K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2014, 13:38   #1
Etrebla
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Etrebla er ny på vejen
Cool Fleksjob og invalidpension

Hej

Jeg får pt. ledighedsydelse og invalidpension samt børnepension (en del af min invalidpension) fra Lærernes Pension.

Og nogle dage bliver jeg ansat i en fleksjob med varierende arbejdstimer mellem 3-8 ti,er om ugen. Jeg kan læse på brevet fra Lærernes Pension, at hvis jeg kommer i fleksjob, så modtager jeg ikke længere invalidpension. Men samtig stå der på deres hjemmeside følgende: "Invalidepension – hvis vi skønner, at din erhvervsevne er nedsat med mindst to tredjedele, kan du få hel invalidepension. Skønner vi, at den er nedsat til halvdelen, kan du få halv invalidepension."

Hvad skal jeg rette mig efter? Synes bare at jeg kan læse mig frem til i diverse tråd, at hvis Pensionkasserne kan undlade at betale til en, så gør de det.

Hvis jeg ikke får invalidpension med mit fleksjob, så mister jeg en del penge (lidt over 3.000kr i udbetaling samt børnepensionen) i forhold nuværende sitiation hvor jeg får ledighedsydelse og invalidpension.

Så er der nogen som kender reglerne?
Etrebla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 14:15   #2
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Du skal læse betingelserne igennem som du fik samtidig med at du tegnede pensionsordningen/forsikringsordningen.

På grund af reformer af førtidspension, fleksjob m.v. er er fra pensionsselskabernes side flere gange blevet ændret i udbetalingsvilkårene for at få udbetaling forsikringsydelser.

Det betyder, at nogle kan få udbetaling fordi de f.eks. er blevet syge for 10 år siden, men andre som bliver syge nu, og er dækket i samme selskab ikke kan få.

Så igen - du skal læse hvad der præcis står omkring dette samspil, i de betingelser der gælder for den ordning, du har tegnet.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 17:59   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Etrebla Se meddelelser
Hvad skal jeg rette mig efter? Synes bare at jeg kan læse mig frem til i diverse tråd, at hvis Pensionkasserne kan undlade at betale til en, så gør de det.
Pensionskasserne er at sidestille med forsikringsselskaber, og de smyger sig udenom hvis de kan.
Pensionskaserne er alle selvstændige og deres "produkter" som de tilbyder os, svinger meget, ikke to selskaber har de samme tilbud.

Du skal læse din ordning igennem og selv vurdere om du synes du opfylder kravene.
Mener du at du bliver snydt skriver du til dem, de returnerer et brev med svar og evt. hvordan man klager via forsikringsankenævnet.

Det er forsikringsankenævnet der er os forbrugeres bedste hjælp når vi føler os snydt i sager mod pensionskasser.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 19:47   #4
Etrebla
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Etrebla er ny på vejen
Ak... Nu har Lærernes Pensum omskrevet teksten på deres hjemmeside i dag til:

"Invalidepension – hvis du har fået tildelt førtidspension eller en ubegrænset sygedagpengeperiode på grund af en uhelbredelig sygdom.
Midlertidig pension – kan du muligvis få, mens du er på sygedagpenge og venter på at få tildelt førtidspension.
"


Det er vild nok, at man sådan bare kan lave regler om
Etrebla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 20:31   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Etrebla Se meddelelser
Ak... Nu har Lærernes Pensum omskrevet teksten på deres hjemmeside i dag til:

"Invalidepension – hvis du har fået tildelt førtidspension eller en ubegrænset sygedagpengeperiode på grund af en uhelbredelig sygdom.
Midlertidig pension – kan du muligvis få, mens du er på sygedagpenge og venter på at få tildelt førtidspension.
"


Det er vild nok, at man sådan bare kan lave regler om
Nu kan pensionskassen ikke bare lave betingelserne om ved at skrive det på hjemmesiden.

Som forsikringstager skal du have den nye betingelser tilsendt sammen med en ny police hvis betingelserne ændres. Du vil højst sandsynligt være dækket ifølge de betingelser der var gældende da du blev berettiget til udbetaling fra pensionskassen.

Jeg synes du skal nærlæse dine forsikringsbetingelser og rette henvendelse til pensionskassen og få at vide hvordan de mener du er dækket. Du skal sørge for at få skriftligt svar med ankemulighed. Herefter kan du lade sagen gå gennem Forsikringsankenævnet mod et gebyr på 200 kr.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 09:41   #6
Etrebla
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Etrebla er ny på vejen
Jeg var måske for hurtig ude....

Jeg kan se at de har ændret betingelserne i 2008, så således at de nye regler gælder, men de har så bare ikke opdateret det op deres hjemme.


Men sagen er nu, om jeg er under de gamle regler, hvor man skulle være medlem af Lærereners Pension inden 2008.

Jeg har lønsedler i 2007, hvor jeg betaler ind til Lærernes Pension, men jeg har dog kun været deltidsansat. Så kan Lærerenes Pension godt mene, at jeg først er medlem hos dem, da jeg blev fuldtidsansat i 2008??
Etrebla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 10:32   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal nok regne med, at ændringer gælder for alle fra ikrafttirædelsesdatoen. Det er ikke som offentlig fp, at man kører efter regler, der var gældende, da pensionen blev tildelt. Men spørg da endelig ind til det.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 11:25   #8
Etrebla
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Etrebla er ny på vejen
Det står følgende på deres hjemmeside:

"Hvilke betingelser, der gælder for din ordning, afhænger som udgangspunkt af, hvornår din ordning er oprettet.

Betingelser LærerPension
- efter 1. januar 2008:

LærerPension oprettet den 1. januar 2008 og derefter for overenskomstansatte medlemmer i Danmark

Betingelser for ordninger fra før 1. januar 2008:

Den 1. juli 2005 til og med den 31. december 2007 for alle medlemmer
"


Så udfra denne betingelse, så drejer det IKKE om, hvornår reglen træder i kraft fra virkende dato, men om hvornår man har været med i deres ordning.
Hvis jeg har forstået det ret.

Så er spørgsmålet om, hvornår er man med i deres ordning?? Er man det fra den dato, man begynder at betale ind til deres pensionskasse? Hvis ja... gælder det også hvis man kun har været på deltid og derved tjent mindre penge i løn samt færre penge til betaling i pensionkassen?

Jeg kunne også selvfølgeligt ringe til Lærernes Pension og spørger, men vil bare lige kende mine rettigheder, inden jeg skal høre på deres forklaringer.
Etrebla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 12:22   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Spændende. Du må da endelig kontakte dem, så du kan høre, hvordan du er stillet som fleksjobber. Førtidspension og fleksjob er jo hver sin "kasse" Står der ikke noget separat om fleksjob?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension