K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2018, 10:17   #11
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg tror bare at jeg sparer 1500-2000 op om måneden på en opsparingskonto i banken, og så køber jeg en billig lejlighed i udlandet (EU) når jeg når folkepensions alderen.
Man kan dog godt forestille sig at det bliver ulovligt i fremtiden at bosætte sig i udlandet på en folkepension, selv i EU. At man mister sin folkepension hvis man vælger dette.

Jeg har dog aldrig set mig selv blive gammel på et plejehjem i Danmark, men at sidde i udlandet i sin egen lejlighed, eller et lille hus, det kan jeg sagtens se for mig.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2018, 10:46   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Jeg tror bare at jeg sparer 1500-2000 op om måneden på en opsparingskonto i banken, og så køber jeg en billig lejlighed i udlandet (EU) når jeg når folkepensions alderen.
Man kan dog godt forestille sig at det bliver ulovligt i fremtiden at bosætte sig i udlandet på en folkepension, selv i EU. At man mister sin folkepension hvis man vælger dette.

Jeg har dog aldrig set mig selv blive gammel på et plejehjem i Danmark, men at sidde i udlandet i sin egen lejlighed, eller et lille hus, det kan jeg sagtens se for mig.
Jeg vil i så fald anbefale dig at snakke med din bank, om du kan få en opsparingskonto til pension.
Så kan du ikke hæve fra den før tid (jo du kan godt, men det koster rigtig mange af de penge på kontoen), tilgengæld er der nogen bedre vilkår for kontoen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2018, 11:17   #13
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hej Misty. Jah jeg nåede også lige at overveje om man skulle få lavet en konto der ikke kan hæves fra før pensionsalderen. Lidt ærgerligt hvis man dør før pensionsalderen og ikke kan nå at fyre pengene af på vilde fester og rejser

Jeg vil da helt bestemt undersøge hvor meget man økonomisk får ud af en lukket konto i forhold til en åben en af slagsen.

Hov nej vent. Hvis jeg laver en pensionsopsparing i banken og først kan hæve den når jeg bliver folkepensionist, vil jeg jo blive modregnet og så kan jeg ikke købe bolig i udlandet.
Det er nok den bedste løsning at spare op på en almindelig konto og så købe en lejlighed i udlandet når jeg når pensionsalderen.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2018, 12:59   #14
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Desmond007, den bedste løsning du som du foreslår er desværre kriminel, idet jeg forstår på dig, at du ikke har til hensigt at opgive din opsparede kontante beholdning liggende i en evt. bankboks.

I øvrigt er en ubemidlet folkepensionist i dagens Danmark særdeles godt stillet, så jeg tror slet ikke at du skal bekymre dig om fremtiden. For 50 år siden sagde alle også, at der bliver ikke nogen folkpension til mig, og det er bare blevet bedre år for år.

Forleden hørte jeg en ældre dame fortælle at hun betalte 3800 kr. i husleje og fik godt 2600 kr. i boligydelse, og hun kunne ikke forstå at hun skulle have så meget i tilskud tillige med den årlige ældrecheck på godt 10.000 kr. efter skat. Så det var en meget glad folkepensionist, der udtalte sig.

Sidst redigeret af Moreo; 16-11-2018 kl. 13:02.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2018, 13:21   #15
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hej Moreo.
Det jeg tænker er at spare penge op af en førtidspension ved at sætte dem på en konto i banken og købe en lejlighed for dem i et andet EU land, som måske 60 årig. Er det ulovligt?

Jeg var da ellers sikker på at de økonomiske vilkår for folkepensionister uden opsparing kun var blevet ringere de sidste par årtier

"Din opsparing mister værdi i takt med, at inflationen gør dine penge mindre værd. Opsparingen skal derfor give et afkast for at holde værdien".

Det her anede jeg ikke men det er jo ret logisk

https://taenk.dk/test-og-forbrugerli...psparingskonto

Det her lyder interessant som opsparingsmulighed som førtidspensionist hvis man være sikker på at ens opsparing ikke mister værdi og man ikke gider risikere at miste dem

https://borsen.dk/sponsoreret/artike..._og_seler.html
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 10:32   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Jeg har dog aldrig set mig selv blive gammel på et plejehjem i Danmark, men at sidde i udlandet i sin egen lejlighed, eller et lille hus, det kan jeg sagtens se for mig.
Nu er det jo ikke alle gamle der bor på et plejehjem, og mange når slet ikke dertil.

Hvis du er så frisk, at du kan klare dig i dit eget hjem, om det er i udlandet eller DK, så kommer du ikke på plejehjem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 10:58   #17
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Nej, Desmond007, det er ikke ulovligt at spare op i en bank og købe sig enten en kolonihave eller en lejlighed eller hus i udlandet, men du skrev bare således:

"i mine ører lyder den bedste og sikreste løsning til at være, at købe et lille pengeskab og fylde det med kontanter eller få en bankboks og fylde kontanter i."

Dette er selvfølgelig også lovligt, hvis du opgiver det til myndighederne, men alle ved jo at mange folkepensionister gemmer lidt penge i en boks eller hos familie for at få udbetalt ældrechecken. Dette er i princippet ulovligt, men er en udbredt folkesport og meget svært at bevise, hvorfor disse som regel kan sove roligt uden at blive opdaget.

Inden året er omme forventer jeg, at der bevilges flere penge til de ældre medmindre det ender med et folketingsvalg.

En enlig folkpensionist, der bor til leje har efter skat godt 9.000 kr. at leve for, når huslejen og varmen er betalt, hvilket jeg syntes er ret pænt af samfundet, når vedkommende måske ikke har sparet en eneste krone op. Det nævnte beløb kan være større, hvis pensionisten også har en ATP-opsparing, og så kan beløbet blive godt 10.000 kr. Det er i hvert fald flere tusinde højere end hvad en kontanthjælpsmodtager har til rådighed for ikke at tale om en person på integrationsydelse.

Held og lykke med din flytning til udlandet, men hvorfor vente til du bliver 60 år? Og hvorfor ikke blot bo til leje, hvor man er mere uafhængig?
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 11:28   #18
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Ja jeg kan godt se at det ikke er en god ide at have ting stående i et pengeskab.
Der vil altid være folk der snyder, og jeg er ikke en af dem. Jeg bryder mig umiddelbart ikke om at have værdier stående i hjemmet, nu hvor jeg lige tænker det igennem.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg vil spare op. Jeg kan godt lide ideen med en højrentekonto, men man taber åbenbart stadig lidt penge i forhold til inflationen som i gennemsnit ligger lidt over 1 %. Højrentekontoer ligger vist lige under 1 % i rente.
Men der er ingen risiko for tab, og det kan jeg godt lide.
Men jeg kunne måske finde på at invistere noget af opsparingen i obligationer eller aktier.
Jeg har en søster der læser til revisor, så hun ved nok lidt om det og risikoen for at miste penge.

Mht bolig i udlandet, så er min tanke at ved at købe en billig lejlighed i feks Spanien eller Morokko, så har jeg en fast base jeg kan tage til når vejret bliver for koldt herhjemme.
Jeg har levet store dele af mit liv i usikkerhed, så jeg kan mærke at jo ældre jeg bliver, jo mere har jeg brug for faste holdepunkter. Og altså i form af min egen lejlighed i udlandet.

Jeg tænker at jeg har nok penge til en lille lejlighed som 60 årig, og så har jeg nogle år til at finde det rigstige sted. Jaah måske 65 år er bedre. Så er der lidt længere tid at spare op i.

Sidst redigeret af Desmond007; 17-11-2018 kl. 11:34.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 17:32   #19
Succubus
Elsker at være her på K10
 
Succubuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2017
Indlæg: 96
Styrke: 8
Succubus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser

En enlig folkpensionist, der bor til leje har efter skat godt 9.000 kr. at leve for, når huslejen og varmen er betalt, hvilket jeg syntes er ret pænt af samfundet, når vedkommende måske ikke har sparet en eneste krone op. Det nævnte beløb kan være større, hvis pensionisten også har en ATP-opsparing, og så kan beløbet blive godt 10.000 kr. Det er i hvert fald flere tusinde højere end hvad en kontanthjælpsmodtager har til rådighed for ikke at tale om en person på integrationsydelse.
9.000,- i rådighedsbeløb efter husleje og varme er betalt?

Det er jo næsten hvad en førtidspensionist får udbetalt i alt.
Succubus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 17:52   #20
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
De tal Moreo skrive om, kan vist ingen steder passe

En enlig folkepensionist uden andre indtægter vil før skal max modtage 13.225kr i 2019
Personfradrag ca 3900kr= rest på 9.325kr
Hertil skal 39% =
9588kr udbetalt - jeg vil gerne se hvor man kan få husleje og varme til 588kr pr. Mdr
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension