K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2013, 14:45   #1
kirsten Ø.
På vej til at lære K10
 
kirsten Ø.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
kirsten Ø. er ny på vejen
Kan kontanthjælpsfælden undgåes?

Jeg har været på sygedagpenge i snart 52 uger. Jeg vil gerne søge førtidspension og er i gang med at blive afklaret. Der sker meget lidt i sagen…og tiden går.

Det viser sig nu, at jeg højst sandsynligt ikke kan nå at blive afklaret inden mine sygedagpenge udløber. Jeg har spurgt min sagsbehandler, om jeg så får forlænget mine sygedagpenge, men det kan han ikke svare på, og jeg får først endeligt svar ca. 14 dage inden perioden udløber... hvis jeg er heldig ! Så jeg ved ikke, om jeg er købt eller solgt til den tid.

At gå fra sygedagpenge til kontanthjælp er noget af en økonomisk nedgang, som I nok ved, og jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal klare mig økonomisk. Jeg vil gøre alt for at undgå at havne i kontanthjælpsfælden, men hvad kan jeg stille op?

Jeg ved, at chancerne for at få en førtidspension er meget lille især efter reformen, og jeg er på nippet til at opgive. Jeg magter simpelthen ikke at kæmpe med kommunen længere. Jeg har ikke kræfterne og psyken til det.

Nogle gange tror jeg faktisk, at det er deres strategi at køre folk trætte og få dem til at opgive det. Måske tager jeg fejl, men det er mit indtryk. Min sag er i hvert fald blevet trukket i langdrag og der bruges iøjnefaldende megen tid og energi på at forklare mig, hvor vanskeligt det er at søge pension. Jeg synes i stedet, de skulle bruge tiden og energien på at få mig afklaret og få indhentet de nødvendige oplysninger, der skal bruges i min sag, så det kan blive endeligt afklaret, om jeg er berettiget til førtidspension eller om der er andre muligheder for mig, inden jeg havner på kontanthjælp og må gå fra hus og hjem. Det er noget forbandet smøleri...

Nå, men det jeg overvejer er:
Med de nye regler om fleksjob kan man åbenbart nu blive godkendt til et fleksjob helt ned til 2-3 timer om ugen. Er det ikke rigtigt? Jeg har tidligere været i fleksjob på 8 timer om ugen, men det blev for meget og derfor er jeg ved at blive afklaret ifht førtidspension.

Men nu tænker jeg, at med de nye regler, så kan der vel være mulighed for, at jeg kan finde et fleksjob på 2-3 timer om ugen? Herved kan jeg komme tilbage på arbejdsmarkedet og på ledighedsydelse igen til at starte med og herved undgå kontanthjælp. Om der så overhovedet findes job derude på så få timer om ugen, ved jeg ikke, men det må tiden vise.

Hvad er jeres råd? Jeg ridser lige spørgsmålene op igen.

1) Kan kommunen stoppe sygedagpengeudbetalingen inden det er afklaret om jeg skal indstilles til førtidspension?
2) Kan jeg gå fra sygedagpenge til ledighedsydelse igen, hvis jeg raskmelder mig? (Er gået fra at være i fleksjob til sygedagpenge og risikerer nu kontanthjælp.)
3) Findes der overhovedet fleksjob på 2-3 timer om ugen? Helt ærligt?

Tak for hjælpen
__________________

Vi tager lige en dyb indånding og slapper heelt af...
kirsten Ø. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 15:25   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når dine sygepenge stopper burde du ryge på ledigheds ydelse, hvis du er berettet til det alså har arbejdet mere end 9 mdr.

Så skal du i´praktik for, at se hvad du holde til og så skal dine timer afgøres, sådan funger det ihverfald i herning, så mon ikke du skla snakke med din sb om en praktik, så dine time antal kan afprøves.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 17:30   #3
kirsten Ø.
På vej til at lære K10
 
kirsten Ø.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
kirsten Ø. er ny på vejen
Tak. Jeg er faktisk berettiget til ledighedsydelse.

Jeg har forresten lige læst, at hvis man i en periode har været på kontanthjælp, får det indflydelse på ledighedsydelsen fremover. Man får simpelthen mindre udbetalt hvis man ryger på ledighedsydelse igen. Kan det virkelig passe? Eller har jeg læst forkert?
__________________

Vi tager lige en dyb indånding og slapper heelt af...
kirsten Ø. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 17:55   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis man ryger på kh, vil ledigheds ydelsen være det samme som kh til man har arbejdet i 9 mdr igen, men er man i din sittiaon burde man ikke kunne ryge på kh.

Men om du skal rask melde dig ved jeg ikke, men ville nok gøre det, hvis jeg var dig, man kan jo godt være klar til arbejde, bare mindre timer.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2013, 20:11   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kirsten Ø. Se meddelelser
Tak. Jeg er faktisk berettiget til ledighedsydelse.

Jeg har forresten lige læst, at hvis man i en periode har været på kontanthjælp, får det indflydelse på ledighedsydelsen fremover. Man får simpelthen mindre udbetalt hvis man ryger på ledighedsydelse igen. Kan det virkelig passe? Eller har jeg læst forkert?
Det er desværre korrekt opfattet. Dog har jeg stadig ikke fundet svar på, hvilken ledighedsydelse folk som har været ægtefælle forsørget, vil få

Efter ledighedsydelse på kontanthjælpssats, vil man kunne (som ovenstående skriver) kunne optjene retten til dagpengesats efter 9 mdr arbejde.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension