K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2016, 12:57   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
99,9% sikkerhed for flekstilkendelse.

Jeg (62,5 år gammel) har lige været til det afsluttende møde med rehabiliterings-teamet. De var alle meget venlige.

Min sagsbehandler har gjort et fantastisk arbejde og jeg havde ikke mindre end to kyndige bisiddere med - med taleret.
Teamet stemte for fleks med udgangspunkt i 7 timer om ugen og ikke noget med mange mennesker og afbrydelser (jeg er asperger).

Det føltes som en let rus, da jeg havde sagt farvel til alle.
Nu har jeg det meget blandet - lidt tvivl, lidt angst, lidt lettelse, lidt bekymring, lidt ondt i maven, lidt nysgerrighed - så nu sidder jeg her og drikker den champagne, jeg ikke åbnede Nytårs aften, fordi jeg var for stresset....og.....nu kommer spørgsmålene til Jer vidende og erfarne, for nu skal jeg til at forestille mig muligheder.

Nu skal jeg jo til Center for Arbejdsfastholdelse (fastholde hvad? Jeg har aldrig haft et fast job, kun småjobs).

Hvad, hvis man ikke kan få arbejde på en arbejdsplads, men har en række kreative, designmæssige ideer at arbejde med - og mulighed for at sælge sine produkter?
Hvordan gør man bedst? Der var en, der spurgte, om man kunne sælge over nettet. Det vil da være ok, hvis det modregnes. Det er jo arbejde og løn....når bare man må.

Hvad er bedst at læse på, når man skal blive klar over sine muligheder under dette reglement?

Jeg vil meget gerne høre om Jeres erfaringer.

Sidst redigeret af mukke; 07-01-2016 kl. 13:00.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2016, 15:26   #2
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg tror du skal passe på med at sælge egne produkter - det kan nemt omsættes til timer.

Jeg tror at du når du har fået fleksjob, og der er gået noget tid, evt. kan lufte tanken om at prøve at sælge egne produkter

Tag den med ro - har du evt. en ven, der vil sælge det for dig, så det ikke står som din indtægt?
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2016, 15:37   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tillykke med indstillingen til fleksjob. Det giver forhåbentligt noget ro.

Når du skal til møde med din nye sagsbehandler (som her i Kbh hedder en beskæftigelseskonsulent) så fortæl hende om dine evner og muligheder for at lave og sælge dine produkter i det dokument, du skal udfylde inden mødet.

Du vil få tilsendt et link til hvor på internettet, du skal udfylde dokumentet.

..........................................

Eller hold mund og doner dine kreationer til en som kan sælge dem som Tumnus skriver.

Sidst redigeret af Akvamarin; 07-01-2016 kl. 16:12.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2016, 16:06   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tillykke med det

personligt syntes jeg der er vandvittigt, at folk på din alder ikke bare får pension, når deres arbejdes evne er så lav,

men fleks er bedere end ingenting
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 11:28   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tak skal I have for svarene. De var gode.
Jo, jeg har en god ven, som lige er gået på efterløn. Han kan sikkert godt stå for salget.

Ja, jeg kan ikke få pension - på trods af diagnose og hullet baggrund - for jeg har demonstreret en arbejdsevne.
De sagde endda, med glimt iøjet - måske kan du endda arbejde lidt mere, hvis du får noget, der passer dig....og så uartigheden: "Det er jo godt at have noget at møde op til".
Jeg forsikrede, at jeg ikke har det behov, hvis jeg får lov til at udføre mine egne projekter. (Jeg har altid været bedst som selvstuderende og selvkørende lærer).

Jeg har megen bitterhed siddende efter et liv i fangenskab- fordi det ikke er lykkedes mig at få arbejde holde på et.
ALLE mine egne ideer er blevet fejet af bordet, selvom de tog udgangspunkt i, hvad jeg kunne og var uddannet i.
Sandheden er, at kommunen aldrig har haft en plan for mig og jeg blev alt for sent bevidst om, at jeg kunne KRÆVE stillingtagen til min sag.

Lægen i teamet sikrede sig, at jeg kendte diverse autist foreninger og sagde, "du tager det her pænt - på overfladen".
Det har han fandme´ret i. Jeg kommer nok til at skrive og bearbejde en hel del for at komme videre. Heldigvis er psykologen, der udredte mig eksistentialist også, så ham skal jeg nok tale med.
Til sagsbehandleren, som bagefter sagde, "Det her er det bedste, vi kan gøre", sagde jeg, at jeg ville lave mine oversættelser i skjul og prøve at fyre dem af, når jeg har søgt folkepension om 2½ år - hvis jeg får den. Hun nikkede.
Hvis pension er afskaffet til den tid må jeg se på et gennemført spildt liv.

Nu må jeg jo bare se, hvad der sker.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 12:26   #6
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Smile

Hej Mukke.
Først tillykke med sagens udgang. Vi var sammen til demo!
Du vil modtage mails med stillingsopslag fra folk i kommunen der opsøger arbejdspladser der vil ansætte fleksjobbere. Jeg har modtaget mange og kun et for ca. 2 år siden kunne jeg søge,men da jeg ikke var hjemme fik jeg først beskeden 3 dage efter. Voicemail kan drille. Meget få skriver at lønnen er overenskomstmæssig.
Ledighedsydelse er nøjagtig det samme, som KH i din alder, og jeg mener som anden bruger på K10, at du burde have fået pension, da man så må arbejde i op til 15 timer om ugen.
Du kan finde udregningsmodel for løn på diverse patientforeninger. hvis du skriver ca. 110 kr. i timen og timetal, så regner siden ud hvor meget du vil få sammenlagt. de 110 kr. er lidt, men så kan du ihvertfald ikke få mindre.
Udfra kendskabet til din sag kan du måske få et job, hvor dine evner ved pc. kan bruges?
Havde du søgt fleks eller pension.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 12:41   #7
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Hej, Vasen :-)
Oprindeligt søgte jeg pension, men den del blev slettet af sagsfremstillingen denne gang, fordi praksis har ændret sig. Folk, der kan arbejde 4 timer får flex istedet for pension.
Sagsbehandleren gik efter fleks til mig, for det er det bedste, jeg kan få under de givne forhold.

Teamet talte også om kontorjob, men jeg kan ikke taste i flere timer. Så bliver jeg sygemeldt ret hurtigt.
Forsøg på at få kursus i vedligehold af hjemmeside, hvilket ofte efterspørges, resulterede i det sædvanlige nej.
Hvad der nu er af muligheder vil vise sig.

Havde jeg fået min aspergerdiagnose 1-2 år før, havde jeg haft pension og fuld brugsret til mit liv.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 13:09   #8
Snøvs
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2012
Lokation: Rudersdal
Indlæg: 36
Styrke: 12
Snøvs er ny på vejen
Tillykke med din afklaring.

Er netop selv indstillet til fleksjob. Seneste arbejdsprøvning viste 1 time/uge. Jeg glæder mig til, at jeg kan slippe fokus på alt det, der har skullet dokumenteres gennem de seneste mange år.

Jeg kunne forstå på sagsbehandleren, at teamet på forhånd havde tjekket ankestyrelsens ankepraksis. Her er der sagt god for fleksjob ned til 40 min/uge.

Min bisidder, der har været med til mange møder i forskellige kommuner, oplyser at fx Ballerup Kommune opererer ud fra en grænse på 5 timer/uge. Så selv om lovgivningen er ens for alle, er det forskelligt mellem kommunerne, hvordan den udmøntes.

Vi skal begge få det bedste ud af vores situation. Jeg er utålmodig, men nu skal jeg lige have afgørelsen og første samtale med jobkonsulent. Og bare falde til ro med, at jeg faktisk er "sat fri", så længe jeg bare kan skabe mig et fleksjob....

Pøj, pøj til til dig
Snøvs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 13:16   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Talking

Ja, det havde du højst sandsynligt, men ikke sikkert. Allerede før 2013 havde de strammet gevaldigt, og de der fik pension var vist bare heldige. Kommunerne tolkede loven meget forskelligt. Kender en der klarer en del, som fik pension endda uden arbejdsprøvning. Det er i Albertslund kommune.
I Århus var det også relativt nemt dengang. København har længe været en strammer kommune, trods de praler af, at være landets rigeste kommune. Og det er jo paradoksalt eftersom den i mange år har været "rød"
I vores alder er det svært, og trods fine skåltaler om ikke diskrimination er arbejdsgiverne jo ikke idioter.
Det at udtale, som Mette Frederiksen, igen og igen udtalte at man ikke skal parkere folk på pension er jo tankevækkende, men hun glemte at sige, at nu parkerer vi i stedet på laveste ydelse i årevis. SFI har jo undersøgt, at folk faktisk får et bedre liv på pension, og det kom sågar bag på SFI selv.
I gamle dage, husker ikke hvornår det blev ændret, hed det invalidepension. I det er der en anerkendelse. Nu hedder det førtidspension, og det indikerer jo nærmest at man har snydt sig til noget før tid.
Børn kan stadig undervises uden brugerbetaling, folk kan stadig blive behandlet på sygehuse, veje bleiver stadig vedligeholdt o,s.v. men at kalde det et velfærdssamfund er i min optik en stor fed løgn. Velfærd for de svage er udelukket, og samfundet i dag er kun for de raske og duelige og med andre ord et velstandssamfund. Velstand for de i forvejen velstillede.
vi har hvad vi stemmer på. S,R,V.K,LA, DF,SF vil skide os en stykke.

Sidst redigeret af vasen; 08-01-2016 kl. 13:19. Årsag: glemte en sætning
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 13:26   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Snøvs Se meddelelser
Tillykke med din afklaring.

Er netop selv indstillet til fleksjob. Seneste arbejdsprøvning viste 1 time/uge. Jeg glæder mig til, at jeg kan slippe fokus på alt det, der har skullet dokumenteres gennem de seneste mange år.

Jeg kunne forstå på sagsbehandleren, at teamet på forhånd havde tjekket ankestyrelsens ankepraksis. Her er der sagt god for fleksjob ned til 40 min/uge.

Min bisidder, der har været med til mange møder i forskellige kommuner, oplyser at fx Ballerup Kommune opererer ud fra en grænse på 5 timer/uge. Så selv om lovgivningen er ens for alle, er det forskelligt mellem kommunerne, hvordan den udmøntes.

Vi skal begge få det bedste ud af vores situation. Jeg er utålmodig, men nu skal jeg lige have afgørelsen og første samtale med jobkonsulent. Og bare falde til ro med, at jeg faktisk er "sat fri", så længe jeg bare kan skabe mig et fleksjob....

Pøj, pøj til til dig
Hej, Snøvs.
Et forsigtigt tillykke til dig også.
Ja, nu er det sådan, at ændring i praksis ikke er det samme som lov/regel ændring. Min ene bisidder, som var jurist, hævdede den oprindelige lovtekst, med de grænser, den sætter - men praksis bestemmer.

Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Ja, det havde du højst sandsynligt, men ikke sikkert. Allerede før 2013 havde de strammet gevaldigt, og de der fik pension var vist bare heldige. Kommunerne tolkede loven meget forskelligt. Kender en der klarer en del, som fik pension endda uden arbejdsprøvning. Det er i Albertslund kommune.
Ja, jeg kender aspier, der får pension og rent faktisk, før det brød sammen for dem, klaret sig bedre i jobs, end jeg nogensinde har gjort.
En af dem i 2012
De har frihed til at skabe sig et nyt liv ved egen produktivitet.

Jeg mener, at den største lykke består i at skabe sig en vej ved egne evner og eget engagement - og jeg forstår ikke, at det tillades at blokere adgangen for visse, fordi de enten ikke fungerer under ordinære forhold, eller fordi der ikke står et arbejdsmarked åbent for dem. Det her gælder jo et hobetal af mennesker.

Det strider klart imod menneskerettighederne.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension