K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2009, 15:51   #1
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Fleksydelsesordning kan du anbefale det?

Hej til dig på k10

Jeg har modtaget et brev om at jeg kan tilmelde mig fleksydelsesordningen. Det lyder jo meget godt, men har så søgt lidt her på siden, og kan se nogle nævner, at når man engang er over 60 år, kan man kun have gavn af den ordning 6 mdr., for derefter at ryge på kontanthjælp eller førtidspension. Er det rigtigt?

Er der nogen af jer der har meldt jer til?

Jeg forstår ikke helt meningen med at betale til den ordning i 30 år, og det man betaler for, er 6 måneders hjælp engang når man er 60 år.

Desuden står der at man skal være medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse og betale fleksydelsesbidrag. Synes jeg før er stødt på indlæg hvor folk herinde fraråder at være i arbejdsløshedskasse når man er fleksjobber?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål

Er det en god ordning, og er det noget i benytter jer af?
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 16:39   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, jeg vil da anbefale fleksydelsesordningen.

Men jeg tror, du blander to ting sammen.

Hvis man er ledig flekser, så kan man kun få LEDIGHEDSYDELSE i 6 måneder, efter de 60 år.

Fleksydelse er som efterløn - bare for fleksere, som kan udbetales, fra man fylder 60 år... evt. 60,5 år (nu lov).

Denne fleksydelse kan man få til pensionsalderen.

Jeg mener IKKE, man skal betale til a-kasse, men kontakt fagforeningen/kommunen og spørg der. Kommunen SKAL undersøge og vejlede om fleksydelsesordningen ved visitering til fleksjob.


https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31301

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 19:23   #3
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Zuza det har du ret i, jeg har vist læst det og blandet det hele sammen.

I mine papirer har jeg fået nogle paragrafer hvor der står:

§2a stk 5. Personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1976 til den 31. december 1977, kan opfylde kravet til optjeningstid, jf. § 2 stk. 1, nr. 4, ved medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og indbetaling af efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag i mindst 30 år, og senest fra personen er fyldt 32 år.

Efter arbejdsløshedskasse står der et og, havde der stået eller ville jeg ikke være i tvivl, men jeg læser det som jeg skal være i sådan en arbejdsløshedskasse, og jeg mener bare at have læst herinde et sted engang at folk skrev man ikke skulle melde sig til det? Jeg har ikke forstand på alle de regler, men kommer i tvivl.
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 20:30   #4
Despina
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: 7000
Indlæg: 50
Styrke: 16
Despina er ny på vejen
Tjah, jeg har fået nej til, at jeg må/kan betale til vore "efterløn", da jeg ikke fra kommunens side blev meddelt, at det var et krav, at jeg skulle betale til alm. efterløn inden et vist tidspunkt.
Despina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 21:36   #5
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvetand Se meddelelser
I mine papirer har jeg fået nogle paragrafer hvor der står:

§2a stk 5. Personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1976 til den 31. december 1977, kan opfylde kravet til optjeningstid, jf. § 2 stk. 1, nr. 4, ved medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og indbetaling af efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag i mindst 30 år, og senest fra personen er fyldt 32 år.

Efter arbejdsløshedskasse står der et og, havde der stået eller ville jeg ikke være i tvivl, men jeg læser det som jeg skal være i sådan en arbejdsløshedskasse, og jeg mener bare at have læst herinde et sted engang at folk skrev man ikke skulle melde sig til det? Jeg har ikke forstand på alle de regler, men kommer i tvivl.
Hvis man er alm. arbejder (ikke flekser) skal man stå i A-kasse, hvis man ønsker at betale til efterlønsbidraget. Er man fleksjobber, så skal man kun betale fleksydelsesbidraget. Så enten betaler man efterlønsbidraget (og A-kasse) eller fleksydelsesbidraget, afhængigt af om man arbejder på alm. vilkår eller er fleksjobber. Det hele afhænger jo så også af ens alder og om man evt. har indbetalt efterlønsbidrag, inden man blev fleksjobber. Og det er jo selvfølgelig ens eget valg, om man vil betale til henholdsvis efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2009, 22:45   #6
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Okay tak for svaret, så blev jeg klogere igen
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksydelsesordning nolle123 Spørgsmål ang fleksjob 14 29-01-2012 19:08
Kan nogen anbefale en advokat peter1974 Spørgsmål ang fleksjob 10 15-04-2011 13:42
Fleksydelsesordning og fagforening Florken Spørgsmål ang fleksjob 7 19-07-2010 22:00
Fleksydelsesordning og fagforening Florken Alt det andet 1 12-07-2010 22:56
Kan i anbefale mig en god bog? Ninja Dit og Dat 14 30-08-2008 10:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension