K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2015, 11:38   #1
jean15
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2015
Indlæg: 11
Styrke: 10
jean15 er ny på vejen
kan ikke finde noget om §21 stk 11

Hejsa. Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde denne overgangsbestemmelse §21 stk. 11, for jeg kan absolut ikke finde noget. Desværre er jeg nok nødt til at have tjek på det inden mit møde om kontrol af FTP på jobcentret. Hvordan har I andre håndteret uenighederne om nye eller gamle regler med jeres kommuner?
Jean
jean15 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2015, 12:17   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ikke helt hvad det er du søger....men i forhold til revurdering af din førtidspension ja så bør du kende denne afgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160610

Der står tydeligt:

Citat:
Det er en betingelse for at frakende førtidspensionen, at pensionisten mod forventning er blevet i stand til at arbejde i større omfang end forudsat ved tilkendelsen af førtidspension, og at pensionisten gennem en længere periode har vist, at arbejdsevnen er blevet forbedret
Så medmindre dit helbred er blevet væsentligt forbedret og at din læge skriver dette i den erklæring han skal skrive til kommunen....ja så vil de ikke kunne frakende din førtidspension...

I de sager jeg har fulgt...ja der har borgeren fået en masse vrøvl at vide når de bliver kontaktet af jobcenteret....

De får at vide at de skal arbejdsprøves og at de skal følge de nye regler...

Men alt retter sig af sig selv når de får en lægeerklæring som siger at helbredet ikke er blevet bedre og sagen skal afgøres...

Det burde egentlig også give sig selv....da de jo har givet dig en førtidspension ud fra at du har det som du har....og hvis du ikke har fået det bedre....ja så kan de jo ikke frakende pensionen...

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange sagsbehandlere giver forkerte oplysninger og ikke kender reglerne..

Søg evt herinde på K10....vi har haft dette emne op rigtig mange gange...

BTW...

Husk at når du har selvstændige spørgsmål....at du skriver disse i din egen/egne tråde...sådan at man ikke kommer til at afspore andre tråde...

Det er iøvrigt bedst at holde sig til en tråd...for det er meget nemmere for dem der skal svare at få et overblik over den info du har givet...du slipper også på denne måde for at skulle skrive samme info flere gange..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2015, 14:32   #3
jean15
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2015
Indlæg: 11
Styrke: 10
jean15 er ny på vejen
Tak for hjælpen og linket. Jeg er stødt på linket før og kan godt se det er vigtigt
Det mit spørgsmål omhandlede, var den udtalelse fra ministeriet tråden omhandler fra start. Her skriver E. Pilegaard "Jf overgangsbestemmelsen i §21, stk. 11." og det er den §21 stk. 11, jeg ikke kan finde noget om og blive klogere på. Undskyld hvis jeg ikke lige fik formuleret mig sig tydeligt.
Mvh. Jean
jean15 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2015, 12:08   #4
jean15
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2015
Indlæg: 11
Styrke: 10
jean15 er ny på vejen
Question Spørgsmål vedr. kontrol af førtidspension

Hej, jeg skal snart til møde på jobcenteret med ikke mindre end 2 sagsbehandlere i anledningen af, det er blevet tid til kontrol af min førtidspension. Jeg er så dårligt fungerende, at det, uanset hvordan det bliver vendt og drejet, kun kan ende med, at jeg skal fortsætte på pension. MEN hold da op hvor er jeg nervøs for processen. Det der gør, at jeg har en rigtig dårlig fornemmelse af, hvordan det skal komme til at gå, er, at der ringer en sagsbehandler og fortæller, jeg vil blive indkaldt til samtale, og samtidig får hun lige nævnt, at jeg nu er på de nye regler om FTP. Da jeg spørger uforstående til, hvad det kan komme til at betyde, svarer hun, at hun har set folk komme på ressourceforløb. Jeg er fuldstændig uforstående over for dette.
For det første mener jeg ikke, jeg er under de nye regler fra 2013. Hvilket skrivelsen her på K10 fra Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold også giver bekræfter. Jeg forstår imidlertid bare ikke helt, hvor jeg finder noget om den omtalte overgangsbestemmelse i §21 stk. 11. Nogen der kan hjælpe?
For det andet kan jeg ikke se, hvordan man fra en FTP kan ende i ressourceforløb, medmindre man altså selv har ønsket det (også selvom jeg er under 40 år). Det må vel i første omgang kræve, at man bliver frakendt sin pension?
Selvom man har fået pension med kontrol, betyder det vel ikke, man også har fået den frakendt, uden det skal påvises, man ikke længere er pensionsberettiget? Jeg tænker her på principafgørelsen fra ankestyrelsen vedr. frakendelsesbetingelser.
Har I andre haft lignende problemer med jeres kommuner?
Og har I evt. et par kloge ord til ovenstående?
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig
Mvh. Jean.
jean15 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2015, 12:46   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hejsa Nok bedst du fortsætter i din gamle tråd, hvor der allerede ligger gode råd og forklaringer.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2015, 13:22   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jean15 Se meddelelser
Tak for hjælpen og linket. Jeg er stødt på linket før og kan godt se det er vigtigt
Det mit spørgsmål omhandlede, var den udtalelse fra ministeriet tråden omhandler fra start. Her skriver E. Pilegaard "Jf overgangsbestemmelsen i §21, stk. 11." og det er den §21 stk. 11, jeg ikke kan finde noget om og blive klogere på. Undskyld hvis jeg ikke lige fik formuleret mig sig tydeligt.
Mvh. Jean
Måske du kan skrive eller ringe til ministeriet? Jeg kan heller ikke finde in §21, stk 11 nogetsteds der giver mening i denne sammenhæng.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2015, 13:33   #7
jean15
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2015
Indlæg: 11
Styrke: 10
jean15 er ny på vejen
Jeg har prøvet at skrive til ministeriet, men har ikke hørt noget ... endnu Føler mig bare så dum at jeg ikke kan finde ud af det.

Hej Stampe. Jeg ved ikke rigtig, hvad der lige er sket, men det spørgsmål jeg tidligere stillede vedr. §21 stk 11, troede jeg, jeg stillede under den tråd hvor paragraffen optræder i svaret fra ministeriet. (revurdering af førtidspensioner givet mellem 2003 og 2013)
Det er ikke altid lige nemt at være ny og have svært ved at fokusere. Måske webmasteren vil flytte spørgsmålet hen, hvor det hører hjemme?
Hilsen Jean.
jean15 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2015, 01:06   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg har lagt dine tråde sammen...

Ang den kontrol.....jeg har skrevet adskillige gange herinde at man ikke skal lytte til fjolser af sagsbehandling som kommer med alt det vrøvl....Ved godt at det kan være rigtig svært når man står i situationen...

Jow de skal frakende din pension hvis de skal tvinge dig på et ressourceforløb....

Dette vil kræve at du har fået det væsentligt bedre end du havde det da du fik din pension...basta...Og der skal være en eller anden form for dokumentation på det...

Nej man overgår ikke til de nye regler hvis man har en kontrol....

Den førtidspension du har fået....ja det er en alm rigtig førtidspension.....hvor du har skulle leve op til alle krav for at få den...

Der er ingen forskel på den pension du har fået og en pension uden kontrol....

Så det vil ikke kunne lade sig gøre at du er på nogle nye regler....

Tænk over at sagsbehandleren siger at du er på de nye regler....hmm hvilke nye regler bør du spørge....

For der er ikke rigtig kommet nogle nye regler på førtidspensions området....ud over at man helst ikke giver pension til folk under 40....

Ud over det er reglerne de samme....

Det der gør den store forskel....og hvorfor det er blevet meget svære at få en førtidspension....ja det er ikke førtidspensions reglerne.....det er pga fleksjob og ressourceforløb området....

Sagsbehandleren viser med al tydelighed at denne ikke kender til området....

Når det er sagt ja så forstår jeg godt at man bliver skide nervøs....når man høre på sådan en tåbe...

Jeg har ledt og ledt....og jeg kan heller ikke finde det som du leder efter...så godt at du har spurgt ind til dette hos ministeriet...

Det der vil ske....det er at du skal til møde....på det møde skal du underskrive en erklæring på at de godt må hente lægeoplysninger....

Du skal have opdateret din ressourceprofil....med hvad der er sket siden sidst....hvis der er kommet mere sygdom osv....

Når de så har fået de lægeoplysninger....og hvis de viser at du ikke har fået det væsentligt bedre.....ja så laver de en afgørelse hvor de skriver at du stadig opfylder kravene til din pension....og at de gør den fast fremover....altså uden kontrol...

Disse kontrolsager....ja de er ikke prioriteret særligt højt....så der kan være lang ventetid....

I min egen sag....ja der måtte jeg vente lidt over et år fra mit møde til jeg fik en afgørelse...

Det kan godt gå hurtigere....men man skal forberede sig på en del ventetid...

Der kan selvfølgelig være tilfælde hvor de fastsætter en ny kontrol....alt efter hvad man fejler....men jeg har aldrig set dem gøre dette....folk har altid fået gjort den fast fremover....uden ny kontrol...

Det er ikke så nemt som man måske kunne tro....at frakende en førtidspension....hvilket nok også er derfor at det næsten aldrig sker...og de vil blive nødt til først at frakende pensionen for at forslå ressourceforløb.....medmindre du selv beder dem om et ressourceforløb...

Så hvis du er sikker på hvad lægen vil skrive til kommunen...så kan du tage den helt med ro....

Nu kender jeg jo ikke din sag....men man ved jo godt selv om man har fået det væsentligt bedre eller ej.....og lægen kan jo ikke skrive at du har fået det bedre....medmindre der er sket noget til den side...og der ligger dokumentation på det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2015, 12:18   #9
jean15
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2015
Indlæg: 11
Styrke: 10
jean15 er ny på vejen
§22 stk 11

Tusinde tak for svar Er totalt stresset over det hele

Sidste nyt er, at jeg har fundet ud af, der skulle have stået §22 stk. 11 og ikke §21. Så giver det mening. Der var en en venlig gut ved ministeriet, der heldigvis kunne hjælpe
jean15 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2015, 14:28   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Da du ikke, som jeg oplever det, har informeret...

Kære jean15

.... meget om din præcise diagnose, skal du sikre dig, at have den fulde viden om følgende Principafgørelse 119-13.

Du skal sikre dig, at din førtidspension, med revision er juridisk korrekt:

Principafgørelse 119-13

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

"Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Læs denne tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=291178

Lad dig ikke forvirre, men forsøg at tage det roligt, du har k10 som nok skal hjælpe dig med forståelsen.

Dette indlæg er udelukkende skrevet for at sikre, at din førtidspension, med revision, oprindelig er lovlig

"Førtidspension med revision

Ved tilkendelse af førtidspension, har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.

Når kommunen tilkender førtidspension, skal kommunen således som hovedregel ikke træffe beslutning om, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Kommunen kan dog undtagelsesvist beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt (førtidspension med revision).

Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb.

Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.

En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension