K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2008, 04:57   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vigtigt at vide hvis du skylder penge..

Jeg har fået nogle link ang skatte restancer og indrivelse af gæld ...

Og må indrømme at jeg aldrig havde hørt om de regler før men at de i den grad kan komme til nytte for os der har gæld til skattevæsnet og som er på den ene eller den anden overførselsindkomst..

Jeg sætter spørgsmålene på også kan i selv gå ind og læse det hele, og jeg vil kraftigt opfodre alle der betaler penge tilbage til skat eller som har et lavt fradrag pga skatteopkrævning at læse det og evt sende det til deres lokale skattekontor ....

Citat:
Til skatteministeren (Kristian Jensen). (29/11 07) af:
Line Barfod (EL).
Spm i fuld tekst


Vil ministeren oplyse, om han vil tage initiativ til, at der bliver en fast procedure for, at der først indregnes restskat i en borgers forskudsskat, når SKAT har undersøgt at borgeren ikke efter de nye regler om inddrivelse har så lav indkomst, at der ikke er betalingsevne?


Skr begrundelse:

De nye regler om inddrivelse beskytter borgere på kontanthjælp, førtidspension og andre lave indkomster mod lønindeholdelse for offentlig gæld. Og efter de samme regler kan en borger kontakte SKAT og få taget en indregnet restskat ud af forskudsopgørelsen, da der kan være tale om op til 1.000-1.500 kr. om måneden, hvilket er rigtig meget i et stramt budget.

Men mange borgere kender ikke disse regler, deres sagsbehandlere heller ikke. Og når SKAT næste år ophører med automatisk at udsende forskudsopgørelse, er det slet ikke sikkert, at de opdager at der er indregnet forskudsskat.

Derfor bør SKAT efter spørgerens opfattelse undersøge, om der er betalingsevne, før de indregner forskudsskat.

Svar dato:11/12 07

Læs svaret her http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...1211/index.htm
Også lige en til her

Citat:
Spørgsmål:

Vil ministeren i forlængelse af svar på S 42, oplyse, så enkelt skrevet, at

selv spørgeren kan forstå det, om ministeren vil sikre, at SKAT ikke må indregne restskat i en borgers forskudsskat, hvis borgeren har en lav indkomst, nøjagtig ligesom SKAT ikke må foretage lønindeholdelse?

(Spm. nr. S 196).



Svar:

Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at jeg finder det meget vigtigt, at borgerne bliver informeret om de rettigheder, de har. Det gælder naturligvis også spørgsmålet om skattebetalingen.


Som jeg nævnte i mit svar på spørgsmål S 42, indeholder kildeskattelovens § 61, stk. 3, reglerne om indregning af restskat under et vist beløb i næste års forskudsskat. Hvis der f.eks. for indkomståret 2006 skal betales restskat, vil restskat op til et beløb på 16.800 kr. blive indregnet i forskudsskatten for 2008 med et tillæg på 7 pct.

Jeg finder, at indregningen af restskatter er en både effektiv, og for langt de fleste borgere en rimelig måde at opkræve restskatter.

De pågældende skatteydere slipper således for at skulle betale restskat under et vist beløb over tre rater, normalt i september, oktober og november i året, der følger efter indkomståret.

Endvidere kan ordningen bidrage til, at borgerne undgår, at komme i restance med betalingen af deres restskat med deraf følgende stigning i restancen hidrørende fra renter og omkostninger mv.



Det fremgår af årsopgørelsen, som sendes ud på papir om foråret, om der skal indregnes restskat i det kommende års forskudsskat og med hvilket beløb. F.eks. fremgår det af årsopgørelsen for 2006, som blev udsendt i foråret 2007, hvilke restskatter der vil blive indregnet i forskudsskatten for 2008.

Med udgangspunkt i disse oplysninger kan borgere, der på grund af indkomstforholdene ikke har nogen betalingsevne søge om henstand med den indregnede restskat.

Der kan gives hel eller delvis henstand, hvis skyldner ikke har en aktuel betalingsevne på ansøgningstidspunktet, eller ikke forventes at have en betalingsevne i det indkomstår, hvor der vil ske indregning af restskatten. Henstand kan gives uanset at restskatten efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, sidste pkt., anses for betalt.

Det beløb, der gives henstand med, trækkes ud af forskudsregistreringen og omdannes til et skattetilsvar som B-skat eller restskat.

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål S 42 bliver der i SKATs inddrivelsesvejledning, der kan ses på www.skat.dk orienteret om denne henstandsmulighed. Jeg mener, at det er en betryggende måde at informere borgerne på.

Det er formentlig teknisk muligt maskinelt at udsøge borgere med en indkomst under en nærmere fastsat grænse og undlade at indregne restskat for disse, men det vil af tekniske grunde ske på grundlag af oplysninger, som måske ikke længere er aktuelle.

F.eks. må en undladelse af indregning restskatter i forskudsskatterne for 2008 baseres på indkomstlysningerne for 2006. Det kan f.eks. komme til at betyde, at borgere, der i 2006 ikke havde betalingsevne, men som i 2008 har betalingsevne, ikke får indregnet restskat.

Omvendt kan der blive tale om, at borgere, der i 2006 havde betalingsevne, ikke har det i 2008. Disse borgere vil i forskudsskatten for 2008 få indregnet en eventuel restskat. En ordning som beskrevet vil efter min mening bidrage til at skabe mere usikkerhed end sikkerhed, og jeg kan derfor ikke gå ind for at arbejde videre med en sådan løsning.
Det vil sige at har du en lille indkomst (førtidspension og derunder) så kan de ikke bare regne en evt restskat med ind i dit fradrag for 2008 (jeg kender en der har fået et personfradrag nedsat med 2000 pga restskat) ligeledes kan de heller ikke bare skrive til dig at de laver tilbageholdes af evt gæld til det offentlige uden at de har lavet en betalingsevne vudering på dig...

Det må jo siges at være en af de ting de igen har glemt at oplyse borgene om, så får du enten tilbageholdt i dine udbetalinger pga offentliggæld eller har et lavt fradrag pga restskat så er det nu du skal sende et pænt brev til dit skatte kontor

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
 

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udlandet skylder hver dansker kr. 120.000 halse Politik og Samfund 3 28-06-2013 12:18
Vi skylder 57.240.000.000 kroner i skat .... Lunasdatter Politik og Samfund 22 27-11-2011 02:06
Så meget skylder de unge i Norden væk brøkpensionist Politik og Samfund 0 18-12-2010 22:26
skylder for børnehave frupia1 Alt det andet 9 11-09-2010 10:01
Socialrådgivere skylder jobcenter 482.540kr buster Politik og Samfund 2 05-09-2010 11:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension