K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2012, 08:36   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Risiko for misbrug af sundhedsoplysninger

Information bragte d. 20 febr 2012 en kort artikel om centralt emne, som det fremgår af brødteksten:

Citat:
Myndigheder og organisationer er stærkt bekymrede over, at kommuner og regioner nu får adgang til personfølsomme oplysninger om borgernes sundhedstilstand. Cirkulære fra Sundhedsministeriet kan føre til ulovlig praksis og bør trækkes tilbage, lyder det
Persondataloven overskrides og den kommende nye EU-lov ligeledes, trods dette er et næsten enig Folketing igang med at behandle dette lovforslag, det eneste parti der kan se det betænkelige i det er EL.

Citat:
Mens et næsten enigt Folketing mener, at kommuner og regioner skal have adgang til personfølsomme sundhedsoplysninger om borgerne, uden at det fremmer behandlingen af den enkelte borger, advarer myndigheder og organisationer kraftigt imod tiltaget.
Der er advarlser fra flg.:

Citat:
»Så længe der ikke er en faglig grund til at udveksle personfølsomme data for den enkelte patient, kan jeg ikke se, hvorfor den mulighed skal indgå i de nye regler,« udtaler formand for Lægeforeningen Mads Koch Hansen.
Citat:
Datatilsynet har i et tresiders høringssvar peget på flere svagheder i det udsendte udkast til cirkulæret. Tilsynet er bl.a. utilfreds med, at det ikke klart fremgår hvilke offentlige registre, der er tale om.

»Er registrene anmeldt til datatilsynet? Hvem er data-ansvarlig for de enkelte registre,« spørger tilsynet.
Citat:
Også Forbrugerrådet er kritisk og skriver, at udkastet strider mod et nyligt fremsat forslag fra EU-Kommissionen om en reform af databeskyttelsesregler. Derfor opfordrer Forbrugerrådet Sundhedsministeriet til at trække cirkulæret tilbage
Citat:
»Man har bevæget sig ud på en glidebane,« siger gruppeformand Per Clausen. »Kun det sundhedspersonale, der har brug for det i den direkte behandling af patienterne, bør have adgang til den slags oplysninger — og det bør kun ske, når patienterne selv har givet samtykke til, at oplysningerne bliver delt.«
Min trunkering.

Link: http://www.information.dk/294041
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 09:13   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hva har vi gang i hér!

...det lyder absolut ikke godt og håber da inderligt at dette forslag ikke blir godkendt.

Det er muligt at intentionerne er gode nok, meeeen lur mig, om det er sådan det vil blive brugt, hm...

Kan absolut ikke se nogen som helst grund til at min nabo fx(hvis ansat på kommunen) skal vide noget om mig eller mine som jeg ikke selv har lyst til at oplyse...

eiiii
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 13:33   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
de kan sku ligeså godt sætte en chip i os alle, samt lydoptagelsesudstyr overalt...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2012, 21:23   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
de kan sku ligeså godt sætte en chip i os alle, samt lydoptagelsesudstyr overalt...
Ja, og denne chip skal samtidig fungere som et "barometer", for hvordan vi har det, f.eks. med smerter, så kan kommunale sagsbehandlere og lægekonsulenter ikke længere slippe afsted med påstande som "borgerens gener stemmer ikke overens med den påviste lidelse".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2012, 04:22   #5
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
de kan sku ligeså godt sætte en chip i os alle, samt lydoptagelsesudstyr overalt...
Der er jo videoovervågning stort set overalt allerede.
Samkøring af systemer og oplysninger.
RFID tags bli'r det næste store hit. For sikkerhedens skyld.

Nå ja, man kan jo ikke forhindre udviklingen. 4 måneder før jeg forsvinder ud af systemet uanset.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2012, 10:10   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Ser ud til at arbejdet med at gennemfører loven fortsætter til trods for advarsler og modstand. Synes det er skræmmende...

Citat:
Fortroligheden mellem læge og patient er under pres

En ny lov giver kommuner og regioner adgang til personlige og sensitive oplysninger om borgernes sundhed. Det truer den fortrolighed, som er afgørende for et frugtbart forhold mellem patient og læge, advarer Det Etiske Råd
http://www.information.dk/294995

If. artiklen er loven blevet vedtaget, og en dataljeret bekendtgørelsen er sendt i høring. Er der nogen, der ved, om/hvor man kan læse bekendtgørelsen...?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Smertestillende fordobler risiko for blodpropper Ninja Politik og Samfund 20 16-07-2012 06:44
Høringssvar om regioners og kommuners adgang til borgeres sundhedsoplysninger fra off L.S. Politik og Samfund 0 06-02-2012 21:37
Fleksjobber der søger FP - Risiko ?? Kodered Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 12-10-2010 20:49
Misbrug af aktivering bla-bla Politik og Samfund 0 05-06-2009 19:58
Risiko for flere ledige fleksjobbere zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 24-05-2007 18:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension