K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2012, 20:59   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har lídt på fornemmelsen, at kommunen gør en fejl. For det første er du førtidspensionist og må gerne have formue - så jeg forstår ikke hvorfor de skriver du ikke må have mere end 10.000 kr og at disse skal bruges før end du kan få hjælp, tror de du er kontanthjælpsmodtager mon??

Jeg har selv fået bevilget omfattende tandbehandling og det krævede blot et ansøgningsskema som jeg fik på Borgerservice, og så skulle de bruge dokumentation over mine udgifter og indtægter. Herefter regnede de ud hvad jeg var berettiget til....


§82 kan søges af ALLE - også dem der arbejder, så det lyder helt hen i vejret at de både forlanger et besøg i banken og/eller et lån via tandlægen, og ikke tillader formue på mere end 10.000 kr - de skal faktisk KUN koncenterer sig om din ansøgning og dine udgifter og indtægter. Ikke andet. DEREFTER kan de så vurderer om dit rådighedsbeløb er så stort, at du sagtens selv vil kunne betale af på tandlægeregningen evt via bank, tandlæge, eller som almindelig egenbetaling via kommunen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 21:26   #12
Bamseline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bamseline er ny på vejen

Jeg har oplyst i min henvendelse via mail at jeg er førtidspensionist, det kan de også se ud fra mit personnummer.

Det du skriver lyder meget rigtigt, altså tyder noget på jeg ikke fået et korrekt svar fra kommunen.

Jeg vil udfylde ansøgningsskema og sende det, problemet er at min tandbehandling netop er påbegyndt da jeg troede svaret var korrekt, er meget autoritetstro.

Men sådan er der så meget....

Noget helt helt andet som jeg har glemt at oplyse er min kapitalpension på 100.000,- hvorom kommunen skriver følgende:

Din kapitalpension regnes for formue i den forstand, at alt over kr. 50.000,- skal delvist tilbagekøbes, og så må din formue ikke overstige kr. 10.000,-.

Dit rådighedsbeløb efter fradrag af godkendte udgifter må ikke overstige kr. 4.150,-. Alt derover regnes som egenbetaling.


Ergo må jeg nu hæve min kapitalpension og betale 60% i strafafgift til staten.

Som i måske kan læse har jeg egentlig opgivet at få hjælp ud fra § 82.

God aften!

Kærlig hilsen
Bamseline

Sidst redigeret af Bamseline; 16-02-2012 kl. 21:32.
Bamseline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 23:24   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bamseline Se meddelelser
Kommunens svar via mail på min forespørgsel:

Eneste mulighed for at søge her er Aktivlovens § 82, hvilket er ansøgning om enkeltydelse. Her kræves skriftligt afslag på lånemulighed i banken, skriftligt afslag på afdragsordning hos tandlægen lige som der ikke må forefindes formue over kr. 10.000,- (alt derudover skal bruges først). Herefter skal udgiften vurderes som rimelig og nødvendig og der skal foretages en rådighedsberegning.

Da tandlægen, som jeg har været patient hos i 10 år, gerne vil låne mig pengene til ågerrente har jeg opgivet at ansøge.

En fejl?
Jeg synes, at du skal se totalt bort fra disse påstande fra kommunen, og så udfylde et ansøgningsskema.
Som skrevet før har jeg udfyldt flere af den slags skemaer og jeg har aldrig mødt disse påstande før.

Jeg kan frygte, at det er en metode din kommune benytter, for at afholde borgerne fra at søge.

Så, se bort fra deres "trusler" og udfyld skemaet, hvis du får afslag anker du det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 19:09   #14
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Man skal ikke stole for meget på de uforpligtigende svar man får fra kommunen... du skal helt sikkert som Vovse skriver udfylde skemaet og få det ind så du kan anke et afslag



Er i øjeblikket selv ved at få lavet tænder i Bulgarien hvor jeg bor... her er priserne heldigvis til at betale uden at låne
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 19:30   #15
Bamseline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bamseline er ny på vejen


Mange tak for jeres respons på min tråd.

Jeg har nu bedt om at få tilsendt ansøgningsskema men desværre er min tandbehandling allerede startet da min fortand sad meget løs og kunne falde ud når som helst.

Kommunen accepterer næppe min første henvendelse som ansøgningstidspunkt?

Vedr. tandbehandling i udlandet evt. Bulgarien så har jeg været forbi www.avmintand.dk men mit helbred er ganske elendigt så jeg rejser nødigt nogen steder og desuden lider jeg af tandlægeskræk.

Er dog ikke bange for min nuværende tandlæge som jeg har haft i mere end 10 år.

God aften til jer alle!

Venligst
Bamseline
Bamseline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 23:34   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bamseline Se meddelelser
Jeg har nu bedt om at få tilsendt ansøgningsskema men desværre er min tandbehandling allerede startet da min fortand sad meget løs og kunne falde ud når som helst.
Du forklarer så godt du kan hvorfor du har set dig nødsaget til, at påbegynde behandlingen før du har fået svar på din ansøgning.

Samtidig med, at du afleverer ansøgningen kan du jo passende aflevere en begæring om aktindsigt: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvis du er heldig har sb noteret, at du har spurgt om hjælp til tandbehandling.
Indtil da holder du fast i, at du har søgt mundtligt via sb.

Jeg har selv prøvet, at gå rundt med tandpine en hel weekend, og i sådan en situation ringer jeg altså til min tandlæge mandag morgen kl. 8, jeg venter ikke på, først at modtage et ansøgningsskema og derefter et svar på min ansøgning.
Jeg skrev som det var, at jeg havde haft tandpine hele weekenden, kontaktede tandlægen mandag morgen, fik en tid samme dag, tanden skulle rodbehandles og have en krone.
Den gik igennem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 12:14   #17
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
paragraf 102. Den ukendte bestemmelse

Prøv at tjekke følgende link ud. Måske kan du søge hjælp til tandbehandling via paragraf 102 der ser bort fra din økonomi:


http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...nytnr52011.pdf
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2012, 16:03   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Adi Se meddelelser
Prøv at tjekke følgende link ud. Måske kan du søge hjælp til tandbehandling via paragraf 102 der ser bort fra din økonomi:


http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...nytnr52011.pdf
Den ser interessant ud.

Spørgsmålet er så, om der, for at få hjælp via denne §, skal foretages en økonomisk beregning eller hvordan den ellers hænger sammen.

Serviceloven er her: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=136390
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 16:20   #19
Smiloghverglad
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2012
Indlæg: 18
Styrke: 13
Smiloghverglad er ny på vejen
Når din bank ikke vil låne dig pengene, så kan du prøve at beregne et lån her. Måske er du heldig at de vil låne dig pengene, så du kan få ordnet dine tænder.
Smiloghverglad er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 18:06   #20
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
hejsa

Vovse:

Som jeg ser det så kan man få bevilliget hjælp her uanset sin økonomi. Altså det er ik afhængig af hvordan ens økonomi ser ud. altså paragraf 102
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Tandlægeregning for kontanthjælpsmodtagere ? Kio Alt det andet 20 20-02-2013 01:12
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension