K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2010, 13:27   #1
enborger
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2010
Indlæg: 38
Styrke: 15
enborger er ny på vejen
Nye regler og førtidspension

Jeg er ny her, og har fået bevilget førtidspension, efter de nye regler.

Jeg har følgende spørgsmål vedr. pensionen, som jeg håber venlige sjæle
måske kan svare på.


Spørgsmål
1. Tilskud til transport er vel kun til DSB og Ariva 50 % og hvordan får man dette, skal der oprettes noget et stamkort ?

2. Tilskud til tandpleje, skal det ansøges specielt ?

3. Tilskud til fysioterapeut, skal det ansøges specielt ?

4. Tilskud til psykolog, skal det ansøges specielt ?

5. Hvor mange penge må man have stående på ens bankkonto
før der modregnes i pensionen ?

6. Hvor mange penge må man have stående på ens bankkonto,
når der søges om ex spg. 2,3,4 ?

7. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet eu lande ?

8. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet udenfor eu ?

9. Hvad ligger der i Handicapkompenserende ydelser og hvordan ansøges disse ?

10. Hvor mange timer samt indtægter må man have pr. måned såfremt man
får et skånejob ?

11. Er det jobcentret der hjælper med et skånejob kontakten osv. til firmaer
som kan tilbyde disse job. ?

12. spg. 2,3,4 hvordan formuleres begundelsen for at ansøge disse så man får økonomisk hjælp
enborger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 13:34   #2
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Det var nogle gode spørgsmål, dem er jeg sikker på at vi er mange der gerne vil vide noget om, for du får ikke meget at vide på kommunen, det som man selv skal finde ud af de ting.
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 13:53   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg kan....

....svare dig på spørgsmål 7 & 8

7. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet eu lande ?

Lige så lang tid du har lyst til, men du skal have opholdt dig ti år i Danmark siden dit 15. år, således som Danmark (regeringen) i øjeblikket mistolker EU reglerne.

Indenfor EU kan du med en E121 også få din sygesikring i værtslandet dækket fra pensionsstyrelsen.

8. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet udenfor eu ?

Her gælder den samme regel med de ti år, men ellers kan du principielt tage din pension med hen hvor i verden du vil, men du skal være opmærksom på om dit evt. værtsland har en bilateral aftale med Danmark, hvis ikke så kan du risikere at bliver beskattet både her i Danmark og i værtslandet.

Der kan være både økonomiske og helbredsmæssige fordele ved at bosætte sig under varmere himmelstrøg.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 14:03   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af enborger Se meddelelser
Jeg er ny her, og har fået bevilget førtidspension, efter de nye regler.

Jeg har følgende spørgsmål vedr. pensionen, som jeg håber venlige sjæle
måske kan svare på.
Hejsa og velkommen til jeg prøver at svare på spørgsmålene med det jeg nu ved og så må de andre springe ind hvis der er noget jeg ikke ved eller som jeg er helt galt afmacheret med , jeg svare ud fra som det foregår i min kommune og som jeg læser loven


Citat:
Spørgsmål
1. Tilskud til transport er vel kun til DSB og Ariva 50 % og hvordan får man dette, skal der oprettes noget et stamkort ?
Man tager sin pensions bevilling og går til dsb kontor og får hjælp til at få det lavet her

Citat:
2. Tilskud til tandpleje, skal det ansøges specielt ?
Ja du skal søge lige som hvis du var i arbejde eller andet, der er ikke nogen lempeligere regler for pensionister

Citat:
3. Tilskud til fysioterapeut, skal det ansøges specielt ?
Ja lige som spørgsmål 2 (du skal bruge § 81 eller 82 muligvis 100) til at søge efter

Citat:
4. Tilskud til psykolog, skal det ansøges specielt ?
Ja det kan jeg ikke andet end forestille mig, men den må en af de andre tage
Citat:
5. Hvor mange penge må man have stående på ens bankkonto
før der modregnes i pensionen ?
Den har været diskutteret mange gange her så du kan nok finde noget mere uddybdende om det ved at søge ,men som jeg har forstået det så må du have lige så mange penge stående du vil , det er rente indtægten der bliver modregnet og først når man når op over et vist beløb

Citat:
6. Hvor mange penge må man have stående på ens bankkonto,
når der søges om ex spg. 2,3,4 ?
Ikke mange , med § 81 og 82 de kommer kun ind og dækker hvis og så frem man ikke selv har mulighed for at betale og det er ikke noget kommune villigt giver en , så har man overhovedet mulighed for selv at betale så er det, det man skal ...

Derimod er § 100 ikke indtægtsbestemt

Citat:
7. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet eu lande ?
Man kan godt tage ud af Danmark i en periode og samtidig uændret få udbetalt sin førtidspension efter samme regler som hvis man opholdt sig indenfor landets grænser, men det kræver, at man stadig har fast bopæl i Danmark, så man på den måde sandsynliggør, at opholdet er midlertidigt. En enkelt ophold kan vare indtil 1 år, og ved gentagne ophold, kan det enkelte ophold højest vare 6 måneder.
(fundet på http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=378)

Citat:
8. Hvor lang tid må man opholde sig i udlandet udenfor eu ?
Den må en anden lige tage

Citat:
9. Hvad ligger der i Handicapkompenserende ydelser og hvordan ansøges disse ?
Hvis du har brug for hjælpemiddler så er det hjælpemiddel kontoret der er ikke nogen handicapkompenserende ydelser i den forstand der bruger man den socialelovgivning og det er igen tilbage til § 81.82 og 100
man søger ved at bestille en tid ved en sagsbehandler og udfylder et skema sammen med denne
Citat:
10. Hvor mange timer samt indtægter må man have pr. måned såfremt man
får et skånejob ?
Man må tjene 60.000 ca om året uden at blive modregnet man kan sagtens arbejde og tjene mere men man skal være obs på at der så modregnes samt at kommer man op på nok timer så vil kommunen nok kigge på om ikke det måske var fleks man skulle have haft i stedet for ...

Citat:
11. Er det jobcentret der hjælper med et skånejob kontakten osv. til firmaer
som kan tilbyde disse job. ?
Det burde det være men det er meget sjældent at de har energi eller tid til at hjælpe førtidspensionisterne , da de har mere end nok med at skaffe job til alm lønmodtagere og flekser ..

så skal man have et job så er man nok lidt overladt til at finde det selv
kig evt på www.ijobnu.dk

Citat:
12. spg. 2,3,4 hvordan formuleres begundelsen for at ansøge disse så man får økonomisk hjælp
Det kan der ikke gives et entydigt svar på , det kommer jo an på omstændighederne ..
  Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 16:35   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Man kan godt tage ud af Danmark i en periode og samtidig uændret få udbetalt sin førtidspension efter samme regler som hvis man opholdt sig indenfor landets grænser, men det kræver, at man stadig har fast bopæl i Danmark, så man på den måde sandsynliggør, at opholdet er midlertidigt. En enkelt ophold kan vare indtil 1 år, og ved gentagne ophold, kan det enkelte ophold højest vare 6 måneder.
(fundet på http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=378)
Nu kommer mit spørgsmål så, om enborger, taler om et ferieophold eller om han taler om at flytte udenlands, for flytter man udenlands så er der ingen begrænsninger. Sidst jeg var væk fra Danmark, var i ialt 7 år, henholdsvis Tyskland og Brasilien.

Du må til gengæld ikke forlade Danmark og opholde dig udenfor Danmarks grænser i mere end 6 måneder uden at melde flytning, men det har ikke noget med førtidspensionen at gøre. Førtidspension er en eksportabel ydelse.

Citat:
Ifølge en afgørelse fra Den Sociale Ankestyrelse (SM P-21-97), er det dig, der skal bevise, at du rent faktisk har opholdt dig i Danmark i et omfang, som berettiger dig til pension, som bosiddende i Danmark, og det er også dig, der skal oplyse en adresse i udlandet, hvis du bosætter dig der, så du kan overføres til pension efter reglerne for pension i udlandet.
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=378
For nye pensionister gælder det at du kan tage din pension ubeskåret med dig, men selvfølgelig ikke sådan noget som boligsikring, m.m.


Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 04-02-2010 kl. 16:41.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye regler om førtidspension og arbejde! phhmw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-10-2012 12:45
Regler under ansøgning af førtidspension §17 zenyo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 48 09-12-2011 23:38
førtidspension efter nye regler udn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 10-10-2010 22:58
Førtidspension regler. Ouzo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 29-09-2010 23:23
regler om job på en førtidspension kpj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-12-2009 15:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension