K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2009, 16:16   #1
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Psykiatrisk speciallægerlæring - arghhh

Jeg har nu været inde hos den læge (psykiater), som kommunen har bedt om en vurdering af mig, i forhold til hvad der skal ske med mig fremover.

Jeg har desværre fået alle mine bekymringer og fordomme opfyldt. Havde spurgt min egen psykiater om dem og kan ikke helt huske hvad hun sagde, men det var i hvert fald noget med, at jeg ikke skulle være bekymret og de (lægerne) skulle hjælpe. Jeg var ikke roligere.

Han (psykiateren som skal lave erklæringen) ringer tirsdag og beder mig komme lørdag. Det kan jeg godt og spørger, om jeg må tage min mand med, ja og om der er noget jeg ellers skal have med eller forberede mig på, nej kun tage medicin med, hvis jeg tager noget. Jeg spørger, hvor længe skal jeg regne med, at det tager og han siger 1 time. 1 time tænker jeg, hvad kan han dog få ud af det?

Nå, jeg googler manden og herpå og finder kun 1 oplysning og den er ikke opmuntrende øv. Min mand fortæller det til min psyk. ven, som siger jeg skal bruge ham som reference og min mand fortæller mig, at det han hører, er at han er hverken den værste eller bedste – hmm. Nå af sted med mig.

Synes faktisk det er svært at få det skrevet ned, for det var et så mærkeligt besøg. Jeg var godt nervøs og tankerne kværnede rundt og jeg kunne indimellem ikke forstå hvad han spurgte om og måtte have det forklaret. Kommunen ville gerne have noget afklaring i forhold til min ADHD og depression.

Sådan som min konklusion er endt er:
Mine kognitive ”problemer” skyldes tilbagevendende depressioner, samt at jeg har sovet dårligt i mange år. Det gør min hjerne bims og ADHD lign. symptomer.

Han vidste intet om det medicin jeg får som antidepressivt. Han mente det var til noget andet og at det var det, der gjorde, at jeg var blevet rolig og han mente heller ikke at Ritalin var nødvendigt (det er egen opfattelse), da 80 % af befolkningen ville få det bedre hvis man gav det til alle. ADHD = modediagnose.

Det var så overfladisk, mangel på info, interesse på områder som var irrelevante og en affærdigelse og nedgøring af den psykiater jeg går hos, arbejde.

Jeg er skuffet, ked af det og vred, både over det som han sagde, spurgte og mente, men også over, at mine forventninger blev indfriet. Det er bestemt muligt, at erklæringer falder ud til min fordel, det vil sige et skridt nærmere fleksjob, men det er jo bare ikke korrekt, det der står skrevet.

Har talt med psyk. vens kone bagefter, som fortalte hvordan kommunen bruger den billigste og 1 time er jo billigere end 3 eller flere. Han brugte tid på en masse, som han kunnet have fået udfyldt på forhånd. Jeg gav ham vennens navn og nr og sagde at han gerne måtte ringe til ham. Aner ikke om det er godt eller skidt, men følelsen lige nu er alligevel, at det ikke kan blive værre.

Jeg er godt nok spændt på, nok ikke det rigtige ord, hvad der kommer til at stå i den erklæring. Endnu en omgang dum ventetid. Det første min mand sagde, da vi kom ned var, kan man klage? Min opfattelse var helt tydeligt, at han IKKE anerkendte ADHD og hva’ så nu? Hvor står jeg så nu? Føler mig væltet omkuld, men skal nok rejse mig. Det må og skal ikke knække mig.

Fra at være gået fra et langsommelig, men OK forløb. Er jeg nu gået over i et langsommeligt, kæmpende og trist forløb. Desværre endnu en i bunken.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 16:42   #2
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Citat:
og han mente heller ikke at Ritalin var nødvendigt (det er egen opfattelse), da 80 % af befolkningen ville få det bedre hvis man gav det til alle. ADHD = modediagnose
Altså............. Nu bliver jeg totalt rødhåret og arrig!!!!!!!

Jeg har fra en PPR-leder hørt, at det er almindelig opfattelse at er man i tvivl om diagnosen ADHD skal man prøve med Ritalin. Virker Ritalin har man ADHD!!! Mener også at have hørt samme postulat fra læger/speciallæger. Det er fis i en hornlygte at ADHD er en modediagnose.

Mit hoved er ikke til google i dag, men jeg VED at Folketinget har rejst spørgsmål ang. dette med mange diagnoser på ADHD og jeg mener at huske at svaret var, at ADHD intet har med dårlige undskyldninger for uopdragne unger osv at gøre, men at ADHD er reel.

Prøv at lede på folketingets hjemmeside. Prøv at kontakte adhd for eningen. osv osv

Kram - og f... sådan en skiiiiiiiiiide kloge-åge der åbenbart er mere tro mod sin indtægtskilde end mod sin uddannelse§!!!
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 18:19   #3
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ritalin

Ritalin er et stof, der ligner amfetamin.

Gives Ritalin til personer med ADHD og hyperaktive, bliver de roligere.

Tager man Ritalin fra personer med ADHD og hyperaktivitet, bliver de igen meget mere aktive, opstemte, agressive m.m.

Gives Ritalin derimod til raske personer, bliver de opstemmente og bliver mere aktive, og hjernekapaciteten fungere også meget hurtigere, og agressive, ligesom ved amfetamin, så det er da ikke så mærkeligt, at 80 % af de raske så ville få det bedre.

Tager man så Ritalin fra raske personer, falder oftest hurtigt ned i en dyb depression.

Hvad med at give Ritalin til alle erhvervsaktive, så de bedre kan klare presset på arbejdsmarkedet som arbejdsmarkedspolitisk foranstaltning fra regeringens side, så kan de spare sig at få flere i arbejde?
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 23:09   #4
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Han kan kun være terapeut uddannet og han er helt sikkert ikke medlem af Psykologforeningen

Han er jo dybt uprofessionel i sine udsagn og at invitere dig en lørdag ( Det kan du forøvrigt nægte !! ) kan kun skyldes at han får en størrere betaling af kommunen for en weekend dag.

Jeg er målløs og chokeret over det du skriver !

Du skal ikke finde dig i hvad som helst !

Mvh Havedammen
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2009, 23:30   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du har mødt en lægeludder!!

Jeg har skrevet om dem før, men poster gerne igen, hvad en lægeludder ér for en...



LÆGELUDDERE

En lægeludder er det ikke særligt flatterende udtryk som foreningen – og i andre foreninger, der arbejder med sociale sager – bruger om læger, der gerne skriver speciallægeerklæringer på grund af ekstrafortjenesten. Honoraret for en speciallægeerklæring er jo mere end 3.000 kr.

Der er læger, der skriver meget få speciallægeerklæringer, og i det store og hele kun om egne patienter. Disse speciallægeerklæringer er som oftest meget objektive. Der er læger, som påtager sig at skrive speciallægeerklæringer inden for sit speciale, også selvom det ikke er egne patienter, og som også udfører et seriøst arbejde.

Men der er også læger, der satser på en ekstraindtægt ved at skrive speciallægeerklæringer, og de påtager sig en hvilken som helst undersøgelse. Da lægen ønsker at sikre sig, at han ikke mister ekstraindtægten, er han omhyggelig med kun at skrive ”gode” lægeerklæringer, således kommunen henvender sig næste gang den skal have en klient undersøgt.

For kommunen vil en speciallægeerklæring opleves som god, hvis den kan spare penge. Kommunerne er pressede økonomisk, og det pres forplanter sig også til Socialforvaltningen. Og det er socialforvaltningen, der udvælger de læger, de foretager undersøgelsen og skriver speciallægeerklæringerne.

Det er den mekanisme, som lægen har afkodet. ”Levér den ønskede vare, og få næste ordre” synes ledetråden at være.

Lægen forsøger derfor at tegne et positivt billede af klienten – selvfølgelig uden at skrive noget, som ikke kan forsvares på det faglige plan. I årenes løb har foreningen set mange speciallægeerklæringer, og der er nogle genkendelige træk – teknikker? – i den type spciallægeerklæringer. I det følgende beskrives nogle af teknikkerne, så man ved, hvor man skal passe på med ikke at falde i.

Socialteknikken
Der gøres meget ud af at beskrive klientens personlige og sociale forhold. Hvis det overhovedet er muligt, tegnes et billede af klienten i gode forhold med et godt netværk. Hvis en læge spørger til forældre, søskende, børn o.s.v., kan det være denne teknik, der benyttes. I speciallægeerklæringens beskrivelse fremstår klienten stærkere end det reelt er tilfældet, og udtalelsen kan ikke angribes lægefagligt.

Vægtningsteknikken
Hvis det er en sag, hvor forværring af tilstanden har betydning, gøres der meget ud af at beskrive helbredsproblemerne i en tidligere fase, medens beskrivelsen af den nuværende situation ikke får samme vægt. Hver for sig kan beskrivelsen af tidligere og nuværende forhold ikke angribes lægefagligt, men vægtningen giver det indtryk, at problemerne har været der længe, og at forværringen er til at overse.


Skyggeteknikken
Ved denne teknik beskrives – og lægges vægt på – alt det, som klienten ikke fejler. Det kan godt være at klienten har piskesmæld –eller-hvad-ved-jeg, men derfor kan klienten godt have f. eks. en stærk ryg. Så skriver lægen det. Klientens aktuelle problemer beskrives selvfølgelig også, men de kommer til at stå i skygge af de ”gode” udsagn.


Overdrivelsesteknikken
Lægen spørger ind til hvordan klienten har det. Med ledende spørgsmål udnyttes, at klienten selvfølgelig gerne vil fortælle om sine problemer. Resultatet bliver en erklæring med overdrivelser, som dog ikke stammer fra undersøgelsen af klienten, men fra klientens egne udsagn. Resultatet er ofte et billede af en overhysterisk klient. Og det fremmer aldrig sagen ved den efterfølgende sagsbehandling.


Misbrugsteknikken
Mange danskere tager et glas rødvin til aftensmaden, og måske en øl og snaps til lørdagsfrokosten. Uden nogen af den grund vil påstå, at pågældende er alkoholiker eller misbruger. Dette oversættes til: ”Dagligt alkoholforbrug, mest i weekenden”. Igen kan det ikke angribes lægefagligt, for faktuelt er det er jo rigtigt. Har man først fået misbrugsstemplet, bliver det meget svært at få sin sag igennem, for så er problemerne langt hen ad vejen selvforskyldt.
Mange hospitalslæger har en sidebeskæftigelse med at skrive speciallægeerklæringer. Klienten bliver indkaldt til undersøgelse meget sent på eftermiddagen, og klienten bliver overrasket over, hvor tomt der er på afdelingen. I et konkret tilfælde var et medlem indkaldt til undersøgelse på et hospital. Medlemmet kunne ikke finde vej, og spurgte derfor om hjælp i en anden afdeling, og fik det svar, at ”det kan ikke være rigtigt at du skal til undersøgelse der. Den afdeling har sommerferielukket”. Men overlægen var der – helt alene. Den resulterende speciallægeerklæring blev skrevet på neutralt papir uden hospitalets logo.

Der findes også en del ”fyraftensklinikker”, som typisk drives af flere hospitalslæger i fællesskab. Der tager de en patient eller to efter fyraften og på fridage. Adskillige af foreningens medlemmer har været sendt til en sådan klinik for at gennemgå en speciallægeundersøgelse i forbindelse med deres pensionssag. Jeg har selv haft lejlighed til at se et par sådanne klinikker. De var meget spartanske.

I forbindelse med indførelsen af den nye Førtidspensionsreform i 2003, blev det ofte sagt, at beslutningen om førtidspension afgøres på basis af en ressourceprofil, hvor lægeerklæringerne kun er én af 12 parametre. Det kan godt være det praktiseres, men flere sager, som vi har kendskab til, spiller lægeerklæringer og lægekonsulent fortsat den væsentligste rolle. Så alt er tilsyneladende ved det gamle


http://home13.inet.tele.dk/fpens/noter.htm#dec2004

Nå, linket er åbenbart blevet lukket, men det er også lige meget.

Sidst redigeret af Ninja; 05-12-2009 kl. 23:32.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 01:10   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Det ligner noget, som formanden for foreningen af førtidspensionister (som er nedlagt), Anne-Marie Lien, har skrevet.

Jeg har selv mødt en af disse lægeludere, og så hele 2 gange.

Men nu vi er ved ludere, når jeg har mødt en sagsbehandler som tydeligvis er dikteret ovenfra har jeg tit tænkt, at "der er mange måder at prostituere sig på".
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 11:20   #7
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære Cillenolle ..... Uanset hvad, så kontakt ADHD-foreningen http://www.adhd.dk/index.php?id=65 og få dem til at hjælpe dig med en klage over den psykiater. Det kan godt være at den psykiater ikke har overenskomst med nogen eller noget lige som Eva Black; men så kontakter du Patientforeningen og får noget rådgivning, for du skal vende din skuffelse til vrede over den måde du er blevet behandlet på!

KLAG KLAG KLAG, for det er sundt for din selvfølelse, og så kommer du ud af den handlingslammelse som man oplever, når man får et chok over hvor æresløs og dårligt en uddannet fagperson kan finde på at handle.

En seriøs psykiater vil ikke komme med en skriftlig udtalelse om dig før h*n har haft dig til samtale flere gange for at kunne bedømme dig, så jeg vil give både Odenseaneren og Helene ret i, du har været udsat for en lægeluder (godt og rammende udtryk!)

Klag evt. til Patientklagenævnet.

Blæs på om folk siger til dig at det ikke kan betale sig at klage. Det sagde mange også til mig, da jeg for 1½ år siden havnede i kløerne på en arbejdspsykolog, hvor jeg fik en dårlig behandling og fik påduttet en personlighedsforstyrrelse jeg aldrig har haft!

Jeg klagede til Psykolognævnet og fik medhold i min klage!

Jo flere der klager, jo bedre er chancen for at der bliver ryddet ud i de brådne kar, og fremtidige 'ofre' for kommunernes kassetænkning og useriøse psykiatere og psykologer er også til at google sig frem til, så at folk på forhånd er advaret og kan træffe deres forhåndsregler.

Igen-igen: Sørg for selv hurtigt at komme med 3 forslag, når din sagsbehandler/kommune begynder at ymte noget om psykiater- eller psykologerklæringer osv. for det er din ret!

Varme hilsner fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 21:34   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tja, -og hva med den her:

Sundhedsstyrelsen
Att.: Tilsyn med enkeltpersoner
Anne Mette Dons
Islands Brygge 67
2300 Kbh. S

link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=7...geetisk+n%E6vn

-måske dette også var værd at overveje, jo flere steder og mennesker man får gjort opmærksom på ikke har sin faglighed i orden, jo bedre og jo hurtigere kan der blive ryddet op blandt egne rækker!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2009, 22:00   #9
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Tak

TAK for jeres svar. Der er ingen tvivl om, at der ligger nogle gode fif i dem.

Lige nu er jeg stadig nede, ked af det, bange, såret, panisk, ondt i maven, trist og mærkelig nok også stadig chokeret.

Min mand og jeg har talt det igennem igen og faktisk kom vi frem til endnu et problem, i mangel af bedre ord. Det han holder på er jo helbredelige ting, depression og søvnmangel (som jeg jo ikke har mere). ADHD er jo et kronisk handicap, så ved at sige det hele er ADHD symptomer, ja så er jeg vel på vej ud på arbejdsmarkedet på normale vilkår.

Helenekr skriver om lægeludere. Jeg havde aldrig hørt om det før og jeg må indrømme jeg, at jeg fik det meget værre, da jeg læste det. Det var jo den manual han brugte.

Jeg aner ikke mine levende råd lige nu, tænker det må være et mareridt, som jeg vågner af. Aldrig havde jeg troet en læge kunne vende det hele på hovedet. Jeg ved det ikke skal ende her, men skal lige sunde mig og jeg får vel også rapporten tilsendt. Jeg vil nu skrive til min sagsbehandler i fagforeningen som er med og til min egen psykiater. Dernæst kigger jeg så på de mange gode forslag, men jeg er ikke en stærk person og tanken om kampen, kan godt få mig til at løbe langt væk og bare glemme det hele. Håber jeg finder den nødvendige styrke, da jeg jo inderst inde ikke synes det skal i glemmebogen.

Jeg har endnu ikke haft tårerne fremme og det er helt sikkert fordi jeg har følt og stadig gør lidt, at det passer ikke dette her, men at læse disse indlæg og skrive til de som hjælper mig gør, at virkeligheden indhenter mig.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 01:15   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det bliver i hvertfald 'godt' når du får erklæringen og får læst den igennem. Sammen kan vi måske lægge en plan, og der er flere herinde der er super skrappe til at skrive breve, så du bare skal trykke 'send' når brevet er godkendt af dig...

Men lad os nu lige se hvad han skriver, for skriver han det på samme måde som du her har formuleret det, så er der jo flere ting vi kan påpege ikke har sin rigtighed bla hvad angår Ritalin.
Og så har DU jo også krav på en second oppinion hos en behandler du selv vælger - og du kan tage erklæringen med til diskussion, og som respons på en ny erklæring!

HUSK at få din læge med ind i denne sag! Ring gerne og få en tid, og fortæl at du nu har det markant værre og er blevet ''bange'' for at tage Ritalin, da den anden siger at det er medicin der vil kunne gavne hele Danmarks befolkning (dette skal du bare sig pga reaktionen og for at understrege, at der er tale om en person der ikke er ved sine fulde fem!) - har du andre behandlere, så får du også tid hos dem. Når du fortæller dem om den erklring der snart er på trapperne, så giver de dig en ny tid, hvor du kan tage erklæringen med.

Det skal nok gå det hele, du har jo heldigvis K10 og en masse gode hjerner bag dig.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
psykiatrisk afdeling Evaave Alt det andet 34 26-03-2012 03:58
Arbejdsprøvning ? Arghhh....But how ? Stonie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 08-11-2011 13:26
Psykiatrisk speciallægeerklæring viggo Alt det andet 9 07-09-2011 08:10
Psykiatrisk Afdeling Sonia Dit og Dat 9 18-06-2009 17:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension