K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-12-2015, 22:27   #11
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Det har du ret vil gerne have at det giver mening og jeg også kender den vej der er udstukket.

Jeg vil gerne have min arbejdsevne afklaret.

Hvis jeg kan komme på fleks job, vil det så betyde at ask kan afslutte sagen?

eller vil det betyde, at man vil blive ved med at prøve at sætte timerne op.

Kan man sige nej til mentor?. Kan man sige nej til ikke relevant behandling
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 00:50   #12
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Der er ingen nemme løsninger...

Nu kender jeg jo ikke din sag, ligeså godt som dig selv. Hvor længe og hvor meget du har været igennem. Det lyder dog som, at du griber det hele lidt forkert an i forhold til kommunen.

Du kan ikke bare sige eller forvente af kommunen, at de skal afklare din arbejdsevne, fordi det er det du ønsker.
Det er helt fint, at man har en ide om, hvorledes man mener kommunen kan hjælpe en videre. Der vil dog blive tale om et samspil og det samspil skulle gerne blive afstemt ret hurtigt.

Kommunen har lige nu tildelt dig et ressourceforløb, som kan strække sig op til 5 år, hvis jeg har forstået dig korrekt. Det er da rigtig fint. Det er vigtigt at holde fast i, at det kan og ikke skal vare 5 år.

Med det in ment, ja, så gælder det så om, at du nu får fundet ud af, hvor din arbejdsevne ligger henne og hvor meget den evt. kan forbedres. En mentor lyder da i den forbindelse, som et glimrende tiltag.
Det er naturligvis vigtigt at arbejdsevnen bliver forsøgt udviklet eller afklaret om du vil kalde det, igennem en konkret og aktiv indsats, som selvfølgelig skal stå mål med det ønske du måtte have til arbejde eller uddannelse. Det skal være relevant.

Har du overvejet, hvordan dit arbejdsliv kommer til at se ud i fremtiden? Jeg går naturligvis ud fra, at du ønsker et fleksjob.

Det du skal i gang med, kan kun gøres i praksis og ikke på papir. Om du så har tusindevis af siders sagsakter fra gud og hver mand, så har det kun en ringe betydning i det store billede.

Om du vil kunne komme på fleksjob, det må tiden vise. Det er slet ikke der du er endnu.
Det du skal gøre nu er, og det vil være mit allerbedste råd til dig, at du skal koncentrere dig om her og nu. Begynd at brug din mentor, se hvordan det går.

Selvfølgelig kan du sige nej til mentor og behandling. Du kan sige nej til det hele. Det vil formentlig få en konsekvens fra kommunens side. Nu kommer så mit næstbedste råd. Si ja til det hele. Du kan altid sige at det ikke gik.

Jeg er ikke meget for at åbne den her dør, da du sikkert har meget mere at give på arbejdsmarkedet endnu.

Men, hvis jeg har forstået dig korrekt, så er du er blevet tildelt en svagligheds- eller kvalificeret svagelighedspension. Dvs. at du modtager en sum penge hver måned. Nu er du så havnet i et ressourceforløb fra kommunen, hvor din pension bliver modregnet krone for krone, hvilket er lige efter bogen. Du har i den forbindelse klaget over kommunen. Hvis det viser sig, at du ikke kan komme retur på sygedagpenge, så ville jeg overveje følgende.

I stedet for at bokse med kommunen, så siger du farvel og tak.
Forstået på den måde, at du jo modtager din før omtalte pension ca. 18.000 kr. før skat om måneden. Derudover, har du ca. 150.000 kr. på vej fra arbejdsskadestyrelsen og ca. 200.000 kr. fra dit forsikringsselskab, hvis du er forsikret for en million, på grund af dit varige mén på 20 %.
Du mangler kun at arbejdsskadestyrelsen vurderer dit erhvervsevnetab.

Arbejdsskadestyrelsen kan sagtens behandle spørgsmålet om erhvervsevnetab, uden at du skal igennem et forløb med kommunen. Det skal bare startes op.
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 09:04   #13
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det er ikke altid at Arbejdsskadestyrelsen vil afslutte/behandle erhvervsevnetab uden man har været forbi jobcenteret. Hvis man melder sig ud og er hverken i beskræftelse eller forløb kan man risikere at de ikke vil lave en endelig afsluttelse fordi ens fremtidige indtjeningsmuligheder ikke er afklaret ifht den indtjening man havde før skaden opstod
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 10:20   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Husk at tjekke, hvad Ankestyrelsen har fået af dokumenter fra kommunen, når du modtager første brev derfra!

Fasthold overfor kommunen , at de skal præcisere indhold af ressourceforløb. HUSK SKRIFTLIGT!

Derefter kan du ikke gøre andet end at vendte, evt at kommunen sender dig i et afklarende arbejdsmarked forløb!

Det er KUN hvis du er behandlet i en grad, hvor du IKKE lægeligt forventes yderligere forbedringer. DVS at selvom du fortsat skal behandles(evt varigt), handler det om, hvorvidt du kan få forbedret din funktionsevne!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 14:15   #15
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Det er ikke altid at Arbejdsskadestyrelsen vil afslutte/behandle erhvervsevnetab uden man har været forbi jobcenteret. Hvis man melder sig ud og er hverken i beskræftelse eller forløb kan man risikere at de ikke vil lave en endelig afsluttelse fordi ens fremtidige indtjeningsmuligheder ikke er afklaret ifht den indtjening man havde før skaden opstod
Det var ikke det jeg blev oplyst, da jeg ringede derind. Af flere omgange faktisk. Jeg overvejede den løsning på et tidspunkt. Det er selvfølgelig noget man skal overveje, men muligheden er der.
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 15:49   #16
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det var den besked både jeg og min fagforening fik
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 21:13   #17
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Jeg siger selvfølgelig ja til gode til tag. Men der skal være mening med det. Hvad er det en mentor gør. Jeg prøver at blive lidt afklaret med forløbet. Er bange for at det her går hen og bliver en kamp mod kommunen. Hvilket er dumt. Fordi man ikke selv kan se klart. Og ikke kan overskue forløbet og hvad der kommer til at ske
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2015, 22:05   #18
_René_
Søger støtte & vejledning
 
Tilmeldingsdato: 18-08 2013
Lokation: København
Indlæg: 61
Styrke: 11
_René_ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hjulben Se meddelelser
Jeg siger selvfølgelig ja til gode til tag. Men der skal være mening med det. Hvad er det en mentor gør. Jeg prøver at blive lidt afklaret med forløbet. Er bange for at det her går hen og bliver en kamp mod kommunen. Hvilket er dumt. Fordi man ikke selv kan se klart. Og ikke kan overskue forløbet og hvad der kommer til at ske
Jeg syntes allerede du har paraderne alt for langt oppe. Helt uden grund.

Selvfølgelig bliver det ikke en kamp mod kommunen. Hvorfor er det du tror, det bliver det?

Den bedste afklaring omkring, hvad en mentor gør og, hvad en mentor kan gøre for dig, får du ved at tale med den mentor du har fået tildelt. Det er meget simpelt Så jeg syntes da ærlig talt, at du bare skal starte der. Du bliver nød til at prøve det på egen krop, før du ved om det er noget der virker.

Du har jo fået et rigtig godt råd i forhold til, hvad du skal være opmærksom på, når du får svar på din klage. Så det er bare om at klø på indtil det svar foreligger. Få evt. lavet en aftale med den mentor du har fået. Tiden kan lige så godt bruges på noget konstruktivt.

http://star.dk/da/Indsatser-og-ordni...ordningen.aspx
_René_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2015, 12:13   #19
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Husk at tjekke, hvad Ankestyrelsen har fået af dokumenter fra kommunen, når du modtager første brev derfra!

Fasthold overfor kommunen , at de skal præcisere indhold af ressourceforløb. HUSK SKRIFTLIGT!

Derefter kan du ikke gøre andet end at vendte, evt at kommunen sender dig i et afklarende arbejdsmarked forløb!

Det er KUN hvis du er behandlet i en grad, hvor du IKKE lægeligt forventes yderligere forbedringer. DVS at selvom du fortsat skal behandles(evt varigt), handler det om, hvorvidt du kan få forbedret din funktionsevne!

VH POpiae
Hvordan tjekker jeg det. Kan man gå ind og se hvilke sags akter de har i ankestyrelsen.

Jeg har ikke en privat forsikring.
Så min økonomiske situation er ikke helt så positiv.

Jeg har haft ringet til ask og de oplyste, de godt kunne træffe afgørelse uden kommunen.

Jeg har bare på fornemmelsen at det er fordi jeg ikke har spurgt på den helt rigtige måde.
Har lidt svært ved at forstå de kan afgøre det uden kommunen har afklaret arbejdsevnen.

Jeg bliver hængende i ressource systemet, men forlanger en real plan, så der er noget at arbejde efter. Så håber jeg de kan finde et sted jeg kan komme i praktik. Sidst lykkedes det dem at ramme alle tricker punkterne. Alt de skulle beskytte mig mod havde de fået samlet samme sted, hvilket jo betød at alle symptomerne flammede op igen. Det er så livs ødelæggende og noget jeg gerne vil undgå igen, men vil jo også gerne have en retfærdig afgørelse fra ask.
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2015, 09:22   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du ringer eller skriver, at du gerne vil have fuld aktindsigt i de akter der er indsendt. (husk sagsnr.).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension