K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2014, 18:11   #1
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Førtidspensions spørgsmål

På sundhed.dk står der følgende:

Kan en patient selv anmode om at få rejst en førtidspensionssag?
En patient kan bede kommunen at få behandlet sin ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Det betyder, at sagen overgår til behandling af ansøgningen, uden at kommunen indhenter yderligere ny dokumentation. Kommunen skal orientere patienten om, at mangelfuldt dokumentationsgrundlag kan medføre, at patienten ikke tilkendes førtidspension. Kommunen skal forelægge sagen for rehabiliteringsteamet umiddelbart efter ansøgningen. Efter indstilling fra rehabiliteringsteamet, træffer kommunen umiddelbart efter endelig afgørelse.


Yderligere står der:

Hvor hurtigt skal en sag om førtidspension afgøres af kommunen?
Kommunen skal træffe en afgørelse senest 3 måneder efter, at sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension. Hvis kommunen ikke kan overholde fristen, skal patienten have en individuel redegørelse med forklaring om de særlige omstændigheder, der har forsinket afgørelsen.


Skal det forstås sådan, at søges der selv på foreliggende dok.grundlag (og der gives med eller ikke medhold i rehabiliteringsteamet) så skal kommunen træffe afgørelse umiddelbart efter – mens hvis man bliver indstillet, så har kommunen op til 3 måneder til at træffe en afgørelse.?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 18:48   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja ved ansøgning på det foreliggende dokumentationsgrundlag (§1)7 så hurtigt som muligt og inden for 3 måneder ellers skal de begrunde udsættelsen

Men sørg for, at sagen er fuldt belyst - ellers er chancerne nok ikke så store.

Sidst redigeret af stampe; 12-02-2014 kl. 18:52.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 18:55   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, du har forstået det helt korrekt!

Dog skal du være opmærksom på fordele og ulemper ved den model, alt efter hvor du står i dit liv.

Velkommen til k10
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:37   #4
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Ok, ku se der blev redigeret i svaret fra stampe - Blev ellers lige forvirret over det første svar.

Begrebet "umiddelbart efter" er som udgangspunkt max 14 dage som jeg forstår retspraksis.

Der står: der træffes afgørelse "umiddelbart efter" under punktet når patienten selv anmoder om førtidspension.

Derfor ville jeg gerne vide mig helt sikker på, om der er forskel på hvordan kommunen skal forholde sig ift at behandle en førtidspensionsag, alt efter om der søges på foreliggende grundlag, og i det tilfælde hvor teamet alene peger på førtidspension..?? Hvis teamet også peger på en førtidspension, efter at havde søgt på det foreliggende, så er der jo "lovning" om at sagen behandles hurtigere, end hvis teamet alene peger på førtidspension ik?

Jeg tænker om det er en fejl det som står på sundhed.dk og der i virkeligheden i alle førtidspensionsager er forbeholdt 3 måneders svarfrist fra kommunens side?



PS. Det er ikke mig der søger - det er for en nær slægtning jeg tillader mig at stille spørgsmålet. Vi er opmærksomme på der skal foreligge god dokumentation for at kunne søge om førtidspension. Tak Helene for din velkomsthilsen.

Sidst redigeret af Mikey; 12-02-2014 kl. 19:47.
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:51   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Måske denne her kan give dig et bedre overblik?

https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 20:44   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Førhen havde de 3 måneder fra du søgte af....dette har de lavet om nu....

Så når du søger førtidspension på det foreliggende grundlag....så skal sagen først forbi rehab teamet før de 3 måneder starter....og dette er uanset om de indstiller negativt eller positivt....at de har 3 måneder fra de har indstillet...

Nu kan det gå meget hurtigere da det hele kommer an på hvornår de har møde og hvor mange sager de har....

Men den tid på de 3 måneder...den gælder fra rehabteamet har indstillet uanset om det er negativt eller positivt...

Det skal lige siges at der står intet i de love jeg har læst om at kommunen SKAL lade rehabteamet indstiller lige efter din ansøgning...hvilket gør at de faktisk kan være ret lang tid om at komme i gang...

Husk at ALT SKAl gøres skriftligt....så hvis i ansøger om førtidspension på det foreliggende grundlag...ja så gør i det skriftligt og aflevere denne ansøgning på kommunen imod en kvittering...sådan at i kan dokumentere at i har afleveret og hvornår i har afleveret den..

Håber det giver mening...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 01:00   #7
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Det var en tung en at bide skeer med den test du vedhæftede Helene – men tak for henvisningen.

Jeg har jeg fundet følgende lovtekst:

§ 17. Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Til Webmaster (og eller I andre som kan bidrage med råd til denne tråd) – så vil det altså sige, at selvom der søges på det foreliggende grundlag, så overgår sagen (efter indstilling fra rehabiliteringsteamet) - til behandling efter reglerne om førtidspension, og det kan tage op til tre måneder efter mødet med teamet. Så skal sagsbehandlingen altså ikke som det fremgår af sundhed.dk ske hurtige fordi der er søgt på det foreliggende grundlag.? Sundhed.dk skriver: Efter indstilling fra rehabiliteringsteamet, træffer kommunen umiddelbart efter endelig afgørelse.??

(Det kunne jeg ikke rigtigt udlede af den tekst som du vedhæftede – Helene).
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 01:17   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, var der en test med også

Jeg tænkte mere på forsiden hvor der var en illustration af fremgangsmåden

Beklager hvis du har hængt over en test det halve af aftenen, det var ikke min mening

Tror web kommer lidt ind på det du spørger om, når han skriver:

- Nu kan det gå meget hurtigere da det hele kommer an på hvornår de har møde og hvor mange sager de har....

Desværre er der ingen herinde der kan svare på HVOR hurtigere end de max 3 måneder, der går. Det er forskelligt fra kommune til kommune.

Der har været flere herinde, der har fået svar MED DET SAMME på mødet med rehabiliteringsteamet.

Sidst redigeret af Ninja; 13-02-2014 kl. 01:19.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 01:42   #9
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Ja, der fulgte også en tekst med

Det er ikke hvorvidt rehabiliteringsteamet indstiller til selve mødet eller noget tid efter vi spekulerer i - det er mere den tekst som står på sundhed.dk som ikke lyder så retningvisende mht kommunen skal træffe afgørelse umiddelbart efter indstillingen (ved ansøgning på foreliggende grundlag) - Det sundhed.dk skriver står i kontrast til:

§ 17. Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Så her den sene nattetime må jeg gå udfra at det der ikke er uddybet på sundhed.dk er, at der menes at der skal træffes afgørelse umiddelbart efter indstillingen, om at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension. Trods sundhed.dk skriver at kommunen træffer endelig afgørelse efter indstillingen... men det må bero på en misforståelse, eller...?!
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 02:36   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nå ja, tekst! Det var fordi du skrev der fulgte en TEST med - så blev jeg sgu først forvirret

Hvil trygt på selve lovstykket!!

sundhed.dk, borger.dk, dukh.dk mf, har før misset vigtige pointer under selve oversættelsen, hvorfor man kun bør se VEJLEDENDE på disse sider - og så selv få fat i lovgivningen, for at få 100% vished.

Det der forvirre er, at der henvises til kommunalbestyrelsen - det er det vi før kaldte pensionsnævnet eller pensionsteamet.

Hvis rehab-teamet indstiller til førtidspension (så er pensionen så godt som landet!), så skal det juridiske efterfølgende på plads (kommunalbestyrelse, pensionsnævn, socialforvaltning, pensionsteamet - kært barn har mange navne), skal rent juridisk godkende sagen, og herefter får man tilkendelsen på skrift.

Sådan som du fremlægger det, så virker det som én og samme ting (lovstykke vs sundhed.dk), bare sagt på to forskellige måder (hvilket jo forvirrer en del), hvis man ikke er vant til at læse den slags....

Sidst redigeret af Ninja; 13-02-2014 kl. 02:53.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension