K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2019, 08:59   #31
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Hej Stina1

jeg syntes du skal prøve at henvise din SB. til dette "Officialprincippet" Da jeg henviste min SB. til dette, blev hun noget mut, og tingene ændrede sig.

Link: https://www.ombudsmanden.dk/myndighe...ialprincippet/

ALLE relavante oplysninger SKAL indhentes så borgeren får den bedste og mest fyldestgørende sagsbehandling. Kommunerne kan godt vurdere at X oplysning ikke er relevant, MEN så skal de tilmed også påvise hvorfor, når du i et notat til din sag påpeger, og spørger ind til hvorfor de ikke mener dette!

Dette notat kan du bruge fremadrettet, hvis du anker, hvis din sag bliver afvist.

NB.: Man skal IKKE være i forløb hos speciallæger for at kommunerne indhenter udtalelser. De undgår bare helst dette, fordi de koster kassen Men du har loven på din side!
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2019, 18:22   #32
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Mange tak Fatternada for at gøre mig opmærksom på officialprincippet og ombudsmanden ,som nok bliver det næste, jeg bliver nødt til at bruge.

Selvom jeg er ligeglad med om kommunen vil bruge en psykisk diagnose på mig, for at jeg skal komme igennem, så skal de ikke skjule mine fysiske diagnoser, for de fysiske gener kan man ikke se bort fra og kan ikke opstå af sig selv eller pga psykisk diagnose.

Jeg er selvfølgelig mere deprimeret af at have smerter, som reducerer min aktivitet, men det er den anden vej

Håber at ombudsmanden kan hjælpe her,da borgerrådgiveren er totalt værdiløs og en misforstået demokratisk institution.
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2019, 18:04   #33
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Kommunen har besluttet at jeg er i målgruppen.

Rehabiliteringsplanen er lavet men.....Endu en opfindelse til at forsinke indstillingen er med forskellige bureaukratiske opgaver, sk. sagsbehandling, som efter sigende tager enormt lang tid.

De siger at det tager 3 måneder bare at forberede sagen,
før den bliver sendt til teamet.

De opgaver som indgår er at samle og renskrive alle dokumenter og attester som indgår i min sag

Kan det virkelig passe at det tager så lang tid?

Eller har det at gøre med hvor dygtig og effektiv sagsbehandleren er til sit arbejde eller hvor god afdlingen er til at samarbejde og hjælpe hinanden med at afklare borgere?

Eller har de bug for at ansætte flere sagsbehandlere?

Hvordan skal man få sagsbehandleren til at tage sig sammen så det bliver kortere sagsbehandlingstid?

Det føles som jeg bliver lavet til grin.

Jeg er ved at forberede mig til at skrive til ombudsmanden,
fordi jeg har ikke mere tålmodighed!
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2019, 08:20   #34
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Hej Stina1

Grunden til den lange ventetid består af mange faktorer.

1) Sagsbehandlerne har ofte for mange borgere i deres bunke, så sagsbehandlingstiden forlænges. Man kan også have en (ny) SB. som ikke har prøvet det før, eller en SB. som bare ikke kan li en!

2) Kommunernes økonomi er altafgørende. Jo tættere på årsskiftet, jo mere trækkes sagerne, så de kan komme under andre puljer. Jeg lagde en statistik link op, hvor man kan se sin kommunens tal på hvor mange evt. førtidspensioner der går i gennem, det er skræmmende ens tal år i gennem!

3) Hvis man har vist sin kommune at man har styr på tingene, så sker det ofte at de trækker en process, da de ikke kan køre om hjørner med borger, eller de prøver at "knække" borger, så denne bliver nemmere medgørlig.

4) Sager om indstilling til fleksjob prioriteres før en indstilling til førtidspension.

Jeg er selv igang med en sag, hvor min SB. skulle indhente udtalelser LÆ osv. Det er nu 1 md. siden, og intet er sket.

Jeg bruger den lange ubehagelige ventetid til egen favør. Når man har psykiske diagnoser som jeg, så er det bestemt ikke noget der forbedrer min situation, ergo - kommunen forværrer min tilstand. Det vil jeg bruge - hvis en evt. anke kommer på tale.

Det korte svar. Din (vente)situation ikke ualmindelig

Prøv at læse dette:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=37439
http://www.k10.dk/showthread.php?t=37451
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2019, 11:04   #35
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg forstår spørgsmålet, som følger:....

Kære Stina1 & Fatternada.

Stina1`s "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er udarbejde i samarbejde med Stina1 og underskrevet.

Kommunen påstår nu, at det vil taget adskillige måneder ekstra, at renskrive etc og finde en dato for foretræde for Rehabiliteringsteamet.

Skrivelse om rehabiliteringsteam og rehabiliteringsplan.
SKR 10 -09-2015 "Gældende"

https://www.ft.dk/samling/20171/almd...39/1811331.pdf

""Orienteringsskrivelsen skal endvidere understøtte, at det altid fremstår så klart som muligt, hvad der er beskæftigelses- eller uddannelsesmålet med indsatsen, når borgeren tilbydes en tværfaglig indsats på bag-grund af mødet i rehabiliteringsteamet.""

phhmw

Det vil sige, at i det øjeblik at "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er underskrevet er alle relevante oplysninger til stede og klar til Rehabiliteringsteamet

Videre nævnes det:

3. Forberedelse af sagen til rehabiliteringsteamet – rehabiliteringsplanens forberedende del

Efter reglerne skal kommunen udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del sammen med borgen.
Formålet er blandt andet, at borgeren skal inddrages i sin egen sag med henblik på, at borgeren både får indflydelse på og medejerskab til den indsats, borgeren får. Både af hensyn til borgeren og til sagens op- lysning anbefales det, at det er en sagsbehandler, der kender borgeren, som forbereder sagen til rehabilite- ringsteamet.

Formålet med rehabiliteringsplanens forberedende del er at sikre, at rehabiliteringsteamet har tilstrækkelige relevante oplysninger om borgeren til, at teamet kan afgive indstilling til kommunen.

Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal alene være beskrivende og dokumenterende.


Den praktiserende læges vurdering (LÆ 265) https://star.dk/media/2495/lae265.pdf

Efter reglerne skal kommunen som hovedregel indhente en vurdering fra borgerens praktiserende læge som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del. Lægens vurdering skal indhentes på lægeattest LÆ 265. I nogle tilfælde i sager om jobafklaringsforløb og kategori 3-sager vil det dog ikke være nødvendigt at indhente LÆ 265, jf. nedenfor.

Den praktiserende læges vurdering udgør en meget vigtig del af rehabiliteringsplanens forberedende del, og ifølge Ankestyrelsens principafgørelse 21-14, vil kommunens afgørelse som udgangspunkt være ugyl- dig, hvis kommunen ikke har indhentet den praktiserende læges vurdering via LÆ 265
.

Særligt om indhentelse af lægens vurdering i sager om jobafklaringsforløb og kategori 3-sager

Den praktiserende læges vurdering af, hvilken betydning, borgerens helbredsmæssige situation har for borgeren muligheder for at arbejde
(LÆ 285), https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id...02/L-_285.PDF/ skal indhentes i alle sygedagpengesager, hvor borgeren ikke forventes at blive raskmeldt inden for 8 uger efter første fraværsdag.

Formålet med at indhente den praktiserende læges vurdering så tidligt i forløbet er, at kommunen allerede ved den første opfølgningssamtale med den sygemeldte borger har alle relevante oplysninger til at kunne vurdere, hvilken indsats der hurtigst muligt kan få borgeren tilbage i arbejde igen.

phhmw

Det vil sige, at hvis ovenstående krav er opfyldt, skulle sagen allerede på det tidspunkt, være forberedt korrekt og nu oplyser sagsbehandleren en sagsbehandlingstid på at få foretræde for Rehabiliteringsteamet er yderligere 3 måneder.

Efter min mening uacceptabelt og uvedkommende bevidst trækken tid ud for Stina1.


Der finde jo forskellige sagsbehandlingsfrister i vores sociale Verden.

Lovbundne frister ( aktindsigt etc )

Retssikkerhedslovens § 3 stk 2 som fastsætte af de 98 kommunalbestyrelser

Servicefrister, som fastsættes af embedsmænd 8Ankestyrelsens sagsbehandlingstid eksempelvis.

phhmw
SPØRGSMÅL:


Hvad er sagsbehandlingsfristen efter "Den forberedende Rehabiliteringsplan" er underskrevet og krævet sagen fuld belyst til mødet med Rehabiliteringsteamet skal foregå?

Sagsbehandlingstid til forberedelse af sagen Læs side 5 og 6

For at undgå, at kommunen bruger unødig tid til at forberede sagen til rehabiliteringsteamet, anbefales det, at kommunen ser på, hvordan forberedelsen af sagen kan tilrettelægges på en måde, så sagsbehandlingstiden bliver kortest muligt.

[U]Folketingets Ombudsmand om sagsbehandlingstider[/U]

https://www.ombudsmanden.dk/myndighe...ehandlingstid/

phhmw

Stina1 nu ved jeg ikke, hvad DU ønsker eller søger imod: Ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.

Men læs denne tråd om sagsbehandlingsfrister http://www.k10.dk/showpost.php?p=368123&postcount=674

Mit råd:

Klag ikke til Ombudsmanden som kræver at alle klagemuligheder skal være opbrugt, før man henvender sig til Ombudsmanden.

Klag til Tilsynet https://ast.dk/tilsynet

Hvis din kommune har ansat en Borgerrådgiver kontakt denne. Se kommunens hjemmeside.

DUKH rådgivning, sideløbende med alt andet

https://www.dukh.dk

Lad os høre nærmere om udfaldet. Held og lykke med din situation. Stol på din egen dømmekraft

Hilsen Peter

Bilag:

AKTINDSIGT, din rettighed.

Ingen, absolut ingen, kan køre sin sociale sag, uden fuld aktindsigt fra alle 100%:

Læger.

Speciallæger.

Hospitaler.

Klinikker.

Fysioterapien.

Kommunen.

AES ved arbejdsskadet

Ankestyrelsen, hvis du har anke en afgørelse, som du er uenig i.

Kun DU kan kontrollere at alle væsentlige oplysninger er til stede og at alt er korrekt beskrevet.

DU skal forstå alt, hvad andre skriver om dig, fordi at alt på skrift bliver senere grundlaget for en afgørelse.

Hvis du ikke følger dette råd, har du ikke indflydelse på din sociale sag.

Derfor kan det ikke siges ofte nok: Søg aktindsigt ved alle, som skriftligt har pligt til at føre journal, over din skæbne.

Mange medborgere begynder desværre først, at stille relevante spørgsmål, sent i deres forløb, hvilket er direkte ødelæggende for din indflydelse, på dit fremtidige sociale og økonomiske liv.

Derfor bliv ikke syg.

Hvis ikke sygdom rammer naboen, men din familie, skal du begynde, skridt for skridt, at sætte dig ind i :

Loven……………………. “Gældende"

Bekendtgørelser ………. “Gældende"

Principafgørelser………. “Gældende"

Hyrdebreve.

§ 20 spørgsmål.

Retssikkerhedsloven.

Gode råd fra erfarne medborgere.

Al kommunikation med din kommune og andre samarbejdspartner skal ske skriftligt.

Lyt ikke til omgivelsernes verbale udsagn, men læs deres dokumentation for deres udsagn.

Tag aldrig alene til tvungne møder, uden Bisidder, optag gerne dine møder, som drejer sig om dig selv.

Stol på dig selv og din dømmekraft, aldrig omgivelserne, fordi ikke alle der smiler til dig, vil dig det godt.

Nyt råd.

Hvorfor skal du kende til § 3 stk .2 i Retssikkerhedsloven?

Modtager borgerne bevidst ulovlige afgørelser fra kommunen?

https://muskelsvindfonden.dk/handica...erholde-loven/

Ja, og det har naturligvis en årsag.

Hvad er årsagen?

Årsagen er, at en del kommuner bevidst giver borgeren en bevidst ulovlig afgørelse, for at trække tiden ud.

Gennem at få borgeren til at anke en afgørelse og hvor kommunen ønsker at trække sagen ud, da Ankestyrelsen har lange lovlige sagsbehandlingstider, som Ankestyrelsen selv fastsætter. 5 - 7 - 12 måneder, alt efter hvor travlt de har.

Mange borgere anker ikke deres modtagne afgørelser, fordi de ikke har ressourcer til det og forstår måske ikke deres rettigheder.

De økonomisk ressourcestærke syge, afventer ikke en kommunal afgørelse og køber selv deres hjælpemiddel, hvor man i mange tilfælde, efterfølgende ikke kan få refunderet omkostningen.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...lingstidspunkt

Derved har kommunen vundet sagen og har gjort en god besparelse.

Folketinget har nu forsøgt at fjerne denne metode til at trække en social sag ud, til kommunens fordel.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-hjemvisninger

CITAT” Fra 1.7.2018: kommunen skal behandle de hjemviste sager efter serviceloven med samme hastighed som nye sager, da de sagsbehandlingsfrister, som kommunen fastsætter, også gælder for hjemviste sager.” CITAT slut

Hvis ikke du på forhånd kender din personlige sagsbehandlingstid, har du ikke indflydelse på din sag. Mange kommuner overholder ikke § 3 stk.2 så borgeren skal udrede en gordisk knude, så kommunen kan fortsætte med sine ulovligheder

Mange kommuner er yderst kreative for ikke at overholde § 3 stk.2 i Retssikkerhedsloven.

Det er din personlige kommunes kommunalbestyrelse, som skal vedtage og offentliggøre sagsbehandlingstiderne, aldrig din sagsbehandler, på kommunens hjemmeside, alle frister hvor der falder en normal kommunal afgørelse,

Du skal have mulighed for uopfordret at kende din dato for afgørelsen normalt skal falde, før du afsender en given ansøgning om hjælp.

Så hvis ikke du kender din kommunes politisk vedtagne sagsbehandlingstider iht §3 stk.2 i Retssikkerhedsloven, bliver du kørt rundt i manegen, med ulovlig sagsbehandling til følge.

Du bestemmer selv, hvordan din sag skal køres, men det kræver at du kender § 3 stk.2 i Retssikkerhedsloven.

EKSEMPEL på en kommunes offentliggjorte sagsbehandlingstider, til der skal være truffet en afgørelse, herunder HJEMVISTE sager fra Ankestyrelsen inden for alle områder.

https://www.kk.dk/artikel/sagsbehand...lforvaltningen

Retssikkerhedslovens § 3 stk.2:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=209828

“"§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres.”

Hjemvisning.

http://denstoredanske.dk/Samfund,_ju...06rmaOMnMwJk0I

“"hjemvisning, inden for retsplejen det forhold, at en appelinstans finder en underordnet rets afgørelse behæftet med så alvorlige formelle fejl, at en truffen afgørelse ophæves, hvorefter sagen sendes tilbage med påbud om en fornyet behandling.”"

Med venlig hilsen

Bilag # 1

fra en tilfældig borger, som ønsker sin invalidebil GEN-ansøgt:

Jeg søgte handicap bil i 2015 og hele sagen har nu taget 4,4 år !
Det var enda kun generhvervelse af min handicapbil.! (Burde gå hurtigere)
Endelig i år fik jeg så en afgørelse (positivt svar)
Men så trak de den tilbage igen fordi en andet sagsbehandler afdeling var alt alt for langsom i deres sagsbehandling .
Så nu er jeg startet forfra.😰
Jeg føler den hjælp jeg bad om i 2015 aldrig er blevet hørt -ingen har ville se og hjælpe helheden i hvor vigtig hjælpen var dengang og nu.
At kommunen samtidig bare trækker tiden ud -har rystet mig !

Bilag # 2 så du forstår, hvem der er stærkes: Folketing eller styrelser med embedsmænd.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=368682&postcount=438
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-11-2019, 17:48   #36
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Processen for sager, der skal behandles i et rehabiliteringsteam

https://star.dk/media/1219/analyse-p...eringsteam.pdf

Sagsbehandlingstrin og sagsbehandlingstider

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-11-2019, 22:00   #37
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Det var mange gode og brugbare råd fra Peter og Fatternada som jeg nøje skal studere og arbejde videre med

Det er jo nok lidt forskel i min sag som jeg håber bliver en fleksjobsag.
Jeg håber, fordi jeg frygter at de vil få det til ressourceforløb, selvom jeg mener at have bevist at ingen bedring er mulig her, og det mener min læge også.

Jeg er så spændt på hvad der vil ske fremover, alt er forberedt og klart til at blive sendt ind, så hvidt jeg kan se.
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2019, 22:54   #38
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Jeg har fået rehabiliteringsplanen til gennemlæsning som var fuld af fejl, mangler, forvrængninger og direkte falske oplysninger.

Planen skal laves sammen med borger, står det så fint.

Jeg har forlangt at få rettet dette inden den bliver sendt ind,
men de nægter at rette det.

En ny metode til at forsinke indstilling eller at få teamet til at afvise indstillingen

Hvis teamet får en plan hvor det f.eks står at jeg har en fysisk skade, men det er reelt en gammel diagnose og færdigbehandlet, så vil de tro skaden er ny og behandlingsbar dvs. ikke stationær.
Det vil så hjælpe dem med at få deres puslespil til at gå op

Teamet kan formentlig se min diagnose i lægeattesterne, men dette kan forvirre dem og ødelægge det hele
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2019, 22:40   #39
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Rehabiliteringsplanen er sendt ind og jeg har fået en tid til indstillingen i teamet.
Jeg er indstillet til møde i rehab.teamet men det tager 3 halv måned til jeg
har fået tid der


Jeg forstår at de er mange terminale som er vigtigere, som de undskylder med. Men jeg forstår ikke, at det ikke er blevet bedre siden Kommunen har fået på pukkelen over langsom sagsbehandling og afklaring, for de har fået økonomisk tilskud til at ansætte flere sagsbehandler bl.a.

Det er desværre ingen tidsfrist for indstillinger til rehabiliteringsteamet, kun anbefalinger og det hjælper åbenbart ikke her!

Kan jeg klage over det til Tilsynet tro?
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2019, 22:25   #40
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Da jeg skulle for rehab var der altså også lang ventetid (mener at det var 3 måneder), jeg fik besked om at det var på grund af helligdage at der hobede sig en del sager sammen.

Efter ferien havde folk som skulle fra sygedagpenge til jobaflaringsforløb fortrinsret da de har et retskrav på at komme for rehabiliteringsteamet inden for en måned efter at de er overgået til jobafklaringsforløbet.
Vi andre havde ingen retskrav og måtte derfor bare bag i køen.

Jeg var egentligt overbevist om at terminale ikke skulle for rehabiliteringsteamet, men det ser faktisk ud til at være rigtigt at også de skal en tur forbi teamet.
https://star.dk/media/1239/aabenlyse...sionssager.pdf (side 10).

Jeg ved ikke om man kan klage til nogen men jeg tvivler på at du får noget ud af det. Når nu de terminale virkelig skal for teamet og hvis det er rigtigt at der er en del af dem for øjeblikket, så er det vel logisk at de skal for teamet først.

Jeg tror faktisk bare at flere sagsbehandlere medfører længere kø ved rehabiliteringsteamet.
De holder formodentligt møde 1 gang om ugen, de kan nå et bestemt antal sager på en dag. Hvis de virkelig har sat skub i sagerne så er der flere som bliver parat til rehab og dermed flere som skal i kø.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension