K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2015, 12:23   #11
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hvis det viser sig, at man ikke kan revalideres til ordinær beskæftigelse, kan man ansøge om at kommunen bevilliger en fleksjob. Se for eksempel hvad Esbjerg Kommune skriver http://www.esbjergkommune.dk/borger/...dspension.aspx

Der en en faldende skala (eller hvad man nu vil kalde det) når man er sygemeldt:
1) tilbage i ordinær beskæftigelse
2) tilbage i ordinær beskæftigelse efter revalidering
3) fleksjob
4) førtidspension


.............................

Aktivloven § 46 skriver at Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at en person med begrænsninger i arbejdsevnen, herunder personer, der er berettiget til ledighedsydelse, fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.

Så det kan diskuteres og bliver det, som du kan læse i linket jeg gav i # 7 til advokaterne Elmer og Partnere.
Nu skriver du at man kan ansøge om at få bevilliget fleksjob. Men der er anvisninger i lovgivningen - fandt noget om det i sidste uge men kan ikke finde det lige nu - om at det er noget kommunen selv skal følge op på.

Mange er jo ydmyge og går igennem den ene revalidering/ virksomhedspraktik/ aktivering efter den anden, uden at kende til hvornår er nok nok, når ens Helbredssituation gennem mange år, har vist sig at begrænse en i alle henseender privat såvel som arbejdsmæssigt. Men kommunen laver ikke en egentlig helhedsvurdering men trækker afklaringen ud i det uendelige.

Det er her jeg synes det er interessant at vide når en borger har været ude i flere revalideringsforløb, som jo er givet på baggrund af begrænsninger i arbejdsevnen, hvornår kommunen forpligter sig til at gå videre og vurdere en borger til fleksjob?

Folk kommer jo ikke til at bidrage med det de kan på arbejdsmarkedet når omskolinger, revalideringer/praktikforløb, aktiveringer kan vare ved i årevis.

Den faldende skala fra punkt 2 til 3, når det ved hjælp af revalidering ikke viser sig sandsynligt at komme tilbage på det ordinære arbejdsmarked, er det næste skridt så ikke, at kommunen SKAL vurdere en borger ift at komme i arbejde på fleksjobvilkår?

Som jeg læser de forskellige sager her på k10, så er der ikke en glidende overgang i den faldende skala?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 13:02   #12
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jo kommunen skal komme med tilbud ifølge Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Citat:
§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.

Stk. 3. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
Jeg har bare ikke personligt tålmodighed til at vente på jobcenteret, når frem til at komme med tilbudet. Utålmodige personer har ret til at ansøge

Sidst redigeret af Akvamarin; 27-04-2015 kl. 13:09.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 14:33   #13
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Jo kommunen skal komme med tilbud ifølge Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats


Jeg har bare ikke personligt tålmodighed til at vente på jobcenteret, når frem til at komme med tilbudet. Utålmodige personer har ret til at ansøge
Ja, det er klart, når kommunen ikke følger op og man efter at have stoppet op og øjnede hvad der skulle have været gjort, så ansøger man selv. Imellemtiden kan der så have været sket en unødig evighedssagsbehandling. Det er ikke disse sager som syner mest i vundne sociale sager.

Jeg har ikke læst om en vunden sag vedr. det at have været i en den ene revalidering efter den anden og hvor kommunen ikke har fulgt op med tilbud om fleksjob, som omtalt i paragraf 70 i lov om en aktiv beskæft.

Kender du til sådanne vundne sager?

For også at holde mig til trådstarters spørgsmål, hvad er formålet med virksomhedspraktik, som er blevet bevilliget på revalideringsydelse, så har trådstarters en pointe med sit spørgsmål. Hvis der efter der har været iværksat tidligere revalideringsforløb, ikke har kunne opnås aktivitet over 20 timer om ugen, hvad er så formålet?

Burde det ikke være at vurdere arbejdsevnen konkret, fremfor den evighedsforhaling som finder sted? Hvornår forpligter kommunen sig til at anvende paragraf 70. Er der principafgørelser på det?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 16:51   #14
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
@Mikey
Jeg læser ikke at Stoplesten har været igang med det ene revalideringsforløb efter det andet.

Og nej jeg kender ikke til sager vundne på § 70. Men har heller ikke kigget efter dem.

@Stolpesten
Så vidt jeg har læst mig til har du ikke tidligere været i et revalideringsforløb på en arbejdsplads?
Du skriver "Jeg har ikke kunne klare uddannelse på 20-22 timer ugentligt, så realistisk set tror jeg ikke jeg kommer over 20 timers virksomhedspraktik".

........................................

Hej igen Stolpesten. Nu gav jeg mig tid til at læse alle dine tråde. Hvis denne virksomhed praktik du nu starter i ikke kører, så skal du altså ansøge om fleksjob.

Sidst redigeret af Akvamarin; 27-04-2015 kl. 17:10. Årsag: det under ..........
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 17:11   #15
stolpesten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
stolpesten er ny på vejen
Jeg har 2 forsøg på uddannelse på revalidering. Den første i 2012, hvor jeg efter næsten 10 måneder måtte opgive efter at være startet på Lyrica. Og igen 2014/2015 hvor jeg efter 1 år på HG, igen måtte opgive. Denne gang pga. alle de bivirkninger der hører med til maks dosis Lyrica.

Men ingen "jobforsøg" men kun uddannelse på revalidering
stolpesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 18:18   #16
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Jo, jeg fik også den forståelse at der har været iværksat flere revalideringer i stolpestens tilfælde. Ikke at sige at det så berettiger til fleksjob. Men ville med mine indlæg blot gøre opmærksom på, at når der bliver iværksat forskellige tiltag for at få en borger med begrænsninger i sin arbejdsevne ud på det ordinære arbejdsmarkedet, ses der ofte bort fra at der i manges tilfælde er tale om en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, langt tidligere end kommunen følger op på.

Fakta er så også at når man søger selv ender det ofte med et afslag. Et afslag kan måske være et skridt på vejen til, at der bliver taget bedre hånd om ens sag, men stadig med en stor del mertid lagt oveni.

Akvamarin hvad er din forhistorie ift. at du har søgt fleksjob. Du må gerne sende mig en privat besked, hvis mit spørgsmål forstyrrer her på stolpestens tråd
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 19:54   #17
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er bedst at holde sig til emnet i tråden....så tag den endelig gerne i privatbeskeder eller har man andet emne ja så lav gerne i en ny tråd...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension