K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2015, 19:56   #1
stolpesten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
stolpesten er ny på vejen
Hvad er målet med virksomhedspraktik?

Jeg starter mandag d. 4. maj i 20 timers virksomhedspraktik ugentligt på revalidering. Det skal jeg i første omgang 13 uger. Men hvad er målet med disse virksomhedspraktikker?. Er det min arbejdsevne de skal vurdere? Jeg har lidt svært ved at se meningen med det.
stolpesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 20:22   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
står de ikke i din job aftale? men eftersom du er på reveldering kunne jeg tænke mig det er for at få dig i ordinær job.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 21:05   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Formålet med virksomhedsrevalidering er oplæring/genoptræning af dine kompetencer for at opnå et job på almindelige vilkår.

Se dette fra Silkeborg jobcenter:
https://info.jobnet.dk/files/Jobcent...ng%202060j.pdf

Eller her fra Svendborg med et eksempel:
http://www.svendborg.dk/sites/defaul..._070114_21.pdf

Giver det mening i din situation?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 10:04   #4
stolpesten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
stolpesten er ny på vejen
Jeg har godt nok ikke fået en jobplan endnu, men når nu der bliver snakket almindelige vilkår, snakker man så 37 timers arbejdsuge? For det ved min kommune lige så vel som mig slet ikke er realistisk. Jeg har ikke kunne klare uddannelse på 20-22 timer ugentligt, så realistisk set tror jeg ikke jeg kommer over 20 timers virksomhedspraktik.
stolpesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 23:01   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stolpesten Se meddelelser
Jeg har godt nok ikke fået en jobplan endnu, men når nu der bliver snakket almindelige vilkår, snakker man så 37 timers arbejdsuge? For det ved min kommune lige så vel som mig slet ikke er realistisk. Jeg har ikke kunne klare uddannelse på 20-22 timer ugentligt, så realistisk set tror jeg ikke jeg kommer over 20 timers virksomhedspraktik.
Jobcenteret vil være tilfreds med alt over en effektiv arbejdstid på 18½ time om ugen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 10:05   #6
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
18.5 timer/uge er halvdelen af fuld arbejdstid - men er det en speciel grænse for noget som man skal være opmærksom på?
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 10:24   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Der står ingen steder at grænsen mellem fleksjob og arbejde på almindelig vilkår er 18½ time/ugen, men uofficielt sætter kommunerne en grænse på omkring 50% af fuld tid, når de bedømmer om man er berettiget til fleksjob.

En af betingelserne for at få fleksjob er at kommunen skal vurdere, at ens arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat.

Retten har tilbagevist en afgørelse fra Ankestyrelsen, hvor 18½ time om ugen var indskrevet i afgørelsen.
http://www.elmer-adv.dk/ankestyrelse...-lovgivningen/

Men uofficielt er det stadig der omkring grænsen går. Så hvis man kan arbejde 20 timer om ugen (effektiv arbejdstid) vil kommunen sandsynligvis sige at man kan klare sig selv med et deltidsjob.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 10:30   #8
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Super rart at få sat nogle tal/timer på - det er svært at forholde sig til formuleringen om væsentlig nedsat.

1.000 tak.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 10:40   #9
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Jobcenteret vil være tilfreds med alt over en effektiv arbejdstid på 18½ time om ugen.
At skulle komme op på ordinær tid/vilkår vil jeg også mene ligger tættere på de 37 timer.

18 1/2 time kan man da ikke kalde ordinær tid. Forventes det noget sted i lovgivningen at man skal kunne klare sig selv med en arbejdsevne på 18 1/2 time om ugen?

Hvornår kommer fleksjobbegrebet / fleksjobtilkendelse ind? Hvornår tages det i betragtning at man opfylder disse betingelser, hvis det visser sig at stolpesten ikke kommer op over 20 timer i alle erhverv?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 10:51   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
At skulle komme op på ordinær tid/vilkår vil jeg også mene ligger tættere på de 37 timer.

18 1/2 time kan man da ikke kalde ordinær tid. Forventes det noget sted i lovgivningen at man skal kunne klare sig selv med en arbejdsevne på 18 1/2 time om ugen?

Hvornår kommer fleksjobbegrebet / fleksjobtilkendelse ind? Hvornår tages det i betragtning at man opfylder disse betingelser, hvis det visser sig at stolpesten ikke kommer op over 20 timer i alle erhverv?
Hvis det viser sig, at man ikke kan revalideres til ordinær beskæftigelse, kan man ansøge om at kommunen bevilliger en fleksjob. Se for eksempel hvad Esbjerg Kommune skriver http://www.esbjergkommune.dk/borger/...dspension.aspx

Der en en faldende skala (eller hvad man nu vil kalde det) når man er sygemeldt:
1) tilbage i ordinær beskæftigelse
2) tilbage i ordinær beskæftigelse efter revalidering
3) fleksjob
4) førtidspension

.............................

Aktivloven § 46 skriver at Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.

Så det kan diskuteres og bliver det, som du kan læse i linket jeg gav i # 7 til advokaterne Elmer og Partnere.

Sidst redigeret af Akvamarin; 27-04-2015 kl. 10:59. Årsag: Aktivlovens § 46
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension