K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-02-2008, 14:44   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation V :fattigdom er kulturelt og socialt BESTEMT

her kan man læse at Venstre er slet ikke ude på at hjælpe de "fattige" for de mener at fattigdom er kulturelt og socialt BESTEMT
»Fattigdom er i lige så høj grad kulturelt og social bestemt. Det er ikke nødvendigvis dem, der er svage rent økonomisk, der har brug for en hjælpende hånd fra samfundet«, siger Ellen Trane Nørby.

Så det betyder at V mener at der er mennesker der er bestemt til at være fattige og de ikke har brug for en hjælpende hånd nødvendigvis...magen til udtalelse kan få mig op I det røde felt...hvad har Venstre egentligt gang I ?

http://politiken.dk/indland/article468391.ece

Der bliver flere af de allerfattigste

Hos den rigeste procent af danskerne tikker der hver måned det samme beløb ind på kontoen, som de fattige får i løbet af et helt år.

Af Sara Maria Glanowski


De har mindre end 90.000 kroner om året før skat
. De har været fattige i mindst to år. De står uden for arbejdsmarkedet. Og der bliver flere af dem.

Helt nøjagtig er andelen af personer i den allerfattigste gruppe af danskere næsten fordoblet siden 2001.


Det viser en ny undersøgelse om fattigdom og ulighed, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE, offentliggør torsdag.

26.000 mennesker er berørt

I 2001 befandt omkring 0,6 procent af befolkningen sig i den allerfattigste gruppe. Siden er der kommet mange flere til, og i dag tilhører en hel procent af danskerne den svageste del. Helt nøjagtig drejer det sig om 26.000 mennesker.

»Vi kan se, at bunden i det danske samfund bliver større, og årsagen er, at flere hænger fast i fattigdom«, siger Lars Andersen, direktør i AE.

De rigeste har næsten to millioner om året

Samtidig viser undersøgelsen, at den rigeste procent af befolkningen, den såkaldt gyldne procent, hver måned kan hæve samme beløb, som den fattigste procent har til rådighed i løbet af et år.

Mens den rigeste procent af befolkningen har en bruttoindkomst på omkring 1,8 millioner kroner til rådighed om året, har den svageste procent knap 90.000 kroner. Den gyldne procent, der hovedsageligt består af 40-59-årige mænd, tjener altså tyve gange mere end de fattigste.

»Vi danskere føler jo ellers, at vi er i samme båd
. Men tallene viser, at der er langt fra top til bund«, siger Lars Andersen.

S: Staten skaber selv de svage

Og afstanden er blevet større under den borgerlige regering, mener socialordfører Mette Frederiksen (S).

»Tidligere definerede vi staten som den instans, der tog vare på de svageste. I dag skaber staten selv de svage. Regeringen har bevidst skabt større ulighed ved at indføre skattelettelser kombineret med skattestop. Og samtidig har man indført ekstremt lave ydelser«, siger hun.

Venstre: Lave ydelser hjælper mange videre

Venstres socialpolitiske ordfører, Ellen Trane Nørby (V), indrømmer, at de lave ydelser har haft uheldige konsekvenser for nogen i de allersvageste grupper. Men løsningen er ikke at afskaffe dem. For de har hjulpet mange videre ved at skabe positive incitamenter til at komme ud på arbejdsmarkedet, mener V-ordføreren.


Hun medgiver, at en del af befolkningen er blevet rigere blandt andet på grund af skattelettelser og aktie- og boligmarkedet.

Kritik af fattigdomgrænse

»Men det er jo ikke sådan, at mens nogen er blevet rigere, er andre blevet fattigere. , og Danmark er det land i OECD, hvor den mindste andel af befolkningen befinder sig i lavindkomstgruppen«, siger hun og kritiserer den fattigdomsgrænse, som undersøgelsen benytter.

Her er fattigdom regnet ud efter den typiske indkomst, medianindkomsten, og det betyder, at der automatisk bliver flere fattige, når de rigeste tjener flere penge.

Regeringen har gang på gang afvist at vedtage en officiel fattigdomsgrænse.

»Fattigdom er i lige så høj grad kulturelt og social bestemt. Det er ikke nødvendigvis dem, der er svage rent økonomisk, der har brug for en hjælpende hånd fra samfundet«, siger Ellen Trane Nørby.

HVEM ER DET SÅ FRU ELLEN TRANE NØRBY FRA V ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2008, 22:12   #2
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Citat:
Venstre: Lave ydelser hjælper mange videre

Venstres socialpolitiske ordfører, Ellen Trane Nørby (V), indrømmer, at de lave ydelser har haft uheldige konsekvenser for nogen i de allersvageste grupper. Men løsningen er ikke at afskaffe dem. For de har hjulpet mange videre ved at skabe positive incitamenter til at komme ud på arbejdsmarkedet, mener V-ordføreren.
nå, kontanthjælpen har nu ikke hjulpet på mig så jeg er kommet vidre, jeg er sq stadig syg, jeg har bare fået svært ved at finde pengene til fys. og medicin. på samme tid
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2008, 23:12   #3
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Man jo ikke just sige man bliver rig at være syg..... En pension, medicin og psykolog på 4 år. Ja så er pungen jo tom allerede først på måneden. Vi gør og tør ikke anden end hvad de forskriver os. Vi ønsker jo selv at komme tilbage på arb.markedet.
Hvad kan vi mere, gøre af tiltag........... Når alt er prøvet.......

Måske skal jeg ringe til vores forhenværende borgmester.
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2008, 23:42   #4
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post psykisk syg og ludfattig". Finder ministeren det rimeligt

Her er så hvad man mener om at være psykisk syg i 2 ministerier.


Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K



Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]



HBM/ J.nr. 2008-414

Folketingets Socialudvalg



Dato: 6. februar 2008


Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 108 (SOU Alm. del).


*Spørgsmål nr. 108:


”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Viborg Stifts Folkeblad den 7. november 2007 "22 år, psykisk syg og ludfattig". Finder ministeren det rimeligt, at Henning, der er for psykisk syg til at arbejde, skal leve af en indkomst under fattigdomsgrænsen, alene fordi han ikke har en psykisk sygdom inden for lige præcis det skizofrene spekter m.v., der giver ret til en højere kontanthjælp?”


Svar:

Jeg skal indledningsvist slå fast, at der ikke eksisterer en officiel fattigdomsgrænse i Danmark.


Reglerne om kontanthjælp hører under Beskæftigelsesministeriet. Derfor har jeg bedt beskæftigelsesministeren om bidrag til besvarelsen.


Beskæftigelsesministerens har oplyst følgende:


”Jeg har stor forståelse for de store problemer, som unge, der har en psykisk lidelse kæmper med. Det gør derfor også indtryk at læse den vedlagte artikel om tilværelsen for en ung mand med en psykisk sygdom.


Unge mennesker, der har psykiske sygdomme, skal have hjælp til at overvinde de problemer, som deres sygdom fører med sig. Det er imidlertid min klare opfattelse, at vi bedst hjælper unge med psykiske lidelser gennem en aktiv og målrettet indsats. Højere kontanthjælpssatser er efter min mening i de fleste tilfælde ikke et egnet middel, når vi skal hjælpe unge mennesker i gang med et indholdsrigt liv med arbejde eller uddannelse. Jeg mener tværtimod, at det kan betyde, at vi fastholder dem på den passive forsørgelse.”


Jeg kan henholde mig til denne udtalelse.



Karen Jespersen


/ Bent Nielsen
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2008, 12:51   #5
bo m
Elsker at være her på K10
 
bo ms avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2007
Lokation: næstved
Alder: 69
Indlæg: 65
Styrke: 17
bo m er ny på vejen
hej, har lige hørt på P4 at hvis kræft vaccineringen af unge piger skal gennemføres skal pengene hentes fra medicintilskuddende og det fik enhedslisten til at forlade forhandlingerne. Jo, det danske klassesamfund lever i bedste velgående, denne regering er bare "bedre" til at skjule at de "gode gamle" metoder stadig bruges og social forståelse og nytænkning ikke er det der bruges tid på.
ha en rigtig god dag :-)
__________________
bo m
bo m er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis Din Kommune forsøger At tvinge dig Til en bestemt læge MÅ de IKKE FibroMcs Alt det andet 1 02-07-2013 17:08
Fattigdom A-Odense Politik og Samfund 0 23-10-2012 07:19
Dyb fattigdom i DK Risa Politik og Samfund 6 30-08-2012 11:05
Fattigdom er en tabersag! buster Politik og Samfund 0 17-03-2010 01:53
Fattigdom er en tabersag Ragdoll Politik og Samfund 0 02-02-2010 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension