K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2012, 21:38   #1
Talluha
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Talluha er ny på vejen
Søge fp

Har været til samtale i jobcenteret idag og gik derfra temmelig forvirret....
Jeg gik derhen fast besluttet på at søge førtidspension efter et længerevarende førløb med behandlinger der endt med at jeg havnet på bistandshjælp.
Jeg havde ikke direkte nogen forhåbninger om at de ville gå med til det. Til den sidste samtale for 3 måneder siden, var min sagsbehandlere syg og jeg gik derfra med et løfte om at de ville indhente de nye oplysninger der lå i min sag.
Idag var det så også en anden sagsbehandlere. Hun bød mig velkommen, spurgte hvad jeg ville, hvorefter hun fiskede frem et stykke papir som jeg skulle underskrive, efter at jeg sagt at jeg ville søge førtidspension.
Derefter oplyste hun mig om at jeg nok skulle forvente en lang sagsbehandlertid, da det var rigtigt mange der søgte lige nu, men at jeg akkurat nåede søge på den gamle ordning. Så var den samtale slut.
Bagefter var jeg ret forvirret og havde rigtigt mange spørgsmål surrende i hovedet.
Jeg har tidligere fået at vide af min sagsbehandlere på tlf at jeg ikke kunne søge fortidspension, vidst nok før hun hentet de sidste oplysninger.
Men har hun nu så kigget igennem min sag og skiftet mening?
Min forvirring går ud på, om dette nu også var en reel ansøgen om førtidspension, gældende fra dags dato?
Jeg havde nok forventet en samtale, hvor de i det mindste ville drøfte situationen med mig eller have mig til at søge flexjob eller andre alternativer. Undrer også om dette er procedure? Plejer de ikke lave en ressourceprofil i samarbejde?
Kan ikke helt afgøre om det var godt eller skidt at det gik så nemt?Gik ihvert fald derfra helt blank. Nogen der har lignende erfarenheder vil jeg blive glad for at høre om dem.
Talluha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 23:07   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Man har altid ret til at søge en paragraf 17 selv - det vigtige er, at en sådan søges 'på det foreliggende grundlag', hvilket betyder, at kommunen så ikke må indhente nye oplysninger, men skal bruge det, der allerede ligger i ens sag.
Kommunen skal endvidere opdatere ressourceprofilen. Inden for 3 måneder skal de have truffet en afgørelse.

Som jeg har forstået det er det noget anderledes, hvis ordene 'på det foreliggende' ikke indgår. Så er der ikke nogen tidsfrist på, hvor længe kommunen må være om at behandle ansøgningen, og jeg vil også tro, at de må blive ved med at indhente nye akter i sagen.

Du må have fået en kopi af det, du skrev under, ikk? Her bør du kunne se om det er enparagraf 17 på det foreliggende, du har søgt.

Hvis det derimod er sb, der indstiller til en pension, så hedder det en paragraf 18
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2012, 23:40   #3
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg synes det lyder som om din sagsbehandler har forstået på dig, at det er dig selv, der vil søge førtidspension (efter §17), og ikke at du vil have, at hun indstiller dig til pension (§18).
Jeg går ud fra du gerne ville indstilles til pension? I så fald har I måske misforstået hinanden?
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 12:00   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
selvom sagsbehandler vil indstille på en §18 er det for sent under de gamle regler
der er kun næste uge med de fleste steder
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 14:13   #5
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
det har du så misforstået ... hvis og når ... så er det nylig 1/1 13 den træder i kraft så du kan søge indtil
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 17:00   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Talluha Se meddelelser
Idag var det så også en anden sagsbehandlere. Hun bød mig velkommen, spurgte hvad jeg ville, hvorefter hun fiskede frem et stykke papir som jeg skulle underskrive, efter at jeg sagt at jeg ville søge førtidspension.
Derefter oplyste hun mig om at jeg nok skulle forvente en lang sagsbehandlertid, da det var rigtigt mange der søgte lige nu, men at jeg akkurat nåede søge på den gamle ordning. Så var den samtale slut.

Min forvirring går ud på, om dette nu også var en reel ansøgen om førtidspension, gældende fra dags dato?

Nogen der har lignende erfarenheder vil jeg blive glad for at høre om dem.
Det er vigtigt, Talluha, at du har en kopi af denne ansøgning!

Hvis du ønsker at søge på det foreliggende dokumentationsgrundlag, som Frup er inde på, er ansøgningen efter Pensionsloven § 17, stk. 1, 2. punktum.
Én af de to formuleringer SKAL fremgå af det, du underskriver.

En lignende erfaring er, at der underskrives på en formulering, der lyder Pensionslovens § 17, stk. 1, 1. punktum - den afgørelse tog 5 år! For her må der syltes, indhentes nyt, trækkes i langdrag i én lang uendelighed...

Men du kan også ønske, at SB indstiller dig til en § 18 (tidskrævende som regel) - det er lidt uklart for mig i dit indlæg, hvad du nøjagtigt ønsker dig...

...men uanset hvad, er det vigtigt med en kopi af det i dag underskrevne :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 17:31   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havheks Se meddelelser
det har du så misforstået ... hvis og når ... så er det nylig 1/1 13 den træder i kraft så du kan søge indtil
Mtvrv1 har ikke misforstået noget, sagen SKAL VÆRE OVERGÅET til reglerne om førtidspension, før end den kan behandles må nuværende grundlag.....det er ikke nok bare at søge (med mindre det er en §17 på det foreliggende).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 19:06   #8
Talluha
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Talluha er ny på vejen
Tak for alle svar :-)
Så er jeg blevet lidt mere afklaret. Det er åbenbart en paragraf 17 jeg har skrevet under på, men jeg har ikke fået nogen kopi.
Og det var heller ikke nemt at finde frem til det, da sagsbehandleren jeg mødte igår, hverken har noteret hvad jeg skrevet under på, eller sit eget navn.
Så det var lige som at have været til en samtale der ikke eksisteret :-)
Men efter flere timer på socialkontoret idag og hjælp af en sød socialrådgiver der lavede detektivarbejde, fik jeg en forklaring. Han mente jeg mødt en socialrådgivere der ikke kendte reglerne...ikke særligt betryggende.
Og iøvrig mente han ikke jeg ville få en pension. Det kunne han fortælle, med kun et øjekast på min sag.
Han kunne også fortælle at jeg skulle regne med at vente i mindst 7 måneder på et svar.Og derefter kunne jeg evt. søge en paragraf 18 med min sagsbehandlere, men så skulle jeg regne med at det vil tage ca. 5 år efter nye regler

Alt det han fortalt mig, var det jeg hivet efter i et halvt år, at få drøftet med min sagsbehandlere, som jeg aldrig mødt og haft en samtale med, kun kort i tlf. Men naivt troede jeg, at da hun vidste at jeg ville søge fortidspension, havde kigget i min sag og sagt god for en paragraf 18, og at det var det, den nye sb fulgte op på.
Det som frustrerer mig er den dårlige sagsbehandling. Er ved at gå til på bistandshjælp og kan ikke se mig ud af situationen, når der ikke er nogen sagsbehandlere at drøfte eller få vejledning af.
De sidste statusrapporter i min sag er fra september, hvor de alle er enige om efter forskellige behandlingsførløb, at min arbejdsevne er meget dårlig og behandlingsmulighederne er udtømte i fht at klare mig på arbejdsmarkedet. Så jeg har haft forventniger om at det nok skulle gå, men nu ser det ret sort ud..
Talluha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 22:40   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Talluha Se meddelelser
De sidste statusrapporter i min sag er fra september, hvor de alle er enige om efter forskellige behandlingsførløb, at min arbejdsevne er meget dårlig og behandlingsmulighederne er udtømte i fht at klare mig på arbejdsmarkedet. Så jeg har haft forventniger om at det nok skulle gå, men nu ser det ret sort ud..
Som jeg ser det, så har du intet at miste ved at søge en §17, på det foreliggende grundlag.

Hvis det er hvad du ønsker behøver du blot at skrive:

"Jeg ønsker, at søge om pension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Med venlig hilsen Navn Efternavn og Cpr.nr."


Den afleverer du ved skranken i jobcenteret, og beder om en kvittering på, at de har modtaget den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2012, 11:34   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er jeg enig med Vovse, du kan søge §17 på det foreliggende. Det vil give dig flere muligheder bla bliver de tvunget til at komme op med et bud om, hvad du så forventes at kunne - og for det andet, så får du muligheden for at klage/anke.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tør jeg søge KatrineB Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 31-10-2012 09:51
Søge fleksjob KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 3 27-09-2012 19:09
At søge fleksjob Stinnalicious Spørgsmål ang fleksjob 4 08-11-2011 09:37
Burde jeg søge en ftp? lisapigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 07-02-2011 18:14
Kan jeg søge?? missme At søge førtidspension 3 15-01-2010 10:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension