K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2011, 10:20   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
powerskolen og evangelist??

er der nogen herinde på k10, som har været sendt til aktivering på evangelist powerskole? eller i behandling hos evangelist? kender noget til evangelist?

Referater fra Kvaksalverisagen,Referat 1. retsmøde
Onsdag d. 23/11 2011.

Christian Hedegaard er sigtet for medvirken til at opfordre andre til ikke at indtage deres medicin, og medvirken til at udsætte 2 personer Anna og Janni for påviselig farer. Karen Hedegaard er dog kun sigtet i et af tilfældene.

Dommeren kommer tilbage og oplyser retten om at han mener at anklageskriftet er fuldt ud tilstrækkeligt og det er fuld ud muligt at opbygge et forsvar.

Baggrund for anmeldelsen er bygget på udsendelse fra Operation X. Hvor der efterfølgende af politiet blev ransaget på Bakkebjerg og huse i Gørløse d. 20/8 2009.

Christian Hedegaard blev efterfølgende sigtet samme dag over telefonen.
Karen Hedegaard blev først sigtet 1/7 2010.


Christian Hedegaard blev afhørt:
Først startede anklager med at spørge, her er hvad der blev svaret.
Christian oplyste at han og Karen har boet i Gørløse siden 2001, før det i Hillerød.
At Evangelist er en mission forening, at Evangelist er en del af Pinsebevægelsen og at han som teologisk baggrund har 2 år på bibelskole.
Så blev der sat gang i talestrømmen fra Christian. Han brugte lang tid på at forklare om pinsebevægelsen og pinsevækkelsen. Han henviser til tv udsendelse han selv har deltaget i på DR2 Aspekt.
Christian fortæller at det er Gud der har talt til ham, et kald fra Gud om at missionerer. Om hvordan han har samlet folk op på gaden og at det ikke var muligt at få hjælp fra kommunerne. Derfor startede han
sit egen, Evangelist.

Anklageren spørger ham om hvordan man kommer ind i Evanglist:
Man melder sig bare ind, lige som i en fodbold klub. I dag har vi over 100 partnere.
Formålet er at bringe det kristnebudskab. Det gør han ved at prædike evangeliet, holde foredrag og skrive bøger.
Christian beskriver sig selv som socialt forstyrret, da han kommer fra et meget kristen hjem, hvor det altid har været naturligt at tage hvem som helst med hjem.

Til anklagerne vedrørende Janni fra Tabitas hus udtaler Christian at han aldrig har været i Tabitahus i Gødstrup, at han kun har mødt Janni en gang, meget kort i Sverige.
Han fortæller at han har kendt Irma og Jørgen (ledere fra Tabitashus) i mange år. Men at de aldrig har drøftet hvad der skete i Tabitas hus.

Christian siger at al behandling foregår i private hjem, og at han ikke bestemmer hvem der er der, hvor længe, og om de må indtage psykofarmaka eller anden medicin. Det er suverænt dem som ejer husene der bestemmer, hvordan behandlingen foregår, han er ikke oplyst om noget.


Christian læser op af bibelen, taler om troshelbredelse, håndspålæggelse. Han henviser til en af tilhørende, hun er blevet helbredt for sit handicap, hun har derfor et brev med fra lægen som dokumenterer dette. Denne kommentar bliver høfligt overhørt.

Sagen kommer til Anna.
Christian fortæller at han mødte hende ved et foredrag i Ålborg. Hun havde tigget om hjælp ellers så døde hun. Christian får hende til Gørløse.
Han kan egentlig ikke huske ret meget mere om den sag, han har folk til at tage sig af det praktiske.

Han bliver spurgt om David Klit og Torben Maygaard var i byen på det tidspunkt, det kan han heller ikke huske.
Dog er han sikker på at Anne var bevist om at hun skulle lægge sin medicin, hvis hun ville have hjælp hos Evangelist. Anne er meget depressiv. Pludselig husker Christian at han sammen med sin advokat var på besøg da Anne var under 3 dages faste og bøn. Karen var også til stede.
Han kan dog heller ikke huske om David Klit og Torben Maygaard var med til at bede for Anna.

Christian møder Anne lang tid efter behandlingen, der har hun det fint. Anne har deltaget i en video.
Som Christian flere gange insisterede på blev vist i retten. Denne video vises næste gang på retsmødet onsdag d. 30/11, 9.15.

Anklager spørger igen om Christian er blevet informeret om hvordan det går Anne, han svarer nej. Anklager finder bilag, en mail fra Ingrid Wredstrøm, sendt til Christian Hedegaard, hvor hun fortæller om
Anna og hendes problemer. Christian nægter at have set den mail. Jeg får 1000 mail, jeg læser ikke dem alle sammen.

Sagen kommer til Janni.
Christian oplyser at han kun kender 3 af de piger i Tabitashus i Gødstrup. Han har aldrig været der selv. Janni og Lis var i Tabitas hus ikke Emma hun var på Mors.
Christian kan se da han møder Janni i Sverige at hun er syg, han er sikker på hun har været i 3 dages bøn og faste da det er længe siden hun kom til dem.
Han er ellers ikke oplyst om hvad der foregår i Tabitas hus og om hvordan Janni har det.
Anklager fremlægger bilag, mail fra Irma (Leder af Tabitas hus) hvor Irma fortæller om Janni.

Christian oplyser at det var en behandler fra Fredericia Sygehus som henviste Janni til Tabitas hus, og at Fredericia sygehus kontaktede Christian, efter at det blev bekendt gjort at Janni skulle være med i Operation x, de kunne ikke forstå at hun skulle være med i Operation X.

Peter Hjørne afhører Christian Hedegaard.
Christians svarer: Jeg havde og har ikke overordnet tilsyn med behandlingen i Evangelist, det er andre folk der ordner det praktiske.
Christinas rolle er at prædike og inspirerer. Han underviser og udbreder hans vision. Han rejser for at sprede evangeliet.
Spørgsmålet falder igen på om der må tages medicin. Christian svarer:
Det er hele konceptet, at lægge medicinen, gør de ikke det, rejser de.
Christian oplyser at de ikke tager hjertemedicin og insulin, men psykofarmica er ikke i orden.
Christian synes anklagen omkring Anne er fup, og at hun ikke har været udsat for farer.






Citater:
Christian siger at al behandling foregår i private hjem, og at han ikke bestemmer hvem der er der, hvor længe, og om de må indtage psykofarmaka eller anden medicin. Det er suverænt dem som ejer husene der bestemmer, hvordan behandlingen foregår, han er ikke oplyst om noget.

Karen oplyser at det var nødvendigt for Vildkildegaard at have disse kontrakter i forhold til deres kommune.
Karen fortæller om Powerskolen, her oplyser hun at jobcentre sender elever til skolen i aktivering, da det er en livstilskole. Karen oplyser ikke præcis, hvilke eller hvor mange jobcentre eller hvilke kommuner det drejer sig om.


Og selv om Christian Hedegaard - eller Niels-Christian, som den 44-årige selvbestaltede prædikant er døbt - nægtede sig skyldig, erkendte han i retten, at et krav til folk, der går ind til tre dages bøn og faste, er, at de skal fralægge psykofarmaka.

Sidst redigeret af østerbro; 25-11-2011 kl. 10:33. Årsag: stavning
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 10:48   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
lidt mere som baggrund for spørgsmål
"
Fire ledere i den kristne bevægelse Evangelist er blevet tiltalt for at forbyde psykisk syge at tage deres medicin.

Det drejer sig om medicin, som er ordineret af lægen og nødvendig i behandlingen af svære sindslidelser som maniodepressivitet og skizofreni.

Tiltalen er rejst mod to ægtepar, som spiller en ledende rolle i Evangelist.

Blandt dem er bevægelsens talsmand, Christian Hedegaard, og hans kone Karen Marie.

Maniodepressiv kvinde måtte ikke tage medicin
Desuden er et andet par fra Græsted tiltalt i sagen, som efter politiadvokat Margit Wegges opfattelse bør resultere i en bødestraf. Tiltalen mod det andet par lyder på kvaksalveri.

Hedegaard-parret er tiltalt for at have forbudt en maniodepressiv kvinde at tage sin lægeordinerede medicin. Forbuddet blev ifølge anklageskriftet udstedt, mens kvinden tilbage i 2007 boede i en af Evangelists huse i Gørløse og var medlem af bevægelsen.

Christian Hedegaard er ligeledes tiltalt for at have stået bag noget lignende i 2008 over for en skizofreni- og borderline-ramt kvinde. Det førte ifølge anklageskriftet til, at kvinden fik vrangforestillinger.

Tror psykiske sygdomme skyldes dæmoner
Et andet par, Martin og Vibeke Schmidt, er også tiltalt i sagen. For deres vedkommende lyder anklagen på decideret kvaksalveri. De har ifølge anklagemyndigheden ikke bare inddraget antipsykotisk medicin, men også uddelt og administreret det.

Den slags må man ikke, når man ikke er læge, og det gælder ifølge anklagemyndigheden også Hedegaard-parrets handlinger.

Bevægelsen Evangelist tror blandt andet på, at psykiske og andre sygdomme skyldes dæmoner. Det er angiveligt grunden til, at de tiltalte har inddraget medicinen.

Visse religiøse kredse mener, at dæmoner kan uddrives genne"
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 12:17   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
*Her skal stå en hel række af grimme ord*

Hvis en person selv, frivilligt, vælger at indlade sig med organisationer som f.eks. Evangelist, så er det deres eget valg. MEN, hvis en kommune eller flere endda, sender folk i praktik og lignende forløb hos dem, så knækker filmen sgu! En stor del af dem som sendes ud af kommunerne er i forvejen meget sårbare og villige til at gribe efter halmstrå. Hvis de så ovenikøbet får frataget ordineret medicin, så kommunen herefter kan vurdere at du ikke følger behandlingen, hvor står vi så?

Evangelist, er så vidt jeg ved, også i tæt samarbejde med faderhuset. Begge er af førende forskere indenfor emnet blevet kaldt for kult-lignende foreninger.

I dansk lovgivning er det tilladt at sige nej, uden repressalier, hvis en praktik/aktivering/arbejdsprøvning skal foregå i en virksomhed der fremstiller krigsmateriel eller er udpræget religiøs.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 15:41   #4
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Hej Østerbro!

Må jeg spørge om, hvorfor du stiller ovenstående spørgsmål? Har du selv af din kommune fået tilbud om et forløb på Vildkildegaard?

Knus fra Fib-Spurven.
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 16:39   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
nej det har jeg ikke heldigvis.
jeg undre mig bare over kommuner,
først unge sendes på ophold hos TVIND, en kvinde bliver et andet sted aktiveret på et bordel, mærkelige private tilbud vanskelige unge og handicappede og så nu dette tilbud til psykisk syge- alkoholikere-narkomaner/ kriseramte personer.
men jeg vil meget gerne vide mere, hvis nogen har været i evangelists behandling/aktivering
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 16:52   #6
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Det er rigtig godt, at du bringer det op, Østerbro, så vi generelt kan få et indblik i, hvad man kan finde på at byde borgere...

...aldeles uacceptabelt og mere end det, som både du og Ricky er inde på.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 18:53   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
her er stedet jeg har referatet fra http://www.kritisk.dk/
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 04:15   #8
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Det kan jo siges meget kort (ifølge min mening, selvfølgelig):
1 person med vrangforestillinger = sygdom
Mange personer med vrangforestillinger = religion
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 10:57   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af GentleGiant Se meddelelser
Det kan jo siges meget kort (ifølge min mening, selvfølgelig):
1 person med vrangforestillinger = sygdom
Mange personer med vrangforestillinger = religion
Spot on!

Den hugger jeg skisme!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 19:47   #10
andersmadsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-09 2010
Indlæg: 122
Styrke: 0
andersmadsen er ny på vejen
@GentleGiant



Jeg plejer at sige "I kan ha jeres massepsykose for jer selv"
andersmadsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension