K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-07-2009, 15:32   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen kan du ikke få din læge til at sygemelde dig, indtil din sag er færdigbehandlet??

Sådan har jeg selv måtte gøre i særlige perioder.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 15:54   #22
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Futtepus Se meddelelser
jeg skal starte i noget job i 2 timer om dagen bare fordi man er på kontant hjælp jeg føler ikke der blir lyttet til en ang: helbred
Sandsynligvis fordi, at de så kan hive noget refusion hjem.

Men hvis du ikke kan klare at være der i 2 timer om dagen, så sig fra når du ikke kan klare mere.
Hvis du kan klare den med et hvil på langs, så spørg om der er et sted du kan lægge dig.
Hvis du simpelthen bare er nødt til at gå hjem, p.g.a. dine problemer (årsagen til din pensionsansøgning), så siger du det til den person du hører under, og så går du hjem.

Hvis du ikke kan klare at møde op, så ringer du simpelthen og sygemelder dig.

Som helenkr skrev kan du også tage en snak med din læge, og evt. få en sygemelding.

Under alle omstændigheder, så er det dig det drejer sig om, og det skader vel ikke, at du viser dem, at der er en årsag til at du har søgt fp.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 16:49   #23
Futtepus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: mariagerfjord
Alder: 53
Indlæg: 20
Styrke: 15
Futtepus er ny på vejen
hejsa

nej jeg kan ikke få en syge meldning fra min egen læge han vil nemlig have mig ud i arbejde han sir jeg er for ung til fp
og ja jeg ved godt at jeg kun skal arbejde det jeg kan og jeg kan godt lægge mig der hvor jeg skal arbejde men jeg syntes bare det er forkert at der ikke blir lyttet til en
jeg er ved at tabe mit mod til det danske system
Futtepus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 20:08   #24
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Utroligt.

Det er dog utroligt, ved din læge, hvordan du har det? Sygedom har sku ikke noget med alder at gøre. Har du overvejet at skifte læge, lægen skulle jo gerne være en medspiller istedet for modspiller

Håber du får medgang
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 20:31   #25
Futtepus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: mariagerfjord
Alder: 53
Indlæg: 20
Styrke: 15
Futtepus er ny på vejen
hejsa

min læge er ikke på min side og ja har skiftet læge 2 gange
Futtepus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2009, 09:57   #26
Futtepus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: mariagerfjord
Alder: 53
Indlæg: 20
Styrke: 15
Futtepus er ny på vejen
hej igen

ja så har jeg fået afslag igen på pension så nu er klagen sendt videre til beskæftigelse nævnet inde i statsamtet og der vil så gå op til ca. 13 uger inden jeg får svar
Futtepus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2009, 15:36   #27
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Hej du.

Jeg skriver fra min mands profil.

Jeg forstår din frustration over det manglende medspil. Lovene fortolkes frit, og de noget uklare formuleringer i lovgivningen gør også, at der ikke er en rød tråd at følge når det kommer til sagsbehandling.
Nogen oplever en smertefri sagsbehandling, hvor lovgivningen bliver brugt positivt, og andre oplever, at diverse instanser forsøger at finde de huller i lovgivningen hvor de kan smide folk i, så de ikke skal udbetale penge, eller får ansvaret videre til en anden instans.

Når man kommer i den situation, at loven bliver brugt destruktivt imod en, så er det helt korrekt at du klager, søger aktinsigt osv. Problemet for syge mennesker er bare at de ikke har den helt store retssikkerhed, da forkert sagsbehandling ikke har de store konsekvenser for "systemet".
Hvis den enkelte sagsbehandler fik taget sine penge hver gang de fejlsagsbehandlede, og i øvrigt ikke fik penge igen før de fik rettet fejlen, så ville K10 nok slet ikke eksistere.

Derfor kommer et sagsforløb ofte til at handle om taktik og følelser. Går man f.eks. op til sin læge, og siger: "Hey - jeg kan ikke sove, så jeg vil gerne have nogle sovepiller. Jeg har prøvet alt andet", så vil jeg næsten garantere dig for at du går derfra uden en recept. Læger er mennesker, der, selvom de burde være objektive og saglige, ofte reagerer på patienters udstråling og formuleringer. De kan ikke lide, at få at vide hvordan de skal behandle én. Derfor handler det om at få dem til at foreslå tingene, uden selv at bede direkte om det.
For at tage sovepille eksemplet igen, så er der meget bedre mulighed for at få hjælp, hvis man f.eks siger: "Jeg har oplevet lidt søvnproblemer for tiden, som giver sig udsalg i at jeg ikke sover mere end en time før jeg vågner, hvad kan det skyldes?". På den måde får man åbnet for en dialog, hvor det er lægen der tager initiativerne. Men grundlinien er, at det er en menneskeret at sove og være smertefri, og selv læger med en menneskeforståelse som vådt bølgepap piner ikke deres patienter for deres egen fornøjelses skyld. De reagerer på en situation...

Derfor er det vigtigt man i "samarbejdet" med både sagsbehandlere og læger prøver at virke interesseret i hvad de foreslår, selvom man har prøvet det de siger 1000 gange. Hvem har ikke oplevet at have tandpine, og så få beskeden: Har du prøvet med panodil? Man har jo lyst til at skrige: JA SELVFØLGELIGT HAR JEG DA TAGET PANODIL - JEG ER JO IKKE IDIOT. Men det kommer der ikke noget godt ud af.
Så det handler om psykologien i kommunikationen. Mennesker reagerer næsten altid skidt på negative udsagn, og forståelse er ikke hvad du mener med hvad du sagde, men hvad modtageren hørte.
udsagn som "jeg kan ikke holde til", "jeg magter ikke", "det har jeg prøvet, men det fungerer ikke" osv bliver hørt som: "Du er dårlig til dit arbejde, og de ting du foreslår er dumme". Derfor er det bedre at sige: "Det er jeg da meget interesseret i at høre om. Er der så noget vi kan gøre ved de smerter jeg får efter 2 timers arbejde?".
Jeg håber det giver mening for dig det her, for jeg ved godt det er groft generaliseret. Men faktum er at du har haft 3 forskellige læger, der tilsyneladende ikke vil sygemelde dig. Og idet du jo er syg, så må det handle om hvordan tingene bliver sagt. Du skriver at din læge har sagt, at du er for ung til førtidspension. Jeg ved ikke hvordan ordet førtidspension er kommet ind i samtalen med lægen, for det skal han slet ikke tage stilling til. Han skal kun tage stilling til dit helbred, og hvis han bliver spurgt, kan han komme med et lægeligt skøn over din arbejdsevne.

For at du kan få "visket tavlen ren", så synes jeg du skal melde dig over i sygesikringsgruppe 2, for så kan du frit vælge læge fra gang til gang. Det koster et "symbolsk" beløb på et sted imellem 100 og 300 kr (nogen gange ikke noget) at få en konsultation. Ydermere kan du selv bestille tid hos speciallæger uden henvisning. Du kan læse mere om reglerne her: https://www.borger.dk/Emner/sundhedo...ngsgruppe.aspx

For det vanskeliggør din sag betydeligt hvis du ikke har lægefaglig opbakning, så det må være første skridt, hvis du orker det.

Jeg ved hvor frustrerende det er, når man har fået en positiv tilkendegivelse fra en sagsbehandler, og resten af systemet ikke er enige med beslutningen, for det giver lidt fornemmelsen af, at hvis sagsbehandleren ikke kan hjælpe, hvad kan jeg så selv gøre?
Det du skal gøre er at få fat i mere dokumentation for dit helbred, og så tage en bisidder med til samtaler. Vi overvejer såmænd også at tage en sagsbehandler fra min mands fagforening med til lægen, for de er bedre til at stille de rigtige spørgsmål, og et udsagn som "du er for ung til pension" hører ingen steder hjemme. Han kunne evt. sige: Du er meget ung, så jeg vil gerne prøve lidt flere behandlinger før jeg kan komme med en endelig vurdering af dit helbred.

Sagen i en nøddeskal, at du, ifølge systemet, har afvist at arbejde ved at sige noget i stil med: "Jeg kan ikke varetage et arbejde, for jeg har mega ondt i min krop", men hvis din læge ikke giver dig opbakning på det, ja - så falder du jo på den paragraf du nævner.

Håber det giver mening

Kærligst
T

Sidst redigeret af Peter G; 18-07-2009 kl. 15:51.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 18:59   #28
Futtepus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: mariagerfjord
Alder: 53
Indlæg: 20
Styrke: 15
Futtepus er ny på vejen
afslag

Hejsa
ja efter lang tid med mange nedture osv så kan jeg fortælle jer at kommunen vil have mig ud i en ny jobtræning jeg har fået afslag på pension 3 gange jeg syntes ikke det kan være rimeligt
jeg er imellem tiden flyttet fordi jeg er gået fra min x-fyr hvor jeg så har fået en ny læge hvor hun sir du har fået dig en depresion det hele påvirker mig meget
Jeg er kommet dertil at jeg har opgivet alt min famlie og venner som er mig meget nært støtter mig meget i denne her sag
Kan i fortælle mig hva jeg skal gøre ?

kram fra futtepus
Futtepus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 19:07   #29
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Futtepus Se meddelelser
Hejsa
hvor jeg så har fået en ny læge hvor hun sir du har fået dig en depresion det hele påvirker mig meget
Jeg er kommet dertil at jeg har opgivet alt min famlie og venner som er mig meget nært støtter mig meget i denne her sag
Kan i fortælle mig hva jeg skal gøre ?

kram fra futtepus
Start med at gå til psykolog - din læge kan henvise dig, og eventuel restbetaling kan søges som "en enkeltydelse", hvis du ikke kan klare at betale det selv - bed om et ansøgningsskema i skranken på dit Kommunekontor/Socialcenter.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 19:26   #30
Futtepus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: mariagerfjord
Alder: 53
Indlæg: 20
Styrke: 15
Futtepus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Start med at gå til psykolog - din læge kan henvise dig, og eventuel restbetaling kan søges som "en enkeltydelse", hvis du ikke kan klare at betale det selv - bed om et ansøgningsskema i skranken på dit Kommunekontor/Socialcenter.
Hej L.S
Min læge gav mig noget deprsion medicin som jeg skulle tage i et stykke tid og der næst kunne vi se om jeg skulle til en psykolog
Futtepus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension