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvad sker der så når en sagsbehandler (i en afdeling) anbefaler at man får psykologhjælp og anden afdeling så afslår det ? eller når en sagsbehandler anbefaler taxa kørsel og en anden så afslår det ?

Jeg har fik at vide at det kunne anbefales med fysioterapi en utopi tanke med min økonomi, min sagsbehandler mente så at det var noget jeg skulle da det var min læge der skrev at det ville være godt for mig ..

Min sagsbehandler mente så at hun kunne stoppe en evt ansøgning om pension på det grundlag at jeg ikke tog den anbefalede fysioterapi , hvorefter jeg søgte støtte til det efter § 82 fik afslag og så var jeg jo lidt på den, jeg ville selvfølgelig anke afslaget da de forlangte af mig at jeg skulle have fysioterapi men de kunne se i min økonomi at det var der ikke råd til .. men inden jeg kom så langt talte min læge til dem med store ord for det hun havde sagt var at det kunne hjælpe mig (i forhold til smerter) men ikke et ord om at det kunne hjælpe min arbejdsevne ..

Sjovt nok så er kommunen også af den indstilling at det ville være godt for mig med et smertekursus jeg er blevet tilmeldt som foregår i kbh i juni, der er transport problemer men så måtte jeg have en taxa bevilling det var også fedt og godt men da kommune har indstillet til pension har de da også gjort klart for mig at går den igennem så skal jeg ikke regne med hjælp til kursus transport for så er min hverdag åbenbart ikke så vigtig mere ..

så hvad sker der når du andersine anbefaler psykologhjælp og borgren så får afslag andet sted fra ? og borgeren så ikke har mulighed for at betale den psykologhjælp vil det så være en uvillig borger set på den måde at vedkommen ikke er villig til behandling eller hvad ?
  Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 13:05   #99
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej Andersine85

Jeg har det ikke godt med at du først skriver:
>>>F.eks. ville vi som sagsbehandlere frygteligt gerne bevillige psykologbehandling, fordi vi ved det virker, og kan forkorte et sygedagpengeforløb betydeligt...
Men... Det vi bevilliger tilbud efter, er Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats § 32. Her står visse specifikke former for tilbud nævnt, f.eks. danskuddannelse og beskæftigelsesfremmende tilbud. Men der står ikke noget om behandling. Så længe der ikke gør det, er det lig med, at det kan man ikke.
(Jeg kan ikke huske om det var KL der så forsøgte at høre om psykologbehandling ikke kunne kaldes beskæftigelsesfremmende, da det gjorde at folk kom hurtigere tilbage... Det kunne det IKKE fik man at vide, behandling ligger hos sundhedsvæsnet, ikke andre steder)<<<

Senere skriver du så:
>>>Og nej jeg kan som beskæftigelsessagsbehandler ikke give psykologhjælp, men kan kan søge det gennem den sociale lovgivning, men det er et andet kontor.<<<

Og så kommer du med denne:
>>>Jamen du har ganske ret, jeg kan sagtens ANBEFALE psykologhjælp - hvad jeg da også har gjort et par gange - men det er en anden lovgivning end den jeg arbejder med, og det er en økonomisk skønsberegning der skal laves før man kan bevilliges psykologhjælp. Men jeg kan ikke selv gøre det, for det er ikke en del af beskæftigelseslovgivningen.
Derfor kan jeg stadig opfylde helhedssynet, og anbefale både borgere og andre afdelinger forskellige former for hjælp, men uden at jeg selv kan gøre så meget andet end det.
Det er selvfølgelig også derfor, at dine psykologtimer er helt lovlige<<<


Efter min bedste overbevisning er dine informationer noget utroværdigt klamp… -først påstår du, at intet kan lade sig gøre fordi loven er sådan…
Derefter åbner du op for at man kan søge om det…
Og til sidst kan du SAGTENS anbefale det, der skal bare lige laves en ”økonomisk skønsberegning” først…
Denne useriøse ”sagsbehandling” kender jeg/vi alt for godt fra dagligdagen… -og Du har helt tydeligt heller ikke fattet, at det er personer med ”nedsat funktionsevne” i skal guide gennem – måske – meget svær sygdom

Ps. Og hvilket arbejdsområde har du egentlig? -for du oplyser jo både beskæftigelsessagsbehandler og sygedagpenge
Enig, det er akkurat samme formuleringer som jeg har ligget søvnløs over, ligesom den med at kontanthjælp er fortjent når man har piskesmæld, og ikke er afklaret af en sløv kommune.. suk suk..

Jeg syntes Andersine sniger bemærkninger ind som skal få nogle til at opgive at klage og brokke sig.. måske er jeg bare overfølsom.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 13:17   #100
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
for god ordens skyld INGEN skal nogensinde opgive at søge eller at klage over noget...

Heller en klage eller ansøgning for meget end en for lidt, tænk bare på hvor meget beslag kommunerne ligger på den socialeankestyrelse for at se om det dog ikke kan blive en pricipel afgørelse der falder ud til deres fordel ...

Så uanset hvad andre skriver herinde (sagsbehandler bruger læge eller MIG ) så ank altid ... sagsbehandler har ikke så meget tjek på loven den skifter jo hver uge snart
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Sygedagpenge ..så lidt??? Leduce Alt det andet 15 20-04-2010 23:37
Sådan! Risa Politik og Samfund 7 24-10-2008 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension