K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2010, 13:06   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
"forkert" indplacering, hvor finder jeg afgørelsen?

håber jeg med min overskrift har fået spurgt korrekt, suk!

Har simpelthen søgt og søgt herinde, uden held desværre, på en "afgørelse" fra -jeg tror det var enten, Datatilsynet, Statsforvaltningen eller lign -hvori stod at borgeren havde RET til at vide HVILKE oplysninger der blev givet videre til Arbejdsmarked portalen = kommunen kan ikke blot indplacere UDEN at give besked om på hvilket grundlag mv.

Er der nogen der kan hjælpe -pleaaaase?

(sidder netop med et referat hvor det er hammer hammer vigtigt for os at få indføjet dette, da ovenstående netop ER sket uden borgerens vidende!)

På forhånd tusind tak
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 13:34   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Buster

Jeg ved ikke noget om specifikke afgørelser, men der står i :

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:
Oplysningspligt m.v. Sagens oplysning m.v.
§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.

§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om
1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og
2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.
Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen.

§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.
Stk. 2. Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold om den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle, fra andre offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser. Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne.
Stk. 3. Myndigheden kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt i stk.1 og 2 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i stk. 1 eller 2 findes i indkomstregisteret, skal myndigheden indhente oplysningerne herfra.
Stk. 4. Ved klage til det sociale nævn, beskæftigelsesankenævnet eller Ankestyrelsen og ved behandlingen af sager i Den Sociale Sikringsstyrelse kan samtykke til at indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1, indhentes ved, at borgeren i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er modtaget, bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af oplysninger det kan blive nødvendigt at indhente, og får en frist til eventuelt at gøre indsigelse imod dette.

Myndighedens oplysningspligt
§ 12. Myndigheden skal give borgeren skriftlig besked om
1) myndighedens adgang til at indhente oplysninger efter §§ 11 a og 11 c og til at foretage kontrol efter § 12 a,
2) konsekvenserne, hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11 b,
3) hvilke typer af ændringer der kan have betydning for hjælpen og
4) muligheden for, at borgeren kan blive mødt med et tilbagebetalingskrav og eventuelt blive tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 a og efter § 12 b i denne lov, hvis borgeren ikke oplyser om ændringerne, jf. § 11, stk. 2.

Kan også være at det er
Lov om behandling af personoplysninger
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

Kan du bruge dette til noget ???
Check også :www.it-borger.dk ,
Dine rettigheder efter persondataloven — IT-borger
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 18-03-2010 kl. 13:57. Årsag: manglede § 12 og Persondataloven
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 14:26   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Eller det her?

Citat:
registreret på ny på grund af flytning mellem kommuner eller lokalcentre. ..... ingen beskrivelse af det forudgående forløb eller oplysninger om manden, ..... 5 opmærksomhedspunkter indgår som en fast del af Arbejdsmarkedsportalen. ..... Match 4. 5. Match 5. 6. det fremgår ikke af sagen at borgeren er matchet ...
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ma...2008_15_53.pdf

Buster... du kan se nedenfor, hvilke søgeord jeg brugte i Google. Hvis du har flere/andre oplysninger, så kan du skrive dem i Google.

Citat:
oplysninger registreret arbejdsmarkedsportal borger match
Nærmere kan jeg ikke komme det, når der ikke er flere oplysninger.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 19:23   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tusind tak, begge to, for jeres forsøg på hjælp

Hm, ja, véd jo godt det meste om lovgivningen på området MEN det jeg specifikt ledte efter var en "dom"/afgørelse fra enten Ombudsmanden eller Datatilsynet, hm...

Suk, zuza, véd godt at det kan være svært med mig og mine forklaringer/spørgsmål -men er sikker på at det var for ganske nylig jeg så denne afgørelse herinde.

Det var en kommune som fik en over næsen for at udlevere/indplacere en borgere i Arbejdsmarkeds portalen -også med match, såvidt jeg erindrer -og dette gjorde de UDEN at orientere borgeren.

Jeg mener det var sådan den skulle opfattes, det er ihvertfald sådan jeg/vi opfatter det i min venindes sag, da vi ved gennemgang af papirerene opdager at man har gjort dette og som min veninde sir: hvad er det for noget og hvad har de sagt/skrevet -ja, godt spørgsmål ikk

Hm, vil prøve endnu engang og google lidt(tak zuza, for ordene) men tar også stadig glad imod flere forslag til mit spørgsmål.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 22:38   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
En anden lov siger, at en borger skal varsles, hvis der træffes afgørelse om en ny "foranstaltning". Det er retssikkerhedsloven, hvor man skal have 14 dages varsling.

Den kan måske også bruges.

Man er jo nødt til at vide, HVAD og HVORDAN man står til rådighed, ikke?

I match-systemet - eks. match 5 - så skal man jo ikke ret meget, mens match 1 står til rådighed STRAKS.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2010, 00:31   #6
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ja, nu er der jo kommet nyt match-system med 3 grupper, hvoraf 3 er match 4-5, som nu betragtes som meget langt fra, men dog mulige at bringe flot, så de kan komme ud at tjene penge.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2010, 07:36   #7
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Er

det nye match system kommet i brug ?
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Mette Frederiksen: "...Det er en forkert måde at bruge sproget på!..." Jan Jakobsen Politik og Samfund 2 17-12-2012 19:31
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
"Forkert" dato i brev fra kommunen perbeer Spørgsmål ang fleksjob 13 15-05-2009 12:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension