K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2013, 09:48   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Indskudslån - please hjælp

Jeg bor i en lejlighed, hvor jeg hæfter for al indvendig vedligeholigelse - undtaget centralvarmen.
Jeg har ikke kunnet overskue det i flere år og skrev mig op hos Lejerbo.
Dengang stod der, at ventetiden var fra 1-3 år og jeg tænkte okay... så venter jeg, indtil der kommer m i n lejlighed, fordi jeg har psykisk sådan, at jeg ikke tør at bo højt oppe.
Sidste gang i livet at jeg har råd til at flytte, så det er vigtigt for mig.
Nu er der gået 5 år.....

Nå men, jeg rutcher stadig ned og op af denne venteliste og jeg forstår det bare ikke.
De har også fået mig til at skrive mig op til nogle total skodlejligheder og jeg bliver så ked af det, når jeg har set dem, for det var jo ikke, hvad jeg skrev mig op til.

Oven i skal man, sige ja til overtagelse indenfor max en måned.
Jeg har sparet op til omkring dobbelt husleje i 2 1/2 måned, for her bliver lejlighederne ikke sådan lige udlejet (andelsforening)...

I går overskred jeg min telefonskræk og ringede til udbetaling danmark.
Hvis jeg klikker på 'ja tak' til en lejlighed, så skal der jo et indskud til.
Fik at vide, at det er kommunen, som jeg skal henvende mig til.

Har lige ringet og spurgt og ingen konkrete svar, som jeg kan bruge.
Jeg er fp'er og hører jo ind, hvor man kan ansøge.
- Men kan se i ansøgningsskemaet,, at de spørger om opsparing/formue.
Fortalte, at jeg har sparet op til dobbelt husleje - og det kan jeg jo ikke bruge som indskud.
Fik at vide, at jeg må have en formue op til 50.000 før de 'modregner'.
Spurgte så hvilken §, for jeg skal da være sikker, før jeg kan sige ja til en lejlighed
Det kunne hun ikke henvise til.

Så igen, jeg fatter nada af det her?
Måske lidt rodet. Det er min hjerne også, så hvis nogen kender noget til det her, så tak.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:25   #2
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Nå men, jeg rutcher stadig ned og op af denne venteliste og jeg forstår det bare ikke.
Grunden til du kører op og ned på ventelisten er at hvis en (eller flere) med lavere nummer end dig gør sig aktiv på ventelisten, så kommer du længere om bag køen, omvendt hvis nogen der er aktive, med lavere nummer end dig, enten dør, kommer på plejehjem, glemmer at betale venteliste gebyr, så kommer du længere frem i køen.

Citat:
Har lige ringet og spurgt og ingen konkrete svar, som jeg kan bruge.
Det er nok svær at giver et kontret svar, når du ikke har en konkret lejlighed tilbudt, om og hvor meget du kan låne afhænger bl.a. af din økonomi og huslejens størrelse

Citat:
Jeg er fp'er og hører jo ind, hvor man kan ansøge.
- Men kan se i ansøgningsskemaet,, at de spørger om opsparing/formue.
Fortalte, at jeg har sparet op til dobbelt husleje - og det kan jeg jo ikke bruge som indskud.
Fik at vide, at jeg må have en formue op til 50.000 før de 'modregner'.
Spurgte så hvilken §, for jeg skal da være sikker, før jeg kan sige ja til en lejlighed
Det kunne hun ikke henvise til.
Jeg ville nok spørge skriftligt, så får du et skriftligt svar, så er de nød til at finde evt. § frem

Citat:
Så igen, jeg fatter nada af det her?
Kort fortalt, om du kan låne og hvor meget du kan låne afhænger af om de vuderer at du kan betale lånet tilbage inden for en rimelig tid, og samtidig have råd til at leve.
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 10:37   #3
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
husk,når du får tilbudt lejligheden, at søge om enkeltydelsen+ evt flytteudgifter inden du underskriver en lejekontrakt ellers får du intet.(suk egen erfaring ) og at det lige passer ikke i tid med de udgifter du får, ha selv en (stor)kontantbeholdning klar.

det der ske er nok, at folk kommer før dig på opskrivnings listerne med fleksibel udlejning, dvs dem i arbejde, su eller over 55 år får fortrin i offentlige byggerier.

held og lykke med projekt flytning
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 12:22   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

Der står lidt om det der..

Ventelister vil svinge, så der er ikke andet at gøre end at vente.

Man kan så vælge om man vil flytte ind i boligforeningens dårligere lejligheder og komme på intern venteliste med mulighed for efter 2 år at rykke foran den eksterne liste som du er på.

Men det koster jo at flytte flere gange, og med 5 år må det vel nærme sig.. man kan først flytte internt efter 2 år, så det kan nok ikke svare sig nu, men der er måske andre der har benyttet sig af det og er kommet foran dig nu.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 13:14   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Mange tak for jeres respons.

Føler mig fastlåst og synes, at jeg har gjort hvad muligt er og var, for at få en bolig, hvor jeg er tryg og som ikke koster kassen, som denne.

Ansøgt om socialpsykiatrisk op.gangsbofællesskab.
Afslag. Klage - medhold.
I mellemtiden havde jeg dog fået timer til praktisk hjælp af flere ting og da jeg ikke følte mig ønsket i lederen af opgangsbofællesskaber, valgte jeg at skrive mig op netop til et sted, hvor lejen er rimelig OG med vicevært.
Plus ingen uforudsete udgifter med vedligeholdelse som gør mig konstant stresset.

Jeg har fået forklaret grundende til 'rangerings op og ned' på ventelisten.
Dog. Efter 5 år, hvor jeg er endnu længere nede end for 2 år siden, føler jeg, at jeg har spildt disse års venten, for at slippe herfra.

Lige før sommerferien fortalte en medelev på skolen, at hun havde fået 3 lejligheder at vælge ml, der hvor jeg virkelig ønsker, at flytte til.
Hun har boet internt i et af Lejerbos andre udlejningsejendomme her i byen og så indså jeg, at med så meget fortrinsret, så kommer jeg aldrig som nr. 1.
Selvom jeg meget sjældent græder snot, gik jeg hjem og gjorde det den dag.

Disse lejligheder er ikke med fleksibel udlejning, men jeg føler mig snydt alligevel.
Der blev skrevet 1-3 års ventetid og jeg sidder jo stadig her med mange forringede og dyre lejevilkår.
Som skrevet i en anden tråd, tog kommunen min hjælp i feb. med få dages varsel og nu er det totalt uoverskueligt for mig både praktisk men også psykisk med al den usikkerhed.
Først sendte kommunen klagen videre efter 4 måneder...
Så brev fra ankestyrelsen med 11 måneders ventetid. Måske mere.
Hvis jeg får medhold eller sagen skal belyses på ny, ved jeg, at borgervejlederen påtalt for sidste år, at ventetiden igen kan vare 4 måneder.
Det er ulideligt.

Jeg har undersøgt og ved, at min fp gør, at jeg kan ansøge om indskudslån og begrundelsen for at flytte til noget billigere og som jeg magter, er også god.
Men jeg kan ikke få svar på mine spørgsmål...
Om de ser bort fra, at jeg har sparet op til dobbelt husleje 2 1/2 måned og Lejerbo forlanger, at man skal sige ja til et tilbud med 14 dages varsel.
Det kan jeg jo ikke, når kommunen ikke vil svare mig om det lån.
Så ja. Stavnsbundet.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 13:29   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er svært at finde noget præcist om formuegrænser.. det ser ud til at være en individuel afgørelse fra kommunen..

Det eneste jeg har kunnet finde er det her..

Men måske behøver hele den opsparede dobbelthusleje ikke stå på kontoen. Synes det er et reelt problem når man ved der er dobbelthusleje, at der ikke gøres plads til en opsparing, når man sikkert vil få afslag på det som en enkeltydelse med den begrundelse at man kunne have sparet op...

Der er vist noget med at man kan få øremærket opsparing til forbedring af boligforhold, men tænker også det er en individuel afgørelse, så der er ikke andet end at spørge skriftligt på kommunen, og så alligevel tage det med et gran salt.


http://www.hillerod.dk/da/ForBorgere...skudslaen.aspx

"Eventuel formue har indflydelse på bevilling af lånet, men det afgøres efter en konkret vurdering.
Den vejledende formuegrænse er indskuddets størrelse + 15.000 kr. "
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 16:25   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Mella, bare forsøg at tænk fremsigtet, specielt hvis du regner med det bliver sidste flytning - der er jo også udsigt til folkepensionen som er mere end 2500 kr lavere end førtidspensionen. Min næste lejlighed skal også være være den sidste flytning, men der er dæleme ikke meget til en pris, hvor det bliver nemt på en folkepension....

- bare lige et sidespor, da jeg selv sidder og er ved at skrive mig op, og derfor også sidder og gør mig en masse tanker (selv om der er ''100 år til'').
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 17:44   #8
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
ja...
har ligesom prøvet for en sjælden gangs skyld i livet, at være forudseende.
Synes selv, at jeg har forsøgt a l t.
Lige før borgervejlederen og jeg blev bedste venner, mens afslagene heglede ned over mig.
Denne gang er det dog min datter, som klager for mig, for jeg orker ikke mere med dem.

Da jeg var til den forhadte 1 års samtale med bevilling i socialpsykiatrien, sagde socialrådgiveren, at alle timer sandsynligvis ville blive taget og jeg skulle til at BRUGE MIT BAGLAND.
Dog ville han prøve sådan, at jeg beholdt dem, indtil jeg fik nyt sted at bo.
Bare det at baglandet er ikke eksisterende.
Blev dansk statsborger for 2 år siden (lidt hi hi... hvis det havde været sidste år, var jeg også røget ud i DF's annonce som terrorist - nu er det vel endnu værre med gak i låget...)

For ikke at ryge for langt ud i forklaringer, men min skilsmisse medførte også, at jeg ikke har et bagland.
Så hvis og forhåbentlig denne flytning en gang sker, skal jeg klare alt selv og det indeholder rigtig meget.
Så meget at jeg ikke ane,r hvordan det skal foregå og hvordan jeg slipper af sted.

For omkring de her 8 år siden anede jeg intet om økonomi eller lejekontrakter , shut...
Jeg skulle bare væk.
Jeg har lært og lever med lektien, men nu er den jo ligesom uoprettelig.
Mit indskud her er på ca 29.000 og de kan vildt hurtigt få ben at gå på.
Har set folk, som fraflytter med kæmpe bonger regning og som næsten bogstaveligt, har stået og revet sig selv i håret.

Samme kommer til at ske her og måske endda, at jeg skal af med mere
Det har og tærer enormt.
Har prøvet, at finde alle muligheder, for at komme herfra, så jeg slipper også for enorme bekymringer, hvad de finder på, at hæfte mig yderligere for.
At det bliver overstået.

Kan mærke, at jeg er ved at smelte sammen over, at hjælpen er taget og selv når jeg prøver, at finde ud af det - så får jeg ikke de konkrete svar, som jeg har brug for.

Helt sikkert sidste flytning.
Får aldrig råd til en anden og siden jeg er så sensitiv, ved jeg, at det ikke nytter, at jeg går i panik og flytter ind i noget, som jeg ikke kan leve med.
Så er det jo fra asken til ilden.
Igen, så har jeg jo forsøgt mod alle odds at være fremsynet, så hvorfor kan de ikke på forhånd give mig grønt lys, ro på, så jeg kan flytte?

Et indskudslån er jo ikke en enkeltydelse, men rentefrit i vistnok 2 år og man har 5 , til at tilbagebetale.
Det ville jeg jo sagtens kunne afdrage, hvis jeg ikke sad så dyrt i det som nu.

eejjjj, er sg ved at opgive
og ja, helenekr: det er jo f....... skræmmende den fremtid
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 26-07-2013 kl. 17:53.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 21:55   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

Der står lidt om det der..

Ventelister vil svinge, så der er ikke andet at gøre end at vente.

Man kan så vælge om man vil flytte ind i boligforeningens dårligere lejligheder og komme på intern venteliste med mulighed for efter 2 år at rykke foran den eksterne liste som du er på.

Men det koster jo at flytte flere gange, og med 5 år må det vel nærme sig.. man kan først flytte internt efter 2 år, så det kan nok ikke svare sig nu, men der er måske andre der har benyttet sig af det og er kommet foran dig nu.
Det er jo præcis sådan det hænger sammen.

Når man bor i et større boligselskab, så har man nogle fordele, som jo så kan blive til bagdele for andre.

Man kan vælge at stå som passiv på ventelisten, simpelthen for at optjene anciennitet, til den dag man evt. får behov for en anden bolig.
Hvis man så vælger, at komme til at stå som aktiv på ventelisten, så kommer man foran dem, som "kommer udefra", altså dem, som ikke bor i selskabet i forvejen.
Og dem, der bor i den pågældende afdeling har fortrinsret for andre, som kommer fra andre afdelinger i selskabet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Jeg bor i en lejlighed, hvor jeg hæfter for al indvendig vedligeholigelse - undtaget centralvarmen.
Mig bekendt er det helt almindeligt, at man, som lejer, står for den indvendige vedligeholdelse.
Jeg har aldrig mødt andet.

Der kan så være forskel på, om man har A-ordning eller B-ordning.

Hvis man har A-ordning (som jeg ikke har erfaring med), så er det noget med, at man ikke behøver, at istandsætte hvis man flytter efter (mener jeg) ca. 10 år.
Man kommer kun til, at hænge på evt. misligholdelse.

Hvis man har B-ordning (som man vist ikke har så mange steder, men det er den jeg har erfaring med), så betaler man hver måned, sammen med huslejen, et beløb, som kommer til at stå på en indvendig vedligeholdelseskonto, som tilhører lejligheden.
Pengene fra denne konto kan benyttes til vedligeholdelse af vægge, lofter, lakerede gulve, karme og paneler.
Uanset om man gør det selv eller sætter en maler til det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Mit indskud her er på ca 29.000 og de kan vildt hurtigt få ben at gå på.
Har set folk, som fraflytter med kæmpe bonger regning og som næsten bogstaveligt, har stået og revet sig selv i håret.

Samme kommer til at ske her og måske endda, at jeg skal af med mere
Det har og tærer enormt.
Har prøvet, at finde alle muligheder, for at komme herfra, så jeg slipper også for enorme bekymringer, hvad de finder på, at hæfte mig yderligere for.
At det bliver overstået.
Der bør være skrevet en indflytningsrapport da du flyttede ind, hvis du har gemt den, så kan den muligvis hjælpe dig den dag du flytter.

Med hjælp fra googl fandt jeg denne indflytningsrapport, så du kan se hvordan sådan en kan se ud: http://www.bl.dk/media/101083/indflytningsrapport.pdf
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2013, 23:06   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Når et boligselskab sætter ventetider på, er det ALTID ca.
Man kan SAGTENS kommetil at vente MEGET længere... det er simpelthen udbud og efterspørgsel der afgør det... det "smukke" ved det er imidlertid at der ikke er nogen der er i samme situation som en selv, der ræser forbi i overhalingsbanen.

Grunden til at det ser ud til at man bliver overhalet er at der er nogle der kan gøre sig henholdsvis aktive og passive på listen.

En hel anden ting er så om du skal satse på lejlighed, eller opgangsfællesskab ?
Hvis du vitterligt mener du hellere skulle bo i opgangsfellesskab må du immervæk have en funktionsnedsættelse der ikke er hel lille... og så er egen lejlighed måske ikke lige sagen i det lange løb.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
indskudslån? FrkSilverfox Dit og Dat 7 23-05-2013 07:45
Indskudslån??? allykattja Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 09-09-2012 23:30
indskudslån knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-11-2010 15:29
indskudslån knudsen Alt det andet 1 19-10-2010 22:19
indskudslån nille60 Alt det andet 31 15-01-2010 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension