K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2016, 10:48   #11
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Hej Huldren

Prøv at finde ud af med din sagsbehandler, om de er i gang med indstilling til rehabiliteringsteamet (mhp på ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension).

Min mand havde som dig ikke ret til nogen ydelse, og var forsørget af mig i mange år, da vi ikke vidste, hvad han fejlede. Med diagnose på (som sagde at sygdom var varig, velbehandlet og uden ydereligere behandlingsmuligheder) kom han på ressourceforløb uden et jobafklaringsforløb/at blive arbejdsprøvet først. Så det kan altså godt lade sig gøre.

Men det tog kræfter at få kommunen op af stolen, og der gik næsten 1 år før, min mand kom for rehabiliteringsteam. Så jeg vil sige, begynd på det nu. Fordi du ikke får nogen ydelse, skal du være ekstra på dupperne ifh til kommunen, for at få din sag videre.

De fleste skal igennem min. 1 ressourceforløb (afhængig af om du er over/under 40 år), før de tilkendes fleks/førtid. Ressourceforløbsydelse er ikke afhængig af formue, som kontanthjælp er. Satserne er de samme som kontanthjælp (forsørger/ikke-forsørger), når du kommer fra egen forsørgelse.


Derfor:

1. Søg aktindsigt (ved kommunen, læger, steder du har været behandlet/vurdereret). Alt handler om dokumentation. Er der f.eks. dokumentation for, at din sygdom er varig, velbehandlet, og uden ydereligere behandlingsmuligheder?

2. Få svar fra sagsbehandler om de arbejder på, at du skal for rehabiliteringsteam.

3. Hvis ja, så fint, så handler det om at få din sag så hurtigt som muligt i rehab-team. Hvis svaret er nej, så søg selv. Brug evt. denne formulering fra Ulf Harbo: (tjek evt. hans blog på http://www.avisen.dk/blogs/[email protected])

--------------------------------------------------
Ansøgnings- og klageskabelon

– Husk at skriv de rigtige tal og kommunenavn, der hvor der står XXX

Skriv sådan til din sagsbehandler; Jeg er for syg til at arbejde på ordinære vilkår, er mor/far til X børn og har været på kontanthjælp de sidste XXX år.

På den baggrund vil jeg gerne bede om, at der snarest muligt bliver påbegyndt en sag til rehabiliteringsteamet med det formål at tilkende enten fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb, fordi jeg som minimum bør være berettiget til et ressourceforløb på det foreliggende grundlag, fordi jeg har komplekse problemer ud over ledighed.

Hvis XXX kommune ikke vil påbegynde en sag på det foreliggende grundlag ved at bestille en LÆ265 og begynde udfyldelsen af RFD (rehabiliteringsplanens forberedende del) vil jeg gerne bede om et skriftligt begrundet afslag med klagevejledning, så jeg kan klage til ankestyrelsen over afslag på ressourceforløb, fleksjob og førtidspension på det foreliggende grundlag.

Vh Indsæt Navn

---------------------------------------------------

Hvis den patientforening, du har meldt dig ind i har en socialrådgiver, så søg rådgivning der, og sæt dig selv ind i tingene. Man kan desværre ikke regne med, at ens sagsbehandler (som ikke nødvendigvis er uddannet socialrådgiver) kender til lovgivningen.

Sidst redigeret af Mig&charly; 07-09-2016 kl. 12:15.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 11:44   #12
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Fantastisk flot svar!!

Der er bare en ting der undrer mig. Migogcharly skriver at du er på kontanthjælp i udkastet til kommunen. Har du nogensinde søgt dette?
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 11:54   #13
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Tak Kisser1

Formuleringen er taget fra Ulf Harbo, som bruger for dem, han hjælper som bisidder.
Hvis Huldren får brug for at sende den, kan formuleringen om kontanthjælp vel ændres til f.x. "og har været uden lønindtægter de sidste xxx år."

Lyder som Huldren ikke kan få kontanthjælp pga formue/bolig, den samme situation stod jeg i med min mand. Lidt afhængig af, hvor meget Huldren har på kistebunden, kan det måske være en ide at søge kontanthjælp - for at få en "beregning/fremskrivning" fra kommunen, om hvornår hun så er berettiget.

En fast månedlig indtægt, når man er syg og uarbejdsdygtig på et plan, hvor ens læge skriver til kommunen, at de bør indlede en sag om førtidspension, må være 1. prioritet.

Sidst redigeret af Mig&charly; 07-09-2016 kl. 12:19.
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2016, 16:36   #14
Huldren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Huldren er ny på vejen
Mange, mange tak for alle jeres gode svar og spørgsmål. Må lige få en migræne på afstand, og så vil jeg vende frygteligt tilbage. Igen mange tak!
Huldren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension