K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2008, 18:54   #11
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Thumbs up SÅDAN

TAG DEN ODENSE KOMMUNE

hold fanen højt og næsen i sky Lena

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2008, 07:42   #12
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
mere fra FS om at optage samtaler...debatindlæg...


Hvorfor så bange for båndoptagere?

http://www.fyens.dk/article/982930:D...-baandoptagere


Som bisidder for et familiemedlem, som på grund af en arbejdsulykke gradvis har ændret status fra uafhængigt, selverhvervende menneske til social klient, læste jeg med stor interesse Fyens Stiftstidendes artikel om kvinden, der i sin kamp med kommunens socialforvaltning i det skjulte optog de møder, hun havde med sin sagsbehandler.

Det store flertal af læsere, for hvem ord som "méngrad", "erhvervsevnetab", "arbejdsprøvning", "kommunens lægekonsulent", "førtidspension" osv. heldigvis er ord uden særlig betydning, har formentlig læst artiklen uden at tænke dybere over den.

Men hos andre, for hvem disse ord refererer til kortere eller længere tids ofte bitter kamp med kommunale sagsbehandlere i bestræbelserne på at få et så godt liv som muligt til trods for forskellige dårligdomme, har læsningen uden tvivl vakt stærkere følelser.

For mig, som under læsningen kunne nikke genkendende til mange ting, var det følelserne afmagt og af desperation, der var mest udtalte.

Afmagt, fordi det er sagsbehandleren (kommunen), der skriver referat - journal - af møderne mellem kommune og klient og dermed suverænt bestemmer, hvad der er aftalt.

I den bedste af alle verdener, hvor forholdet mellem klient og sagsbehandler hviler på tryghed og gensidig tillid, ville dette ganske givet være uden betydning.

Men i den virkelige verden er det, som kvinden i artiklen beskriver det, ofte problematisk.

Klienten må gerne efter anmodning få adgang til at se, hvad der er blevet noteret, men har ikke ret til at få ændret noget i journalen.

Og desperation ved mindet om det møde, jeg som bisidder havde bedt om, fordi der var uenighed om, hvad der skulle stå i den begæring om førtidspension, som kommunen havde indsendt.

På mødet dukkede den lovede diktafon, som skulle bruges til afslutningsvis at diktere, hvad parterne var blevet enige om, ikke op.

Tilsynekomsten af min lille interviewbåndoptager, fremkaldte dog omgående den klokkeklare reaktion fra sagsbehandleren: "Hvis du tænder den, så bliver der ikke noget møde. Så skulle jeg jo sidde og koncentrere mig hele tiden"!


Så også efter dette for klienten særdeles vigtige møde, måtte jeg affinde mig med, at mødelederen alene skrev referatet til kommunaldirektøren.

Men selv om det utvivlsomt bliver lidt mere besværligt for sagsbehandlerne, så synes jeg, at kommunerne snarest skulle give en generel tilladelse til, at klienter, hvis de ønsker det, anvender båndoptager ved møder. Herved kunne klienten fastholde, hvad der blev sagt samtidig med, at den synlige båndoptager ville være fair over for sagsbehandleren.

Alternativt kunne det indføres, at møder blev afsluttet med udarbejdelsen af et kort beslutningsreferat.

Begge ændringer af den nuværende praksis ville være til fælles fordel. For så ville der nemlig, for at citere en kendt politiker, ikke være noget at komme efter!

bjarne andersen

Elledalen 1, Morud
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2008, 20:31   #13
Vivi Bech
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Vivi Bech er ny på vejen
Jeg følger også denne sag på EBbloggen, hvor Lena heldigvis blogger om det. Det er alt for langt ude at vi borgere skal kæmpe sådan for at få vor ret.
Vivi Bech er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2008, 10:55   #14
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Du har ret til at optage samtaler du selv deltager i

Bjarne skrev:"Tilsynekomsten af min lille interviewbåndoptager, fremkaldte dog omgående den klokkeklare reaktion fra sagsbehandleren: "Hvis du tænder den, så bliver der ikke noget møde. Så skulle jeg jo sidde og koncentrere mig hele tiden"!

Så også efter dette for klienten særdeles vigtige møde, måtte jeg affinde mig med, at mødelederen alene skrev referatet til kommunaldirektøren.

Men selv om det utvivlsomt bliver lidt mere besværligt for sagsbehandlerne, så synes jeg, at kommunerne snarest skulle give en generel tilladelse til, at klienter, hvis de ønsker det, anvender båndoptager ved møder. Herved kunne klienten fastholde, hvad der blev sagt samtidig med, at den synlige båndoptager ville være fair over for sagsbehandleren."

Husk at I har ret til at optage de samtaler i selv deltager i. Kommunen/ sagsbehandleren har ikke lov til at afbryde mødet, fordi de ikke kan lide at samtalen bliver optaget. Vi har allerede en generel tilladelse til at optage samtaler vi selv deltager i. Kommuner og sagsbehandlere skal bare lære at overholde reglerne. Det kan nok godt kræve en pædagogisk indsats...
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2008, 18:08   #15
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
OPFORDRING TIL ALLE I ODENSE

Jeg vil opfordre alle i Odense til skriftligt at anmode om tilladelse til at bånde fremtidige samtaler.

Lad os se om Henning Seiding står ved hvad han sagde i Fyens Stiftstidende!

Hans email er [email protected]
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2008, 09:54   #16
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Svar fra kommunen

Til Fyens Stiftstidende sagde direktør Henning Seiding;
Citat:
Direktøren i kommunens socialforvaltning, Henning Seiding, ser mange fordele ved at optage samtaler på bånd efter aftale.

- Det bør vi som udgangspunkt sige ja til. Jeg ser det på linje med, at man har en bisidder med til et møde, siger han.
Uddrag fra brev, modtaget i går, skrevet af Henning Seiding;

"Jeg er dog samtidig opmærksom på, at den enkelte beslutning om, hvor vidt en borger må optage en given samtale på bånd, beror på en konkret vurdering af borgerens personlige forhold sammenholdt med det enkelte mødes karakter"(!)

"Det er derfor ligeledes min opfattelse, at borgere, der ønsker at optage møder med forvaltningen på bånd, skal anmode om det forud for hver enkelt samtale, der ønskes optaget. Det vil være tidsnok at anmode om det ved mødets begyndelse " - (Hvad hvis man får nej!!!!)

Det harmonerer vist heller ikke helt med en ensartethed i sagsbehandlingen, at tilladelse gives nogen gange - nogen gange ikke.

Jeg har dog fået tilladelse til at bånde i pensionssag samt i Ældre- og Handicapforvaltningen.

Hvorfor kan jeg ikke få tilladelse til at optage i Ydelsesafsnittet vedr. §100 - en sagsbehandling som "tilfældigvis" beror på overtrædelse af retssikkerhedsloven, forvaltningsloven, måske straffeloven osv?

En sagsbehandling, hvor sagbehandler ikke er specielt indstillet på at mine berigtigelser vedhæftes (hvilket de SKAL iflg. Datatilsynet), men mener at min sag bliver "rodet" hvis de skal berigtige vildledende og urigtige oplysninger!
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 14:53   #17
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
kan bruges i retssag............

----- Original Message -----
From: "Studenterrådets Retshjælp" <[email protected]>
To: "Michelsen" <[email protected]>
Sent: Monday, May 05, 2008 1:17 PM
Subject: Re: Skjult optagelse ved møde med kommunen


> 210-08
>
> Kære Lene
>
> Tak for din henvendelse til Studenterrådets Retshjælp. Jeg forstår dit
> kortfattede spørgsmål, således, at du ønsker at vide hvorvidt der som
> udgangpunkt er noget til hinder for at benytte sig af skjulte
> bånd/videooptagelser som bevis i retssager.
>
> Som udgangspunkt er der intet til hindre for at sådanne optagelser fremlægges
> som bevis i retten.
>
> Med venlig hilsen
>
> Lasse
> Studenterrådets Retshjælp
> Studenternes Hus
> Nordre Ringgade 3
> 8000 Århus C
>
> Telefon 89 42 54 60
> E-post [email protected]
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2008, 17:49   #18
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Hej Lena

Du skal være opmærksom på at "der intet til hindre for at sådanne optagelser fremlægges som bevis i retten."

ikke betyder det samme som "altid godtages som bevis af retten"

Faktisk er det svært at få anerkendt båndoptagelser i en retssag med henvisning til at de kan være manipulerede.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 14:26   #19
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Anna Rytter (EL) spørger rådmanden;

Citat:
Hej Erik.

Jeg vil gerne have svar på følgende spørgsmål:

- Hvilke retningslinier findes for borgeres brug af båndoptagelser i
forbindelse med sagsbehandling? Kan en borger få lov til at båndoptage
samtaler med sagsbehandler, hvis det er dokumenteret, at vedkommende borger
f.eks. har koncentrationsbesvær, hukommelsesproblemer eller andet? Hvilken
lovlig begrundelse kan en sagsbehandler give for at nægte en borger at
båndoptage samtaler?

- Hvilke retningslinier fíndes der i forhold til at vedlægge berigtigelser
til sager? Kan en sagsbehandler undlade at vedhæfte en berigtelse til en
sag og med hvilken begrundelse?

Desuden ønsker jeg en skriftlig opdateret status for Lena Bæk Michelsens
sag, som jeg forstår stadig ikke er afsluttet.

Mvh.
Anna Rytter,
Byrådsmedlem for Enhedslisten,
Mobil 30512641
e-mail: [email protected]
web: www.odense.dk
www.odense.enhedslisten.dk
Anna Rytter hører gerne fra andre i Odense...............



Lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 14:27   #20
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Sendt d.d.

Til Justitsminister Lene Espersen
Kopi til Retsudvalget
Kopi til Socialudvalget








Blommenslyst, den 9. Maj 2008








Vedr. spørgsmål nr. S 4066 af 29. Juli 2003


Vil Justitsministeren forholde sig til, om det er en overtrædelse af straffelovens § 150:

Når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin stilling til at tvinge nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, straffes han med fængsel indtil 3 år.

Hvis borgere nægtes retten til at optage samtale med sagsbehandlere i kommunen. Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på besvarelse af spørgsmål S4066 af 29. Juli 2003, hvor justitsministeren siger;

”Optagelse på bånd af telefonsamtaler eller anden samtale, som den pågældende selv deltager i, falder uden for denne bestemmelse. Det gælder også i tilfælde, hvor optagelsen sker uden den anden parts viden” (§263)

Såfremt justitsministeren finder, at kommunen har ret til at tvinge borgeren til at undlade at optage en samtale, skal jeg desuden spørge om;

Hvor i straffeloven har kommunen hjemmel til dette?


Med venlig hilsen


Lena Bæk Michelsen
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At optage samtaler /møder? Lejeko Alt det andet 6 04-01-2014 23:55
Samtaler tjele88 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 06-01-2012 10:35
Fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang fleksjob 2 23-05-2011 17:14
fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 22-05-2011 22:07
100.000 unødvendige samtaler med sygemeldte! buster Politik og Samfund 3 28-02-2010 11:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension