K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2018, 16:13   #41
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Mulighed 3 bør ikke kunne komme på tale.

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. "

Kort sagt: Hvis dine sygedagpenge ikke kan forlænges, og du fortsat er syg, har du RET til at få jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.

Nej, det er ikke ensbetydende med arbejdsprøvninger med det samme.
I samme paragraf:
"Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, "

Du skal IKKE raskmelde dig hvis du ikke er rask!
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 16:32   #42
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Mulighed 3 bør ikke kunne komme på tale.

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. "

Kort sagt: Hvis dine sygedagpenge ikke kan forlænges, og du fortsat er syg, har du RET til at få jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.

Nej, det er ikke ensbetydende med arbejdsprøvninger med det samme.
I samme paragraf:
"Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, "

Du skal IKKE raskmelde dig hvis du ikke er rask!

Åh sikke en lettelse. Jeg tænker på, hvordan jeg bedst skal fremlægge min sag og ønsker. Virker det bedst, hvis jeg hiver en masse paragraffer med til mødet som bevis på, at jeg kender mine rettigheder? Eller skal jeg hellere bare snakke om det?
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 16:36   #43
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ekko Se meddelelser
Åh sikke en lettelse. Jeg tænker på, hvordan jeg bedst skal fremlægge min sag og ønsker. Virker det bedst, hvis jeg hiver en masse paragraffer med til mødet som bevis på, at jeg kender mine rettigheder? Eller skal jeg hellere bare snakke om det?
Jeg tænker at hvis de begynder at påstå at du skal søge kontanthjælp, selvom du stadigvæk er syg, kan du spørge: "men har jeg ikke ret til jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse?"
Hvis de så siger: "nej det har du ikke", kan du sige "men det står da i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §68d"
Alternativt kan du sige: "det vil jeg rigtig gerne have på skrift, med en begrundelse". Og så kan vi her inde, evt hjælpe med et skriftligt svar til dem
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 17:52   #44
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Tak for det. Det lyder som en god idé, hvis de anbefaler noget, der er i strid med lovgivningen er de vel heller ikke særlig villige til at sætte det på skrift, går jeg ud fra.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 17:54   #45
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Helt korrekt
Jeg har ofte set kommuner skifte mening, når det pludselig skulle ned på skrift :P

Tror det er en god idé, at uanset hvad resultatet bliver af mødet, at du får det med på skrift. Så de ikke pludselig kan sige: "det sagde vi ikke"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 18:19   #46
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Så har jeg da en slagplan. Jeg har to møder tilbage inden mine sygedagpenge udløber, hvornår bør jeg bringe jobafklaringsforløb på bane? Næste gang eller først slut februar?
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 18:24   #47
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm du kan jo prøve at se stemningen an
Hvis sagsbehandler selv bringer det på bane, er det jo oplagt.
Du kan også selv bringe det op til næste møde, så du ikke skal gå og bekymre dig om det, altså så du har noget at forholde dig til
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2018, 22:06   #48
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg har skrevet med flere personer som i tidens løb er blevet forsøgt presset til at raskmelde sig selv, en ting du skal være opmærksom på er at du for alt i verden ikke må hoppe på den limpind. De kan beslutte at standse dine sygedagpenge og raskmelde dig, men du må ikke lade dem lokke dig til at gøre det selv.
Du mister retten til sygedagpenge og til jobafklaringsforløb og mister retten til at få din sag afprøvet i Ankestyrelsen.

Normalt bør det ikke foregå på den måde at du selv skal ansøge om et jobafklaringsforløb.
Det foregår på den måde at når en borger nærmer sig de 22 uger så skal kommunen indhente helbreds oplysninger fra behandler, og ud fra helbredsoplysningerne og ud fra arbejdsprøvningen skal kommunen vurdere om der er forlængelsesmuligheder efter sygedagpengeloven. Ud fra min personlige oplevelser og ud fra hvad jeg har hørt rundt omkring så mener jeg at det ikke er ualmindeligt i kommunerne med vilje undlader at bruge de forlængelsesmuligheder der er i loven.

Ud fra den smule du har skrevet om dig selv vil jeg da mene at du skal presse på for at blive forlænget ud fra forlængelsesmulighed nummer 2.
som lyder "Hvis det er nødvendigt med en afklarende indsats – herunder en helbredsmæssig afklaring – for at klarlægge din arbejdsevne. Forlængelsen kan være op til 69 uger."

Hvis ikke der er forlængelses muligheder eller hvis kommunen vælger ikke at bruge de forlængelsesmuligheder der er og du stadig ikke er rask nok til at komme tilbage til det normale arbejdsmarked, så skal kommunen vurdere om du er i målgruppen for jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, pension eller revalidering.
Det er her at nogle kommuner forsøger at lokke eller presse borgeren til selv at raskmelde sig og miste sine rettigheder, mens min egen kommune valgte at raskmelde mig for at forhindre mig i at få forlænget sygedagpengene eller komme i jobafklaringsforløb.

Da jeg fik standset mine sygedagpenge uden at overgå til jobafklaringsforløb, havde jeg heller ikke været i arbejdsprøvning.
Kommunen standsede sygedagpengene og "vurderede" at jeg sagtens kunne arbejde over 30 timer og derfor ikke var berettiget til nogen de ovennævnte indsatser.

Jeg fik bare en partshøring og efterfølgende en afgørelse og så standsede ydelsen uden yderligere.
Jeg klagede og klagen blev sendt videre til ankestyrelsen og fik et halvt år efter medhold og fik efterfølgende mine sygedagpenge tilbage med tilbagevirkende kraft.
Grunden til at jeg fik medhold var at kommunen har pligt til at oplyse sagen ordentligt og en af de ting kommunen ikke havde oplyst ordentligt var min arbejdsevne, jeg havde jo ikke været i arbejdsprøvning, der var også andre ting jeg havde pointeret i min klage.
Jeg fik medhold i at kommunen ikke havde belyst sagen ordentligt inden de bare "besluttede" hvor mange timer jeg kunne arbejde og raskmeldte mig, Ankestyrelsen, der jo ellers normalt er på kommunens side, vurderede at kommunen ikke kan beslutte om jeg er berettiget til en indsats uden at have oplyst sagen ordentligt.

Jeg vil derfor mene at du for det første skal huske bisidder og optage mødet.
Til mødet skal du kræve at de forlænger i henhold til forlængelsesmulighed 2. du kan evt. printe siden ud i linket og medbringe for at vise at du godt kender forlængelsesmulighederne og hvis det så kommer til jobafklaringsforløb kan du bruge MistyMiss's forslag, print også den nævnte paragraf ud, tag evt. en understregnings tusch og marker den vigtige linje på begge siderne, så de kan se at du har gjort dit forarbejde og ikke kan løbe om hjørner med dig.

Hvis du er i fagforening så vil jeg forslå at du kontakter dem og spørger om de kan stille med en bisidder, hvis de gør så skriver du til kommunen at du gerne vil have tiden til mødet i god tid for at din bisidder fra fagforeningen kan sætte x i kalenderen.

Først hvis alt går galt og du hverken får forlænget sygedagpengene eller bliver tildelt jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller andet så er det at du skal overveje at søge dagpenge eller kontanthjælp, du skal blot være obs. på at hvis du vender tilbage til dagpenge så har du dermed givet kommunen medhold i at du er rask, for du har ikke ret til at modtage dagpenge hvis ikke du kan arbejde mindst 30 timer som deltidsforsikret og 37 timer som fuldtidsforsikret.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2018, 11:35   #49
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Indtil videre endnu en positiv opdatering. Jeg var til møde i jobcentret i dag. Sød og forstående sagsbehandler, skal stadig blot følge behandling i psykiatrien. Revurderingstidspunktet for mine sygedagpenge er sat til d. 31. Marts. Jeg får et nyt møde inden da, men lige nu tyder det på, at jeg er på vej i retning af forlængelse eller jobafklaringsforløb. Kontanthjælp og raskmelding blev slet ikke nævnt.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2018, 15:21   #50
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvor er det godt at høre at det ser positivt ud!
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension