K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2008, 12:22   #1
Ulla
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 17
Styrke: 17
Ulla er ny på vejen
Hvor dårlig skal man være for at kunne få et Flexjob ?

Da jeg i sin tid fik tilkendt mellemste invalidepension, blev jeg efter et Revaforløb erklæret for 2/3 dele invalid. – Hvor invalid skal man være i dag, for at blive visiteret til et Flexjob ?

Jeg spørger fordi, at min mand som er smed - nu har fået sygeløn ved siden af ca. 20 timers arbejde om ugen i ca. 14 mdr. – han faldt ned fra en stige på arbejde og brækkede venstre hofte og forstuvede venstre knæ, efterfølgende har han fået slidgigt i knæet, og belastningsskade i højre knæ.

Han har været i firmaet i næsten 30 år (stort set uden en sygedag) og de vil gerne ansætte ham i et Flexjob på de 20 timer om ugen, og med det arbejde han udfører nu, men kommunen mener selvfølgelig ikke at han er dårlig nok til det.

Kommunen mener at med en gummimåtte og et par nye sko, så kan han i løbet af få uger klare at arbejde på fuld tid igen – Ja hallo.

Hvis han søger flexjob, fik vi at vide, at han så først skulle arbejdsprøves – evt. omskoles til andet job (han er ikke boglig begavet) Nu er han ved at gå helt nedenom psykisk, ved udsigten til at skulle i andet job, han er jo selvfølgelig meget glad for at være hvor han er, ellers havde han jo ikke været der i 30 år vel ? – skal der slet ikke tages hensyn til dette ? samt at han snart er 55 år ?

Han har ud over sit arbejde, også de sidste 10 år stået for madlavning her i huset, da jeg får pension pga. ødelagte arme – Dette har han også meget svært ved nu, da han jo så skal stå meget op ved komfuret – hertil fik vi bare at vide, at der jo findes mange færdigretter i kølediskene i butikkerne.
Er det rimeligt ? eller skal det man skal klare derhjemme, slet ikke medregnes som en helhed ?
Ulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 12:36   #2
andi1975
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2007
Alder: 48
Indlæg: 148
Styrke: 18
andi1975 er ny på vejen
Normalt !

Alle muligheder skal afprøvet før man kan få flexjob, også pølsemand o.s.v
Det er også meget normal, at man skal ud i 2 til 3 arbejdsprøvninger før man kan få flexjob.
Det hele tag 1 år eller måske mere
andi1975 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 13:23   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Smile

Har din mands arbejdsgiver søgt om fleksjob til ham ?

Jeg mener at din mand godt kan arbejdsprøves der hvor han arbejder nu det er sket for mange andre fleksere så det kan godt lade sig gøre , men regeringen har sparet på fleksordningen og det kan være det der gør at alle får af vide at det er umuligt at få fleksjob, men efter loven er det ikke umuligt...prøv at læse alt om loven og undersøg de muligheder der er ...

http://www.via2000.dk/sw17705.asp

Håber det går vel for din mand

kik i nyttige links her på siden og find mange oplysninger om fleksjob.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 13:27   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Ulla

I dag handler det ikke så meget om, hvor handicappet man er, men mere om, hvor meget man kan klare på sit arbejde... timeantal, arbejdsopgaver osv.

Det omregnes til effektiv arbejdstid... altså kan man være til stede i 37 timer, mens den effektive arbejdstid kun svarer til halvdelen.

I din mands sygedagpengeopfølgning skal være beskrevet, hvordan og hvad der skal ske for at FASTHOLDE ham i det nuværende job. Og til det findes der en masse love og paragraffer, der kan hjælpe ham.
Gummimåtte og sko.

Men det er vist ikke nok i din mands tilfælde og virker noget uforskammet at spise din mand af med sådan et svar.

Jeg vil anbefale, at din mand får fagforeningen til at se på hans sag, men også gerne lægen.

Der findes også en masse tilskudsordninger, kommunen kan bruge (dem kender jeg altså ikke).

Men det overordnede er, at kommunen skal prøve at fastholde ham i det nuværende job.

En arbejdsprøvning kan godt foregå i nuværende arbejde, og det ville da være oplagt i din mands tilfælde, også med den alder han har.

Men kontakt fagforeningen og hør, om de kan hjælpe jer.

Og så er det da en kynisk måde at svare på med færdigretterne.

Måske andre kan bidrage med mere.

Du kan under "Nyttige links" under sygedagpengeguide læse en masse brugbart.

Du kan også læse Fleksjobpjecen, hvor der står en masse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 25-01-2008 kl. 13:30. Årsag: rettet stavefejl
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 16:18   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Ulla....selv om man syntes det er tåbeligt og idiotisk, at din mand er nødt til arbejdsprøvning, når det ellers går fint med de 20 timer han har nu, og mener at fleksjob så vil være sagen, for det er ikke nemt i en alder af 55 år, at skulle starte noget helt nyt.

Men sådan er systemet nu engang, kan han ikke vende tilbage til sit nuværende arbejde, på fuld tid med skånehensyn som sko og måtte, så vurderer man om omskoling/revalidering til et andet mere skånsomt arbejde kan iværksættes, ikke nødvendigvis på samme arbejdsplads og ikke nødvendigvis som smed....i princippet kan han sidde ude på Vestforbrændingen, og overvåge skrald på et bånd....eller anden form for siddende arbejde. ALLE andre muligheder end lige smedefaget er han desværre nødt til at afprøve.

Kun hvis det ikke er muligt, at hjælpemidlerne kan afhjælpe ham til fuld tid, eller han ikke kan revalideres/omskoles på fuld tid, så kan man tale om fleksjob og når den mulighed er udelukket så taler man pension.

Jeg syntes han skal tage imod et tilbud om at blive arbejdsprøvet, især hvis han selv mener hans tid med ethvert fuldtidsjob er omme, f.eks p.g.a daglige gigtsmerter o.l....bliver han visiteret til fleksjob, så er der ikke noget eller nogen der kan forhindre ham i, at søge fleksjobbet på sin gamle arbejdsplads...når han ellers har været stabil i 30 år, så er hans chef sikkert velvilligt indstillet på, at vente på at systemet går sin gang.

Jeg syntes også, at i skal kontakte kommunen, med henblik på at søge hjemmehjælp eller hjælp efter § 100, især § 100...måske får i afslag, men til gengæld tvinger i på denne måde kommunen til at se nøje efter, om i kan/skal have hjælp efter andre lovgivninger....da i højest kan få et nej, så er det værd at prøve.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 17:54   #6
Ulla
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 17
Styrke: 17
Ulla er ny på vejen
Tusind tak til jer alle for de rigtig gode svar

Dejligt at møde nogen, som ved hvad det hele handler om - man føler sig pludselig ikke så alene
Ulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2008, 00:59   #7
JJC
Hvor skulle jeg ellers være
 
JJCs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Holsted
Indlæg: 150
Styrke: 17
JJC er ny på vejen
Angående flexjob

Hej

Jeg fik lov til at blive på min arbejdsplads, fik flexjob på 20 timer har ikke været............
i jobprøvning andre steder ligner meget det din mand er ude for, så det kan godt lade sig gøre......



MVH Jan
JJC er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor mange timer skal man kunne arbejde?? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 24 24-01-2012 09:58
Hvor syg skal man være for at kunne få § 100? Indiansummer Alt det andet 1 21-06-2011 17:43
Hvor syg skal jeg være for at få FLEX job? natusan Spørgsmål ang fleksjob 2 18-11-2010 18:07
hvor syg skal man være for at få førtidspension john-als Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 22-02-2010 20:47
Hvor syg skal man være? Trine Dit og Dat 1 29-06-2008 20:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension