K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2010, 23:26   #11
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Børn på kun 10 og 7 år som argument for INGEN hjemmehjæp - har jeg forstået det korrekt?

Hvis ja, er det virkelig lovmedholdeligt?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 11:03   #12
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Carmen det blev brugt som argument for at de kunne sætte hjemmehjælpen lidt ned til f.eks kun en ½ time om ugen istedet for en time og så blev hjælpen indskrænket idet hjemmehjælpen heller ikke skulle tørre støv af, det forventede man at mine børn gjore!.

og skulle jeg på et tidspunkt være heldig at finde en at flytte sammen med tager de da hele hjemmehjælpen! fra mig for så kan han da hjælpe til! med at gøre rent.! eller i hvert fald senest, når min ældste bliver 18 år for så er han voksen og kan hjælpe sin mor!

Så jo jeg har 2 børn der må hjælpe til herhjemme, udover det man normalt forventer af drenge på 7 og 10 år

Om dette er lovligt er visitatoren ret lige glad med!
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 14:56   #13
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...altså, nu hedder jeg desværre ikke Heijden eller én af de andre tunge drenge eller piger her på K10, så jeg lynhurtigt kan opstøve en masse paragraffer på nettet, men DET tror jeg ikke er lovmedholdeligt!

Jeg er med på, at samlever/ægtefælle og børn over 18 år vil forhindre én i at få tildelt hjemmehjælp, men ikke børn under 18 år.

Alt under 18 år skal naturligvis ha' opgaver i hjemmet, efter min opfattelse, men opgaver, der svarer til alderstrin.

Tørre støv af er en opgave, der ofte kræver finmotorik og den har man ikke udviklet før man er en 12 - 14 år.

DESVÆRRE - min erfaring er også efterhånden, at der findes lige så meninger/tolkninger af lovstof, som der findes visitatorer og sagsbehandlere...

...så forstår godt, at du i situationen med visitator ikke kunne andet end acceptere!

Håber der kommer nogen på banen, der VED noget om dette emne - ellers må vi selv forsøge, at finde svar på, om det er lovmedholdeligt, at bruge 7- og 10-årige børns indsats som argument for at nedskære hjemmehjælp...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 15:13   #14
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Carmen de paragraffer vil jeg gerne se og havde en henvisning til for så kan jeg så skrive en klage til visitatoren og fortælle at det er bestemt ikke lovligt det min kommune gjore...

og mon jeg så ikke får den hjælp de tog fra mig tilbage

men modtager gerne paragraffer og tekst til hvordan jeg skal formulere det, så jegkan vifte det om ørerne på visitatoren .
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen

Sidst redigeret af Jutta1502; 24-12-2010 kl. 15:38.
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 15:26   #15
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...vi må lede og søge (har noteret det) eller håbe nogen kommer med svar :-)

Lige nu står en vis aften for døren... med eller uden støv :-)

Her er det med støv - vi fester alligevel :-)

Glædelig Jul!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 15:37   #16
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Talking

Carmen hehe... ditto her....

Så må paragraffer og alt andet lovstof vente...
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2010, 15:51   #17
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
ja de regler er nok mere hvordan kommunen ønsker at fortolke dem.. for tror ikke der er præcise retnings linjer regler i hvorledes det skal forgå..

og jytta 1502 ja jeg har fået forklaret og begrundet hvordan de mener at børn unge skal kunne klare de opgaver.. men i den alder er de så at sige aldrig hjemme. med mindre at de skal lave deres lektier..

men de skal nok komme til at få mig til at søge igen nå de unge rejser. for jeg er så gal over den behandling. vi får som handicappet.

og jeg vil også følge med i denne tråd eller måske det var bedre at vi fik en tråd op så det fokuserede på præsis det emne..

god jule aften til jer og vi holder den også i støv.. og de unge laver maden som jeg ikke kan mere..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2010, 14:59   #18
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Smile

maja-bell. tak jeg havde en dejlig juleaften i går

og 2 glade børneansigter da de så alle deres gaver
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2010, 17:44   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Her herinde.

Ang. hjemmejælp og mindre børn, som visiteringen mener kan klare nogle af disse opgaver. Generelt synes jeg, at børn har godt af, at deltage i familiens gøremål uanset om det er de sjove el. mindre sjove.

Når det er sagt findr jeg det urimeligt, at børn på 7 og 10 år skal pålægges for mange ekstra hjemlige opgaver pga. af forældres "handicap".

Jeg har tidl. måtte sætte mig ind i lov om social service (mit eks. herhjemme er ikke opdateret, da det heldigvis ligger et par år tilbage at det var højaktuelt m. 2 forældre og 1 stk. underbo m. behov herfor). Har lige tjekket op på nettet omkr. de nyeste

Desværre kan jeg så se, at man for at åbne for privatisme ect., er knap så klar i mælet som tidl.

Men jeg mener altid man skal bede om en skriftlig afgørelse på ens tildeling om, det så bare er et af deres fo……. Skema (suk). Når man har denne skriver man så en klage til lederen af visitationen, og udbeder sig en skriftlig afgørelse m. henvisning til gældende lov samt vejledning fra kommunalbestyrelsen. For mig går tingene nemlig begge veje, hvis vi ikke kan finde den lovgivning, ja, så kan de jo heller ikke bruge en sådan, som begrundelse. I kan derfor være mere end jer, der får denne slags afvisninger, men der sker jo først noget i praksis, når der kommer klager over denne. Kryd, dem gerne med henvisninger til §’erne.

Jeg fandt flg.: ” Kapitel 15
Formål
§ 81. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Formålet med indsatsen er
1) at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres,
2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder,
3) at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje og
4) at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter denne lov.

Kapitel 16
Personlig hjælp, omsorg og pleje samt plejetestamenter
§ 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
1) personlig hjælp og pleje,
2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
3) madservice.
Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Kapitel 25
Kvalitetsstandarder og handleplaner
Kvalitetsstandarder

§ 139. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne efter denne lov samt følge disse beslutninger op.

Handleplaner
§ 140. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse om foranstaltninger, jf. § 52 og § 76. Betyder hensynet til barnet eller den unge, at man ikke kan afvente udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af formålet med foranstaltningen tilstrækkelig. Det påhviler da kommunalbestyrelsen snarest muligt og senest inden 4 måneder at opstille en handleplan.

§ 141. Når der ydes hjælp til personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, efter afsnit V, skal kommunalbestyrelsen som led i indsatsen skønne, om det er hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen, jf. dog stk. 2. Ved denne vurdering skal der tages hensyn til borgerens ønske om en handleplan samt karakteren og omfanget af indsatsen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at udarbejde en handleplan, når hjælpen ydes til
1) personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
2) personer med alvorlige sociale problemer, der ikke eller kun med betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i øvrigt har behov for betydelig støtte for at forbedre de personlige udviklingsmuligheder.
Stk. 3. Handleplanen skal angive
1) formålet med indsatsen,
2) hvilken indsats der er nødvendig for at opnå formålet,
3) den forventede varighed af indsatsen og
4) andre særlige forhold vedrørende boform, beskæftigelse, personlig hjælp, behandling, hjælpemidler m.v.
Stk. 4. Handleplanen bør udarbejdes ud fra borgerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne.

Kapitel 30
Klage og domstolsprøvelse
§ 166. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov kan, medmindre andet er fastsat i denne lov eller i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, indbringes for det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.”


Håber dette kan hjælpe lidt på vej.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2010, 18:13   #20
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Question

Gunvor... Det er liige en ekstra Julegave til mig, og lidt af grundlaget for en mulig klage til visitatoren , selvom denne hjælp fra kommunen , blev skåret ned sidste år , men man kan vel klage til borgmesteren , over den måde de skar det ned på visitatoren. ??
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ganske sandt tumnus Politik og Samfund 2 03-09-2012 10:59
Jamen, hvor er det sandt! Karo Politik og Samfund 0 30-04-2012 12:00
vidste at det var for godt til at være sandt Hanne.T. Alt det andet 5 22-10-2009 10:18
Brøkpension...kan det virkelig være sandt? Soy-yo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 04-12-2008 23:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension