K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2018, 12:09   #1
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Normaliseringsprincippet: Ret til et liv så nær det normale som muligt

Et af de helt overordnede principper inden for dansk handicappolitik er normaliseringsprincippet.

Selv om princippet efterhånden har mange år på bagen, er det fortsat et af de bærende principper.

Normaliseringsprincippet
Princippet betyder, at alle borgere med nedsat funktionsevne skal have mulighed for at leve en tilværelse så nær det normale som muligt.

Uanset handicap skal der være mulighed for at vælge uddannelse, arbejde og bolig m.v. i det omfang, det er muligt.

Uanset handicap skal der være mulighed for at deltage i samfundslivet på lige fod med ikke handicappede i det omfang, det er muligt.

Princippet betyder derimod selvfølgelig ikke, at alle med nedsat funktionsevne skal ”normaliseres” og skal leve på en bestemt måde.

Kilde: https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...ingsprincippet
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 13:25   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Uanset handicap skal der være mulighed for at vælge uddannelse, arbejde og bolig m.v. i det omfang, det er muligt. "
Den del af sætningen, kan jo begrænse ret meget.
Jeg kan f.eks. ikke tage en uddannelse, da jeg ikke kan klare nok timer.
For at kunne få su, skal man have 28 timer om ugen.
Bevares, jeg kan da godt tage enkeltfag på hf, i det omfang kommunen tillader det ved siden af min uddannelse. Men det ville være 100% egenfinansiering.
Så jojo, jeg må da godt, men det er bare ikke "muligt" at få en indkomst imens i form af f.eks. su, fordi det jf su bestemmelserne ikke er "muligt".
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 13:32   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej...man kan nok ikke bruge dette i alle tilfælde...desværre...

Jeg satte det på fordi der er en masse (måske) brugbare principafgørelser i linket...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 13:37   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er nok også bare mig der har en lille irritation over at uddannelsessystemet ikke er tilpasset min målgruppe

Men ja bestemt, selve begrebet er super relevant for mange.
Jeg tror at mange med nedsat funktionsevne ender med at tænke: "så er der bare de færre ting jeg kan". Men måske ikke tænker over, at de rent faktisk kan få hjælp til at kunne flere af de ting de ikke ellers ville kunne
Så jeg håber virkelig at den bliver læst af mange som det er relevant for!
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 13:48   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Præcis det der var tanken med det....ingen grund til at lade sig nøjes hvis der er andre muligheder

Det kræver bare at man kender til sine muligheder...

Ang uddannelse...ja det er jo åndssvagt at man gerne ser borgere...herunder syge borgere...uddanne sig...og man så ikke reelt giver dem muligheden for det...ydelsesmæssigt...

Helt sikkert en ting de folkevalgte bør se på og ændre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 21:46   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, det samme, Web, med unge mennesker.....

... med problemer i bevægelsesapparatet, eksempelvis lumbale diskusprolapser, udposninger, hvor de er på lav ydelse, sygedagpenge etc og skal selv betale de 60% af regningen ved efterbehandling.

Hvor skal pengende kommer fra?

Fordi, de ikke kan få bevilget vederlagsfri behandling med den nævnte diagnose.

Studenterhuen trykker ikke, i det sociale system.

Så findes der Servicelovens § 102 som kommunerne har "glemt" så unge mennesker sidder fast i systemet.

Ebberød Bank i 2den potens.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension