K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2009, 00:24   #21
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Nu var jeg ikke i fagforening, da jeg fik et fleksjob, men valgte så at
melde mig ind i den fagforening, som andre på arbejdspladsen var i,
der var også en med fra denne fagforening ved lønforhandlingerne.

Men skal man skifte fagforening, hvis man kommer til at arbejde indenfor
et andet område?

Hvis man er medlem af en fagforening, når man kommer i fleksjob, kan
man så bruge dem ved lønforhandlingerne?



http://www.clh.dk/?id=1474#c3999
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 00:43   #22
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
A-kassen er uvæsnentligt for dig nu, men det kan vist ikke sige for tit. Fagforeningen er stadig vigtigt, fordi en del flexer oplever at blive misbrugt/udnyttet i deres job og at de ikke får de løntillæg, ferie, fridage osv som der er fuld ud berettiget til.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 02:12   #23
Susan_
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: København
Indlæg: 6
Styrke: 0
Susan_ er ny på vejen
Smile

Hej Palle...

Tusind tak for svar.
Jeg er bevilget flexjob, jeg har fået min bevilling, og venter på indkaldelse et andet sted i kommunen, end der hvor jeg var til samtaler med sygedagpengene, omkring hvad der nærmere skal ske..
Jeg ved ikke endnu, hvor mange timer jeg skal arbejde i et evt. flexjob...

Puuhhaaa, det er underligt at været havnet her... Jeg kommer helt ikke tilbage til almindeligt job igen...

Men det der gjorde mig rigtig nervøs, var det med økonomien, hvis jeg blev arbejdsløs efter et flexjob, det er jo derfor jeg har været i A-kasse i alle de år, jeg har haft almindeligt job... Har aldrig turde andet..

Jeg har også tænkt mig, at blive ved at være i fagforeningen...
Jeg har nemlig også en billig hustands- og heltidsulykkesforsikring gennem fagforeningen, som jeg ikke vil undvære...

Må jeg skrive, hvis jeg kommer i tanke om mere, jeg er usikker på ?

Tak for hjælpen.

MVH Susan

Hej Annette...
Tak for svar, jeg bliver også i min fagforening :-)

Sidst redigeret af Stezu; 26-11-2009 kl. 18:31. Årsag: 2 indlæg lagt sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser
Susan_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 02:24   #24
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg var medlem af akassen da jeg fik flexjob og kan kun abefale at blive i akassen for som der er blvet sagt er der mange flexjobber der bliver røvrendt
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 02:27   #25
Susan_
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: København
Indlæg: 6
Styrke: 0
Susan_ er ny på vejen
A kassen er kun arbejdsløshedsdagpenge, hvis du bliver arbejdsløs, de hjælper dig ikke med problemer på arbejdspladsen, det er fagforeningen, der gør det...
Det lyder da ikke rart, at man bliver røvrendt som flexjobber
Susan_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 02:28   #26
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
ja sry skrev forkert fagforeningen da a kassen har du nada at bruge til som flexjobber så de penge er bare smidt ud af vinduet
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 02:29   #27
Susan_
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2009
Lokation: København
Indlæg: 6
Styrke: 0
Susan_ er ny på vejen
OK... Ja, der er meget at holde styr på
Susan_ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 12:53   #28
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Nu var jeg ikke i fagforening, da jeg fik et fleksjob, men valgte så at
melde mig ind i den fagforening, som andre på arbejdspladsen var i,
der var også en med fra denne fagforening ved lønforhandlingerne.

Men skal man skifte fagforening, hvis man kommer til at arbejde indenfor
et andet område?

Hvis man er medlem af en fagforening, når man kommer i fleksjob, kan
man så bruge dem ved lønforhandlingerne?



http://www.clh.dk/?id=1474#c3999
Fagforeningen inden for området skal efter fleksloven deltage ved ansættelse og kontrakt skrivning det har ikke noget at gøre med hvorvidt man er medlem eller ej ...

Det kan være en god ide at stå i den samme fagforening som kollegaer hvis der kommer en arbejdsag , men der er frit fagforenings valg i DK så det er heller ikke et krav at du er i den samme som har overenskomst eller andet ..

Og ja hvis du er i fagforening så kan du bruge dem ved lønforhandlinger der gælder som en rød tråd de samme regler for dig som for dem på det ordinære marked ...
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 15:00   #29
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hej Susan

Jamen det var så lidt og du er selvfølgelig velkommen til at vende tilbage, hvis du får behov for nye svar.

Man kan blive snydt for div. i fleksjob, lige så vel som man kan blive snydt i ordinære jobs, der er ikke den store forskel.

Det gode ved et fleksjob i forhold til et ordinært job er, at arbejdsgiver skal opfylde de betingelser der er i en overenskomst der dækker dit arbejdsområde, UANSET om virksomheden har en overenskomst med fagforeningen.
Det krav findes ikke ved et job, søgt på ordinære vilkår.

Inden du går i gang på jobbet, bliver det undersøgt, hvilken overenskomst du skal arbejde under. Har arbejdsgiveren ikke nogen overenskomst med nogen fagforening, bliver dit job rådført med en fagforening der dækker dit område og arbejdsgiveren forpligter sig til at overholde de krav, der nu engang findes der. Vil arbejdsgiveren ikke det, får firmaet IKKE en fleksjobber ansat.

Dvs. du er dækket 100% i dit arbejdsområde, uanset om dine kolleger ikke er dækket.

Mange arbejdsgivere gør meget ud af, at man giver løn efter overenskomst. Så vidt så godt. Der er mange andre ting i en overenskomst der skal overholdes, fx tillæg, pension, feriefridage mm.

Jeg er fx den eneste i firmaet (ud af 6 afd.), jeg arbejder i, der har overenskomst med chaufførerne 3f. De andre arbejder under HKs overenskomst. Jeg er også den eneste i fleksjob i firmaet. Det har givet lidt begyndervanskeligheder med flere ting i min bl.a. min løn, men det er klaret nu.

Som andre skriver, er der frit valg mht. fagforeningsvalg. Dvs du vælger selv, hvilken fagforening du vil stå i. Praktisk betyder det at, hvis du fx arbejder indenfor butik, kan du ikke bruge blikkenslagernes fagforening til noget, men du er velkommen til at melde dig ind i en af de "gule" fagforeninger som fx "kristelig", eller "Det faglige Hus", selv om du har overenskomst med fx 3f.

Det er en smagssag og jeg skal ikke råde dig til, hvad der er bedst for dig. Jeg er blot af den overbevisning, at den bedste hjælp, får du i den fagforening der har overenskomst. Den fagforening kender dit arbejdsområde til bunds og det er dem der, igennem mange år, har kæmpet for de rettigheder du nu engang har på arbejdspladsen.

Hvis jeg besøger min min afd. i fagforeningen til en kop kaffe eller en sludder, får jeg altid en god behandling, selv om jeg ikke lige umiddelbart har et problem. Får jeg problemer, eller har spørgsmål vedr. mit job, får jeg altid et kompetent svar. De kender reglerne i min overenskomst og tit har de reglerne i hovedet, da de arbejder med det hver dag.

Nogle vil sikkert sige, "jamen du betaler også mange penge for det". 440 kr. i forhold til 69 kr. i fx "Det faglige Hus", for medlemsskab af fagforening, kan 3f ikke konkurrere med. Men i en evt. sag, vil jeg mene at fx 3f, har et noget større "bagland" der kan køres i stilling.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 20:11   #30
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jeg er også medlem af 3f og har samme mening som du har ang de billige og det er kun 422 kr med forsikring = FORBUND/AFDELING/KLUB : 379,50
FRITIDS/ULYKKES-FORSIK.: 42,50
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
a-kasse bruger2013 Alt det andet 3 30-08-2013 07:46
A-kasse??? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 9 09-08-2012 16:40
A-kasse Timmy Politik og Samfund 3 29-02-2012 02:08
A kasse CasperR23 De Unge 3 28-04-2010 21:38
Spr. ang. a-kasse Risa Spørgsmål ang fleksjob 2 30-04-2007 22:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension