K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-11-2008, 16:30   #1
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 16
Helenevind er ny på vejen
Afslag på hjemmehjælp...

Hej

Så har jeg netop modtaget afslag på hjemmehjælp.

I brevet står der følgenden:

Der gives afslag på din ansøgning om hjælp til rengøring i henhold til Lov om Social service §1

Begrundelse:

Begrundelsen for afslaget er, at din ægtefælle ikke har skavanker eller sygdomme, der gør, at han kan bevilges hjemmehjælp ifølge Lov om Service §83
Ved vurdering er der taget højde for de samlede ressourcer i husstanden, og der kan ikke bevilges hjælp til rengøring, når der er en rask voksen person i husstanden.



Nu forstår jeg så bare ikke, for i den brochure jeg har fået fra kommunen står der følgenden.

Citat: "Ifølge servicelovens §83 og §84 skal kommunen sørge for tilbud om:

- personlig hjælp og pleje samt støtte og hjælp til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
- afløsning eller aflastning til ægtefælle eller nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykissk funktionsevne.

Formålet med hjælpen, jævnfør servicelovens §1, er at:

-fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv
-at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten
-hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie
-hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte


Hvorfor kan jeg så ikke få hjælp til rengøring via hjemmehjælpen?

Hilsen Helene
__________________
Der er ingen problemer, blot udfordringer der skal løses
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 01:05   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du må klage. Få evt hjælp af DH eller DUHK.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 03:25   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du kan også vælge at forsøge at søge det som en § 100 (gætter på du har andre udgifter bla til medicin?) De vil sikkert forsøge med et afslag på samme baggrund, altså rask ægtefælde, men til bække afslag, kan du godtgøre for hvad han bruger hans tid på.

Altså lav en beskrivelse af en typisk uge for din mand. Mandag: Står op kl xx.xx smørrer madpakke, spiser morgenmad (evt huslige gøremål) på arbejde kl xx.xx hjemme kl xx.xx ud at handle, tager xx tid, hjemme kl xx.xx Dag 2. står op kl. xx.xx osv osv, husk ALT hvad han sørger for, og smid en smøre omkring at han altså har brug for fritid for sig selv, fordi din sygdom fylder meget, lige så har han altså behov for at lade op, til at kunne varetage hans job (altså hvis han har et) Og spørg dem efter hvor de vil finde de der x timer til oprydning ol, i hans nuværende tidsskema, uden det rammer ham, så han bliver stresset og skal sygemeldes... sygemeldes er et smadder godt argument, for det er dyrt for kommunen, den slags er de ikke så glade for, vær kreativ alt hvad der i den forbindelse kan komme til at koste kommunen penge, få det med, udgifter er de mere lydhøre over for. Og gør dem opmærksom på at de også skal udføre forbyggende arbejde (det står også i Lov om Social service et eller andet sted)

Noget lidt andet i samme forbindelse er: Er det ikke et eller andet med at de også ved den slags afslag skal fortælle hvad der ellers er af mulighedder??
Som sådan er det lige meget, for det skriver du bare til dem, altså at hvis du stadig får afslag, forventer du at de undersøger alle andre mulighedder og udlevere en liste med § de har undersøgt hjælpe muligheder ud fra, samt begyndelse for at de ikke kan gives lige i dit tilfælde, det efterlader dig forhåbentlig med en dejlig oversigts liste hvor du kan klage over afslag på alle sammen på en gang.

Humm er vist lidt kreativ, her ud på de små timer *gg*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 03:57   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det ser sørme ud til at de godt kan give dig et afslag...forudsat at din mand er rask...

Medmindre din mand yder omfattende hjælp til personlig pleje af dig.

Der er lavet en principiel afgørelse på området: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=C-62-01

Der står ellers godt nok i nedenstående vedledning at personer i ens husstand forventes at deltage i hus arbejdet....

Der står ikke at de forventes at lave det hele...

Kig punkt 118 i denne vejledning: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20732

Det står sørme slemt til i velfærds danmark....

Folk som er enlige kan altså ikke forvente at finde en kæreste/ægtefælle/samboende....medmindre man på forhånd siger til vedkommende at hun/han skal være forberedt på at lave alt hus arbejdet....

Jeg har åbenbart naivt troet at hjælpen kunne tildeles fordi man havde en varig nedsat funktionsevne og at hjælpen skulle sørge for at man var ligestillet med alle andre borgere i dette samfund...

Andre borgere i dette samfund er ikke nødt til at spørge deres tilkommende om hun/han vil lave alt hus arbejde før de flytter sammen..

Nu har jeg godt nok en kæreste...men jeg ville fandme få svært ved at finde en kvinde som jeg kunne flytte sammen med....hvis jeg på forhånd skulle fortælle hende at hun foresten lige skulle lave alt derhjemme...fordi det mener velfærds danmark at hun skal....

Hvis jeg undlod at fortælle hende det før vi skulle flytte sammen....ja så ville der lynhurtigt komme en skilsmisse...

Det er sg diskriminering af handikappede så det batter...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 12:32   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
jeg ville fandme få svært ved at finde en kvinde som jeg kunne flytte sammen med....
Ja... sikken romantisk begyndelse på et forhold.

Hertil kommer, at en pension sættes cirka 3.000 ned pr. måned OG at boligsikringen også ryger sig en tur.

Tænk at møde en potentiel kæreste, der er på kontanthjælp, som OGSÅ er syg, men ikke kan få fleksjob/førtidspension. Det forhold er dødsdømt på forhånd.

Nå, men det var noget off-topic, men jeg synes, der bør klages over afgørelsen.

Din mand bliver jo nødt til at sige NEJ til mere arbejde/overarbejde, fordi han skal klare ALT i hjemmet UDEN din hjælp, og det er dybt urimeligt.

I er to selvstændige individer, og du er IKKE ligestillet, hvis du skal tigge og bede din mand om hjælp til ALT, og han slides ned før tid.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 13:38   #6
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Det er nøjagtig samme oplevelse jeg har som førtidspensionist gift med rask ægtefælle.

Her er absolut ingen mulighed for hjælp til eks. rengøring, det forventes klart at det er den raske ægtefælles pligt.

Urimeligt mener jeg, for selv om man er gift med en rask mand, kræver det i mange tilfælde kæmperessourcer at få hjemmet til at hænge sammen, når førtidspensionisten ikke har fysikken til ret meget.

Er der nogen der har erfaring med, om man som pensionist har mulighed for at søge en vis økonomisk kompensation til eks. rengøring???

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 14:17   #7
oldgart
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Indlæg: 31
Styrke: 17
oldgart er ny på vejen
§ 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde


1) personlig hjælp og pleje og

2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet.


Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Stk. 3. Tilbuddene efter stk. 1 kan ikke gives som generelle tilbud efter § 79.

Stk. 4. Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af pleje og omsorg m.v. for en person med en demensdiagnose så vidt muligt respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamenter).

§ 84. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=121091#Kap16
oldgart er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 14:27   #8
Trigger
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2008
Indlæg: 23
Styrke: 16
Trigger er ny på vejen
Hej Trine

Jeg mener at min nabo får tilskud til privat rengøring, og hendes man har et godt lønnet job. Men jeg ved desværre ikke hvilken § det er under.

Lige en lille spydig bemærkning. Min mand er syg med psoriasisgigt og kan derfor ikke længere arbejde, hans sag er endnu ikke afklaret så han er på suppelerende kontanthjælp, da jeg arbejder. Selv om jeg har fast løn skal jeg på kommunen med min lønseddel hver måned, og så går der ca. 8 hverdage før min mand får kontanthjælp. Det han får udbetalt er så lidt, at vi ikke vil være bekendt at kalde det kontanthjælp, hos os bliver det kaldt aktiv dødshjælp. ;o)

God dag.
Trigger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 18:30   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af oldgart Se meddelelser
§ 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde


1) personlig hjælp og pleje og

2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet.


Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Stk. 3. Tilbuddene efter stk. 1 kan ikke gives som generelle tilbud efter § 79.

Stk. 4. Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af pleje og omsorg m.v. for en person med en demensdiagnose så vidt muligt respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamenter).

§ 84. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=121091#Kap16
@Oldgart....Problemet med §83 er at de ikke vil give den hvis man har en rask ægtefælle/samboende...

Hvis man opfyldte kravene i §84...ja så kunne man sikkert også godt få hjælp efter §83...

Det er ihvertfald hvad der står i en afgørelse fra ankestyrelsen at en kommune siger der skal til for at man kan få hjælp efter §83
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2008, 19:06   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Der er netop kommet en afgørelse fra Ankestyrelsen, som besvarer, hvorfor der gives afslag.

Det undrer mig, at denne lader til at afspejle alt det, der OGSÅ foregår omkring §100... at man fratager hjælpen, trods UÆNDREDE forhold.

Noget andet er, at tænk sig, hvor UFORSKAMMET af en kommune at give afslag på hjælp med den begrundelse, at en LEDSAGE-ORDNING kan bruges som rengøringshjælp... Ufatteligt, hvad de kommuner finder på.

Nå, men her er noget af afgørelsen:

Citat:
Principafgørelse om: hjemmehjælp - rengøring - indkøb - ledsageordning - hjælp fra ægtefælle - uændrede forhold


Lov: Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 979 af 1. oktober 2008 - § 83, stk. 1



Bekendtgørelse: Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1390 af 12. december 2006 om betingelser for ledsageordningen § 4


Citat:
Resumé:
Der kunne ikke gives afslag på hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet med henvisning til, at ansøger kunne bruge timer fra bevilliget ledsagerordning hertil. En ledsagerordning indeholdt udelukkende ledsagelse til aktiviteter, som brugeren selv bestemte indholdet i.

I den konkrete sag fik ansøger dog ikke bevilliget hjælp eller støtte til rengøring og indkøb. Ansøger havde en ægtefælle, som kunne varetage opgaverne med rengøring og indkøb, og ansøger kunne selv klare visse praktiske opgaver i hjemmet og al personlig pleje.

Det forhold, at ansøger tidligere var bevilliget hjælp til rengøring og indkøb kunne ikke i sig selv begrunde, at hun fortsat var berettiget til denne støtte, heller ikke selv om der var uændrede forhold. Efter en samlet konkret vurdering af ansøgers forhold kunne der ske ændring, når det ville være i strid med praksis at lade ansøger fortsætte med støtten.*)
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../c-031-08.aspx

Bemærk lige, hvor mange timer ægtefællen arbejder OG på hvilke tidspunkter.

Nå, men måske firmaet går konkurs, fordi manden skal klare det meste af husholdningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjemmehjælp vis-a-vis fleks/ftp Kalevala Spørgsmål ang fleksjob 5 01-06-2012 19:04
Færre får hjemmehjælp halse Politik og Samfund 4 25-04-2012 23:31
Førtidspension - hjemmehjælp!! Birdie56 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 15-08-2011 10:31
Kan jeg få hjemmehjælp og hvordan pinballs Alt det andet 12 04-04-2010 11:33
sagsbehandlingstiden på hjemmehjælp Helenevind Hjælpemidler til handicappede 1 13-11-2008 14:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension