K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2018, 07:29   #1
testobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2018
Indlæg: 2
Styrke: 0
testobo er ny på vejen
Bil på kontanthjælp

Hej.

Min mor er lige kommet på kontanthjælp men har stærkt brug for en bil, hun har mulighed for at låne lidt hos min morfar da bilen ville koste 24.000kr men har hørt og læst man ikke må eje en bil på over 10000kr så kan hun ligeså godt lade vær med at låne af min morfar ?
Er der nogen der ved hvordan kommunen griber ind?
De kan jo ikke se hvad man har givet for bilen og
modtager man et brev fra kommunen når de kan
se der er registeret en bil ?
Det er hos en autoforhandler hun har kigget på en.
Hav en god weekend

Har læst at det forholder sig sådan at man modtager et brev fra kommunen at de vil stoppe kontanthjælpen men at man kan få lave et skøn af bilen hos en autoforhandler at bilens værdi ikke overstiger 10.000 kr. Er det muligt hvis hun vælger at købe en bil til 10.000 kr nok bare at indsende en kvittering på at man har betalt det for bilen og så det er nok dokumentation?
testobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 10:07   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
I stedet for at låne pengene, kunne morfar stå som ejer af bilen, og din mor skrives ind som bruger af bilen.
Så er der ikke noget med økonomien på den måde.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 10:09   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er korrekt at bil (og lån for den sags skyld) er formue ift kontanthjælpsreglerne.
Man har oplysningspligt, så hvad kommunen selv kan se er ikke så relevant. Det relevante er hvad man kan dokumentere.
Hvis man fifler sig til en vurdering på 10.000 kr, på en bil der reelt er 24.000 kr værd, er det socialt bedrageri.
Hvis hun låner 24.000 kr, vil hun jo have formue på 24.000 kr.

Nogen bilforhandlere låner pengene til en til bilen, mod at de skal have bilen hvis man vil sælge den, eller at pengene man evt får for den, skal gå til deres gæld.
I så fald "ejer" man jo ikke bilens formue.
Tommelfingerreglen er, at formue er penge du kan købe mad for.
Så hvis du har en bil, som forhandleren ejer, og du derfor ikke kan "bytte" den til penge, er der ikke formue i bilen.

Kommunen kan vælge at se bort fra bilens formue, efter stk 2 her:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. "

Så inden hun køber bil, kan hun høre sin kommune, om de finder grundlag for at se bort fra en bil ift formuereglerne.
Det kan så godt være at de bare siger, at så må hun bare købe en der ikke gør at hun overstiger formuegrænsen.

Husk at det er samlet formue der ikke må overstige 10.000 kr.
Så hvis hun har en opsparing på 5.000 kr, så må bilens formue maks være 5.000 kr (hvis de ikke ser bort fra bilens formue)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 10:55   #4
testobo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2018
Indlæg: 2
Styrke: 0
testobo er ny på vejen
Mange tak for svaret!
Jeg vil fortælle hende at beløbet Max må være på de 10000kr desværre da det ikke er de bedste biler man kan få for den pris men sammentidg skal hun ikke ud og låne af min morfar og risikere at få taget både bil og kontanthjælp
testobo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 10:59   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Husk at hvis bilens formue er f.eks. 9000 kr, så må hun maks have anden formue på 1.000 kr (f.eks en opsparing).
Så som sagt, hvis hun f.eks. har en opsparing på 2000 kr, så må bilens formue maks være 8000 kr.
Det er ret vigtig detalje
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 14:50   #6
Zeawen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2018
Indlæg: 14
Styrke: 7
Zeawen er ny på vejen
Som KageØre skrev, vil jeg også klart anbefale at hun kommer til at stå som primær bruger af bilen, og en anden som ejer af bilen. Så er der ingen problemer. Det har jeg gjort i mange år nu.
Zeawen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 15:40   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men husk som modtager af offentlige ydelser, har man altid selv oplysningspligt.

Men spørg endelig. Måske der kan findes en ordning.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2018, 19:55   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis hun registreres som ejer, stopper hendes kontanthjælp til hun har indsendt en vurdering på bilens værdi. Værdi og købspris er ikke nødvendigvis det samme. Hun skal få en forhandler til at skrive en mail eller lignende med et bud på værdien. En forhandler vil altid byde lavere, da han skal hente en fortjeneste.

Står far som ejer, kan hun stå som bruger uden problemer.

Alternativt kan hun godt finde billige biler der er ok.. gav selv 3500,- for min billigste bil, med 8 mdr til syn, og fik derefter 2500,- i skrotningspræmie efter de 8 mdr.

Køber hun billigt skal hun være obs på at dækkene har slidmønster nok, så hun ikke skal ud og købe nye dæk.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2018, 08:49   #9
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
De er altså ikke så strenge overalt. Jeg havde en opel corsa der stod til knap 40.000 på tidspunktet, de godtog at bilen var en nødvendighed.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension