K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2014, 17:00   #1
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
Slut med penge

Så blev det min tur til at blive vippet ud af sygedagpenge systemet. Jeg troede egentlig at det var lige til at jeg kunne forlænges, jeg er jo i praktik...hmm men nej det blev vurderet at det sidste job jeg havde var på 25 timer og at det ville jeg ku' bestride med personlig assistent og skåne hensyn?? Jeg har endnu ikke modtaget brevet

Det var sagsbehandlern der ringede mig op, jeg gik nærmest i chok. Det første jeg gjorde var at ringe til min fagforening. Jeg fortalte ham at jeg nu var på funktionsværksted 2 gange om ugen ml. 2-3 timer, og nu vil de have dig til at arbejde 25? Ja, svarede jeg.

Min fagforeningsmand er berømt blandt syge og berygtet på jobcenter så jeg ved han vil kæmpe for mig. Mit/vores problem er at jeg er samlevende med en folkepensionist der ejer et hus, så der er muligvis nogen der er blevet enige om at det må de selv klare.

Jeg har igennem mange år haft smerter i mine led, for ca.15 år siden fik jeg at vide at jeg var særdeles hypermobil det blev opdaget ved min skulder gik afled ( det har den gjort et par gange siden) sener var det nogen ryghvirvler der måtte skubbes på plads. Da jeg blev gravid fik jeg bækkenløsning, flere andre ting, det korte af det lange jeg har passet mit arbejde virkelig bidt smerten i mig ( har vi ikke alle været der?)

indtil for 4 år siden da nakken satte sig fast, jeg var sygemeldt ca.3 mdr kom tilbage på få timer og arbejdede mig op på fuld tid. Det gik godt ca.3 mdr så vågnede jeg en morgen og kunne ikke komme ud af sengen pgr. nakke smerter. Sygemeldt igen tilbage på job, også skete det en tredje gang, selvfølgelig endte det med jeg blev fyret da jeg var oppe på fuldtid (de sagde ordre nedgang)

Troen på at jeg kunne klare mig selv var stor så jeg søgte nyt job og fik det ret hurtigt efter på trods af krise og at ufaglært job ikke hænger på træerne, det var 25 timer det passede mig fint for så kunne jeg forhåbentlig arbejde mig op til fuldtid.

Jeg måtte kaste håndklædet efter en måned og sygemelde mig, det gik jo ikke det var et forfærdeligt nederlag. I årenes løb har jeg været ved flere forskellige fysioterapeuter og blevet vist hvordan jeg skal bruge min led uden at overbelaste dem, jeg har gået til styrketræning, jeg har anskaffet en hund for at komme ud og bevæge mig Og her sider jeg så idag og sætter min lid til min fagforening, samtidig med jeg overvejer hvor jeg skal flytte hen.

Har egentlig ikke nogen spørgsmål idag, ville bare sige Hej

Og så håber jeg det er sendt det rigtige sted
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 20:33   #2
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Hvordan kan de sige du kan arbejde 25 timer når du nu kun er på 6 timer ? Hmm...

Du har ikke overvejet at du er en af dem der er røget ud før den nye lov træder i kraft ?

Jeg skal selv til møde på mandag og er dæleme også spændt på hvilken kreativ løsning de vil præsentere mig for for at få mig ud af deres system
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 20:54   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg syntes, at du skal tage røret og ringe til DUKH.

Spørg følgende

"Hvordan er jeg stillet, hvis jeg søger en førtidspension på det foreliggende grundlag, og den nye sygedagpengereform træder i kraft meget snart."

Hvad sker der, hvis du får afslag på førtidspension. Får du så mulighed for at komme på den nye sygedagpenge ydelse?

Ja jeg ved godt, at det er et forum du spørger på, og vi burde egentlig rådgive dig.
Men det er så svært at vide hvordan tingene hænger sammen. Især når den nye reform er så ny. Og jeg skriver faktisk det her, for at hjælpe dig

Så både du og vi kan blive klogere på svaret.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 21:29   #4
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
Mht om de stopper mine sygedag inden den nye lov sætter ind, var det den første tanke jeg havde jeg luftede det til fagforening og han sagde det lignede en tanke så han mener det samme.

Mht dukh jeg er nødt til at vente på brevet med afgørelsen så jeg ved helt præcis hvad der står.

Egentlig har jeg et spørgsmål nu, hvem er det der træffer sygedagpenge stop afgørelser? min sagsbehandler siger det ikke er ham. Han siger han havde anbefalet forlængelse pga jeg er i praktik.
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 15:28   #5
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
Modtog idag varsling af sygedagpenge stop, de mener ikke længere jeg opfylder betingelserne i § 7, stk 5 om fuld uarbejdsdygtighed. De vurdere udfra mit sidste arbejde på 25 timer ( jeg holdt en måned) som de mener var fysisk belastende de har glemt årene før hvor jeg var langtids syg af flere omgange.

De vurdere at jeg kan stilles til rådighed for arbejdsmarkedet i et ikke fysisk belastende arbejde med hjælpemidler herunder personlig assistent….giver sgu ingen mening.

Min fagforening havde modtaget samme brev han er ved at skrive indsigelse men han frygter det ikke hjælper, vi snakkede både om §17 som bodum forslog og raskmelding for at kunne trække tiden. Lige nu er jeg helt rundtosset og ved ikke hvad jeg skal.
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 16:09   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du kan arbejde 25 timer, kan du så ikke få fagforening, men hvis du søger §17 kan du ikke få a kasse og søger du kan du heller ikke søge forlænget sygepenge.

Men har og nu, vil det hjælpe, fordi du får penge end til afgørelsen( tror jeg) men med dine papir, tro jeg heller ikke det vare ret lang tid at få nej.

ville nok heller anke mine sygepenge, men har desværre ikke nogen guldkorn
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2014, 16:40   #7
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
Idag har fagforening skrevet høringssvar, han har peget på flere punkter der er direkte forkerte. Bl.a giver det ikke mening at de pludselig mener jeg kan arbejde 25 timer når jeg ikke kan komme op på 12 timer 2 dage om ugen som de havde forventet (jeg klare 6) hvordan kan de så mene man er rask?
Han har ikke den store forventning til det hjælper, men nu er det gjort.

Men kan se vi er mange der sidder i den samme båd og er blevet tippet ud, det gør det bare ikke mindre frustrerende.
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2014, 09:12   #8
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
På Bodrum's opfordring har jeg haft kontakt til DUHK (skriftligt). M.h.t hvad der sker hvis jeg søger pension nu når mine sygedagpenge udløber, her er hvad de svarede.


Svar:

Jeg har drøftet din henvendelse med kollega, der er vidensperson på området, og såfremt du ansøger om førtidspension på det foreliggende grundlag jævnfør Pensionslovens § 17 stk. 2, vil du kun have ret til en forlængelse efter Sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 7 frem til det tidspunkt hvor kommunen træffer afgørelse om førtidspension – såfremt dette tidspunkt ligger før den 1. juli 2014, vil det fortsat være de gamle regler der er gældende. Træffes afgørelsen først efter 1. juli 2014 vil du, såfremt du ikke opfylder én af de øvrige forlængelsesbestemmelser, have ret til et jobafklaringsforløb med en sats svarende til kontanthjælpsniveau.
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2014, 09:20   #9
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
OK tak Daysi.

Det må vel forståes som, at det er en mulighed der kan "udnyttes", hvis man ligger tæt op af et sygedagpengestop. Den deler jeg lige videre

Hvis du vælger at gå den vej, så skal du være opmærksom på, hvor længe kommunen tager at behandle din sag.
forsøg så vidt muligt at forhale den.. jo længere tid det tager, jo bedre er du muligvis stillet...

Sidst redigeret af Bodrum; 22-05-2014 kl. 09:31.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2014, 09:43   #10
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 12
Daysi er ny på vejen
Jeg ved ikke hvor længe min kommune er om at afgøre pension. Men jeg er nødt til at søge på tirsdag (med mindre de vælger at forlænge sygedagpenge, det svar får jeg imorgen), så kan jeg håbe at de er mere end halvanden måned om at afgøre.

Og du deler bare havde du ikke opfordret mig til at kontakte DUKH, havde min samlever været på jobcentre og flytte skrivebord eller to.
Daysi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension